• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi kan niet voldoende e-trons bouwen

Auteur: willeme, gepost 27 maart 2019 om 16:58 – 59 Reacties

Audi e-tron 55 quattro


Ligt dat aan de vraag of het aanbod?

De Audi e-tron is een van de eerste Audi’s in nieuwe stijl. Een gedeeltelijk nieuwe design-taal en compleet nieuwe vorm van aandrijving. Voor Audi is het een enorm belangrijke auto. De auto viel redelijk goed in de smaak bij het internationale journaille en op papier scoort de auto beter dan een Jaguar I-PACE.

Daarbij is het behoudende uiterlijk van de e-tron juist een groot voordeel voor velen. Er zijn voldoende mensen die wel een elektrische auto willen hebben, maar niet zo’n vaag uiterlijk als een I-PACE of Model X. Doe maar iets wat op een kruising lijkt tussen een Q5 en Q7 en je kunt rekenen op een lekker conservatieve klantenkring.

Audi e-tron 55 quattro '19

Naar het schijnt is het aantal klanten niet het grote probleem met de e-tron. Volgens de Bayerischer Rundfunk is er een probleem met de productie van de e-trons. Waar wij graag zien dat er nog véél meer e-trons bijkomen, heeft Audi zijn handen vol aan één e-tron. De e-trons worden gebouwd in het Belgische Brussel, maar dus niet voldoende qua aantallen. De fabriek schijnt een capaciteit van 300 auto’s per dag te hebben, maar ze halen net de helft daarvan.

Audi e-tron 55 quattro '19

De oorzaak ligt waarschijnlijk bij LG Chem. Dat bedrijf fabriceert in Polen de accu’s, maar die fabriek kan niet snel genoeg leveren voor Audi. Volgens diverse bronnen heeft Audi het al een paar keer eerder met LG Chem aan de stok gehad, waardoor de prijzen van accu’s (voor Audi) met tien procent zijn gestegen.

Op dit moment heeft Audi zo’n 20.000 reserveringen open staan voor de e-tron. De gemiddelde wachttijd is nu nog 5 maanden, maar grote kans dat die vertraging gaat oplopen.

Met dank aan Dick en Quincy voor de tip!

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi e-tron-rijders krijgen gratis extra range
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Facelift Audi e-tron
    Facelift Audi e-tron onderweg, maar einde in zicht

Nieuwste artikelen

  • Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu's in de prullenbak
    Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu’s in de prullenbak
  • Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
    Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
  • Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro's
    Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro’s
  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, autoverkoop, e-tron, Elektrisch, LG-Chem, quattro

Vorig bericht: « Rosberg vindt Max Verstappen een extreme narcist
Volgend bericht: Alonso gaat nog meer titels pakken »

Lees Interacties

Reacties

  1. El-Loco zegt

    27 maart 2019 om 17:03

    No shit. Het aanbod van (ook grondstoffen van) accu’s is de hele uitdaging van het bouwen van een EV. Tuurlijk kun je meer accu’s, dus actieradius, kwijt in een EV maar daardoor kun je er wel minder bouwen. Stiekem een tikkie simpel van Audi om zo snel al dit probleem te hebben.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 maart 2019 om 17:20

      @el-loco: Yup en diezelfde grondstoffen worden ook in battreryen voor telefoons etc gebruikt.
      En de grote afnemers hebben al lang deals gesloten met de grote mijnen in Afrika. Dat is het grote probleem met de EV en waarom ik denk dat waterstof toch echt de juiste zet is.

      Of meer inzetten op hybride en wachten tot solid state accus in massa productie gaan, want dan heb je minder van deze grondstoffen nodig.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        27 maart 2019 om 18:14

        @dees: Je beseft dat waterstof auto’s ook batterijen hebben? Niet voor niets dat waterstof auto’s ook wel eens elektrische auto’s met een (nutteloze ) tussenstap genoemd worden.

        Login om te reageren
        • joostgrn zegt

          27 maart 2019 om 20:18

          @SimonMc: Waterstofauto’s zijn elektrische auto’s… maar dan zonder accu!!

          Login om te reageren
          • jpoers zegt

            27 maart 2019 om 20:27

            @joostgrn: nee dat is niet juist. Waterstof zal eerder de range extender zijn. Een kleine accu voor instant power. Die bijgelummeld worden door de fullcell

            Login om te reageren
            • joostgrn zegt

              27 maart 2019 om 20:52

              @jpoers: Tja, dat hebben auto’s die rijden op fossiele brandstoffen ook. Het is gewoon niet te vergelijken met de accu van een elektrische auto! In principe heeft een waterstofcel geen accu nodig om voldoende stroom te leveren.

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                27 maart 2019 om 21:16

                @joostgrn: een brandstofcel kan niet functioneren zonder redelijke accu. Zo kan die alleen maar aan of uit staan bijvoorbeeld.

              • joostgrn zegt

                27 maart 2019 om 22:00

                @lekbak: Kan prima functioneren zonder accu! Alleen dan werken de elektrische systemen in de auto niet naar behoren en is regeneratie niet mogelijk.

              • dutchneon zegt

                27 maart 2019 om 22:30

                @joostgrn: De Hyundai Nexo heeft niet voor de lol een 40kW accu ;)

              • joostgrn zegt

                27 maart 2019 om 22:42

                @dutchneon: Ik zeg ook dat het prima KAN functioneren zonder accu. Er zijn meerdere manieren om op waterstof te rijden. De Hydrogen 7 van BMW had gewoon een V12! Ik weet niet of iemand beseft wat voor een enorm probleem we straks hebben met al die elektrische auto’s en waterpompen in huis. Straks kun je een accu in huis neerzetten om de lampen te laten branden ;)

              • lekbak zegt

                28 maart 2019 om 06:52

                @joostgrn: ik weet niet of je beseft wat je nu zegt. Een verbrandingsmotor op waterstof laten draaien is zo inefficiënt en vervuilend dat het het toppunt van nutteloos is. Ja, vervuilend want bij de verbranding van waterstof komen ook gewoon schadelijke stofjes vrij.

                De enige reële manier is met brandstofcel. En die kan echt niet zonder accu.

                Maar dit is denk ik tegen dovemansoren gezegd gezien je vorige reactie…

              • joostgrn zegt

                28 maart 2019 om 07:09

                @lekbak: Zeker niet! Dan snap je mijn punt ook niet. Ik begrijp echt wel de voor en nadelen en de materie is mij ook niet onbekend.

              • lekbak zegt

                28 maart 2019 om 07:21

                @joostgrn: roep dan ook niet zulke onzin als je het zo goed weet…

              • flutterby zegt

                28 maart 2019 om 06:58

                @joostgrn: ik heb geloven gehoord die meer logica hadden in hun hoop voor een god… Waterstof heeft alleen een rol als range extender, dan is de efficiency al de helft van een batterij EV.

              • joostgrn zegt

                28 maart 2019 om 07:09

                @flutterby: Minder nog! En God bestaat niet. Fijne dag :)

              • goodolddays zegt

                27 maart 2019 om 23:25

                @lekbak: echt wel een brandstof cel kan dat prima, als daar ontwikkeling voor nodig is wil dit nog niet zeggen dat het niet kan. Zeggen dat het nu niet kan denkende dat er geen ontwikkelingwn gaan plaats vinden op waterstof aandrijvingenis extreem kortzichtig. En daarbij hebben waterstof auto’s van nu veel kleinere accu’s nodig wat de mogelijke productie aantallen ook weer ten goede komt. Dus lul niet zo dom…

              • lekbak zegt

                28 maart 2019 om 11:25

                @goodolddays: er zijn op dit moment geen vooruitzichten dat er binnen redelijke tijd een brandstofcel komt die direct op kan starten en die wisselende vermogens kan leveren. Het is nog altijd aan of uit, en het duurt een tijd voordat deze opgestart is. Hiervoor moet je gewoon een accu hebben waarmee je minimaal een uur kan doen onder alle omstandigheden.

                In de verre toekomst zal dit ooit waarschijnlijk komen. Maar de kans dat er betere (minder vervuilende, lichtere) accu’s komen voordat de brandstofcel zover is is heel waarschijnlijk. Dat maakt de hele brandstofcel gewoon overbodig voor de personenwagen. Daarmee zal de ontwikkeling ook niet zo snel gaan.

              • pramm zegt

                27 maart 2019 om 21:50

                @joostgrn: maar wat dacht je van de materialen in een brandstofcel. Daarvoor heb je platina nodig. Nog veel zeldzamer dan de grondstoffen van batterijen.

          • erwh zegt

            28 maart 2019 om 12:57

            @joostgrn: je realiseert je dat de materialen die nodig zijn voor een enigszins efficiënte brandstofcel aanzienlijk zeldzamer zijn dan in moderne auto accu’s en dat voor het produceren van de membranen zware metalen en chemicaliën nodig zijn?
            Dus los van het feit dat waterstof sowieso al 60% hogere energieverliezen heeft dan elektrisch voordat het überhaupt bij een brandstofcel aankomt, is de productie van brandstofcellen in grote aantallen ook nog eens lastiger en niet minder milieubelastend dan accu’s.

            Login om te reageren
            • joostgrn zegt

              28 maart 2019 om 14:08

              @erwh: Dat is misschien op dit moment zo. Maar er zijn al meerdere alternatieven om deze zeldzame metalen zoals platina bijna volledig te vervangen. Zelfs het goedkope nikkel is geschikt, al is dit metaal zeer inefficiënt. De enige reden dat er nog gebruik wordt gemaakt van een dun laagje platina op een kern van een overgangsmetaal heeft met de levensduur van de brandstofcel te maken. Daarnaast is het nu al mogelijk om met behulp van een aparte katalysator buiten de PEM-cel met ijzerhydroxide op platina-nanodeeltjes CO en O2 100% selectief om te zetten in koolstofdioxide. Dit was voorheen 50%. Dit proces zorgt er mede voor dat de cel efficiënter wordt. Zowel bij de omzetting als bij het gebruik zal nooit meer dan(gunstig)80% efficiency bereikt worden. Ik zou waterstof dan ook niet direct af willen schrijven. In EV zitten ook enorm veel grondstoffen die schaars zijn.

              Login om te reageren
      • fanboy zegt

        27 maart 2019 om 19:01

        @dees: Tesla was hier op voorbereid en produceert enorm veel accu’s met hun partner. De capaciteit is er bij hun. Zij zijn op tijd begonnen. Dat is het verhaal.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          27 maart 2019 om 21:04

          @fanboy: waar is model 3 dan?

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            27 maart 2019 om 21:37

            @peug206: Wat bedoel je? Er rijden er genoeg rond en het was in Februari de best verkopende auto (dus meer verkocht dan 3 serie, A3 etc)

            Maar belangrijker, inmiddels levertijd 2 maanden, en een veel grotere productie capaciteit dan alle productie van Duitse elektrische auto’s

            Login om te reageren
            • peug206 zegt

              28 maart 2019 om 10:15

              @fanboy: oké hoe lang hoorden ze al rond te rijden… Audi begint pas net met de leveringen, over 2 jaar is dit net als tesla misschien ook opgelost.

              Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 maart 2019 om 18:07

      @el-loco: dit zijn toch gewoon start-up problemen? Nieuw model, nieuw concept, nieuwe toeleverancier die net een fabriek verhuist heeft. Niks exotisch eigenlijk.

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        27 maart 2019 om 18:26

        @mashell: moet toch beter kunnen van een miljardenbedrijf imho

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 maart 2019 om 18:45

          @lekkaah: klopt. LG Chem maakt er een potje van, zou je van die Koreanen niet verwachten. Blijkbaar zijn batterijen voor auto’s toch wat lastiger dan die voor mobieltjes.

          Login om te reageren
          • pramm zegt

            27 maart 2019 om 21:54

            @mashell: het probleem zit niet bij lg chem. Hey probleem zit in het niet willen afsluiten van contracten door vag met lg. Lg had in 2014 al plannen om een grote fabriek in Polen neer te zetten. Maar wilde wel contracten zien van Europese autofabrikanten. Die bleven uit, dus ook de bouw van de fabriek. Uiteindelijk pas medio 2016 wat halfbakken contracten voor lage aantallen batterijen. En nu is de auto succesvol maar is er onvoldoende capaciteit. En de productie uit andere werelddelen gaat naar de Koreaanse fabrikanten, die hebben contracten op iets grotere volumes.

            Login om te reageren
      • richh zegt

        27 maart 2019 om 18:39

        @mashell: bij Tesla waren het ook ‘gewoon startup problemen’, alleen werd daar iets anders mee omgegaan in de commentsectie van Autoblog.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 maart 2019 om 20:48

          @richh: maar Tesla had al twee electrische modellen op de markt, daar waren de startup problemen niet meer te verwachten. Voor Audi is dit het eerste electrische model.

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    27 maart 2019 om 17:06

    Tesla problemen….

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      27 maart 2019 om 17:14

      @dutchdriftking: the saga continues with Audi..

      Login om te reageren
  3. tttijn zegt

    27 maart 2019 om 17:15

    Hadden ze van begin af aan in eigen handen moeten nemen, net als…..

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 maart 2019 om 17:21

      @tttijn: Zo een fabriek opzetten kost flink wat geld en extra tijd. Daarnaast is de productie van accus ook weer niet het probleem. het zijn vooral de grondstoffen.

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        27 maart 2019 om 19:33

        @dees: Dat heb je zelf verzonnen.

        Login om te reageren
      • pramm zegt

        27 maart 2019 om 21:55

        @dees: het zijn vooral de contacten die Audi niet wilde afsluiten.

        Login om te reageren
  4. HZW zegt

    27 maart 2019 om 17:18

    Ik zou niet eens 5 maanden op een auto wachten voordat hij geleverd kan worden, laat staan nog langer wachten.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      27 maart 2019 om 18:19

      @hzw: 10 maand op een UP! (BE)

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        27 maart 2019 om 19:21

        @wimof: ik heb een paar jaar geleden 14 maanden op een XC90 gewacht…

        Login om te reageren
  5. ukbob zegt

    27 maart 2019 om 17:22

    Soort van ‘production hell’ dus. Tesla-achtige toestanden..!

    Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    27 maart 2019 om 17:27

    Zou MB straks de trend volgen met hun e-GLC-achtige. Of zouden ze ‘slimmer’ zijn?

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      27 maart 2019 om 19:28

      @gregorius: zelfde leverancier.

      Login om te reageren
  7. kobus1967 zegt

    27 maart 2019 om 17:34

    Elon gooit nog wat Barry Hayze in zijn grinder.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      27 maart 2019 om 21:56

      @kobus1967: enige verschil is dat Mercedes cellen inkoopt en deze zelf ombouwt naar packs. Vag koopt kant en klare packs.

      Login om te reageren
  8. hotze zegt

    27 maart 2019 om 18:00

    Spannend of Porsche met hun Mission E ook tegen dergelijke shit gaat aanlopen.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      27 maart 2019 om 21:57

      @hotze: zondermeer. Die leunt op ongeveer hetzelfde contract met lg

      Login om te reageren
  9. baklava zegt

    27 maart 2019 om 18:13

    Heb er al een paar zien rondrijden. Wat een verschrikkelijk lelijke auto zeg.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      28 maart 2019 om 11:07

      @baklava: zo van de foto oogt het wel zonnestelsels fraaier dan die model X.

      Login om te reageren
  10. HzR zegt

    27 maart 2019 om 18:32

    Klinkt als: Audi heeft de leverancier met de laagste prijs gekozen. Accu bleek meer te kosten als verwacht. Audi wil die extra kosten niet betalen dus de leverancier zet druk op Audi door minder te leveren. Komt vaak voor. Maar kunnen natuurlijk ook gewoon opstartproblemen zijn met een nieuw produkt in een nieuwe fabriek.

    Login om te reageren
    • dick1980 zegt

      27 maart 2019 om 19:27

      @hzr: nee hoor. LG Chem dacht: Zoveel Europese klanten met EV-ambities (VAG, Daimler AG, Polestar, BMW etc etc)- laat ik een fabriek in Europa neerzetten. Dan hoeft niet alles met de boot uit Korea te komen.

      Login om te reageren
      • pramm zegt

        27 maart 2019 om 22:01

        @dick1980: nee hoor, zo ging het niet. Lg chem had ruimte in Polen voor fabrieken en wilde wel investeren mits de EU autofabrikanten contracten wilden afsluiten. Dat gebeurde niet. Dus toen hebben ze een kleine fabriek neergezet voor ca 50k ev’s. Alleen willen nu de EU fabrikanten voor 300k ev’s batterijen… Die productie capaciteit is er wereldwijd niet. Dus lg heeft de mogelijkheid de prijzen te verhogen.

        Login om te reageren
  11. flutterby zegt

    27 maart 2019 om 18:36

    Maar elektrische auto’s bouwen kan toch iedereen..? Zeker z’n ervaren producent als Volkswagen moet toch makkelijk de productie van een klein bedrijf wat alleen EVs maakt kunnen verdrievoudigen?!

    Ik snap het niet meer hoor.. Volgens liggen ze bij LG Chem krom van het lachen over de incompetentie van de traditionele autobouwers.

    Login om te reageren
  12. richh zegt

    27 maart 2019 om 18:44

    LG Chem voor de batterijen? Dit is de Opel Ampera-e / Chevrolet Volt all-over-again :P dat hele ding was onderhuids LG spul. Deze E-tron kost echter wel twee keer zoveel geld en heeft dan wel een premium interieur.

    Ik hoop niet dat dit een voorbode is op de I.D. lijn van VW, want daar heb ik toch iets hogere verwachtingen van.

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      27 maart 2019 om 22:03

      @richh: exact dezelfde batterij cellen voor het VW id platform. En de capaciteit gaat maar langzaam groeien de komende jaren.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      28 maart 2019 om 06:59

      @richh: en de Koreanen gebruiken óók LG Chem.

      Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    27 maart 2019 om 23:01

    Met 150 units per dag produceert Audi dus 4500 e-Trons per maand.

    Daarmee werken ze die 20.000 reserveringen dus netjes binnen de geplande vijf maand weg.

    Wat is ook al weer het probleem?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 07:10

      @frank2b: er zullen natuurlijk nog wel nieuwe orders bijkomen. Maar als het Tesla lukt om een wachtlijst van 150.000 exemplaren en enorme opstartproblemen weg te werken dan is hier inderdaad niets aan de hand.

      Login om te reageren
  14. loserboi932 zegt

    28 maart 2019 om 07:20

    Telefoon en tv gehad van LG. Nooit meer.

    Login om te reageren
  15. caprio zegt

    28 maart 2019 om 08:43

    Het zoveelste lelijke hok van Audi

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North