• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW’s gaan minder op elkaar lijken’

Auteur: willeme, gepost 8 oktober 2017 om 21:05 – 35 Reacties

BMW 329Ci (E46)


Kijk, dat is nog eens positief nieuws.

Als er iets is wat de gemoederen bezig houdt, is het wel de designtaal van BMW. Het is immers een populair merk bij veel autoliefhebbers. De harde kern is behoorlijk conservatief. Sinds het vergaan van de Sharknose BMW’s ‘is het niet meer wat het geweest is’. Die generatie kan plaats maken voor de groep liefhebbers die helemaal week in de knieën wordt van de 3 Serie (E46), 5 Serie (E39) en 7 Serie (E38). Volgens @Jaapiyo is dat de ‘Gouden Generatie’ van het merk met de twee nieren.

BMW 7 Series

Gelukkig hebben we ook progressievere collega’s, zoals @RubenPriest. Hij kan de ‘Bangle-Era‘ BMW’s goed waarderen. Die zijn aanmerkelijk moderner. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat BMW wel een andere designtaal moest aannemen, want het merk ging veel meer verschillende modellen voeren. Dan kun je niet alles op elkaar laten lijken. Het gekke is: dat is anno 2017 juist gebeurd. BMW heeft meer modellen dan ooit in zijn gamma. Van kleine MPV’s tot groteske SUV’s en alles wat daar tussenin zit. Op een enkele uitzondering na (6 Serie), lijken ze best veel op elkaar. Koplampen die tot de grille lopen, hockeysticks aan de zijkant en achterlichten die te groot en te breed lijken te zijn.

Daar komt gelukkig verandering in. Het Amerikaanse AutomobileMag sprak met de Designchef van BMW, de Nederlander Adrian van Hooydonk. Je zou het niet zo snel zeggen, maar de gerespecteerde ontwerper werkt alweer bijna 25 jaar voor BMW. Tot nu toe is BMW zijn enige werkgever in de autosector geweest.

BMW Z4

Zijn twee laatste fraaie wapenfeiten zijn de 8 Serie Concept en de Z4 Concept. We zeggen expres fraaie wapenfeiten, want de X7 Concept was er (helaas) ook nog. Van Hooydonk noemt Z4 en 8 Serie een vooruitblik op BMW’s volgende design-richting. Naar verluidt zullen beide auto’s bijna ongewijzigd in productie gaan. Van Hooydonk benoemt bij deze design-richting de termen precisie en poëzie. Wat dat dan ook moge betekenen.

Maar de uitleg van Van Hooydonk stemt ons wel hoopvol. Met de nieuwe designrichting worden er grotere stappen genomen in evolutie. Ook zal het karakter per model unieker zijn. Het belangrijkste is echter dat alle series een separate look krijgen. Dus niet meer een worst in diverse formaten, maar unieke modellen… Als we deze info mogen geloven.

BMW 8 Serie

Wat betreft de term ‘precisie’. Dit zou inhouden dat het aantal lijnen gaat afnemen, maar wel scherper worden. Simpelweg: gewaagder en eenvoudiger. Het ‘emotie’-aspect komt voort in het bewerken van de oppervlaktes, wat voortaan nog complexer wordt. Wat dat betreft zijn de concepts van Z4 en 8 Serie een goed voorbeeld hiervan.

In de komende 2 jaar zullen er zes (6) nieuwe modellen in productie gaan. Deze worden veel dynamischer dan voorgaande BMW’s. Kijk dat is nog eens goed nieuws. Misschien moeten we de BMW X7 als een soort Porsche Cayenne zien. Mensen willen zo’n auto en een fabrikant kan er goed aan verdienen. Als BMW dankzij de X7 auto’s als de Z4 en 8 Serie kan produceren, dan is de X7 zo erg nog niet.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

8-serie, adrian-van-hooydonk, BMW, concept, x7, z4

Vorig bericht: « Deze vierdeurs coupé kun jij niet kopen
Volgend bericht: Special: Volkswagen CitiGolf »

Lees Interacties

Reacties

  1. drdre1 zegt

    8 oktober 2017 om 21:12

    Wat heeft die 8 eigenlijk een enorme overhang aan de achterzijde.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 oktober 2017 om 21:14

      @drdre1: brengt het design wat uit balans. OT: altijd goed als merken het idee dat elke neus herkenbaar moet zijn los kunnen laten. Ben benieuwd wat BMW gaat doen…

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 oktober 2017 om 08:07

      @drdre1: niet alleen aan de achterzijde. ook aan de voorzijde is die best lang voor een BMW.

      Bij de meerdere BMW’s is die achtdroverhzng vest groot in verhouding tot de rest van de auto. ook een 1 reeks wordt daarmee uit balans getrokken.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        9 oktober 2017 om 14:00

        @saxoke: Komt door de 50/50 gewichtsverdeling. Dan moeten de achterwielen vrij ver naar voren geplaatst worden.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 oktober 2017 om 09:42

      @drdre1: valt best mee voor een klassieke coupe/sedan. De kofferbak moet toch ergens vandaan komen.

      Login om te reageren
  2. Boomer zegt

    8 oktober 2017 om 21:12

    Meer ging ook bijna niet… net Als bij audi trouwens.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      9 oktober 2017 om 08:08

      @airc: en Mercedes ook ni te vergeten. een C – E en S zijn nu moeilijk van elkaar te onderschijden.

      Login om te reageren
  3. breakingpoint zegt

    8 oktober 2017 om 21:16

    Kijk, hier word ik blij van. Meer eenvoud, en minder eenheidsworst. BMW redt zijn vel gelukkig net op tijd

    Login om te reageren
  4. m54b30 zegt

    8 oktober 2017 om 21:18

    E46 coupe blijft prachtig!
    Heb daar een 328ci van gehad, bijzonder fijne wagen!

    Login om te reageren
  5. autodrop zegt

    8 oktober 2017 om 21:19

    Goed nieuws!! Familietrekjes zijn tot daar aan toe, maar het familiegezicht zoals de meeste fabrikanten tegenwoordig voeren gaat te ver.

    Je wilt toch ook niet een vrouw die op haar vader, broertje, moeder en zus lijkt.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 oktober 2017 om 21:29

      @autodrop: vrouw die op haar zus lijkt heeft op zich wel wat.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        8 oktober 2017 om 21:31

        @jaapiyo: hehe great minds think alike! Tweelingzusje, bucketlist!

        Login om te reageren
    • awesome zegt

      8 oktober 2017 om 21:47

      @autodrop: ze zeggen dat het wel eens voor komt, dat familieleden op elkaar lijken.
      Eens, raarrrr!! Je verwacht het echt niet…

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        8 oktober 2017 om 21:49

        @awesome: no sh*t Sherlock…

        Login om te reageren
  6. cpp1 zegt

    8 oktober 2017 om 21:24

    Ik kijk er naar uit! Heel goed nieuws dit.

    Login om te reageren
  7. tenaci zegt

    8 oktober 2017 om 21:26

    Lijkt me goed nieuws, maar het kan alle kanten op natuurlijk.

    –edit: klopt helemaal! Thanks–

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 oktober 2017 om 21:33

      @tenaci: side note: ik vind de gen ervoor ook schitterend, met name de E34 en E32.

      Die gen daarvoor met de haaienneuzen heeft me nooit zo gegrepen. Wel leuk, maar niet ‘week in de knieën’ leuk.

      Login om te reageren
      • sulobb zegt

        9 oktober 2017 om 01:05

        @jaapiyo: de e39 & e36 & e32 hebben ook elementen van elkaar gekregen (in omgekeerde volgorde dan :P), maar de jaren 90′ waren volgens mij de gouden jaren van BMW… Absolute toppers zijn gemaakt in die jaren en de meeste mensen kunnen ze idd. zeer waarderen. Hopelijk kunnen ze bij BMW de dna terughalen (maar ik vrees ervoor…).

        Login om te reageren
      • tenaci zegt

        9 oktober 2017 om 07:59

        @jaapiyo: helemaal mee eens! Wel met één uitzondering, de e30 van mooie onverprutste versie krijg ik nog wel weke knietjes. Maar de e30 heeft van die generatie dan ook de minst uitgesproken haaiensnoet.

        Login om te reageren
  8. ukbob zegt

    8 oktober 2017 om 21:27

    “Minder lijnen, scherper en eenvoudiger…”
    top, maar als ik dan naar de Z4 concept en die 8 kijk zie ik nog steeds hele ‘drukke’ designs! Ik kijk uit naar een design van BMW’s zoals de E46 boven t artikel, clean, strak en toch heel herkenbaar bmw. Wie weet..

    Login om te reageren
  9. trolle zegt

    8 oktober 2017 om 21:47

    Kan porsche nog veel van leren met hun copy – paste bullshit

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      8 oktober 2017 om 22:43

      @trolle: Porsche kan wat van Bmw leren? Haha

      Login om te reageren
  10. awesome zegt

    8 oktober 2017 om 21:49

    Van Hooydonk werkt ook parttime bij Lexus?
    Mooi dat alles een eigen gezicht krijgt, dat zouden meer fabrikanten moeten doen. ja, ik kijk naar jullie, Audi en Mercedes!

    -Edit: jazeker ;)-

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    8 oktober 2017 om 21:52

    Wordt tijd, want alles wat BMW op dit moment op de weg zet is niet echt spannend meer te noemen. De 8 is wel een goede voorbode.

    Login om te reageren
  12. tborre zegt

    8 oktober 2017 om 22:00

    Vandaag in de i8 roadster gezeten en dat design is briljant. Een pak mooier dan de gewone i8 gewoon door die andere achterkant. .

    Login om te reageren
  13. skinnybmw zegt

    8 oktober 2017 om 22:10

    E21, E23, E28 en E30, E32 en E34 leken ook op elkaar en in mindere mate de E46 en E39 ook…dat heten generaties.

    Login om te reageren
  14. v6ti zegt

    8 oktober 2017 om 22:15

    Krijgen we er dan ook minder van te zien op AB?

    Login om te reageren
  15. Rick-dos zegt

    8 oktober 2017 om 22:26

    Ben wel benieuwd hoe die achterlichten er uit gaan zien. Als ze zo in productie gaan zullen ze trendsettend zijn denk ik.

    Als ze echter zo worden als op de nieuwe X4 dan wordt het teleurstellend….

    http://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2017/08/BMW-X4-M40d-2018.jpg

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      8 oktober 2017 om 22:30

      @Rick-dos: Waaaarom kopen mensen dat soort afschuwelijke bakken toch. Imposant, ja. Maar mooi….

      Login om te reageren
    • sulobb zegt

      9 oktober 2017 om 01:12

      @rick-dos: Heel raar, maar i.p.v. te huilen begin ik te lachen met deze foto…ik denk dat het op de één of andere manier zodanig op mijn zenuwen werkt dat ik begin te ontspannen ofzo… ik kan mijn smile echt niet in bedwang houden… Ik wil dit gedrocht echt niet tijdens een begrafenis zien xD

      Login om te reageren
    • awesome zegt

      9 oktober 2017 om 06:56

      @Rick-dos: Mercedes wil graag de achterlichten terug…

      Login om te reageren
  16. Joel_D zegt

    8 oktober 2017 om 22:44

    Poahhh die E46. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt.

    Login om te reageren
  17. munchburg zegt

    9 oktober 2017 om 10:30

    Vroeger hadden ze de sharknose, nu hebben ze de tonijnnose. Die aflopende neus is afzichtelijk.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      9 oktober 2017 om 13:59

      @munchburg: Voetgangersveiligheid…

      Login om te reageren
  18. barry355gtb zegt

    9 oktober 2017 om 15:59

    Deze aangekondigde verandering in de BMW designtaal komt geen moment te vroeg naar mijn smaak. Nu is het meer van hetzelfde qua looks en qua beleving. Elk model is min of meer inwisselbaar. Dat gaat dus veranderen en dan heeft elk model de rijbeleving ook nog dynamischer! BMW wordt weer geweldig leuk qua dynamiek en design naar mijn smaak (hoop ik althans)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North