Audi kan niet voldoende e-trons bouwen

Auteur: , 59 Reacties

Ligt dat aan de vraag of het aanbod?

Audi e-tron 55 quattro '19

De Audi e-tron is een van de eerste Audi’s in nieuwe stijl. Een gedeeltelijk nieuwe design-taal en compleet nieuwe vorm van aandrijving. Voor Audi is het een enorm belangrijke auto. De auto viel redelijk goed in de smaak bij het internationale journaille en op papier scoort de auto beter dan een Jaguar I-PACE.

Daarbij is het behoudende uiterlijk van de e-tron juist een groot voordeel voor velen. Er zijn voldoende mensen die wel een elektrische auto willen hebben, maar niet zo’n vaag uiterlijk als een I-PACE of Model X. Doe maar iets wat op een kruising lijkt tussen een Q5 en Q7 en je kunt rekenen op een lekker conservatieve klantenkring.

Audi e-tron 55 quattro '19

Naar het schijnt is het aantal klanten niet het grote probleem met de e-tron. Volgens de Bayerischer Rundfunk is er een probleem met de productie van de e-trons. Waar wij graag zien dat er nog véél meer e-trons bijkomen, heeft Audi zijn handen vol aan één e-tron. De e-trons worden gebouwd in het Belgische Brussel, maar dus niet voldoende qua aantallen. De fabriek schijnt een capaciteit van 300 auto’s per dag te hebben, maar ze halen net de helft daarvan.

Audi e-tron 55 quattro '19

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij LG Chem. Dat bedrijf fabriceert in Polen de accu’s, maar die fabriek kan niet snel genoeg leveren voor Audi. Volgens diverse bronnen heeft Audi het al een paar keer eerder met LG Chem aan de stok gehad, waardoor de prijzen van accu’s (voor Audi) met tien procent zijn gestegen.

Op dit moment heeft Audi zo’n 20.000 reserveringen open staan voor de e-tron. De gemiddelde wachttijd is nu nog 5 maanden, maar grote kans dat die vertraging gaat oplopen.

Met dank aan Dick en Quincy voor de tip!



59 reacties

No shit. Het aanbod van (ook grondstoffen van) accu’s is de hele uitdaging van het bouwen van een EV. Tuurlijk kun je meer accu’s, dus actieradius, kwijt in een EV maar daardoor kun je er wel minder bouwen. Stiekem een tikkie simpel van Audi om zo snel al dit probleem te hebben.
@el-loco: Yup en diezelfde grondstoffen worden ook in battreryen voor telefoons etc gebruikt.
En de grote afnemers hebben al lang deals gesloten met de grote mijnen in Afrika. Dat is het grote probleem met de EV en waarom ik denk dat waterstof toch echt de juiste zet is.

Of meer inzetten op hybride en wachten tot solid state accus in massa productie gaan, want dan heb je minder van deze grondstoffen nodig.
@dees: Je beseft dat waterstof auto’s ook batterijen hebben? Niet voor niets dat waterstof auto’s ook wel eens elektrische auto’s met een (nutteloze ) tussenstap genoemd worden.
@SimonMc: Waterstofauto’s zijn elektrische auto’s… maar dan zonder accu!!
@joostgrn: nee dat is niet juist. Waterstof zal eerder de range extender zijn. Een kleine accu voor instant power. Die bijgelummeld worden door de fullcell
@jpoers: Tja, dat hebben auto’s die rijden op fossiele brandstoffen ook. Het is gewoon niet te vergelijken met de accu van een elektrische auto! In principe heeft een waterstofcel geen accu nodig om voldoende stroom te leveren.
@joostgrn: een brandstofcel kan niet functioneren zonder redelijke accu. Zo kan die alleen maar aan of uit staan bijvoorbeeld.
@lekbak: Kan prima functioneren zonder accu! Alleen dan werken de elektrische systemen in de auto niet naar behoren en is regeneratie niet mogelijk.
@joostgrn: De Hyundai Nexo heeft niet voor de lol een 40kW accu ;)
@dutchneon: Ik zeg ook dat het prima KAN functioneren zonder accu. Er zijn meerdere manieren om op waterstof te rijden. De Hydrogen 7 van BMW had gewoon een V12! Ik weet niet of iemand beseft wat voor een enorm probleem we straks hebben met al die elektrische auto’s en waterpompen in huis. Straks kun je een accu in huis neerzetten om de lampen te laten branden ;)
@joostgrn: ik weet niet of je beseft wat je nu zegt. Een verbrandingsmotor op waterstof laten draaien is zo inefficiënt en vervuilend dat het het toppunt van nutteloos is. Ja, vervuilend want bij de verbranding van waterstof komen ook gewoon schadelijke stofjes vrij.

De enige reële manier is met brandstofcel. En die kan echt niet zonder accu.

Maar dit is denk ik tegen dovemansoren gezegd gezien je vorige reactie…
@lekbak: Zeker niet! Dan snap je mijn punt ook niet. Ik begrijp echt wel de voor en nadelen en de materie is mij ook niet onbekend.
@joostgrn: roep dan ook niet zulke onzin als je het zo goed weet…
@joostgrn: ik heb geloven gehoord die meer logica hadden in hun hoop voor een god… Waterstof heeft alleen een rol als range extender, dan is de efficiency al de helft van een batterij EV.
@flutterby: Minder nog! En God bestaat niet. Fijne dag :)
@lekbak: echt wel een brandstof cel kan dat prima, als daar ontwikkeling voor nodig is wil dit nog niet zeggen dat het niet kan. Zeggen dat het nu niet kan denkende dat er geen ontwikkelingwn gaan plaats vinden op waterstof aandrijvingenis extreem kortzichtig. En daarbij hebben waterstof auto’s van nu veel kleinere accu’s nodig wat de mogelijke productie aantallen ook weer ten goede komt. Dus lul niet zo dom…
@goodolddays: er zijn op dit moment geen vooruitzichten dat er binnen redelijke tijd een brandstofcel komt die direct op kan starten en die wisselende vermogens kan leveren. Het is nog altijd aan of uit, en het duurt een tijd voordat deze opgestart is. Hiervoor moet je gewoon een accu hebben waarmee je minimaal een uur kan doen onder alle omstandigheden.

In de verre toekomst zal dit ooit waarschijnlijk komen. Maar de kans dat er betere (minder vervuilende, lichtere) accu’s komen voordat de brandstofcel zover is is heel waarschijnlijk. Dat maakt de hele brandstofcel gewoon overbodig voor de personenwagen. Daarmee zal de ontwikkeling ook niet zo snel gaan.
@joostgrn: maar wat dacht je van de materialen in een brandstofcel. Daarvoor heb je platina nodig. Nog veel zeldzamer dan de grondstoffen van batterijen.
@joostgrn: je realiseert je dat de materialen die nodig zijn voor een enigszins efficiënte brandstofcel aanzienlijk zeldzamer zijn dan in moderne auto accu’s en dat voor het produceren van de membranen zware metalen en chemicaliën nodig zijn?
Dus los van het feit dat waterstof sowieso al 60% hogere energieverliezen heeft dan elektrisch voordat het überhaupt bij een brandstofcel aankomt, is de productie van brandstofcellen in grote aantallen ook nog eens lastiger en niet minder milieubelastend dan accu’s.
@erwh: Dat is misschien op dit moment zo. Maar er zijn al meerdere alternatieven om deze zeldzame metalen zoals platina bijna volledig te vervangen. Zelfs het goedkope nikkel is geschikt, al is dit metaal zeer inefficiënt. De enige reden dat er nog gebruik wordt gemaakt van een dun laagje platina op een kern van een overgangsmetaal heeft met de levensduur van de brandstofcel te maken. Daarnaast is het nu al mogelijk om met behulp van een aparte katalysator buiten de PEM-cel met ijzerhydroxide op platina-nanodeeltjes CO en O2 100% selectief om te zetten in koolstofdioxide. Dit was voorheen 50%. Dit proces zorgt er mede voor dat de cel efficiënter wordt. Zowel bij de omzetting als bij het gebruik zal nooit meer dan(gunstig)80% efficiency bereikt worden. Ik zou waterstof dan ook niet direct af willen schrijven. In EV zitten ook enorm veel grondstoffen die schaars zijn.
@dees: Tesla was hier op voorbereid en produceert enorm veel accu’s met hun partner. De capaciteit is er bij hun. Zij zijn op tijd begonnen. Dat is het verhaal.
@fanboy: waar is model 3 dan?
@peug206: Wat bedoel je? Er rijden er genoeg rond en het was in Februari de best verkopende auto (dus meer verkocht dan 3 serie, A3 etc)

Maar belangrijker, inmiddels levertijd 2 maanden, en een veel grotere productie capaciteit dan alle productie van Duitse elektrische auto’s
@fanboy: oké hoe lang hoorden ze al rond te rijden… Audi begint pas net met de leveringen, over 2 jaar is dit net als tesla misschien ook opgelost.
@el-loco: dit zijn toch gewoon start-up problemen? Nieuw model, nieuw concept, nieuwe toeleverancier die net een fabriek verhuist heeft. Niks exotisch eigenlijk.
@mashell: moet toch beter kunnen van een miljardenbedrijf imho
@lekkaah: klopt. LG Chem maakt er een potje van, zou je van die Koreanen niet verwachten. Blijkbaar zijn batterijen voor auto’s toch wat lastiger dan die voor mobieltjes.
@mashell: het probleem zit niet bij lg chem. Hey probleem zit in het niet willen afsluiten van contracten door vag met lg. Lg had in 2014 al plannen om een grote fabriek in Polen neer te zetten. Maar wilde wel contracten zien van Europese autofabrikanten. Die bleven uit, dus ook de bouw van de fabriek. Uiteindelijk pas medio 2016 wat halfbakken contracten voor lage aantallen batterijen. En nu is de auto succesvol maar is er onvoldoende capaciteit. En de productie uit andere werelddelen gaat naar de Koreaanse fabrikanten, die hebben contracten op iets grotere volumes.
@mashell: bij Tesla waren het ook ‘gewoon startup problemen’, alleen werd daar iets anders mee omgegaan in de commentsectie van Autoblog.
@richh: maar Tesla had al twee electrische modellen op de markt, daar waren de startup problemen niet meer te verwachten. Voor Audi is dit het eerste electrische model.
Tesla problemen….
@dutchdriftking: the saga continues with Audi..
Hadden ze van begin af aan in eigen handen moeten nemen, net als…..
@tttijn: Zo een fabriek opzetten kost flink wat geld en extra tijd. Daarnaast is de productie van accus ook weer niet het probleem. het zijn vooral de grondstoffen.
@dees: Dat heb je zelf verzonnen.
@dees: het zijn vooral de contacten die Audi niet wilde afsluiten.
Ik zou niet eens 5 maanden op een auto wachten voordat hij geleverd kan worden, laat staan nog langer wachten.
@hzw: 10 maand op een UP! (BE)
@wimof: ik heb een paar jaar geleden 14 maanden op een XC90 gewacht…
Soort van ‘production hell’ dus. Tesla-achtige toestanden..!
Zou MB straks de trend volgen met hun e-GLC-achtige. Of zouden ze ‘slimmer’ zijn?
@gregorius: zelfde leverancier.
Elon gooit nog wat Barry Hayze in zijn grinder.
@kobus1967: enige verschil is dat Mercedes cellen inkoopt en deze zelf ombouwt naar packs. Vag koopt kant en klare packs.
Spannend of Porsche met hun Mission E ook tegen dergelijke shit gaat aanlopen.
@hotze: zondermeer. Die leunt op ongeveer hetzelfde contract met lg
Heb er al een paar zien rondrijden. Wat een verschrikkelijk lelijke auto zeg.
@baklava: zo van de foto oogt het wel zonnestelsels fraaier dan die model X.
Klinkt als: Audi heeft de leverancier met de laagste prijs gekozen. Accu bleek meer te kosten als verwacht. Audi wil die extra kosten niet betalen dus de leverancier zet druk op Audi door minder te leveren. Komt vaak voor. Maar kunnen natuurlijk ook gewoon opstartproblemen zijn met een nieuw produkt in een nieuwe fabriek.
@hzr: nee hoor. LG Chem dacht: Zoveel Europese klanten met EV-ambities (VAG, Daimler AG, Polestar, BMW etc etc)- laat ik een fabriek in Europa neerzetten. Dan hoeft niet alles met de boot uit Korea te komen.
@dick1980: nee hoor, zo ging het niet. Lg chem had ruimte in Polen voor fabrieken en wilde wel investeren mits de EU autofabrikanten contracten wilden afsluiten. Dat gebeurde niet. Dus toen hebben ze een kleine fabriek neergezet voor ca 50k ev’s. Alleen willen nu de EU fabrikanten voor 300k ev’s batterijen… Die productie capaciteit is er wereldwijd niet. Dus lg heeft de mogelijkheid de prijzen te verhogen.
Maar elektrische auto’s bouwen kan toch iedereen..? Zeker z’n ervaren producent als Volkswagen moet toch makkelijk de productie van een klein bedrijf wat alleen EVs maakt kunnen verdrievoudigen?!

Ik snap het niet meer hoor.. Volgens liggen ze bij LG Chem krom van het lachen over de incompetentie van de traditionele autobouwers.
LG Chem voor de batterijen? Dit is de Opel Ampera-e / Chevrolet Volt all-over-again :P dat hele ding was onderhuids LG spul. Deze E-tron kost echter wel twee keer zoveel geld en heeft dan wel een premium interieur.

Ik hoop niet dat dit een voorbode is op de I.D. lijn van VW, want daar heb ik toch iets hogere verwachtingen van.
@richh: exact dezelfde batterij cellen voor het VW id platform. En de capaciteit gaat maar langzaam groeien de komende jaren.
@richh: en de Koreanen gebruiken óók LG Chem.
Met 150 units per dag produceert Audi dus 4500 e-Trons per maand.

Daarmee werken ze die 20.000 reserveringen dus netjes binnen de geplande vijf maand weg.

Wat is ook al weer het probleem?
@frank2b: er zullen natuurlijk nog wel nieuwe orders bijkomen. Maar als het Tesla lukt om een wachtlijst van 150.000 exemplaren en enorme opstartproblemen weg te werken dan is hier inderdaad niets aan de hand.
Telefoon en tv gehad van LG. Nooit meer.
Het zoveelste lelijke hok van Audi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).