• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Historie: BMW won ooit een WK Rally met de E30 M3

Auteur: jaapiyo, gepost 8 oktober 2017 om 17:58 – 13 Reacties

E30-wrc


Het jaar was 1987…

Welk model auto heeft in totaal de meeste races gewonnen? Het is waarschijnlijk de Porsche 911, maar we vermoeden dat de BMW M3 ook hoge ogen gooit in deze categorie. De M3 haalde klinkende overwinningen in zo’n beetje alle Touring Car klasses. In ieder geval in al diegene die ertoe doen. Één keer behaalde BMW met de M3 ook een overwinning in de hoogste klasse van de rallysport. Het was in 1987, exact een jaar nadat het levensgevaarlijke Group B-feest definitief in de ban werd gedaan.

Toegegeven, het hielp mee dat veel teams hun plannen voor het seizoen om moesten gooien. De fabrikanten die hun vuurspuwende Group B monsters aan de kant moesten schuiven, waren veelal reeds bezig met de ontwikkeling van Group S bolides. Ondanks dat deze veel minder pk’s (300) mochten hebben dan hun voorgangers, waren dit serieuze apparaten.
Waar er van de Group B auto’s nog 200 straatauto’s gebouwd moesten worden om de auto’s te homologeren, was dit bij de Group S wagen beperkt to 10 stuks. Fabrikanten konden daarmee flink losgaan met exotische materialen en ontwerpen die met praktisch nut niks te maken hadden.

Sommige auto’s waren al zo goed als af, zoals de Lancia ECV en de Toyota 222D. Pas vele jaren werd officieel bekend dat ook Audi bezig was met zo’n kanon, namelijk de Audi Sport Quattro RS002. Maar helaas, mede door de gruwelijke en dodelijke crash van Henri Toivonen in de ‘Tour de Corse’ van 1986, zette de FIA een dikke streep door de Group S. Vanaf 1987 zou er alleen met Group A’s gereden mogen worden.

Dat wil niet zeggen dat er in 1987 slechts koekenbakkers in makke lammeren aan de start verschenen. Verre van zelfs. Lancia Martini zette een paar Delta HF’s in voor onder andere Juha Kankkunen, Miki Biasion, Markku Alen en Mikael Ericsson. Audi Sport deed mee met Hannu Mikkola en Walter Röhrl in de 200 Quattro. Ford zette onder andere Carlos Sainz sr., Stig Blomqvist en Ari Vatanen in een Sierra RS Cosworth. Renault deed mee met ‘good old’ Jean Ragnotti en François Chatriot. Daarnaast waren er nog fabrieksteams van Toyota, Volkswagen en Mazda.

Maar dat is nog niet alles! Om een blubberdik startveld te krijgen, werden de fabrieksinschrijvingen net als nu aangevuld met privé teams. Één daarvan was het Rothmans BMW Motul team, dat BMW M3’s inzette gerund door Prodrive. De achterwielaangedreven M3’s hadden op gravel en sneeuw geen schijn van kans tegen de veelal vierwielaangedreven toppers van de concurrentie. Maar in de Rally van Corsica kon de Bimmer zijn vermogen van zo’n 280 tot 300 pk wél overbrengen op het asfalt.

E30-wrc-tekening

Mede doordat het team werd gesponsord door het Franse Motul, zat Fransman Bernard Béguin achter het stuur. Het gaat te ver om deze man te betitelen als een ‘gentleman driver’, maar een enorme topper was hij niet. Gelukkig compenseerde Bernard dit gemis met wat James May zou omschrijven als sensible hair.

Bernard-Beguin

In Corsica kon Béguin echter behoorlijk goed uit de voeten. Dat had hij in 1985 al bewezen door derde te worden in een -jawel, daar heb je ‘m weer- Porsche 911. Bij de ‘Tour de Corse’ van 1987 kwam alles samen voor Bernard en zijn navigator Jean-Jacques Lenne. Niet omdat iedereen rond hen heen uitviel, maar gewoon omdat ze zelf de snelsten waren. Béguin won de rally voor twee fabrieks-Lancia’s van Loubet en Biasion, twee fabrieks-Renaults van Ragnotti en Chatriot, de andere E30 M3 van het team in handen van de Belg Marc Duez, Carlos Sainz, Didier Auriol, Alain Oreille en Laurent Poggi.

Voor zowel BMW als voor Bernard zou het uiteindelijk bij deze ene overwinning in een WK Rally blijven. Maar gelukkig hebben we de beelden nog!

Ook interessant!

  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!
  • BMW M3 E30 Cabrio
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, Klassiekers, livery, M3, rothmans, wrc

Vorig bericht: « Kiek now! Is dit de Jaguar XE-R?
Volgend bericht: Deze vierdeurs coupé kun jij niet kopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. sezz zegt

    8 oktober 2017 om 18:19

    En ene John Bosch het NK.

    Login om te reageren
    • sezz zegt

      8 oktober 2017 om 18:46

      @sezz: https://www.youtube.com/watch?v=8S4Y_E2Dr9Q

      Login om te reageren
  2. breakingpoint zegt

    8 oktober 2017 om 18:39

    Beetje vreemd om een modelreeks (911) met één model (E30) te vergelijken.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      8 oktober 2017 om 18:41

      @breakingpoint: laat ook maar. Er staat weldegelijk M3, en niet E30… oh my ?

      Login om te reageren
  3. bmw318i zegt

    8 oktober 2017 om 19:21

    Ooit John Bosch voorbij zien komen in de Amsterdam BP rally. Fantastisch !!!
    Samen met Talbot Lotus en Opel Manta’s. Geweldig tijdperk

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    8 oktober 2017 om 19:39

    Hoewel de huidige WRC generatie auto’s praktisch iedere Groep B het snot voor de ogen wegrijdt, is de GC8 Impreza WRC een ballerina is vergeleken bij de Metro 6R4, maar was er niets ruiger of spectaculairder dan een vuur-spugende groep B ‘er .
    Die op het randje van zijn balans als een nerveuze scut-raket niet geheel onder controle over en onverharde proef wordt gejaagd.
    Wat dat betreft was dit een jaar om te vergeten, Ragnotti, van een R5 Maxi-Turbo naar een Renault 11 Turbo.
    Snijers van een Metro 6R4 naar een M3
    Soms is Engels echt beter!

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      8 oktober 2017 om 20:20

      @desjonnies: Daar moet ik even deze zeer recente link van Marvdogger2 (ja, hij is weer terug !) bij plaatsen:

      1986 World Rally Championship Remastered – Group B
      https://www.youtube.com/watch?v=uGMSVN8Qz4M

      Zo’n Group B auto blijft een laagvliegende raket die je nooit volledig controleert, maar hoogstens langdurig onder controle kunt houden…

      Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        8 oktober 2017 om 20:41

        @dawwg: Toen rally nog leuk was om naar te kijken… daarna de opkomst van Colin McRae nog min of meer meegekregen maar vervolgens afgehaakt. Want er vielen minder doden maar wat was het een dooie boel geworden!
        Overigens blijft het bizar om dat publiek bijkans op de baan te zien… ?

        Login om te reageren
    • david-e30 zegt

      8 oktober 2017 om 21:13

      @desjonnies: Snijers reed met Lancia 037

      Het was Duez die met Metro reed, en daarna M3

      Login om te reageren
  5. bimmert zegt

    8 oktober 2017 om 21:27

    Ok, ik weet het EK ipv Wk rally, maar ik vind dit filmpje hier gewoon tussen passen.
    https://www.youtube.com/watch?v=nWRdqabMIEM

    Login om te reageren
    • babybenz zegt

      8 oktober 2017 om 22:09

      @bimmert: Juist! Verplicht kijkvoer

      Login om te reageren
  6. luckyluck zegt

    9 oktober 2017 om 08:35

    Is dit dan ook de laatste RWD overwinning geweest tijdens een WK rally?

    Login om te reageren
  7. steelfighter zegt

    9 oktober 2017 om 08:40

    Als je naar die rally video’s van vroeger kijkt, lijkt F1 tegenwoordig peanuts….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North