Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal

Auteur: , 23 Reacties

Het goede voorbeeld is gezet.

Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal

Door wereldwijd Supercharger-stations in hoog tempo uit de grond te stampen heeft Tesla een geniale stap gezet in het uitbreiden en behouden van zijn elektro-imperium. Tevens is het daarmee in zekere zin een trendsetter, want andere merken beginnen nu hetzelfde te doen. Volkswagen heeft recentelijk ook aangekondigd ‘flexibele snelladers’ te willen maken en vandaag heeft het merk bekendgemaakt waar dat moet gebeuren.

Vanochtend heeft Volkswagen onthuld dat het zijn laadpaal gaat maken in de fabriek in Hanover. In deze fabriek worden momenteel vrijwel exclusief onderdelen gemaakt voor verbrandingsmotoren, maar bijtijds (vanaf 2020) moet dit veranderen en zullen er enkel nog onderdelen voor elektrische voertuigen gemaakt worden.

Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal

Het zogenaamde ‘flexible fast charging station‘ is gebaseerd op het principe van een powerbank (waarmee je onderweg bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen) en kan maximaal vier auto’s tegelijk opladen. Daarnaast kan er op ecologische wijze gewonnen stroom in worden opgeslagen.

Volkswagen maakt de laadpaal overigens nog natuurvriendelijker door het apparaat zo in elkaar te zetten dat batterijen uit zijn gebruikte auto’s herbruikt kunnen worden. Als na een uitgebreide inspectie blijkt dat de batterijen uit een EV nog in orde zijn, kunnen deze een tweede leven krijgen in een van de nieuwe laadpalen.

Beeld: Volkswagen Golf GTE bij een laadpaal, via @993c



23 reacties

VoltWagen
De must have accessoire voor de echte stekkerboys!
@ghost: eensch. Heb je de nieuwe hoesjes al gezien voor de laadpalen, komt een range aan accessoires aan. De gekleurde laadpaalsok, hippe stekkerstickers. Alles kan in 2019.
Tja goed voorbeeld doet volgen. En door het hergebruik van accupacks uit gecrashte EV’s en plugins kun je ook auto’s met 350KW gaan laden in toekomst zonder dat je 350KW van het stroomnet hoeft te trekken (gaat hard met een paar auto’s tegelijk)

Als 300 of 350KW de norm is geworden, dan zijn de accu’s waarmee je 4 a 500km kan rijden zoals de huidige generatie ook goed genoeg voor iedereen, kun je ook lekker op vakantie.
Het net heeft niet genoeg capaciteit voor deze energie behoefde. Hier in het noorden mogen er al geen zonneparken meer bij komen vanwege overcapaciteit. Zolang de net beheerder niet miljarden gaat investeren in het net, is een maatschappij waarin iedereen elektrisch rijdt nog ver weg en onralustisch. Denk ik.
@retsok: onrealistisch
@retsok: Volgens mij begrijp je niet hoe dit werkt, want dit soort laadstations met accu’s zouden JUIST in de gebieden die jij noemt de oplossing zijn.

Het net heeft dus weinig capaciteit, wat betekent dat de stroom van zonnepanelen en voor auto’s waarschijnlijk te veel is. Te veel om over de beperkte capaciteit naar ver weg te brengen (te veel zonne opbrengst) of van ver weg te halen als je een zootje auto’s moet opladen.

De accu zorgt ervoor dat je op kunt laden met zonnestroom. Dan kun je daar het te veel vermogen van afromen en opslaan.
Daarnaast zorgt een accu ervoor dat als je piekverbruik hebt (een auto opladen met 350KW is niet niks) dan kun je dat mooi uitmiddelen. Dan heb je dus geen capaciteit in je netwerk nodig om daar 350KW (x meerdere auto’s) te laden.

De accu werkt als een buffer wat dus noodzakelijk is en zorgt dat de capaciteit niet overal megahoog hoeft te zijn voor die paar piekmomenten.
@fanboy: bedankt voor de info!
@retsok: zonneparken zijn inderdaad een probleem. Veel ev’s vragen juist veel stroom en zijn daarom juist een oplossing.
Dit is toch verschrikkelijk onhandig? Straks heb je ‘tank’stations waar je alleen met een Tesla kan komen, en waar je alleen met VAG kan komen en ga zo maar door. Gewoon universeel graag. Wel zo handig….
@dutchdriftking: dit is toch gewoon een laadpaal voor thuis? Gewoon een accessoire zoals een Ferrari petje of een BMW poloshirt.
@dutchdriftking: Tesla en VW gebruiken nu al dezelfde oplaadstandaard, welke in Europa een verplichte is (Type 2). Daarnaast gebruiken ze voor snelladen (in het geval van de Model 3) ook beide dezelfde standaard, namelijk CCS. Dit artikel gaat over een door VW ontwikkelde bufferbatterij welke kan worden ingezet om pieken in het stroomnetwerk op te vangen en om tijdelijk extra laadoplossingen te bieden.
@whitemore: Oke, maar deze palen moeten dus eerst zelf opgeladen worden zonder piekmomenten. Je moet dus een week laden om 4 auto’s van sap te voorzien. En je neemt dit hok dan mee op een karretje of zo? Ik zie er nog niet helemaal het nut van in.

Of worden deze geladen bij Eneco, en komt een vrachtwagen op diesel deze dan brengen naar de plek waar tijdelijk laadpalen nodig zijn? Het klinkt mij nogal omslachtig.
@dutchdriftking: kan worden ingezet bij evenementen waar normaal gesproken geen dikke kabels heen liggen.
https://www.groen7.nl/volkswagen-toont-mobiel-snellaadstation/

Oud nieuws in nieuwe zakken? Dit was vorig jaar toch al bekend.?
Nieuws: productie locatie Nieuws: accu’s die gerecycled worden.
Ik maak al jaren gebruik van https://oranjetaxiservice.nl/ die mij meerdere keren van Schiphol naar Rotterdam luchthaven heeft gebracht. De chauffeurs zijn vriendelijk, de rit verloopt altijd vlekkeloos en er is een gezonde prijs-kwaliteit verhouding.
@francal: dat vind ik nou echt zo’n onsympathiek kut bedrijf: beetje lopen spammen hiero!!
@francal: Ik wens je veel Über-concurrentie toe.
Ik zie dit wel als een gedeelte van de oplossing voor het probleem wat we hebben qua elektriciteitsnetwerk. Rond 7 uur ’s ochtends en ’s avonds is er een piek in de gevraagde stroom, iedereen gebruikt op die momenten meer elektrische apparaten. Het huidige netwerk heeft absoluut niet de capaciteit om al onze auto’s tegelijk op te laden, maar als elk laadstation of zelfs elke laadpaal een buffer heeft, dan kan daarmee het stroomnet gestabiliseerd worden.
Ik laat nu stickers maken voor achterop je auto: “ik laad met 22kw”.

Die kunnen dan weliswaar niet op deze golf maar dat konden de GTI stickers vroeger ook al niet op een 1.1 motortje.
Ik heb nog een goed idee. Maak nog een accu om de accu van de laadpaal op te laden.
“Het principe van een powebank”. … met een hyperlink naar een apparate artikel. Zucht.
geniaal zou zijn alle Tesla’s te verbieden die inferieure gevaarlijke troep.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).