
Nee, dat is geen tikfoutje.
€40.000 betalen om vervolgens tegen het dodelijk saaie dashboard van een Toyota uit 1990 aan te kijken? Jazeker, dat is de deal die we hebben gevonden op Marktplaats. Maar uiteraard hebben we het niet over een Toyota Starlet.
De auto in kwestie is een old school Toyota Land Cruiser. Of nou ja, semi-old school. Het gaat om de FJ80-generatie, die in 1989 werd geïntroduceerd. Deze bood niet alleen serieuze off-roadcapaciteiten, maar was ook relatief luxe voor die tijd.




De vraag is niet of een FJ80 Land Cruiser een zescilinder heeft, maar welke zescilinder. De auto was leverbaar met een 4,0 liter benzine, 4,5 liter benzine en 4,2 liter diesel, alleemaal zes-in-lijnmotoren. In dit geval gaat het om de 4,0 liter, die 155 pk en 290 Nm produceert.
Dit exemplaar komt uit Californië (de kentekens zitten er nog bij) en staat sinds 2022 op Nederlands kenteken. Je zou het niet zeggen als je de foto’s bekijkt, maar deze auto heeft al 202.594 miles gelopen. Dat komt neer op 326.043 kilometer. Net ingereden dus.



Bij een Land Cruiser is een hoge kilometerstand niet zo belangrijk, maar je hoopt toch op een iets gunstiger prijskaartje. Dat valt tegen: de auto wordt op Marktplaats aangeboden voor €39.900. Dat is een hoop geld, maar goed, dan heb je wel een onverwoestbare auto.





GEEF! AAN! MIJ!
Als de wereld vergaat zorg dan dat je in deze Landcruiser zit en je zal overleven 😉
Is een Volvo 240 niet een betere optie?
Nee, daar kom je niet tegen de berg op..
Ook Toyota’s verslijten. 3 ton voor een benzineblok is een fikse km-stand.
Kan het niet terugvinden in de advertentietekst, maar kijkend naar hoe clean de wagen er onder de motorkap uitziet zou het me niet verbazen als de motor een uitgebreide revisie achter de rug heeft.
Was ook mijn gedachte. Ziet er behoorlijk spik en span uit. Hoewel je ook een totaalmalloot kan hebben die gewoon de hogedrukspuit erop zet. Ik zie ze staan hoor, bij de spuitcabines.
Land Cruisers en defenders kunnen dat wel hebben hoor, als je niet recht op de alternator/lagers spuit. Of het nodig is, is iets anders.
Nooit gehoord van een motorwas? Doet iedere poetstoko standaard bij een ‘verkoopklaar’ poetspakket..
Uhm. Nee. Je hebt wat onderhoud, maar dat is klein bier. (In vergelijking met Europese concurrenten..)
Zo’n zes in lijn hoeft echt nooit zijn best te doen, die worden niet moe.
Leeftijd tast alle rubbers, pakkingen, plasticdelen, afdichtingen etc aan. Ook een Toyota die oud wordt gaat gewoon stuk.
En wie zegt dat dat allemaal al niet ooit vervangen is…
Enig idee hoeveel van dat spul alleen al in de motor zit?
Er ontbreekt iets… De letters UN op de voorportieren.
wat n idioot……