
Deze van origine zeer belegen en oersaaie hatchback uit 1990 kost in deze uitdossing nu nog 35 duizend euro…
Ondergetekende is een kind uit de jaren tachtig en opgegroeid in de jaren negentig. De straten stonden toen vol met auto’s als de Citroën BX, de Ford Escort, de Volkswagen Golf én natuurlijk de Opel Kadett.
In het huidige straatbeeld zien we eigenlijk nog maar weinig van deze auto’s. De Golf natuurlijk wel, maar niet de versies die in de jaren negentig rondreden. De Opel Kadett is überhaupt al een zeldzame verschijning heden ten dage, maar de Kadett die we op Marktplaats spotten is nog wel een categorietje zeldzamer.




Zeldzaam, zeldzamer, zeldzaamst
Van deze Opel Kadett GSI Mattig zijn er namelijk maar zo’n 19 stuks gemaakt. Dit is nummer 15 en hij ziet er tip top uit. In 1990 was de auto dus al zeldzaam, maar nu vermoeden we dat je niet gauw een tweede vindt. Zeker niet in deze staat.
Onder de motorkap een 150 pk sterke 2.0 16V motor. Die legt 150 pk op de weg. Getallen waar de huidige elektrische auto’s om moeten lachen, maar deze Opel weegt 1.080 kilogram en in 1990 was je met die cijfers gewoon nog het mannetje (of vrouwtje).





Tuner Mattig
De Opel Kadett GSI is door de Duitse firma Mattig voorzien van een extreme breedbouw set (ook bekend van de beroemde film Manta Manta). Ook van Mattig zijn de RVS uitlaat, de koplampen, de motorkap luchtinlaten en de extreme spoiler.
De auto is voorzien van een Recaro OPC interieur en de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. De auto heeft elektrisch verstelbare buitenspiegels en elektrische ramen. Ja ja! Kom er maar eens om.




Digitale cockpit
Persoonlijke favoriet is de digitale GSI 16V cockpit. Daar ga ik persoonlijk erg goed op. Ook een leuk detail is het feit dat de originele Opel Kadett GSI radio met de originele vier speakers er nog in zit. En de hoedenplank is onaangetast.
Al dat moois mag 35 duizend euro kosten. Dan heb je meteen een mooi beleggingsobject. Ermee rijden in Nederland is voor eigen risico, want de uitlaat kan dan van RVS zijn, die Opeltjes konden heel erg goed roesten. Koop dan?








De Mattig Extrem, met (destijds) maatje 345 Pirelli’s op de achteras, dat was wel de dikste tuning Kadett destijds.
In de oude Auto-Motor-und-Sport tijdschriften uit de jaren ’80 zat ik altijd verlekkerd naar de tuning advertenties te kijken, Man wat was dat gaaf zeg… Mantzel, Lexmaul, Mattig, Irmscher, Steinmetz enz. enz.
Dat veel te dikke recent aangepakte stuur is natuurlijk doodzonde. De rest is niet mijn smaak, maar wel tof. Gewoon een origineel ogende GSI 16V voor ondergetekende. Of dat een Kadett E of een Astra F is maakt niet uit, als het er maar eentje met de originele dikke bumpers is. Subtiel verlagen met een kwaliteit onderstel, 16 inch licht metaal er onder, en af.
Mmm, matig . . .
Jup
Afgezien van een Speedster of een Lotus Omega komt er nevernooitniet een Opel op mijn naam. Gewoon, een hekel aan.
Qua dat laatste : benieuwd waarom. Als werkpaard met een hele lage kilometerkostprijs is bijvoorbeeld een oudere Astra een prima propositie. Nee, geen ‘streetcred’, niemand zal onder de indruk zijn als je de otosleutel de bar opslingert. Maar als dat soort achterstandswijkenleed je aan je reedt zal roesten is het een prima merk.
Mee eens en een GT
Niet mijn ding, maar een prachtige tijdcapsule.
Het enige dat ik me afvraag… krijg je het stuur nog een beetje rondgehoepeld met die brede voorbanden?
Dat zijn aparte wielen. Wbt de bodykit weten we nu ook waar Liberty Walk z’n inspiratie vandaan haalde.
Mit Mausenkino! Deze is zo fout dat hij geweldig is. Heerlijk oldskool fout. Beetje als dat viese boekje van vroeger, met de ogen van nu vreselijk. Maar de herinneringen maken het geweldig..
Die ophanging achterin de kofferbak, kan iemand daar iets over vertellen en was dit ook standaard op deze versie?
Nee, dat was niet standaard.
Hee, hier heb ik laatst achter gereden op de snelweg! Vroeg me al af wat voor Kadett het was, geen idee dat het zo’n serie was.
Jeugdsentiment. Vroeger kon je bij de tijdschriftenwinkel een catalogus kopen van Becker. Een Duitse autohandel die ook veel tuningproducten verkocht. Stond helemaal vol met dit soort auto’s. Die 2 liter 16v was trouwels een heel fijne motor. Voor opel ontwikkeld door Cosworth. Dan weet je het wel.
Supervet, die wielen zijn echt geweldig!