Dat is even wennen aan de pomp.
De Audi e-tron is nu alweer een tijdje verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Qua verkopen doet het model het zeker niet onaardig. Het is de perfecte auto voor de gene die wél graag elektrisch wil rijden, maar tevens een ‘normale’ auto wenst.
Ondanks dat je de Audi e-tron behoorlijk duur kunt aankleden, zal het wel zijn opvgevallen dat het aantal beschikbare uitvoeringen nogal tegenvalt. Waar je vaak bij Audi kunt kiezen uit enorm veel motorenvarianten, is dat bij de e-tron nog niet het geval.
Inderdaad, nóg niet. Naar verluidt komt er een Audi ‘e-tron S’ aan. Sterker nog, AutoJunk-uploader @Gawid kwam de auto tegen in Oostenrijk. De Audi e-tron S is zoals de naam suggereert een ‘S’-model van de e-tron, in dit geval eentje die niet is uitgerust met dieselmotor. Zoals het een S-model betaamt zijn de verschillen zeer subtiel ten opzichte van het origineel. Aan de voorkant zullen de bumpers iets grotere luchtgaten hebben om de remmen te kunnen voorzien van voldoende koeling. Uiteraard zal het onderstel ook aangepakt worden.
Wat we van de motor kunnen verwachten is nog niet helemaal bekend. Audi zal instinctief er een dieselmotor in willen lepelen, maar dat is niet zo’n handig plan. De huidige e-tron heeft een 400 pk sterke combinatie van twee elektromotoren. Voor het productiemodel gokken wij op de aandrijflijn van de e-tron conceptauto van vier jaar geleden. Deze was voorzien van 3 elektromotoren en leverde in totaal 500 pk. De Audi e-tron S is niet de enige nieuwe elektrische Audi die eraan zit te komen. De e-tron Sportback wordt aan het eind van dit jaar verwacht.
Zou toch eigenlijk wel schitterend zijn als ze hier opeens weer een dikke diesel in gooien, liefst die V12 TDI zonder roetfilter. Maar goed, Duitsers maken geen grappen.
@berlinetta: ik las laatst in een interview met de projectleider dat Porsche van de Taycan ook met een Turbo en Turbo S uitvoering komt. Dat is toch wel grappig bij een electrische auto.
Nu nog een R8 E-tron met 1500pk, die alles de moeder rijdt!
@ghost: Als die R8 ook nog eens een actieradius van 600km heeft dan kon het wel eens een succes worden. De elektrische variant van de huidige R8 was zijn tijd te ver vooruit…
Lijkt mij dat actieradius verbetering hoger op het lijstje moet staan, dan snelheid. Dat Audi hiermee tegemoetkomt aan de petrolhead is ook niet geloofwaardig voor een elektrische auto…
Die stickers doen ze ook alleen maar voor de aandacht. Haal ze eraf, zet er standaard uitlaat eindstukken op, doe de zilveren spiegelkapjes weg en niemand kijkt 2 keer.
Ik heb de e tron S live gezien zonder camouflage en moet zeggen dat het een imposante verschijning was. De wielkasten randen waren veel dikker en met hier en daar sleuven erin.
Zag er echt indrukwekkend uit op de toch al mooie e tron
@v10m5:
Vet hoor al die zinloze frutsels, dus weer 50km van de actieradius af die toch al niet zo erg vorsprung was.
Toch benieuwd hoe ze zo’n loodzwaar apparaat een beetje sportief gaan maken. Snel zal hij in ieder geval wel zijn.
@dutchdriftking: loodzwaar betekent ook een goede wegligging en zo wordt sportief al jaren verkocht, als een goede wegligging. Voeg grote luchtinlaten in de voorbumper, een berg uitlaat eindstukken (bijvoorbeeld dezelfde neppers als de S6) en een zwarte dakhemel toe en voila het model is sportief. Samengevat, sportief heeft helemaal niets meer met rijeigenschappen van doen maar alles met uiterlijk vertoon. Nike verkoopt ook heel veel meer schoenen aan mensen die niet hardlopen dan aan hardlopers.
dus kunnen de klanten beter ineens wachten op de E-tron RS met 4 torretjes die bijvoorbeeld 700pk leveren
Wat dat betreft kunnen ze hier ook 4 uitlaten in de bumper plakken… Als het toch alleen voor de looks is, maakt het niet meer uit wat voor motor er in zit.
Een Audi is bij voorbaat niet sportief…. Daar doet een S line onderstel ook niets aan.
Zouden ze ook een mooie roffel door de speakers laten horen?
@vantagev8: Vast. Een lekker nagelende diesel…
Gelukkig staat normale tussen haakjes in de tekst hierboven. Hopelijk gaat het ook nog eens wat worden voor diegene die zware trailers moeten trekken.
@snel70: Waarom zou je dat elektrisch willen doen?
@dirkv: Goeie vraag. Maar ik zelf wil dat ook niet. Vandaar dat ik zei ‘diegene’ die dat willen.
@snel70: op de normale versie kan toch ook een trekhaak?
@kareljansen: Vast wel, geen idee van. Zo te zien zit die er al op ook als je de eerste foto ziet.
@snel70: Trekhaak kan perfect op de Audi E-tron. Wagen heeft trekvermogen van 1.800kg. Weet wel dat het om veiligheidsredenen een afneembare trekhaak is.
@dt89: bedankt voor de info! Echter zie ik mij zelf geen trailer trekken met een dergelijke auto als ik bijvoorbeeld naar Magny Cours moet rijden met de race trailer erachter.
Bij de nieuwe S4 zitten 4 pijpjes waarvan 2 ‘fake’. Ik vermoed dat ze hier ook 4 pijpjes monteren, alle 4 nep.