
Ja en nee. Het CBS deed onderzoek naar fijnstof en wat blijkt?
Goed nieuws voor onze longen! Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deed onderzoek naar de uitstoot van fijnstof door het verkeer en is positief gestemd. In de afgelopen tien jaar is de fijnstofuitstoot van het Nederlandse verkeer met 16,3 procent gedaald!
Niet verkeerd, want uit hetzelfde CBS onderzoek blijkt dat we ten opzichte van 2013 gemiddeld wel 6,9 procent meer kilometers maken. Het totale wegverkeer was in 2023 verantwoordelijk voor 12,6 procent van alle fijnstofuitstoot in Nederland tegenover 11,9 procent in 2013.
Personenauto’s grote boosdoener
De meeste uitstoot in het wegverkeer wordt de lucht in gewerkt door personenauto’s. Maar liefst 57,8 procent van de uitstoot in het wegverkeer komt daarvandaan. Er is wel een grote verbetering te vinden in de fijnstofuitstoot van lichte bedrijfswagens.
Tussen 2013 en 2023 nam de hoeveelheid fijnstof door het wegverkeer af met 0,7 miljoen kilo. De fijnstofuitstoot door lichte bedrijfsvoertuigen is met 0,4 miljoen kilogram het meest afgenomen. Dit is 40,4 procent minder dan tien jaar eerder. Bij personenauto’s was deze afname 9,6 procent.
De cijfertjes per brandstofsoort
Als we even verder inzoomen op de cijfers dan blijkt de gemiddelde uitstoot van een benzineauto 0,018 gram fijnstof per kilometer. Een EV doet het iets beter met 0.017 gram per kilometer.
Interessant is dat qua uitstoot een dieselauto het gemiddeld beter doet dan een plug-in hybride. Een diesel produceert gemiddeld 0,025 gram fijnstof per kilometer tegenover 0,027 gram van de hybrides met een stekker.
De oorzaak hiervan moet je zoeken in het gewicht van de auto. Met de batterij en elektromotor(en) is de auto een stuk zwaarder en dat heeft effect op de hoeveelheid fijnstof per kilometer. Dat komt namelijk niet alleen uit de uitlaat, maar komt ook vrij door de slijtage van de banden én het gebruik van de remmen. Dat laatste is sowieso al schadelijker dan de uitlaatgassen van een diesel, zo onderzocht de Universiteit van Southampton eerder dit jaar.
Dieselauto’s schoner dan plug-in hybrides?
Ook elektrische auto’s hebben een hoog gewicht en daarom zijn zij per kilometer verantwoordelijk voor bijna net zoveel fijnstof als benzineauto’s. Kijk je puur naar de fijnstof, dan is de meerwaarde van een EV dus minimaal.
Kunnen we dan de conclusie trekken dat dieselauto’s schoner zijn dan plug-in hybrides? Nee natuurlijk niet. Kijk maar naar het plaatje boven dit artikel. De uitstoot van een diesel bestaat natuurlijk niet alleen uit fijnstof. Qua stikstof en CO2 doet de diesel het stukken minder.
Maar je kunt natuurlijk in de verjaardagskring je dikke dieselbeuker wel verdedigen met dit argument ten opzichte van de gemiddelde leaserijder met een Tesla. Misschien ben je wel niet politiek correct, maar altijd nog beter dan een auto rijden van de messias/duivel Elon Musk natuurlijk.
De headerfoto bij dit bericht is gegenereerd door AI (en ja die vergat zomaar een bestuurder in de auto te zetten).





*Gaat op internet zoeken naar W123 300D en W124 300TD advertenties*
Wat ik zo irritant aan diesels vind:
Nieuw zijn ze relatief gezien schoon. Maar naarmate de jaren verstrijken veranderen ze allemaal in een smerig roetkanon zonder EGR.
Bijna: een diesel zonder roetfilter is enorm smerig. Die zijn jarenlang verwijderd zonder enige consequenties en was geen APK afkeur. Tegenwoordig wel, of extra MRB betalen. EGR is Exhaust Gas Recirculation wat voornamelijk bij stationair draaien gebruikt wordt, niet echt relevant en/of spannend.
Maar de zwarte wolken die je soms letterlijk ziet achter een vies dieselbusje is toch echt door het ontbreken van een roetfilter 🤢
Ja ik weet wat de roetfilter en EGR doen, bedoelde niet dat de roet door een afgedopte EGR komt. Alhoewel, ik wist niet dat de EGR vooral bij stationair draaien was, dacht dat die ook tijdens rijden voor veel lagere stikstofuitstoot zorgde.
Daar ben ik het niet mee eens. Die roetpluim kan ook komen door roetophoping bij de EGR klep. Als je dan flink gas geeft gaat de klep niet meer helemaal dicht en krijg je ook die wolken ook al heb je een roetfilter.
Nu nog de vervuilende diesels buiten de grenzen houden of aan de grens een torenhoge prijs voor een vignet laten aanschaffen voor maximaal 6 maanden
Fijnstof, 1 van de vele leugens/verzonnen problemen tbv meer bureaucratie (aka deugroven). Elke meting weer is verreweg het grootste deel van “fijnstof”, definitie beweegt door de jaren heen zoals het uitkomt en omdat meetapparatuur beter wordt, natuurlijke duinzanden in het westen. Iets waar de mens evolutionair op aangepast. Er zal op zeer kleine stukjes van NL, gesloten hal oid, en vroeger wellicht breder, een probleem zijn, maar zeker niet breed, en zeker niet problematisch. Maar, onderdeel van de kolder tbv deugroven is het stapelen van leugens/problemen, zodat de kudde afschakelt bij de feiten.
Diesel, in zijn tijd was het leuk. Je tankte voor 2 tientjes en kon weer vooruit voor een maandje, Maar daar komen mensen van op terug nu de electrische wagen zij n intrede heeft gemaakt.
De technologie staat niet stil want dr zijn accu’s met een 1500 kim actieradius…
Tja, dan is diesel gewoon de pineut. Weg er mee? Het doet toch pijn…
Ik ben geen techneut maar zijn er auto’s die stikstof uitstoten?
Toch vreemd. Uitstoot (op allerlei manieren) gaat naar beneden. Meer EV’s, minder verbruik en alles schoner.
Waarom gaat de temperatuur van de aarde dan nog steeds omhoog? En steeds sneller? Nou maken de auto’s alleen het verschil niet, dat weet ik ook wel maar blijft toch vreemd. Moeten toch iets merken van klimaat opwarming (dat het minder snel stijgt). Maar niets is minder waar. Zouden we er dan TOCH geen invloed op hebben? Kost al met al gelukkig niet zoveel. Hoeveel was het ook al weer? 1000 miljard (minimaal) voor 0,00003 graden verlaging? Ach valt wel mee toch. Europa heeft ook nog 800 miljard nodig voor defensie. Waar maken we ons eigenlijk druk om? Ik heb nog wel €500 op m’n spaarrekening. Komen we voor de eerste 0,001 seconde wel mee weg🤷♂️
LEKKAH
Oke weer een ondezoek waarbij schattingen gepresenteerd worden als fijten of is dat alleen hoe het in dit artikel beschreven staat?
Want ik kan inkomen dat je her en der in het land lucht metingen kan dan, waarbij je een beeld kan krijgen hoeveel fijnstof erin zit. En als je dat een lange periode doet kan je een beeld krijgen of dat meer of minder wordt. Echt lijkt het me heel erg sterk dat je van dat je ook kan meten hoeveel van die gemeten fijnstof van een personen wagen afkomt en hoeveel van een kleine bedrijfswagen. Laat staan hoeveel van een diesel, benzine, EV of hybride afkomstig was… Dus dit kan alleen doormiddel van een schatting van een één of ander rekenmodel, niet van een daadwerkelijke meting.
die headerfoto is nog mild vergeleken met wat die kist er ècht uitkotste…mijn buurman had dr een…jesus wat die eruit kwakte met koude motor was echt niet normaal…..zette de hele straat in t donker bij wegrijden….