Deze Corsa kijkt boos omdat ‘ie ook boos is, met zijn V6 voorin.
Bij de introductie van een auto heeft de fabrikant altijd keuzes moeten maken. Zo ook bij wat voor motoren er voorin (of achterin) te komen liggen. Er wordt dan altijd gekeken naar wat waarschijnlijk het meest gaat verkopen, want als je een motorisering té niche maakt dan kost het meer dan het oplevert. Een goed voorbeeld daarvan is alles wat we kennen dat een ‘hot hatch’ is maar dan met meer aan de slag gaat dan de gebruikelijke vier cilinders. Denk maar aan een Golf R32 of Clio V6: die waren des tijds vrij duur vergeleken met een standaard Golf of Clio.
(Te) grote motor
Grappig genoeg is de reden dat bepaalde motoren overgeslagen worden vaak niet ‘dat het niet past’. Sinds iemand de 4.2 V8 uit een Audi S4 voorin een Polo heeft gelepeld is dat de vraag niet eens meer. De vraag is wel of een te zware motor niet funest is voor de balans en eigenlijk té heftig is. Maar passen doet het wel. Zo past een V6 ook voorin een oude Opel Corsa.
Opel Corsa met V6
Hoe we dat weten? Omdat er eentje op Marktplaats staat. Iemand verkoopt een Opel Corsa B uit 1996. Normaliter krijg je dan een reeks vrij droge viercilinders en met geluk kon je een topversie of GSi krijgen met iets meer dan 100 pk. In deze Corsa ligt een heuse 2.5 liter grote V6, een C25XE welteverstaan. Die motor ligt wel redelijk dicht bij huis, want dat is de V6 die onder meer in de Calibra, Omega en Vectra lag. Goed voor 170 pk en een lekkere sound voor deze Corsa.
Nou gaan we niet pretenderen dat de Opel Corsa V6 er ‘standaard’ uit ziet, maar niks van de modificaties verraadt wat er voorin ligt. Dat terwijl het nieuwe kloppende hart past als gegoten en zelfs wordt erkend door de RDW. De auto is qua exterieur voorzien van een GSi-bodykit, nieuwe koplampen met een ‘booskijkende’ motorkap. Mechanisch mag je nog genieten van een KW-schroefset, Remus-einddemper en is de motor gekoppeld aan een Getrag F20-versnellingsbak. Die normaliter op viercilinder versies van de eerder genoemde V6-modellen zat, maar dit werkt ook.
Kopen
Hebb0n? Da’s niet gratis, maar eigenlijk valt het reuze mee wat er voor deze geflipte Opel Corsa met V6 gevraagd wordt. Bij dit soort projecten is men snel geneigd om de kosten van de upgrades nogal zwaar door te rekenen in de vraagprijs, maar met deze Corsa waar je direct mee weg mag rijden valt dat mee. De verkoper wil er namelijk 3.999 euro voor zien. Interesse tonen mag op Marktplaats.
Joris24 zegt
Leuk gedaan, maar net als met de polo waarnaar gelinkt wordt snap ik nooit zo goed waarom er geen licht turbomotortje wordt gebruikt. Deze V6 (of V8) blokken wegen enorm veel, net als de versnellingsbak die er vaak bij hoort. Je kunt hetzelfde vermogen makkelijk uit een 1.6T of 1.8T trekken, weegt minder en is veel sneller op toeren en weg. Maar de prijs is dan weer niet gek, ervan uit gaande dat de motor in orde is, geen olie zuipt, en de rest van de auto in orde is.
coupedriver zegt
Je snapt toch wel dat het geluid vele malen mooier is?!
schuimbekje3 zegt
Heb ik die auto niet gezien bij autoaddiction op de nordschleiffe? Ik heb persoonlijk een aantal afknappers op een 2e hands auto.
#1 nordschleiffe filmpje of sticker #2 duplicaatcode op kentekenplaat #3 auto van 100.000 euro nieuw zonder airco, stoelverwarming, geen electrische ramen, of geen handvaten aan deur #4 overdaad aan halfords of alipress accesoires als tintplastic (liefst nog zodanig dat de achterruitverwarming zichtbaar is of blaasjes, of een bijzondere versnellingspook knop of een ‘stankverbloemer’ van een ritueel merk.
kennone zegt
Dit blok met zo’n open-hete-luchtfilter klinkt echt geniaal goed! Misschien ga ik hem wel gewoon aanschaffen als hij nog een beetje netjes is.
rogier_hentenaar zegt
Mooi staaltje huisvlijt. Motor ligt er fraai en netjes eronder. Voor krek 4K heb je zomaar een heel leuke auto.
rubend zegt
Een omega met deze V6?
Hadden die niet allemaal 6-lijn (indien ‘t om 6 cilinder-versies gaat)?
Maar wel een mooi project
Rokende Wielen zegt
De Omega met 6 cilinders in lijn was een diesel, van BMW. De benzine 6 cilinders aren in V-vorm.
jlvanleeuwen zegt
Als ik 3 ton voor een Porsche zou kunnen uitgeven en geld over over hebben, dan zou dit wel lachen zijn voor de zondagochtend op een bochtend dijk weggetje. Gewoon de hooligan van vroeger uithangen
Robert zegt
Grappig project, alleen heb ik een Corsa B dus werkelijk nooit mooi gevonden en deze is ook niet mooi oud geworden. Oh, en net als de Astra uit dit decennium kon ook de Corsa nog fantastisch roesten.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het tof. Ook best netjes uitgevoerd. Uiteraard zijn er altijd details die ik anders had gedaan, maar het is een leuk pakketje zo. Natuurlijk is de c20xe een beter idee, maar dat hebben er al zoveel gedaan dat is niet leuk meer. Dit is veel unieker.
cossiekiller zegt
De velgen zilverkleurig laten spuiten, de donkere folie van de ramen af en je hebt een heerlijk scheurmonstertje voor heel weinig!
In een Corsa A was nog een beter idee geweest…
anthwan zegt
1. die 70 pk extra heb alleen al nodig voor het extra gewicht
2. die V6 klinkt voor geen meter, echt niet!
3. een GSi is sneller van 0 naar 120 deze
V6 loopt allleen misschien langer door, maarja versnellingsbak?