• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieel

Auteur: RubenPriest, gepost 15 januari 2018 om 07:43 – 38 Reacties

Afbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieelAfbeelding De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieel

G500
Zoals verwacht, bevinden de meeste vernieuwingen zich op technisch vlak.

Mercedes heeft niet haar best gedaan om het uiterlijk van de G-klasse opnieuw uit te vinden. De looks van de nieuwe G doen denken aan een kleine facelift, in plaats van een gloednieuwe generatie. De Duitse autofabrikant heeft slechts op een aantal kleine punten aanpassingen uitgevoerd. Nieuw zijn de LED-koplampen en achterlichten, grille, bumpers en velgen. Dan heb je het op uiterlijk gebied wel zo’n beetje gehad. Zet je de nieuwe generatie naast het uitgaande model, dan zul je de verschillen beter zien. De nieuwe G-klasse is namelijk 5,3 cm langer en 12,1 cm breder geworden. Dit resulteert in meer interieurruimte voor de inzittenden.

G-klasse

Gaan we meteen door naar het technische verhaal. De offroad capaciteiten van de G-klasse zijn verbeterd. De nieuwe ophanging is in samenwerking met Mercedes-AMG ontwikkeld. De 4×4 heeft nu een onafhankelijke ophanging en een starre achteras. Naast de reguliere rijmodi (Comfort, Sport, Individual, of Eco) introduceert Mercedes de nieuwe G-Mode. Deze laatste modi kan niet door de bestuurder geactiveerd worden, maar regelt de G-klasse zelf. Zodra de lage gearing is ingeschakeld komt de G-mode in actie. De ophanging, acceleratiekracht en het stuurgevoel worden anders afgesteld. Dit moet ervoor zorgen dat de maximale offroad capaciteiten van de auto vrijkomen. In het instrumentencluster zal een ‘G’-icoontje branden als de modus door de auto is ingeschakeld. De nieuwe G-klasse kan door 70 cm diep water en modder rijden. Dat is 10 cm meer in vergelijking met zijn voorganger. De Mercedes is op een flink dieet geweest, want de auto weegt maar liefst 170 kg minder. Dit heeft het merk onder meer bereikt door het gebruik van aluminium.

G-klasse

In Detroit presenteerde Mercedes de G in G 500 vorm. Onder de kap de bekende ‘hot V’ 4.0 V8. In de G 500 levert de motor 422 pk en 610 Nm koppel. Meer info over andere motoriseringen volgt in een later stadium. Nieuw is de komst van een negentraps automaat naar de G-klasse. Eén van de voordelen van deze versnellingsbak is dat de G-klasse een stuk stiller zal zijn op lagere snelheden. Uiteraard heeft de automaat ook een positievere invloed op het verbruik.

Het interieur van de G is sterk verbeterd in vergelijking met zijn voorgangers. Net als de andere recente modellen van Mercedes, heeft ook de G-klasse twee displays gekregen met een totale grootte van 12,3-inch. Muziek kan worden afgestemd middels haptische feedback. Er is meer gebruik gemaakt van high-end materialen, wat de G een luxere uitstraling geeft. De foto’s geven de indruk dat de 4×4 een comfortabele cockpit heeft. De achterbank kan 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. Passagiers achterin hebben 15 cm meer beenruimte, voorin is dat 3,8 cm.

G-klasse

De marktlancering van de nieuwe Mercedes G-klasse is in juni. In Duitsland is ‘ie er vanaf 107.040,50 euro. Een Nederlandse prijs volgt later. Rijbeelden van de G-klasse check je op Autojunk.

G-klasse

UPDATE: een vergelijking van de oude en nieuwe G-klasse check je HIER!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Dit is de goedkoopste nieuwe G-Klasse van Marktplaats
  • Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
    Nieuwe Mercedes G-klasse 4X4² verbergt zich niet langer
  • Nieuwe C-Klasse
    Nieuwe C-Klasse is helemaal officieel (plus Estate!)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

4x4, detroit-2018, g-klasse, g500, Mercedes, offroad, SUV

Vorig bericht: « Special: Opel Vectra 2000 (A)
Volgend bericht: Volkswagen Jetta in het nieuw gestoken »

Lees Interacties

Reacties

  1. schreute01 zegt

    15 januari 2018 om 07:56

    Het zal ongetwijfeld een vreselijk goede wagen zijn maar toch zal ik m nooit kopen. Het silhouet van de G is al eeuwen bekend en je wil toch eens iets nieuws voor de deur?

    Login om te reageren
    • rvdw zegt

      15 januari 2018 om 08:39

      @schreute01: de pa van een vriend heeft er 1. Dat is een oude. Maar die is er toch wel zo op verzot dat ie nu de nieuwe heeft besteld.

      Login om te reageren
      • zion88 zegt

        15 januari 2018 om 09:00

        @rvdw: dat is snel. Zeker wanneer er nog geen prijs/configuratie prijzen bekend zijn.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          15 januari 2018 om 09:15

          @zion88: Misschien gewoon een bestelslot bij de dealer gereserveerd/aanbetaling gedaan?

          Login om te reageren
        • postzegel zegt

          15 januari 2018 om 10:18

          @zion88: Hoeft ook niet. De importeur/dealer krijgt meestal een push van ‘first-delivery-vehicles’. Dat zijn netjes uitgeruste auto’s, meestal met nét ff wat meer cachet, zodat de eerste auto’s die het publiek ziet rijden ook de maximale uitstraling hebben.
          De enige keuze die je dan vooraf bij de dealer aangeeft is: Doe mij die of die motor, beetje lekker aangekleed, met minimaal ( vul één optie in ) en klaar!

          Login om te reageren
    • Orichy zegt

      15 januari 2018 om 10:57

      @schreute01: Dan koop je een GLS, die heeft Mercedes-Benz daarvoor gemaakt. Dat was Poging 1, om de G-klasse te gaan vervangen, maar gelukkig is de G-klasse populair gebleven.
      Mooi dat in deze moderne tijd, men een moderne variant van een oud model heeft ontwikkeld, welk geheel bij deze tijd past, maar voor 98% eruit ziet als de oude, vorige variant, ontzettend knap en veel lef.

      Login om te reageren
    • healey zegt

      15 januari 2018 om 17:42

      @schreute01: Dus een 911 zit er voor jou dan ook niet in :-). De kieren bij de deuren zijn nu ook een stuk minder. De vorige was als militair voertuig ontwordpen en dat bleef je toch zien. Deze lijkt als personen auto ontworpen maar heeft toch het karakter van de oude. En nee ik zal er ook nooit een kopen, en een 911 ook niet :-).

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        15 januari 2018 om 19:38

        @healey: een 911 inderdaad niet. Dit weekend op de Interclassic in Maastricht waren er tientallen. Het begon me te vervelen. Maar ok. Da’s mijn probleem. Over smaak valt gelukkig niet te twisten.

        Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    15 januari 2018 om 07:56

    Hij lijkt er nog sprekend op maar met een vanafprijs in die heimat van meer dan een ton staat die wel ver af van het rurale werkpaard dat het ooit was.

    Daarover gesproken: komen er ook nog rurale/militaire versies, of is met deze nieuwe variant de G definitief ‘vervallen’ tot mode-accessoire’?

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      15 januari 2018 om 10:43

      @tenaci: ik gok het laatste

      Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      15 januari 2018 om 12:10

      @tenaci: Dat valt wel mee. Geld was vroeger veel meer waard. Omgerekend waren de eerste modellen rond de 60.000 euro. Dat was toen minimaal net zo veel waard als 100.000 euro nu is. Zeker gezien prijs/kwaliteit verhouding is het tegenwoordig veel beter dan vroeger. “vroeger” wordt alleen iets te vaak geromantiseerd met woorden als “werkpaard” en “legervoertuig”. Nee, we hebben tegenwoordig drones, robots, tanks die bijna net zo mobiel zijn etc. etc.

      Login om te reageren
    • bakbanaan zegt

      15 januari 2018 om 18:05

      @tenaci: de g professional

      Login om te reageren
  3. dromedaris zegt

    15 januari 2018 om 07:58

    Ultieme patserbak.

    Login om te reageren
  4. spidermann zegt

    15 januari 2018 om 08:01

    Ik denk dat het goede caravantrekker is.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    15 januari 2018 om 08:01

    Een facelift, niks meer, niks minder. Interieur is wel erg mooi geworden voor zo’n apparaat. Maar verder heb ik er helemaal niks mee.

    Login om te reageren
    • mnmg zegt

      15 januari 2018 om 08:17

      @viezefreddyw: ik heb er ook niks mee hoor maar het is juist alles meer dan een facelift. Ze hebben er alleen geen ander gezicht aan durven te geven.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        15 januari 2018 om 08:28

        @mnmg: Dat is juist voor mij het ‘probleem’, tot zover je daar van kan spreken natuurlijk. Ik vind het zo jammer dat ze er niet eens een keer wat anders van maken.

        Login om te reageren
        • b2014209 zegt

          15 januari 2018 om 09:10

          @viezefreddyw: het is een icoon.. net als de Defender en een 911. Dan ga je toch geen rigoreuze veranderingen doorvoeren aan een succesvol uiterlijk?

          Login om te reageren
        • reactief zegt

          15 januari 2018 om 09:40

          @viezefreddyw: hadden ze dat eigenlijk niet al geprobeerd met de GL?

          Login om te reageren
        • jules713 zegt

          15 januari 2018 om 10:06

          @viezefreddyw: daar hebben ze natuurlijk genoeg andere modellen voor.

          Login om te reageren
        • gwnbmw zegt

          15 januari 2018 om 11:10

          @viezefreddyw: never change a winning team…

          Login om te reageren
    • willeme zegt

      15 januari 2018 om 10:08

      @viezefreddyw: Ik ga ‘m binnenkort maar eens grondig bestuderen aan de onderkant, want volgens mij heb je gelijk. Als ik kijk naar de jaren ’80 items als regengoten in het dak en de scharnieren aan de buitenkant, lijkt het meer een facelift te zijn. Ondanks dat dat zijn charme heeft, kan ik het mij niet voorstellen dat de ontwerpers die oude dingen meeneemt naar 2018 ontwerp.

      Het verschil tussen een facelift en een nieuw model is vaak aan te wijzen aan een ander chassis. Gezien de toegenomen maten lijkt dat ook het geval te zijn. De 2017 Audi A4 is een wezenlijk andere auto dan de 2015 Audi A4, bijvoorbeeld. Maar met een G heb je een ladderchassis, waarbij het wat makkelijker is van de maten af te wijken. Dat is meteen de reden waarom Lincoln Town Cars zo populair zijn om een limo te maken.

      Mijn indruk tot nu toe: dit is een zeer ingrijpende facelift, maar absoluut geen nieuw model. Maar ik kan het fout hebben (dat vind @dizono in elk geval ook).

      Login om te reageren
      • Wallx zegt

        15 januari 2018 om 10:26

        @willeme: toevallig heb ik afgelopen december een proefrit gemaakt in een G-klasse, simpelweg omdat ik nieuwsgierig was waarom dat ding nou zo populair is. (Conclusie: traag, gevoelloze besturing, lawaaiig en oncomfortabel, desondanks had dat ding toch z’n charmes en werd ik er vrij hebberig van)

        Na de proefrit de dealer (Mercedes-Benz Berlin) aan de tand gevoeld over de geruchten over de vandaag geïntroduceerde G. Hierbij noemde ik de nieuwe G een volledig nieuw model, maar de verkoper beweerde stellig dat de vernieuwde versie niets meer was dan een ingrijpende facelift. De geruchten dat het een volledige nieuwe auto zou zijn, bestempelde hij dan ook als niks anders dan geruchten.

        Ik ben benieuwd hoe Mercedes-Benz deze auto presenteert in haar persbericht.

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          15 januari 2018 om 11:45

          @Wallx: Ik moet zeggen dat verkopers niet álle wijsheid in pacht hebben.
          Al moet ik zeggen dat het best zou kunnen kloppen.

          De Transporter T6 en de huidige Caddy van VW zijn bijvoorbeeld ook geen nieuwe modellen, al is dat wel zo aangekondigd. Hebben allebei de basis in 2003-2005 liggen.

          Login om te reageren
    • Orichy zegt

      15 januari 2018 om 11:04

      @viezefreddyw en @mnmg: Voor jullie is er de GLS, die wordt wel elke paar jaar met een vers jasje geleverd, het was poging 1, om de G-klasse te vervangen en leeft nu zijn eigen leven.
      Zo heeft ieder een eigen keuze.
      Ik vind het prachtig, dat de G-klasse de G-klasse is gebleven, daar is visie en kunde voor nodig en als het goed blijft verkopen, ook al is het als accessoire, waarom zou je dan niet een totaal nieuw exemplaar ontwikkelen, na 39 jaar(?), welk nog jaren mee kan, op naar de volgende 40 jaar.

      Login om te reageren
  6. whoppie zegt

    15 januari 2018 om 08:04

    Zo die kan weer 50 jaar mee!

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    15 januari 2018 om 08:15

    Wat zou ik toch graag zo’n G-klasse en een Unimog op de oprit hebben staan!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      15 januari 2018 om 09:44

      @henkhupelschoten: een Unimog 406 dan toch wel hè? (Cabrio versie)

      Login om te reageren
  8. piquet1986 zegt

    15 januari 2018 om 08:24

    De 911 van Mercedes.

    Login om te reageren
  9. focusrs1 zegt

    15 januari 2018 om 08:24

    Lelijke dure baksteen

    Login om te reageren
  10. porschepdk zegt

    15 januari 2018 om 08:41

    Ik had verwacht dat hij minder hoekig zal worden. Gewoon weer prima, ik vind het een gaaf design.

    Login om te reageren
  11. 550maranello zegt

    15 januari 2018 om 09:20

    Kijk Landrover: zo moet dat dus met je nieuwe Defender!

    Login om te reageren
  12. autodrop zegt

    15 januari 2018 om 09:37

    Ze hebben goed naar BMW gekeken, “hoe breng ik een nieuw model uit zonder een nieuw model uit te brengen”. Best een imposante wagen.

    Login om te reageren
  13. ronnys zegt

    15 januari 2018 om 09:39

    Toch wel leuk als je dit naast de nieuwe reclame van Opel zet.
    Die kerel is helemaal blij en trots op zijn auto als die met een speciale rijmodus door een plas water van 0,7 mm rijdt!
    Deze rijdt inclusief heel duur leer door 700 mm water. HAHA
    Toch is dit niet mijn ding. Als je een stoere off-road machine wilt rijden moet je hem ook van binnen met de hoge druk spuit kunnen uit spoelen.

    Login om te reageren
  14. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2018 om 10:12

    Best gelukt. Al had ik iets vierkantere spiegels wel mooi gevonden bij de rest.

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    15 januari 2018 om 10:43

    “Muziek kan worden afgestemd middels haptische feedback”
    Tja, zo kun je knoppen op het stuur ook omschrijven.

    Login om te reageren
  16. tvr1974 zegt

    15 januari 2018 om 14:21

    Woon je in bijv de Emiraten, Afrika enz zeg ik top. Alhoewel ik dan persoonlijk nog steeds eerder een Toyota zou nemen.. Gewoon omdat ie tov de Mercedes G (oude model dan wel te verstaan want van de nieuwe zijn nog geen gegevens bekend) veel minder problemen heeft. En dat is volgens mij wat je wil als je de jungle of de woestijn in gaat…. probleemloos door kunnen kachelen.
    Hier in NL? Leuk maar totaal overbodig…

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    15 januari 2018 om 16:02

    dat deze wagen nog maar heel lang in productie blijft. wat een oerjeep en heerlijke uitstraling ipv al die voetgangerveilige ronde vormen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North