Deze diva gaat de strijd met Singer aan

Auteur: , 25 Reacties

Het klinkt als een kop in de Hitkrant, maar niets is minder waar.

In deze wereld zijn er enorm veel Porschefans. Het zijn ongelooflijke puristen. Ondanks dat Porsche zijn 911, (het model dat veruit favoriet is) relatief voorzichtig aanpast, is dat voor veel Porsche fanatici vaak al te veel. Zij willen dat een Porsche vooral compact, klassiek en luchtgekoeld is.

Singer was zeker niet de eerste, maar zwengelde de hele restomod-rage aan. Wat zij deden was vrij simpel doch effectief. Althans, op papier. Pak een Porsche 911 van de 964 generatie en kleed deze zo ouderwets mogelijk aan. Nieuwe technieken gebruiken is geen probleem, zolang je het maar niet ziet.

Ateliers Diva Porsche 911

Een relatief nieuwe speler op deze inmiddels overvolle markt is Ateliers Diva. Ook zij nemen een Porsche 964 bij de kladden. Om het gewicht laag te houden, wordt de koets vervaardigd van koolstofvezel. De motoren zijn uiteraard luchtgekoeld, maar dankzij flinke tuning levert de ongetwijfeld heerlijk fauchende motor nu 400 pk, mede doordat het slagvolume is vergroot van 3.6 naar 4.2 liter.

Ateliers Diva Porsche 911

Ateliers Diva gooit het op exclusiviteit. Ze zullen slechts 75 restomods gaan bouwen. 25 stuks van de Targa, 25 stuks van de Coupé en 25 van het type ‘Safari’. Elk model wordt compleet met de hand gebouwd, wat ongeveer 12 maanden kost. De prijzen zijn vooralsnog niet bekend, maar reken op een enorme hoeveelheid euro’s.

Meer lezen? Dit zijn 11 zeer geslaagde restomods!



25 reacties

Hotrodjes ..
Dingen worden inmiddels meer omgekat dan A-Fordjes ..
Er komt een keer het moment dat een volledig originele 964 echt onbetaalbaar gaat worden, vanwege het feit dat ze massaal als donor voor restomodificatie worden gebruikt.
@RRRobert: Boeie, 4.2L slagvolume!!!😍
@rrrobert:

Alleen het schroot en kentekens ..

Kan je beter zorgen maken over G-klasses ..
@RRRobert: het lijkt er op dat alle Pontiac Fiero en Ford Sierra’s als donor voor hobby projecten zijn gebruikt dus dat risico is zeer wel aanwezig.
Geniaal toch! Maar op de een of andere manier zijn de Singer Porsches toch mooier.
Ons eigen Nederlandse Von Schmidt levert ook van deze prachtige creaties af.
Voor wie het verleden niet kan laten rusten. Ik vind het maar kitch.
@jorden: de S is gesmolten?
En ook deze zijn over 10 jaar niks meer waard. Omgebouwde hokjes.
@pa045: boeien. Leef bij de dag. Doe waar je zin hebt.
@appeltaartislekker: ik heb een beperkt budget. Kan het niet zo over de balk smijten.
@pa045: Denk je?
Ik denk dat je over 10 jaar goed ziet dat de genen die goed gebouwd en onderhouden zijn, weinig in prijs zullen dalen.
Terwijl de genen die slecht zijn gebouwd of slecht zijn onderhouden misschien wel goedkoop worden.
@gregorius: ik denk dat je met een goede 964 heerlijk bedeeld bent en over 10 jaar dit nog steeds gewaardeerd wordt. Mode is tijdsafhankelijk. En dit lijkt een modebeeld. Over 10 jaar, als dit niet meer in de mode zal zijn, is dit een omgebouwd hok.
@gregorius: ja, het is wat met dat slecht gebouwde DNA van vandaag de dag… (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gen vs https://onzetaal.nl/taaladvies/degene-diegene)
Op zich zou een artikel met alleen maar 911 restomods ook wel interessant zijn. Er zijn er zoveel. Welke zijn wel goed, welke lijken kul, welke zijn qua prijs nog interessant en welke compleet niet.
Voor mij zou die koets best origineel gelaten mogen worden. Maar wel dingen zoals airco, goede remmen en wat elementen die de rijervaring wat minder verraderlijk maken.
Ik ben geen fan van dit soort terug gedateerde wagens maar moet wel eerlijk zijn en zeggen dat deze er goed uitziet. Waar Singer het model verprutst met te brede heupen en een lelijke tankdop is dit gewoon netjes.
Ik heb lievers iets van Rauhwelt, dat is tenminste echt iets cools.
@emping: OK, maar dat is dan ook echt de andere kant van het spectrum. Een RWB met de standaard motor is ook niks, hier zit dan wel weer een lekker blok in.
@davelepeef: ja daar heb je zeker gelijk in. Ruf is anders ook een goed alternatief.
Tja. Het ziet er gelikt uit, en ik kan me voorstellen dat ze net beter en mooier dan standaard zullen worden afgewerkt maar wat is er nu hier weer bijzonder aan dat één of andere hobbyist niet eerder in z’n garage heeft gedaan? Die “koolstof body” lijkt op de foto in de gallery toch echt van staal, met de bewegende delen en de voorschermen zal het wel ophouden. Het is zeker ook hip en trendy en met een Singer heb je tegenwoordig natuurlijk niet meer iets nieuws dus een ander smaakje zal best kunnen scoren.
Even een kleine rekensom, bouwproces duurt 12 maanden per stuk. Er worden 75 units gebouwd. Dan moeten er minimaal 25 man in dienst zijn die dan over 3 jaar verdeeld deze units gaan bouwen. Mensen gaan namelijk echt niet langer wachten op zo’n project. Iets zegt me dat dit ofwel een hele optimistische firma is met doelen die gelijk zijn aan visie. Of het is een luchtkasteel! Tijd zal ons leren wat het is.
Kunnen er niet genoeg van rond rijden!! Mooie bakken!
De klassieke 911’s zijn stukken mooier dan de moderne. Bij de moderne 911’s heb ik altijd de associatie van het mooie meisje uit de klas dat je op een reunie terug ziet. Je herkent haar wel, maar door de extra 30kg is de aantrekkingskracht verdwenen.
Ook wel prettig is dat je minder ‘vernieuwingsstress’ hebt. Bij de nieuwe modellen loop je op een gevenblik weer achter. Zou ik met de modern classics geen last van hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).