Deze Youngtimer met V12 is best betaalbaar

Auteur: , 49 Reacties

Goedkoop wordt het nooit, maar in tijden dat we tonnen betalen voor een 911'je is het goed te doen.

Het grote probleem met puristen is dat ze voornamelijk naar het verleden kijken. ‘Vroeger was alles beter.’ Alsof het over muziek gaat. In de autowereld zijn de puristen er ook niet vies van. Alle moderne auto’s zijn emotieloze blikken op wielen en een T-Ford (rijtest) is magistraal en geniaal. Het grappige is, laat de tijd er even overheen gaan. Sommige auto’s worden bij introductie totaal niet begrepen en worden door de puristen genegeerd. Zwaar onterecht in sommige gevallen.

Een auto die enorm links gelaten werd, is de Jaguar XJ-S. Dat is eigenlijk best te begrijpen, want de auto had de onmogelijke taak om de Jaguar E-Type op te volgen. Dat is natuurlijk niet te doen. Dat is een gevalletje ‘Jordi Cruijf’-syndroom. Een prima voetballer in zijn eigen recht, maar je blijft hem vergelijken met zijn voorganger. Maar hey, als je gespeeld hebt voor Barcelona en Manchester United, dan heb je het zeker niet verkeerd gedaan. De XJ-S is wat dat betreft echt de Jordi Cruijf onder de auto’s.

De XJ-S werd in 1976 in productie genomen. Met zijn luie V12 en soepele ophanging is het een van de comfortabelste en dorstigste Gran Turismo’s allertijden. Het hoogtepunt van de XJ-S kwam aan het einde van zijn carrière, rond 1988. Dat was het jaar dat de XJR-S op de markt komt. Het was een speciale variant om de overwinning op Le Mans (met Jan Lammers) te vieren. De auto werd gebouwd door JaguarSport en Tom Walkinshaw Racing, waar later de XJ220 ook gebouwd zou worden. De XJR-S kreeg een aparte bodykit, velgen en onderstel. De eerste 326 exemplaren hadden een 5.3 liter V12 onder de kap.

Na 1989 werd deze V12 flink onder handen genomen. De cilinderinhoud werd vergroot naar 6.0 liter, de cilinderkoppen werden vervangen, evenals de zuigers (van Cosworth) en een brandstofinjectiesysteem van Zytec. Uiteraard werd er een sportuitlaat gemonteerd zodat je de atmosferische V12 goed kunt horen. Dat alles bij elkaar was goed voor zo’n 315 pk en 476 Nm. Prestaties? 0-100 km/u in 6,4 seconden en een topsnelheid van 254 km/u. Dat lijkt niet zo rap te zijn voor een auto met V12. Vergeet niet dat de XJR-S dik 1.800 kg weegt en uitgerust was met een automaat met slechts 3 versnellingen.

Dit exemplaar is gespoten in de kleur ‘Flamenco Red’ en komt uit 1992. Sindsdien zijn er slechts 60.000 kilometers mee afgelegd. Zo vanaf de plaatjes lijkt het een erg nette auto te zijn. En dan komen we namelijk te de grootste verrassing, de prijs valt eigenlijk best mee: 44.750 euro is op zich veel geld, maar gevoelsmatig lijkt het mee te Valle. Dit is wel even een bijzonder stukje Jaguar-geschiedenis. Ook moeten we eerlijk zijn: zo legendarisch als een E-Type is de XJ-S nooit geweest, maar deze XJR-S wordt met de jaren fraaier. De advertentie kun je hier bekijken.



49 reacties

Wat een fantastische kleur! De zwarte details vind ik er niet helemaal bij passen maar verder een onwijs mooie auto.
@viezefreddyw: ik vind hem schitterend
“Best betaalbaar” tot je ziet wat het per maand kost….
@miata93: Wat dat betreft zijn auto’s net vrouwen…
@miata93: klassieker verzekering valt best mee. In de winter stallen. Betaal je alleen maar MRB in de zomer. Die paar 1.000 km per jaar maken het verschil ook niet met verbruik. En omdat jener weinig kilometers hoeft te doen valt onderhoud ook mee.
@willeme: Onderhoud is één, maar reparaties is een ander. Deze auto’s zijn legendarisch wat gekke reparaties betreft. Deze auto’s hebben altijd de potentie heel erg duur te zijn, zelfs met weinig kilometers. Maar het lijkt mij elke cent waard!
@lekbak: Een goede kennis van mij die is gespecialiseerd in het onderhoud van de Jaguar XJ-S en Jaguar in het algemeen. Je moet er rekening mee houden dat dit destijds een van de duurste auto’s was die je kon kopen. Het onderhoud is daar navenant aan. Een grote beurt voor 450 euro gaat je niet lukken. Dan moet je een Focus kopen.

Maar het is ook weer niet zo’n drama. Naar zijn zeggen zijn er twee types XJ-S. De eerste is van de liefhebber die hem gewoon normaal gebruikt en punctueel laat onderhouden. Soms is dat duur, soms valt het wel mee. Met name de latere exemplaren waren kwalitatief gezien veel beter. Zoe dat je een potje van 1.500 euro hebt voor onvoorziene kosten (of zorg ervoor dat het niet je daily driver is) en je kunt een eind komen.

De andere XJ-S is degene die voor een laag bedrag is gekocht met ‘een klein beetje werk’. Dat kan al gauw in de papieren lopen, inderdaad. Zeker omdat bij een XJ-S een sneeuwbaleffect kan optreden. Omdat het een kapot is, is het onderdeel dat er aan verbonden zit extra kwetsbaar. Dit geld eigenlijk voor veel auto’s, maar de XJ-S in het bijzonder.

In vergelijking met de R107 (zijn concurrent) is het wel een drama, Bij de 928 geld het adagium ‘onderhoud is alles’ nog meer. Extreem robuuste auto’s, maar als er iets mis mee is, gaat het hard.
Prachtig! Wel een beetje een foute kleur. Zeg maar midlife-crisis rood…
Eerlijk gezegd niet echt een mooie auto
Heerlijke wagen, een gt pur sang. Die van mij heeft geen v12 meer, die is vervangen voor de minder onderhouds gevoelige aj6 motor met 4 traps automaat. Wagen is niet snel maar trekt eindeloos door en zweeft over de weg :)
@aquila2003:

Uit een xj40 heel toevallig ??
@lincoln: ja inderdaad ja :)
@aquila2003:

Toppers .. hands down de beste blokken van Jaguar zelf .. je bent niet de enige die deze engine swap gedaan heeft ..

Heb trouwens nog een hele zwik sensoren en computers van de 3.6 liggen ergens ..
@lincoln: ik heb het niet zelf gedaan (helaas zo gekocht) en aan 1 kant vind ik het wel wat heiligheidsschennis, maat je hebt gelijk: de aj6 is gewoon de beste motor. Van de v12 ga je vroeger of later janken!
@aquila2003:

Nog veel beter ..
Een Frankenstein is tenslotte serieus goedkoper dan een matching numbers geval ..

En je kan em zonder samen geknepen billen op hoop van zegen starten ..
@lincoln: jij snapt m! ;)
Met die zwarte accenten ziet hij er nog best modern uit. Een verfoeide zwaarlijvige kat die de schoenen van z’n voorganger niet mocht vullen die nu toch behoorlijk aan het rijpen is. Stiekem een begeerlijke youngtimer.
Een clowncar voor het vullis destijds ..
Kwam geen best volk bij de Jaguar dealer om het zo maar te zeggen ..

Anyway .. ze kochten een prima versnellingsbak iig ..
@lincoln: Take’s one to know one?
@blackbaron: *Takes
@SimonMc: weet ik, ik zit al uren op de eerste taalnazi te wachten lol
@blackbaron: Niemand zit op de taalnazi te wachten.
Mooie kar. Nog een echte Jag.
Leuk spul maar verschrikkelijk moeilijk te onderhouden en vooral duur.
Waanzinnig onbetrouwbaar, zelfs met het juiste onderhoud
Zullen de puristen dat ook over vrouwen zeggen? Dat de oudere gerimpelde dames beter zijn?
@sollie1984: nou ik zat net nog ff de Paay-filmpjes te bekijken en moet eerlijk bekennen dat ik haar zo zou doen! Nou is ze natuurlijk al redelijk getuned en aangepast her en der…
Mijn moeder had de convertible in deze kleur met beige lederen interieur. Altijd pret in de zomer met deze bak.
Kansloze auto als je het mij vraagd.
Zeker heeft zo’n Jaguar prachtige looks, maar het is een gok. Zo’n gok die je niet hoeft te nemen als je een klassieke Mercedes wil waar ook een zweem van prestige en heritage kan hangen.

Voor wat ze vragen voor die Jaguar is mij duidelijk, ik zal eerder een 997 kopen en dat geld achter de handhouden voor het brommetje achterin, en als onderhoud te duur word, een 911 is waardevast en leverd een mooie cent op bij de verkoop.
@tarquesh:

Jag V12 .. bmw 850i .. MB 560 sec ..

1 ding hebben ze gemeen ..
Ze hebben allemaal jetcars wel eens van binnen gezien ..
@tarquesh:
Maar ik wil geen klassieke Mercedes. Ik wil geen enkele Duitse wagen op mijn oprit.
Een klassieker koop je alleen met emotie. Voor jou is dat een Mercedes of Porsche en voor anderen een Jaguar.
Ook op een Mercedes of Porsche kun je volkomen leeglopen, net als op zo’n Jaguar.
Mijn persoonlijke ervaring met een XJ-S V12 is dat dit een volkomen betrouwbare auto is. Er is er al 8 jaar een in de familie die ook na een winter stilstaan altijd in een keer start, nog nooit is stilgevallen langs de weg en behalve normaal onderhoud nog nooit een raar probleem heeft gehad.

De belevingswereld van een liefhebber van Brits blik staat zover af van Duitse voertuigen dat de afweging “zal ik een Mercedes R107 of een Jaguar XJ-S kopen?” totaal niet voorkomt.
Totaal verschillende werelden.
@sabrerator: Ook een kapotte klok staat twee keer per dag goed. Van zelfde de slechtste modellen zijn goede exemplaren, maar dat wil niet zeggen dat het een goed model is als je toevallig een goed exemplaar hebt.
@tarquesh:
O, en momenteel stijgen de Jaguars XJ-S behoorlijk in waarde.
Als ik kijk wat er nu voor vergelijkbare wagens wordt gevraagd als voor die in de familie, dat kan er op die wagen denk ik nu al zo’n €8.000 winst op worden gemaakt. In 8 jaar. Dus met de waardevastheid zit het wel goed.
Mooi ding, maar ik heb er liever een van van voor de facelift, deze achterkant vind ik enorm lelijk.
@sabrerator: en dan met pepperpot velgen. Dan is het echt een klassieke bak. http://witmerodijk.nl/CarImages/160//IMG_8957_484420.JPG
@vroaaar:
Potdorie. Ik begon spontaan te kwijlen.
Schitterende auto, maar ik zou ‘m vanwege de vooroorlogse transmissie echt laten staan.
@racerx:

Het modernste onderdeel van die hele kar !!
@lincoln: serieus? Dat drietraps apparaat?
@racerx:

Hoeveel heb je er nodig dan ??

Anyway .. je bent vrij om vernufterige/ betrouwbaardere / modernere onderdelen van de xjs op te sommen ..
@lincoln: Ik vind 6 stuks wel prettig eigenlijk, meer is niet nodig.

Ik gok dat het ventieldopje betrouwbaarder is ;-)
@racerx:

Als je genoeg Nm hebt is 3 traps prima te doen ..

TH400 (Google maar op) beter gaat het zelfs anno 2017 niet worden ..
@lincoln: Aha, geen eigen makelij maar bij de Amerikanen gekocht. Die weten idd wel hoe ze een automaat moeten bouwen.
@racerx:

Zelfs Ferrari gebruikte deze bakken !!
Buiten het by far betrouwbaarste ook het zwaarste onderdeel op die gebakkies ..

Scheelde weer een spoiler iig ..
Zeker een mooie auto, maar zou voor dat geld toch (veel) liever een recente XK8 hebben. Moet wel lukken, lijkt me.
We hebben een XJ-SC gehad, de targa. Ook V12. Ook de 3bak automaat. Lange halen snel thuis. Hoop lol mee gehad, had toen net m’n rijbewijs. Geweldig geluid, trok behoorlijk en had goed koppel! Niet de meest betrouwbare auto aller tijden en kostbaar in onderhoud maar wel een leuk ding!
Ouwe troep zeg, zelfs de tennisjongens reden m al het zwembad in.
een tante van mn pa heeft er eentje gehad. ontzettend mooie auto, maar zij vond m niet te rijden. Ze reed liever met de Daimler XJ die ze ook hadden, of nog vaker in haar C280
Zuipen als een Temple(lier) ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).