• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze versie van de nieuwe Audi A5 moet je hebben

Auteur: Loek, gepost 5 mei 2023 om 18:05 – 11 Reacties

Audi A4 wordt A5 en het is maar de vraag of de RS5 ook echt de leukste versie wordt.

Dat wordt even wennen: Audi gaat de A4 van naam veranderen. Het wordt de bedoeling dat alle oneven getallen gaan staan voor de ICE-versies, en de even getallen de elektrische versies worden. Zo komt er ergens in de toekomst een nieuwe A4 en die wordt volledig elektrisch, maar eerst komt er een ‘evolutie’ van de huidige A4. En dat wordt dus de A5. Dus ga maar wennen aan de termen Audi A5 Sedan en iets minder gebruikelijk: Audi A5 Avant.

Evolutie

Verwacht dus evolutie en geen revolutie en ergens is dat erg goed nieuws. De Audi A5 krijgt namelijk net als de A4 het MLB Evo-platform onder de koets. Dat betekent ook een hete en een bloedhete versie: Audi S5 en Audi RS5. De A5 lijkt redelijk gesneden koek te zijn, verwacht dezelfde motoren die er al zijn, maar dan met meer nadruk op (plug-in) hybride modellen.

Nieuwe generatie Audi A4

RS5

De Audi RS5 Avant (een RS5 Sedan lijkt weer niet te gebeuren, maar een RS5 Sportback zou wel kunnen) lijkt de grootste metamorfose te ontvangen. Naar verwachting blijft de 2.9 liter V6 die de huidige RS4 en RS5 ook hebben, maar dan met (plug-in) hybride ondersteuning. Op papier de perfecte combinatie tussen zijn grootste concurrenten: een zescilinder zoals de BMW M3 en hybride zoals de AMG C63. Hybride is volgens autofabrikanten de oplossing, maar het lijkt af en toe ook een gecompliceerde (en zware) manier om auto’s vooral veel pk te geven, zonder dat het er ook echt een beter sturende auto van wordt.

S5 de oplossing?

De lachende derde wordt hierdoor de S5. De Audi S5 en S5 Avant gaan lijken op het huidige concept. Dat betekent voorin een lekkere zescilinder en naar verwachting geen Full Hybrid of PHEV-praktijken (Mild Hybrid kan niet uitgesloten worden). De huidige S4 is eigenlijk al de verleden S4: de 3.0 TFSI werd al vrij snel eruit geknikkerd ten faveure van een 3.0 TDI. Nu is de auto helemaal niet meer leverbaar. Simpelweg een 3.0 TFSI erin leggen wordt niet makkelijk en dus is er een kans dat de 2.9 liter V6 uit de RS4 wordt gebruikt zonder hybride ondersteuning. Daarmee worden de Audi S5 en Audi S5 Avant een soort RS4-junior. En dat klinkt leuk.

Van A4 naar A5 gaat even een beetje wennen worden, maar verder lijkt het niet zo spannend te worden als je je huidige A4 wil inruilen op een nieuwe A5. De RS5 zal vast een flinke bak geweld worden, maar stiekem lijkt de S5 een heerlijke middenweg. De nieuwe Audi A5 gaat dit jaar nog onthuld worden. (via EVO)

Ook interessant!

  • Audi A4 identificeert zich voortaan als Audi A5
  • Audi maakt je A4 bijna net zo dik als een RS4
    Audi maakt A4 en A5 bijna net zo dik als een RS4 en RS5
  • Audi grilles worden eindelijk kleiner. YES!
  • geen A5 Sportback
    Er komt geen A5 Sportback en toch ook wel

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, a5, Audi

Vorig bericht: « Volvo XC40 Recharge 2024 achterwielaandrijving – rijtest
Volgend bericht: Dit aspect van de BMW XM is wél mooi »

Lees Interacties

Reacties

  1. lexb zegt

    5 mei 2023 om 18:30

    Soms vraag ik mij echt af waar Audi mee bezig..

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      5 mei 2023 om 19:24

      Dat heeft Loek hier voor je beschreven

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    5 mei 2023 om 19:57

    Die 4 veranderen in een 5 lijkt me voornamelijk een goeie reden te zijn om er een paar duizend euro bovenop te gooien want eentje hoger klinkt toch duurder.

    Login om te reageren
  3. rogerzz zegt

    5 mei 2023 om 19:59

    Een elektrische A4, ik had niet verwacht dat ik daar ooit naar zou verlangen, maar gek genoeg heb ik daar wel zin. Een Avant/Station EV, dat dat nog niet bestaat is ongelofelijk.

    Qua naamgeving, pleur er 30/40/50/60/70 achterop icm TDI/(e)TFSI/ E-tron en je had het probleem opgelost in mijn optiek.

    Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    5 mei 2023 om 21:03

    Station ev bestaat als Opel Astra en Peugeot 308

    Login om te reageren
  5. Hoflander zegt

    5 mei 2023 om 21:28

    Is dit niet de A4 van 2010?

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      6 mei 2023 om 10:52

      Nee van 1996

      Login om te reageren
  6. Thijmen zegt

    5 mei 2023 om 22:17

    Heel benieuwd wat de 3.0tdi gaat vervangen… 200pk 2.0tdi hybrid klinkt als een perfecte combi! Met Quattro alsjeblieft

    Login om te reageren
  7. Thijmen zegt

    6 mei 2023 om 09:01

    Ben vooral benieuwd naar de opvolger van de 3.0tdi. Een 2.0 tdi plug in hybrid? Beste van beide werelden. Met quattro alsjeblieft :)

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      6 mei 2023 om 10:53

      Hoe kun je 6-cil naar 4-cil spreken van het beste van beide werelden? ;-)

      Login om te reageren
      • Thijmen zegt

        7 mei 2023 om 07:08

        Tjah als je het zo stelt weet ik ook niet wat me bezielde…

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North