• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Utrecht wil ook automobilistje pesten maar faalt

Auteur: Michel, gepost 6 juni 2025 om 15:31 – 6 Reacties

utrecht betaald parkeren

In Utrecht denken ze dat ze Amsterdam zijn. Betaald parkeren moet door de hele stad, maar de gemeente zuigt in de uitvoering.

Zelf heb ik elf jaar in Utrecht gewoond en ieder jaar zag ik de betaald parkeren zone dichterbij komen. Voordat mijn huis bereikt werd was ik vertrokken. Inmiddels zijn al heel veel wijken betaald parkeren in de stad, maar de gemeenteraad wil betaald parkeren in heel Utrecht.

Alleen kunnen ze er geen klap van. Jaren terug had iedereen een code waarmee je bezoek op de parkeerautomaat korting kon krijgen. Je had een jaarlijks tegoed en dat was meestal prima voldoende. Je gaf je code en je bezoek deed de rest.

Een app is altijd beter?

Dat moest anders, dus kreeg iedereen een app op zijn telefoon waar je nu als Utrechter voor je bezoek moet afrekenen. Die wordt als zeer gebruiksonvriendelijk ervaren en hij functioneert ook nog eens beroerd. Zie vervolgens de kosten maar eens terug te krijgen van je bezoek, moet je weer tikkies sturen etcetera. Heel Utrecht klaagt.

Dit Parkeer Management Systeem (PMS) blijkt ook aan de kant van de gemeente nog eens slecht te werken. Uit een brief van de wethouder aan de gemeenteraad blijkt dat de gemeente Utrecht momenteel met “workarounds” werkt. In de praktijk betekent dat, dat ambtenaren de gegevens uit de app in Excel-sheets overtikken omdat de software beroerd werkt. Je verzint het niet.

Heel Utrecht betaald parkeren

Nu heeft de gemeenteraad besloten dat in de gehele gemeente Utrecht er in elke straat betaald parkeren moet worden ingevoerd. Zo wordt de schaarse ruimte beter verdeeld, het gebruik van de auto ontmoedigd en, oh ja, komt er gewoon een klap meer doekoe binnen.

In de gemeenteraad is er nu alleen discussie over wanneer dat dan allemaal moet worden ingevoerd. De planning is in meerdere fases in 2026.

Want zo zeggen kritische partijen als de VVD en DENK, moeten we niet eerst eens zorgen dat alle software achter de schermen werkt? Kunnen we daarna tenminste automobilistje pesten met een werkend systeem.

Ook D66 wil uitstel, maar minder lang en GroenLinks en ChristenUnie kijken liever in het najaar of uitstel nodig is. Liever nog even aanmodderen dus.

Uitstel betekent geen nieuwbouw

Wethouder Senna Maatoug wil van geen uitstel weten, zo tekent RTV Utrecht op. Ambtenaren die door het uitstel worden vrijgespeeld zijn niet de ambtenaren die de software ontwikkelen (doet de gemeente dat serieus zelf??). Daarnaast zegt de wethouder dat uitstel de ontwikkeling van nieuwbouw zoals in Merwede in de weg staat. Welke problemen dat zijn houdt de wethouder kennelijk verder liever voor zich. Wij kunnen het niet bedenken, alleen wellicht dat er niet genoeg stroom is voor de parkeerautomaten?

Zoals het in een goede lokale democratie betaamt zijn de partijen het eens over het feit dat ze het oneens zijn en hebben ze een besluit voorlopig uitgesteld. Utrecht wil graag Amsterdam zijn, maar mist de arrogantie en “daadkracht” van het reservaat dat omringd wordt door de A10. Utrecht wil ook graag automobilistje pesten, maar faalt voorlopig op het gebied van betaald parkeren jammerlijk.

Ook interessant!

  • Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet
    Utrecht heeft dé oplossing gevonden voor het overvolle stroomnet
  • Renault 5 zorgt ervoor dat de stroom niet uitvalt in Utrecht
  • Verkeerspsychologen: automobilist overtuigd van eigen gelijk
  • Wat?! Amsterdam en Utrecht willen ook benzineauto's weren uit de stad

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, overheid, parkeren, utrecht

Vorig bericht: « Deze zeldzame hatchback uit 1990 kost 35k
Volgend bericht: Lynk & Co 01 2021- 2024 occasion aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. werf76 zegt

    6 juni 2025 om 15:40

    “Utrecht wil ook graag automobilistje pesten, maar faalt voorlopig jammerlijk.”

    Doe je huiswerk eens wat beter.
    – wegversmallingen
    – onlogische “rotondes”
    – fietsstraten
    – veel minder parkeerplaatsen
    – parkeerautomaten op flinke afstanden lopen (serieus)

    Login om te reageren
    • Ghiacciato zegt

      7 juni 2025 om 13:59

      Inderdaad. ik heb geen probleem met fietsstraten en snelheidsbeperking in het centrum en straten eromheen. Maar inderdaad, die rotondes en wegversmallingen zorgen er volgens mij alleen maar voor dat het risico op ongelukken van ongelijkwaardige verkeersdeelnemers is toegenomen en er veel meer auto’s stilstaan. Parkeertarieven zijn om te janken zo hoog, ook na bewonderskorting betaal je rustige 30 euro voor een avondje.

      Login om te reageren
  2. drtim zegt

    6 juni 2025 om 17:07

    Ik zou dit nog kunnen pruimen als er fatsoenlijk bereikbare p+r plekken waren, maar richting de parkeergarage op de Uithof sta je ‘s ochtends te kruipen in de file en verder is er niks aan de noordkant van de stad.

    Login om te reageren
  3. acavs zegt

    6 juni 2025 om 20:46

    Voor een dergelijk gotspe ontbreekt het men in Utrecht aan Amsterdams gogme.

    Login om te reageren
  4. zjos zegt

    6 juni 2025 om 23:17

    Elk volk krijgt de leiders die het verdient . Als ik snel naar het college daar kijk en wie daar namens welke partij inzitten dan verbaast me dat niets. En als de Utrechters blijven stemmen op partijen die dit soort auto hatende belastinggeldzucht uitvoeren zal het alleen maar erger worden daar.

    Login om te reageren
  5. waterisnat zegt

    7 juni 2025 om 14:44

    Communisme brengt enkel altijd verbeteringen mensen. Hou eens op met klagen svp. Straks moeten we die arme politieagenten uit de struiken halen om bij u aan te kloppen met de vrasg of u wilt zorgen dat u minder kritisch bent op de betere wereld. Volgende stap is belasting op parkeren op eigen grond. Dit vanuit het gelijkheidsprincipe. U heeft wel al betaald voor de grond en het is uw “bezit”, maar het is niet “eerlijk” voor mensen die dat niet hebben, dus vanaf 2028 forfaitaire parkeertax voor ieder met eigen parkeerplek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North