Deze vierdeurs coupé kun jij niet kopen

Auteur: , 23 Reacties

En dat is heel erg jammer, want deze coupé is wél leuk.

Daihatsu DN Compagno

Voordat we beginnen over de auto op de plaatjes, moeten we eerst even een auto aan je voorstellen, de Compagno. De Compagno was de eerste én laatste Daihatsu. Uiteraard gaan we dat even voor je uitleggen. De Daihatsu Compagno kwam in 1963 op de markt, het was de eerste echte auto van Daithatsu. Daarvoor maakte Daihatsu kleine bedrijfswagentjes (zoals de Midget) en Kei-Cars als de Fellow.

Daihatsu Compagno

Met de Compagno probeerde Daihatsu toe te treden tot de automarkt. Niet alleen de Japanse, maar ook de Europese markt. De Daihatsu Compagno was de eerste Japanse auto die in Europa verkocht werd. Vergeet niet dat we de Japanners toen met argusogen bekeken, net zoals wij nu naar Chinese merken kijken. Uit Japan, dat kan niet goed zijn.

Dat bleek heel erg mee te vallen. Natuurlijk, het ding kon roesten als een malle. En ondanks dat het voor Daihatsu een grote auto was, bleef het een compact stadsrakkertje. Maar het was best een aardig model om te zien. Daihatsu had het ontwerpen (wijselijk) uitbesteed aan Vignale. De auto werd een bescheiden succes: Daihatsu wist er 120.000 van te verkopen. Je kon de Compagno krijgen met kleine viercilinder motortjes. De leukste uitvoering was de Compagno 1000 GT, maar ook de Compagno Cabrio was erg leuk:

Daihatsu Compagno Cabrio

In 1970 werd de productie van de Compagno gestaakt. De Compagno werd opgevolgd door de Consorte, een auto met Toyota roots. Dat is ook logisch, want Toyota nam een meerderheidsbelang in Daihatsu, dat gebeurde in 1967. Tot op de dag van vandaag bouwt Daihatsu alle kleine auto’s, ook voor Toyota. De Consorte die op zijn beurt weer werd opgevolgd door de Charade, een model dat wij allemaal kennen. Tot zover de beknopte geschiedenisles.

Daihatsu Compagno

Nu is er goed nieuws: Daihatsu heeft een nieuwe Compagno laten zien, de Daihatsu DN Compagno. Het is vooralsnog een concept. De motor is een 1.000 cc turbo en is iets groter dan de reguliere Daihatsu’s. Het is nog altijd een kleine auto, maar geen Kei-Car. Het is knap dat ze op zo weinig oppervlakte toch een elegant autootje hebben weten te ontwerpen. Net als met de eerste Compagno.

Daihatsu DN Concept

Of de auto in productie gaat is vooralsnog onduidelijk. Aangezien Daihatsu niet meer in Europa actief is, zullen wij deze nooit voorbij zien komen. Bummer.



23 reacties

In de 20 minuten durende ” How Japan conquered the world and lost it again “, een docu uit de serie van Jeremy Clarkson’s car years, docu’s die overigens gewoon stuk voor stuk vakwerk zijn, rijdt hij in zo’n eerste serie Compagno.
@desjonnies: Volgens mij heb ik die wel eens gezien. De Compagno liet pijnlijk zien waar het fout ging met de Britse auto-industrie, was de strekking volgens mij.
@desjonnies: Ik snap alleen niet helemaal waar dat “and then lost it again” vandaan komt. Ze verkopen meer dan prima, wereldwijd.
@fanboy:
It’s not easy, being British denk ik zo.
@desjonnies: Leuk, ik kende deze docu nog niet. Gelukkig hebben YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=LSYD4a3RzW4
© BCC 2000
Ik kan deze auto niet kopen maar ik wil deze auto niet kopen
@rob5nismo: ik kan hem niet kopen, maar als ik het geld al had, had ik me er nog niet toe kunnen zetten om hem te kopen.
Importeren?
Ik vind hem wel geinig. Helaas dat Daihatsu dit doet na hun terugtrekking uit Europa. Ik vind het hele modelarsenaal er leuk uitzien.
K zal hem niet missen. Sorry.
Ik vind hem wel Charmant.
@dizono: Voor deze mooie woordspeling verdien je Applause!
@moveyourmind: I wasn’t Moved.
@Dizono: ik zou hem Copen.
Misschien kunnen ze hem bij Canta in licentie bouwen als een coupe versie van de nieuwe Canta…
Een Daihatsu kunnen we nu hier niet kopen, maar als Toyota wegens gebleken succes op een van het stel (niet de kei cars uiteraard) een Toyota-embleem plakt kan hij toch gewoon geîmporteerd/geleverd worden? Ze leveren tenslotte Daihatsu’s en door Daihatsu bedachte Toyota’s overal in de wereld behalve hier.
@oxymoron: het probleem zit ‘em niet in het re-badgen van modellen. Zo werden diverse modellen van Daihatsu in de VS vaak -al dan niet aangepast aan de Amerikaanse smaak- uitgebracht onder de merknaam Scion.

Probleem voor Toyota/Daihatsu is (of eigenlijk: was), dat de kosten van een auto die gebouwd is in Japan en daarna moet worden verscheept naar andere continenten, niet meer competatief waren met ‘lokaal’ gebouwde auto’s. Toyota heeft er jaren terug al voor gekozen de ‘Europese’ modellen hier te bouwen, en inmiddels ook te ontwerpen. Hetzelfde gebeurt in de VS. Voor het ‘kleine’ submerk Daihatsu werd dat niet als een optie gezien, helaas. Dus ook een Daihatsu met Toyota badge is hier gewoon niet kosten-effectief te meer verkopen.
Nooit geweten dat Toyota al zo lang een belang heeft in Daihatsu. Leuk wagentje trouwens, die eerste Daihatsu.
Wauw, sómeone took a look at the D8 Peking To Paris ..
Schaamteloze superslechte kutkopie van een godsgruwelijk mooie nooit echt gebouwde conceptcar van een merk dat meer wegheeft van een suikerutopie dan een zoutvaatje :)
@JaxDryke: volgens mij speelt hier iemand Test Drive Unlimited 2 ;) De D8 P2P heeft nooit echt bestaan voor zover ik weet, dat was een door Eden Games aangepaste D12 SSUV P2P die wat Aileron trekjes kreeg om productiewaardiger eruit te zien.
Ik zie de gelijkenissen tussen die en deze Daihatsu, maar ik vond die Spyker altijd maar een lomp ding, de Daihatsu heeft iets ‘aaibaars’ ;)
Lijkt best veel op en ‘zekere’ Spyker…

Maar oogt ook lekker afwijkend en daar hebben we er te weinig van.
Jammer is het niet zolang er in Europa nog zat leuke auto’s tekoop zijn.

Aan Japanse auto’s hangt een donkere kant, en ik heb zelf ervaren dat een Europeese auto heel betrouwbaar kan zijn.
Zelf ga ik over op Duits, Koreaans, of Zweeds. Dat is een persoonlijke keuze.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).