Deze vier uitvoeringen van de Mercedes 190 kende jij nog niet

Auteur: , 34 Reacties

Hieperdepiep! Hoera! De Mercedes-Benz 190 is alweer 35 jaar!

Mercedes-Benz 190

Sinds 1997 is de A-Klasse de Mercedes-Benz die de naam ‘Baby Benz’ mag dragen, maar daarvoor kreeg de 190 (en later de C-Klasse) die naam liefkozend toebedeeld. Het is bijna niet voor te stellen, maar Mercedes heeft een lange tijd een zeer overzichtelijk modelgamma gehad. Een ‘normale’ sedan (E-klasse), een grotere sedan (S-klasse), een sportwagen (SL) en een terreinwagen (G-Klasse). De 190 W201 rondde het gamma af naar een belangrijke kant: naar beneden. De auto was een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3 Serie. Uiteraard kunnen we gaan vertellen over de motorsportsuccessen en alle dikke straatuitvoeringen daarvan. Niet dit keer, liefhebbers van veel spoilers kunnen deze video bekijken. Vandaag blikken we terug naar de meer bijzondere varianten van de originele Baby-Benz!

Mercedes Stadtwagen
Deze auto was bedoeld als nieuwe, kleine Benz. Begin jaren ’80 doken er diverse spionagefoto’s op met een wel heel apart vormgegeven kleintje. Nou ja, klein, voornamelijk heel erg kort. Uiteindelijk zou blijken dat het een project was van Erich Waxenberger. Het was een vingeroefening voor een Golf-concurrent. Het chassis was een ingekort W201 onderstel. Dus met een in lengte geplaatste motor (in dit geval een 2-liter met 115 pk) en achterwielaandrijving. De auto bleek net even een stapje te ver voor Mercedes. Daarbij was het geen goede Golf concurrent dankzij de uiterst beperkte ruimte (inherent aan de layout) en was het bovenal niet echt een goede Mercedes.

Mercedes-Benz 190 Stadwagen

Mercedes 190 Cabriolet
Mercedes was van plan om meer varianten uit te brengen van de 190 dan dat ze eigenlijk hebben gedaan, gezien de concurrentie. Zo was de E30 er als coupé, sedan, stationwagon en cabriolet. Mercedes heeft wel degelijk een prototype van een oben Ohne gebouwd. De auto zag er beeldschoon uit en had eigenlijk in productie moeten gaan. Waarom het niet gebeurd is, is eigenlijk vrij logisch. De E-Klasse was namelijk een betere basis voor een cabriolet. Ten eerste omdat de Cabrio op basis van de Coupé gebouwd kon worden (van de 190 was geen coupé). De tweede reden was dat de E-Klasse hoger in de markt gepositioneerd kon worden, waardoor Mercedes er meer aan kon verdienen. Voor diverse tuners voldoende redenen om zelf aan de slag te gaan.

Mercedes-Benz 190 E Cabriolet

Mercedes 190 Elektro
Ook in 1990 was er het besef dat elektrisch rijden weleens de toekomst zou kunnen zijn. We mogen ons tegenwoordig gelukkig prijzen met de eigenschappen van een auto met elektromotor. Je kan ze redelijk snel opladen, de prestaties zijn uitstekend en de actieradius is prima. Dat was met de 190 Elektro niet het geval. Die auto was uitgerst met twee sodium-nikkelchloride accu’s en twee elektrmotoren, samen goed voor 44 pk. De actieradius was slechts 110 km.

Mercedes-Benz 190 Elektro

Mercedes 190 BlueEfficiency
Dieselmotoren en Mercedes gaan uitstekend samen. In 2009 wordt er een nieuwe generatie dieseltorretjes ontwikkeld. Om aan te geven hoe snel de technologie zich ontwikkeld, werd de sterkste variant van dit blok (de ‘250 CDI’) in een splinternieuwe W201 ‘Sportline’ gelepeld. De motor levert 204 pk en maar liefst 500 Nm. De amper 1.200 kg wegende 190 D haalde nu met gemak 250 km/u, terwijl het verbruik binnen de perken bleef.

Mercedes-Benz 190 CDI



34 reacties

Grappig lijstje. Van interessant naar, hm, okay…
De cabrio kende ik wel!
De actieradius van de elektrische variant, niets veranderd dus tov het heden.
@veenema007: alleen kan je de 190 maar 1 keer gebruiken in de week omdat ie voor de rest van de week moet opladen.
Over de 250CDI heb ik mij destijds al zeer verwonderd. Een vier cilinder diesel die 250km/u haalde..
@Original_Arnoud: die 250 lijkt mij vrij optimistisch?
@kareljansen: toevoeging: mijn wagen met 200pk en waarschijnlijk lagere cw haalt de 240 echte kilometers met moeite, vandaar.
@kareljansen: Een 190 heeft een heel klein frontaal oppervlakte, dat maakt dus dat er vaak minder luchtweerstand is ondanks een iets hogere cw waarde. Daarbij ligt een sportline lager bij de weg maar is er geen lagere cw waarde gespecificeerd. Een 190, en met name de sportline loopt onzettend hard. Veel harder dan bijna elke andere auto met vergelijkbaar vermogen.
@kareljansen: bergaf moet dat lukken ;)
@sulobb: Mijn 190 2.3 8v rijdt tussen de 210 en 220 op de gps. Een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden, maar wel op een vlakke weg. En ik heb maar 136pk, geen 204…
@original_arnoud: De moderne C250CDI haalt 247 en weegt 400KG (rijklaargewicht) meer. De 190d is nog lichter dan een CLA. Een top van 250 lijkt me dus prima haalbaar als je de motor/bak combi hierin lepelt. Dit is overigens ook netjes aangetoond. Er heeft zelfs een special in de Autoweek gestaan.
@maarten123:
Ik bedoelde het ook niet als ongeloofwaardig maar juist als bewonderenswaardig.
Wat volgens jullie bedoeld is als Stadtwagen was gewoon een ingekort chassis dat als mule diende voor de SLK
Haha, die eerste vind ik best gaaf al dacht ik eerst een gepimpte Talbot Horizon te zien.
@dirkv: Die heeft mijn vader nog gehad :)
Ken je de Simca nog ?
@599gto: Ja zeker ken ik die:) Jammer dat die merken er niet meer zijn.
Mochten ze het zo gehouden hebben konden ze het geld van de ontwikkeling in de kwaliteit van hun onderdelen steken. (zoals het altijd was geweest)
We reden toen ook, geen 600 pk ( ook voor niks nodig) en we waren fier op onze Mercedes, met een echte Mercedes motor die een leven lang meeging.
Allé, ik kijk al uit naar de reacties.
Die laatste is wel vet. In de toch vrij zware CLS zorgt die motor al voor behoorlijke prestaties.
Moet in zo’n 190 wel serieus vooruitgaan!
@willeme; http://www.benztuning.com/2011/06/mercedes-benz-190e-w201-compact.html
@milan0: ik vind hem gaaf!
@dirkv: creatie van schulz niet van Mercedes zelf, waar Willeme op duidde in het artikel.
Ik kwam op youtube ook nog iets tegen over de 190-compact:
https://www.youtube.com/watch?v=KpkZFzJ0ECw
Ik denk dat dit een prototype zijn is de 190
http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/img/uploaded/image84813.jpg
@599gto: Sorry auto-correct slaat op hol
De laatste ken ik wel, circuleert regelmatig op internet.
Ik kende ze allemaal, op de elektro-variant na. Het mooiste van de laatste versie (met moderne diesel) is dat deze versie sneller is dan toentertijd de snelste (EVO II) die er te koop was. Met een Diesel!
Trotse eigenaar van 49-HSK-8! Heeft er iemand nog een oudere W201?
500nm in een 190 volgens mij levensgevaarlijk met die dunne bandjes. Is namelijk net zoveel koppel als de E39 M5 had.
Die dikke diesel is gaaf!
Deze auto’s hebben niet zo heel lang geleden nog in een (klassieker-)blad gestaan, geloof die van Autoreview, dus daar ken ik ze van. Die cabrio vind ik wel erg leuk!
Ik kende ze wel. Jammer dat er nooit een T-modell kwam.
De eerste lijkt ontzettend veel op een Peugeot 104 Z Destijds de kleinste coupe op de markt. Geweldige autootjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).