Deze Viper heeft 1.500 pk aan de wielen

Auteur: , 42 Reacties

Kun je meteen die verse zomerbandjes effe goed oprullen.

15 jaar terug had iedereen met een beetje verstand van auto’s je waarschijnlijk voor gek verklaard, maar anno nu staat de wereld niet meer op z’n kop als er weer eens 1.000+ pk uit een auto wordt gepeuterd middels wat tuning hier en daar.

Deze Viper verdient echter wel de aandacht, want RSI Racing Solution is erin geslaagd om maar liefst 1.500 pk (aan de wielen gemeten) uit de 8.4-liter V10 te pompen. Dankzij twee turbo’s levert het gigablok zo’n 1.000 pk (standaard rond de 640) en E85 ethanol zorgt voor nog 500 paardjes extra.

Da's een straf blokkie

Exacte prestatiecijfers zijn helaas niet bekend, maar we vermoeden dat van 0 naar een natte broek in minder dan 3 tellen mogelijk is. Naast de turbo’s kreeg de Viper ook een vernieuwde uitlaat en andere mumbo-jumbo die deze vermogensboost mogelijk maakten.

Nu we het toch over de Viper hebben, het eerste exemplaar op Nederlandse bodem is gespot. Je checkt de foto’s op autojunk.



42 reacties

“Dat van 0 naar een natte broek in minder dan 3 tellen mogelijk is.”
Aangezien dat mogelijk is met een waarschijnlijk zwaardere Veyron met “slechts” 1200 PK zou dat niet gek zijn, toch?
Misschien dat de Viper voor de natte broek uit elkaar valt ofzo.
@mercedesclk350: omdat tractie
@mercedesclk350: Achterwielaandrijving vs 4×4, en kan goed dat deze een handbak heeft.
@crackdavid: deze heeft den handbak. De Viper is niet leverbaar met een automaat.
@mercedesclk350: de Veyron heeft een motor in het midden, wen hoger gewicht, een DSG automaat en vierwielaamdrijving. Voor 0-100 allemaal gunstig.
@gtwillem: Een hoger gewicht lijkt me niet zo gunstig voor de 0-100.
@berlinetta: Afhankelijk van het aantal pk’s 0-20/40 km/u via de banden meer massa op het asfalt = meer grip. Vergis je daar niet in.
@berlinetta: nouja, je moet ook natuurlijk wel grip houden
@berlinetta: in principe niet. Klopt. Maar het gaat hier om extreme vermogens. En een hoger gewicht is goed voor de druk op de wielen. Van 0-100 is dat bijzonder prettig. Een Ariel Atom met 1.200pk zal alleen maar spinnende wielen hebben, ook met 4wd, door dat de wielen niet voldoende grip hebben.
@mercedesclk350: Lol, het geld wat zowel in de ontwikkeling van de fabrikant zowel als de tuner hierin gestopt heeft onder aan de streep is een fractie van dat van de Veyron..
@lekkaah: Dat betwijfel ik
@lekkaah: Precies, en 1500 is meer dan 1200. Deal, toch?
Lekker hoor.
Dit artikel las ik begin van de middag al op autoweek.
@ghost: En nu?
@viezefreddyw: nu lees ik het weer op autoblog, net iets meer geparafraseerd.
@ghost: wie leest er nou weer autoweek
@jurdespotter: de azijnpissers onder de autoliefhebbers :p
@littleturbo96:
Autoliefhebbers vind ik toch echt teveel eer voor de lezers van dat reclamevodje van Pon..
@tupperware: niet om het één of ander, maar tijdens Genève was het hier ook VAAG wat de klok sloeg. 9 van de 10 berichten gingen over VW, Audi, Skoda, Seat of Porsche, terwijl ze daar ook net zo min echt nieuws hadden.
@littleturbo96: zo! Ik kijk af en toe ook op AW, maar de reaguurders zijn daar echt van een ander allooi. Liefhebbers kun je het niet noemen, bijtellingsgeile muesliliefhebbers op geitenwollen sokken wel.

De reacties op deze briljante Viper waren dan ook erg negatief. Dat zo’n auto nog verkocht en gebouwd kan worden anno 2015.

Maar ze reageren wel massaal op de gefacelifte Honda Jazz of de Peugeot 308 aangedreven door astma…

Wat betreft waardeer ik jullie allemaal wel, AB reaguurders. Niet altijd even tactisch (ik reken mezelf absoluut mee ) maar het autohart zit zeker op de goede plaats!!
@ghost: Soms is AW sneller, soms AB, lees beiden en je bent altijd op de hoogte.
@dutchdriftking: klopt, alleen is het bericht op AutoBlog leuker om te lezen en waren de reaguurders briljanter ;-)
Best een aangename verandering om een keer over zo’n rappe Vipert te lezen in plaats van de zoveelste getunede GT-R of Lambo.
Van de week een artikel op speedhunters van een gast die meer dan 1000pk in zijn streetlegal rx7 had liggen. Ls3/met twin turbo’s…
@w0o0dy: helaas is dat voor puristen (en voor mij overigens ook) the wrong way to go. Als je met een RX bezig gaat, hou dat ding dan lekker rotary-powered. Om maar even met de woorden van Matt Farrah te spreken: als je een RX-7 met V8 wil, koop dan gewoon een Corvette. Dat is eigenlijk exact hetzelfde.

Dat neemt niet weg dat die RX-7 best een gaaf ding is, maar het is gewoon fout. Dat vind ik tenminste, gelukkig hoef ik die keuze niet te maken.
@ej20g:

Inderdaad, koop dan een C5.
Dan heb je qua styling ruwweg een FD3S XXL.
@ej20g: ik vind het toch wel een geweldig ding…
https://youtu.be/yIfHnWAz7NI
@w0o0dy: het is zeker een gaaf ding hoor, dat ben ik met je eens. Maar voor mijn gevoel klopt het gewoon niet. Een dikke 4-rotor met hetzelfde vermogen (wel minder koppel natuurlijk) past er veel beter bij.
@w0o0dy:

Supermooie projecten op Speedhunters. Ik volg o.a. de ontwikkeling van de Radbull MX-5 van MadMike met z’n 1200pk twin turbo 4-Rotor wankelmotor.
Nelson racing haalt meer dan 2200pk op normale benzine… En ze sloopten hun dyno toen ze dat beest aan het meten waren… Teveel koppel om te meten 1750lb/ft vanaf 5700 toeren of zoiets…dat is 2372nm koppel…
@w0o0dy: nelson racing vind ik altijd maar een beetje fail, in de titel zetten en in de video zeggen dat ze zoveel pk hebben , en als ze dan zon dynorun maken zie ik dat getal nooit in de grafiek terug
@johanhummer9: dat komt omdat ze de pk’s die ze meten op normale brandstof doen en de pk’s die ze claimen is op methanol… Maar 2200 pk betrouwbaar uit een big block v8 van minder dan 8 liter… Blijft fucking impressive
@johanhummer9: Dat komt doordat er op de wielen gemeten wordt. In de titel staat het vermogen dat de motor op de cardanas levert. Er komt boven op de meting nog een bepaald percentage (10 tot 15%), dat komt doordat er vermogen in de transmissie, diffs en eventueel het 4×4 systeem verloren gaat.
Wat een waanzinnig bruut en sinister apparaat. 1.000pk uit een Viper V10 is niet nieuw, maar nog altijd indrukwekkend.

Vergeet niet dat het een Viper een auto is die zijn vermogen behoorlijk goed kwijt kan. Ten eerste is de 1 idioot lang, getunede exemplaren halen 110 in de 1e versnelling. Dus bij de tweede versnelling kun je al veel vermogen kwijt en vanaf 3 volgas. De banden zijn ook bizar breed (335 minimaal achter).

Daarbij is de V10 altijd behoorlijk dociel. Ja, 1.000pk is veel, maar de Viper heeft een relatief luie motor, die niet extreem hard hoeft te werken om zeer veel vermogen en koppel te leveren, met dank aan het slagvolume (meer cm3’s dan een Veyron).
@gtwillem: de Viper (2006) die mijn stagebedrijf in onderhoud heeft, heeft achterop de heerlijke maat 345/30ZR19 liggen. Wat een plakkaten zeg! Toen viel het me ook voor het eerst op dat zo’n Viper 6 wielmoeren heeft. Best gaaf.
@gtwillem: ik vind het al razend knap dat ze nog extra tuning kwijt konden in dat krappe motorcompartiment
Wat een machine!! Heerlijke viper!
Hehe van 0 naar nieuwe banden in 20 seconden?
Ik denk dat die achterbanden al kaal zijn voordat je 1km hebt gereden
Las ergens dat de verkopen van de viper erg tegenvallen :-(( de naam was in srt verandert en de dealers moesten zelfs 15k korting geven… Zou erg jammer zijn als dit de laatste generatie zou zijn, maar ja vraag en aanbod…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).