• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 25 januari 2019 om 11:28 – 23 Reacties

Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal


Het goede voorbeeld is gezet.

Door wereldwijd Supercharger-stations in hoog tempo uit de grond te stampen heeft Tesla een geniale stap gezet in het uitbreiden en behouden van zijn elektro-imperium. Tevens is het daarmee in zekere zin een trendsetter, want andere merken beginnen nu hetzelfde te doen. Volkswagen heeft recentelijk ook aangekondigd ‘flexibele snelladers’ te willen maken en vandaag heeft het merk bekendgemaakt waar dat moet gebeuren.

Vanochtend heeft Volkswagen onthuld dat het zijn laadpaal gaat maken in de fabriek in Hanover. In deze fabriek worden momenteel vrijwel exclusief onderdelen gemaakt voor verbrandingsmotoren, maar bijtijds (vanaf 2020) moet dit veranderen en zullen er enkel nog onderdelen voor elektrische voertuigen gemaakt worden.

Volkswagen doet een Teslaatje, maakt eigen laadpaal

Het zogenaamde ‘flexible fast charging station‘ is gebaseerd op het principe van een powerbank (waarmee je onderweg bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen) en kan maximaal vier auto’s tegelijk opladen. Daarnaast kan er op ecologische wijze gewonnen stroom in worden opgeslagen.

Volkswagen maakt de laadpaal overigens nog natuurvriendelijker door het apparaat zo in elkaar te zetten dat batterijen uit zijn gebruikte auto’s herbruikt kunnen worden. Als na een uitgebreide inspectie blijkt dat de batterijen uit een EV nog in orde zijn, kunnen deze een tweede leven krijgen in een van de nieuwe laadpalen.

Beeld: Volkswagen Golf GTE bij een laadpaal, via @993c

Ook interessant!

  • Reddit belegt massaal in Volkswagen als 'het nieuwe Tesla'
  • Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
    Volkswagen is erop gebrand Tesla te verslaan
  • Volkswagen wil in 2025 Tesla voorbij gestreefd zijn
  • De allereerste Tesla Supercharger is niet meer
    De allereerste Tesla Supercharger is niet meer

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, fabriek, oplaadpunt, opladen, supercharger, Tesla, Volkswagen

Vorig bericht: « Iedereen kan nu Schumacher’s mooiste F1-auto kopen
Volgend bericht: Dieselen met de nieuwe G-Klasse doe je vanaf… »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    25 januari 2019 om 11:39

    VoltWagen

    Login om te reageren
  2. ghost zegt

    25 januari 2019 om 11:41

    De must have accessoire voor de echte stekkerboys!

    Login om te reageren
    • marklevinson zegt

      25 januari 2019 om 13:42

      @ghost: eensch. Heb je de nieuwe hoesjes al gezien voor de laadpalen, komt een range aan accessoires aan. De gekleurde laadpaalsok, hippe stekkerstickers. Alles kan in 2019.

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    25 januari 2019 om 11:48

    Tja goed voorbeeld doet volgen. En door het hergebruik van accupacks uit gecrashte EV’s en plugins kun je ook auto’s met 350KW gaan laden in toekomst zonder dat je 350KW van het stroomnet hoeft te trekken (gaat hard met een paar auto’s tegelijk)

    Als 300 of 350KW de norm is geworden, dan zijn de accu’s waarmee je 4 a 500km kan rijden zoals de huidige generatie ook goed genoeg voor iedereen, kun je ook lekker op vakantie.

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      25 januari 2019 om 13:20

      Het net heeft niet genoeg capaciteit voor deze energie behoefde. Hier in het noorden mogen er al geen zonneparken meer bij komen vanwege overcapaciteit. Zolang de net beheerder niet miljarden gaat investeren in het net, is een maatschappij waarin iedereen elektrisch rijdt nog ver weg en onralustisch. Denk ik.

      Login om te reageren
      • retsok zegt

        25 januari 2019 om 13:20

        @retsok: onrealistisch

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 januari 2019 om 14:27

        @retsok: Volgens mij begrijp je niet hoe dit werkt, want dit soort laadstations met accu’s zouden JUIST in de gebieden die jij noemt de oplossing zijn.

        Het net heeft dus weinig capaciteit, wat betekent dat de stroom van zonnepanelen en voor auto’s waarschijnlijk te veel is. Te veel om over de beperkte capaciteit naar ver weg te brengen (te veel zonne opbrengst) of van ver weg te halen als je een zootje auto’s moet opladen.

        De accu zorgt ervoor dat je op kunt laden met zonnestroom. Dan kun je daar het te veel vermogen van afromen en opslaan.
        Daarnaast zorgt een accu ervoor dat als je piekverbruik hebt (een auto opladen met 350KW is niet niks) dan kun je dat mooi uitmiddelen. Dan heb je dus geen capaciteit in je netwerk nodig om daar 350KW (x meerdere auto’s) te laden.

        De accu werkt als een buffer wat dus noodzakelijk is en zorgt dat de capaciteit niet overal megahoog hoeft te zijn voor die paar piekmomenten.

        Login om te reageren
        • retsok zegt

          25 januari 2019 om 16:13

          @fanboy: bedankt voor de info!

          Login om te reageren
      • pramm zegt

        25 januari 2019 om 20:12

        @retsok: zonneparken zijn inderdaad een probleem. Veel ev’s vragen juist veel stroom en zijn daarom juist een oplossing.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2019 om 11:59

    Dit is toch verschrikkelijk onhandig? Straks heb je ’tank’stations waar je alleen met een Tesla kan komen, en waar je alleen met VAG kan komen en ga zo maar door. Gewoon universeel graag. Wel zo handig….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 januari 2019 om 12:34

      @dutchdriftking: dit is toch gewoon een laadpaal voor thuis? Gewoon een accessoire zoals een Ferrari petje of een BMW poloshirt.

      Login om te reageren
    • whitemore zegt

      25 januari 2019 om 17:52

      @dutchdriftking: Tesla en VW gebruiken nu al dezelfde oplaadstandaard, welke in Europa een verplichte is (Type 2). Daarnaast gebruiken ze voor snelladen (in het geval van de Model 3) ook beide dezelfde standaard, namelijk CCS. Dit artikel gaat over een door VW ontwikkelde bufferbatterij welke kan worden ingezet om pieken in het stroomnetwerk op te vangen en om tijdelijk extra laadoplossingen te bieden.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 januari 2019 om 17:56

        @whitemore: Oke, maar deze palen moeten dus eerst zelf opgeladen worden zonder piekmomenten. Je moet dus een week laden om 4 auto’s van sap te voorzien. En je neemt dit hok dan mee op een karretje of zo? Ik zie er nog niet helemaal het nut van in.

        Of worden deze geladen bij Eneco, en komt een vrachtwagen op diesel deze dan brengen naar de plek waar tijdelijk laadpalen nodig zijn? Het klinkt mij nogal omslachtig.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 januari 2019 om 18:35

          @dutchdriftking: kan worden ingezet bij evenementen waar normaal gesproken geen dikke kabels heen liggen.

          Login om te reageren
  5. postzegel zegt

    25 januari 2019 om 12:13

    https://www.groen7.nl/volkswagen-toont-mobiel-snellaadstation/

    Oud nieuws in nieuwe zakken? Dit was vorig jaar toch al bekend.?
    Nieuws: productie locatie Nieuws: accu’s die gerecycled worden.

    Login om te reageren
  6. francal zegt

    25 januari 2019 om 12:25

    Ik maak al jaren gebruik van https://oranjetaxiservice.nl/ die mij meerdere keren van Schiphol naar Rotterdam luchthaven heeft gebracht. De chauffeurs zijn vriendelijk, de rit verloopt altijd vlekkeloos en er is een gezonde prijs-kwaliteit verhouding.

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      25 januari 2019 om 12:35

      @francal: dat vind ik nou echt zo’n onsympathiek kut bedrijf: beetje lopen spammen hiero!!

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      25 januari 2019 om 16:14

      @francal: Ik wens je veel Über-concurrentie toe.

      Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    25 januari 2019 om 12:38

    Ik zie dit wel als een gedeelte van de oplossing voor het probleem wat we hebben qua elektriciteitsnetwerk. Rond 7 uur ’s ochtends en ’s avonds is er een piek in de gevraagde stroom, iedereen gebruikt op die momenten meer elektrische apparaten. Het huidige netwerk heeft absoluut niet de capaciteit om al onze auto’s tegelijk op te laden, maar als elk laadstation of zelfs elke laadpaal een buffer heeft, dan kan daarmee het stroomnet gestabiliseerd worden.

    Login om te reageren
  8. marklevinson zegt

    25 januari 2019 om 13:45

    Ik laat nu stickers maken voor achterop je auto: “ik laad met 22kw”.

    Die kunnen dan weliswaar niet op deze golf maar dat konden de GTI stickers vroeger ook al niet op een 1.1 motortje.

    Login om te reageren
  9. thomassnelweg zegt

    25 januari 2019 om 14:09

    Ik heb nog een goed idee. Maak nog een accu om de accu van de laadpaal op te laden.

    Login om te reageren
  10. crepito zegt

    25 januari 2019 om 15:47

    “Het principe van een powebank”. … met een hyperlink naar een apparate artikel. Zucht.

    Login om te reageren
  11. herbert zegt

    25 januari 2019 om 18:24

    geniaal zou zijn alle Tesla’s te verbieden die inferieure gevaarlijke troep.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North