Dieselen met de nieuwe G-Klasse doe je vanaf…

Auteur: , 31 Reacties

Veel, héél veel euro's.

174.829 euro, zoveel kost instappen in de nieuwste telg van de familie G-Klasse. De nieuwe G-Klasse is er sinds zijn introductie aan het begin van vorig jaar gekomen als G500 en G63, maar tot op heden heeft Mercedes de Geländewagen nog niet met een dieselmotor op de markt gebracht. In december onthulden de Duitsers echter eindelijk de G350d en vandaag alweer krijgen we van die auto de prijs voorgeschoteld.

Het moge duidelijk zijn dat de G-Klasse nog altijd niet is weggelegd voor mensen met een lege portemonnee. Dit mag dan misschien de goedkoopste nieuwe G-Klasse zijn die je tegenwoordig kunt kopen, wie een paar opties aanvinkt komt uit op bijna twee ton aan euro’s. Koop je een auto als deze, dan ben je sowieso een gul donateur aan de staatskas en de dieselmotor in het vooronder zal het bedrag absoluut niet verder drukken.

Dat gezegd hebbende is de nieuwe dieselmotor die in de G350d ligt de zuinigste die Mercedes ooit in een G-Klasse heeft geplaatst. Hoewel feitelijk correct zegt dit uiteindelijk bijster weinig, aangezien de 2,9-liter zescilinder voorin de G350d op een goede dag ongeveer 1 op 10 loopt. De zespitter produceert 286 pk en heeft als vanouds een monsterlijk koppel, dat hier 600 Nm bedraagt. Vanaf 1.200 toeren per minuut is het volledig aantal overigens beschikbaar. Zijn topsnelheid ligt op 199 km/u en in minder dan 7,5 seconden trapt hij naar de 100 km/u.



31 reacties

Is dat zo’n Renault motor? Want die kleur komt zeker wel van Renault. Terecht overigens, het blijft een prachtige kleur.
Nee.
@mashell: let’s hope not…
@mashell: nee van Dacia
Eigenlijk de ideale aandrijving voor deze container. Kost wat, maar dan kan je ook heerlijk dieselen.
@joostvis: Er zijn toch wel heel wat auto’s die net zo heerlijk dieselen en de helft goedkoper zijn.
@berlinetta: bij klanten van dit kaliber vrij irrelevante factor, hè! ;)
@joostvis: Nouja, weet ik niet. Kijk naar de GLE400d. Die is krachtiger en zal ook een stuk lekkerder rijden. Kost ook een stuk minder. Kan me voorstellen dat iemand sneller voor zoiets kiest.
@berlinetta: bij de gemiddelde consument is het type auto leidend, niet de motorisering. Bovendien is een G een wagen met karakter en verveelt niet snel, terwijl de GLE een dertien in een dozijn wagen is en na een paar jaar al compleet wordt vernieuwd. Ik snap wat je zegt, maar die 350d is natuurlijk competent genoeg… Zijn overigens vast en zeker genoeg mensen die wel een GLE400d boven de G verkiezen vanwege de motorisering, maar dat aantal lijkt me relatief klein.
Lekker werkpaard voor de betere boswachter
Toch maar even gekeken naar hoe gestoord onze overheid is met betrekking tot BPM en belastingen ten opzichte van onze oosterburen…daar begint deze G350d bij €95.735,50.

Kortom; wij betalen bijna €80.000,- meer!
@ghost: en dat is maar goed ook. Komt dit dieselblok het land niet binnen of hebben wij mooie wegen om op te rijden ;)
@lscorkscrew: ja want de nieuwste generatie dieselmotoren is natuurlijk veel schadelijker dan alle reeds rondrijdende dieselmotoren die NIET voorzien zijn van de beste partikeldeeltjesfilters. En de wegen in Duitsland vind ik ook nog niet zo slecht als in België. Feit is gewoon dat het een absurd verschil is.
Heb ze afgelopen week veel zien rijden in Oostenrijk. Kan maar niet wennen aan die “geschrokken” indruk van de led-lampen
Ik blijf het bizar vinden. Je rijdt in een vierkante Puch/Peugeot/Mercedes met een design dat sinds 1979 onveranderd is gebleven, een halve tank per kilometer verbruikt en je betaalt er evenveel voor als een leuke eengezinswoning. Why?? Woon je nou in de outback, in een chateautje in de bossen van de pyreneeën of op de toendra van Alaska, dan prima. Maar in Nederland? In stedelijke gebieden? Als P.C. Hoofttracktor?
@musje83: je maakt er een statement mee. Een statement is dat je graag belasting betaald, graag een suboptimale auto rijdt en vooral dat je gewoon anders bent. Voor sommigen is het heel wat waard om zich zo te kunnen profileren.
@mashell: Of je hebt gewoon (te) veel geld en vindt dit een vette bak.

Niet iedereen die een duurdere of een opvallende auto rijdt doet het om de ‘kijk mij nou’ status.
@reactief: Inderdaad, niet iedereen is zo oppervlakkig als een voetballer of volkszanger; kinders en hun vooroordelen he ….
@reactief: maar voor veel geld kun je veel uit veel mooie, handige of snelle wagens kiezen. Maar een G-klasse kan natuurlijk ook.
@mashell: Zeker. Maar puur rationeel kom je uit bij een Dacia Logan toch. Dus de meeste auto’s worden gekozen vanuit begeerte, en dat hoeft niet perse snelheid of comfort te zijn.

Voor dit geld kan ik trouwens ook veel betere en leukere auto’s bedenken, maar ik vind zo’n G-klasse toch ook wel heel tof.
@musje83: Nou dan kan ik je ook alvast vertellen dat zo’n nieuwe G klasse ook compleet ongeschikt is voor zeker de helft van de wereld.
Waar je met een oude Puch misschien nog de hele wereld over kan rijden, gaan al deze nieuwe dieselmotoren stikken in al die slechte diesel die je op veel plekken kunt tanken.
Dus een wereldreis mobiel is het ook al niet meer, weer een niche minder.
Rare kleurencombinatie: Rood van buiten, en aan de binnenzijde blauwe lak, Mercedes Exclusive?
@marinepower: Is gewoon een andere auto.
@berlinetta: Oooohhhhhh….
Voor dat geld liever een GLE400d en een A35 AMG als we dan toch bij Mercedes moeten shoppen, maar daar zullen de kopers van dit apparaat waarschijnlijk anders over denken.
@berlinetta: verdraaid goede suggestie!!
Blijft een heerlijke kar.

Krijgen we van de NL overheid ook recessiekorting als de dip gaat komen?
En die idiote prijs is er dus alleen omdat een of andere idioot moest sjoemelen met de uitstootcijfers van Golfjes…. Neemt niet weg dat deze motor waarschijnlijk het beste past bij de wagen.
Kan in België voor 72.947 Euro minder. Wat is Nederland toch een heerlijk land vol dynamische, hard werkende mensen die geen enkele kans onbenut laten om het vel over de oren te trekken.
Prachtige auto en zeker in de kleur hyacinthrot, vreemd genoeg heeft deze ook nog het oude infotainment zonder MBUX. Als ik dan zelf voor een diesel SUV zou shoppen zou ik aangezien dat GLE uiterlijk me niet zo aanstaat veel liever voor een BMW X5 50d of een X7 gaan, allemaal ook veel bruikbaarder voor op de gewone weg.
Wie heeft dit dashboard getekend?
Zodat ik hem de prijs van de wansmaak kan opsturen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).