Tesla trolt VAG, gaat nóg betere motoren leveren

Auteur: , 88 Reacties

Pff...en Audi had het al zo moeilijk.

V8

De wet van de remmende voorsprong gaat voorlopig nog niet op voor Tesla. De Model S is eigenlijk al een heel autoleven oud, maar qua EV-techniek is er gewoon nog níemand in geslaagd om een gelijkwaardig product op de markt te brengen. Dat bleek wel toen de EPA laatst de Amerikaanse verbruikscijfers van de Audi e-tron bekendmaakte. Slechts een pijnlijke 204 mijlen ver komt VAG’s frontale aanval op Tesla maar op een lading stroom. Dat is ongeveer tweederde van wat een Model X Long Range doet. De Europese WLTP-cijfers vallen ietsje gunstiger uit voor de boksbeugel, maar goed, die fopcijfers zijn uiteraard net zo betrouwbaar als de meeste andere cijfers die uit Brussel en Straatsburg komen. Ouch, burn!

Reden voor Tesla om op de lauweren te rusten is dit alles echter niet. Elon en de zijnen weten ook wel dat vroeger of later die oude molochs wel een keer langzij zullen komen. Dus neemt hij voorlopig een extra voorsprong, door nieuwe motoren in de Model S en Model X te lepelen die de toch al indrukwekkende range van die auto’s nog een tandje extra zal opvoeren. Dit kan middels technische kennis die Tesla heeft opgedaan bij het ontwikkelen van de Model 3.

De motoren hebben de machtige bijnaam ‘Raven’ gekregen, maar omdat het verder geen toffe broem-broem motoren betreft maar wasmachine-aandrijvers, verwijs ik je voor de details graag door naar onze epische zustersite groen7. Over hoeveel jaar denk jij dat VAG en co eindelijk een lange neus kunnen maken naar Tesla?



88 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ik denk over 17 jaar en 3 maanden.
Eventueel.
@stationcar: dit is echt de droogste reactie die ik hier ooit heb gelezen 😂
@aquila2003: dan zit je nog niet lang op Autoblog.
Wel een goeie droge reactie overigens.
@okdoei: toch al snel een jaar of 8… Goes to show!
@stationcar: De bestaande markt heeft een flinke engineering taak voor de boeg… ze moeten namelijk een manier verzinnen om elektrische auto’s elke 10-15000 km kapot te laten gaan zodat het dealernetwerk in stand gehouden kan worden
Daimler EQ label, 10 nieuwe modellen welke vanaf eind dit jaar tot medio 2023 uit zullen komen!
@quinn: De eerste specs van de EQC geven vooralsnog weinig reden tot vreugde. En daarnaast vraag ik mij af wanneer deze auto eindelijk in de showroom staat.
@clemensa: lewis heeft er al een besteld. Voor de gewone man gok ik op 17 jaar en 3 maanden.
@quinn: Veel woorden, weinig daden en geen ervaring met EVs. De Smart en B klasse was gesourced naar Tesla. Daar hadden ze nooit mee moeten stoppen en waren ze nu marktleider geweest. Skateboard van Tesla met een Mercedes cabine erop, best of both worlds.
@quinn: Dus nog eens 4 jaar wachten. Denk dat Tesla de komende 4 jaar ook niet stil zal staan. Neem aan dat ze tegen die tijd de models S ook alweer flink hebben geupdate. De EQ label zal dus nog een stuk beter moeten zijn tegen die tijd.
VAG kijkt naar omzet cijfers.
En aantal autos dat ze maken.
Lijkt niet zo heel veel aan de hand.
Nu jij weer Tesla.

Echt 0 VAG fan, maar Tesla heeft zon irritant grote bek.
@vondudenstein: Tesla heeft helemaal niets ‘gezegd’. Ze hebben gewoon nieuwe en betere motoren geleverd zonder daarbij commentaar te geven op VW. Maar hier op dramablog geven ze er weer een clickbait draaitje aan.
@fejjie: haha. En Jaapiyo is Roger!
https://www.youtube.com/watch?v=yVZul_oCWTE
@jeroenwz: ik dacht nou komt er een plaatje van Roger Stone…Is het deze meuk. Son, I am dissapoint. https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/003/866/nfNeT7YvTozx0cv7ze3mplZpo1_500.gif
@vondudenstein: en VAG heeft geen grote bek? Met hun: Voorsprong door techniek motto? Wat een lege opmerking is dat zeg.. welke techniek hebben ze het eigenlijk over? Niet de techniek die onder de motorkap zit want die rommel is zo ouderwets als de pest.
@henkhekje: dat is anders want het komt uit Duitsland! Al is het nog zo bagger, het is en blijft Duitse degelijkheid🙄🙄🙄
@henkhekje: niet alleen ouderwets , ook onbetrouwbaar. Maar ja, paar nieuwe led lampjes en de consument en lease rijder is verkocht. Als je toch een ezel bent kan je net zo goed op een ezel rijden.
@vondudenstein: de model 3 is in de EU de best verkochte auto in haar klasse en verkocht beter dan bijv. de Audi A4. Als vag enkel naar omzet kijkt maken ze zich nu zeker zorgen.
Jammer, dat er hier alleen maar bericht wordt over pruttelmotoren. Ik vind het jammer dat er zo’n stigma omheen hangt, ook omdat Tesla laat zien dat dit juist geen wasmachineaandrijving meer is.
Ik verwacht dit jaar eigenlijk ook wel een nieuwe upgrade qua interieur, meer in de Model 3-stijl. Eigenlijk zou een compleet nieuw model ook niet erg zijn..
@stfu: ze moeten wel om de vraag naar S&X opnieuw aan te wakkeren.
@stfu: Van Tesla zijn we gewend dat ze een product vroeg aankondigen, zo’n twee jaar op voorhand, om de hype aan te zwengelen. Bovenop die twee jaar komt dan nog een jaartje vertraging. Echter, tot nu toe waren dat altijd nieuwe modellen. Met de nieuwe S is dat gevaarlijk, want die vervangt een model, waardoor de verkoop van de huidige S zou kunnen instorten.
Dus mss gebruiken ze hiervoor een andere tactiek: heel erg stil zijn tot het model echt klaar is voor productie. Een nieuwe S zal sowieso niet veel voorbereidende hype nodig hebben om een verkooptopper te worden…
@Esprit_de_Flandre: de S heeft al een refresh gehad.. De buitenkant is nog prima, de binnenkant vind ik wél erg gedateerd en té techy. Het interieur van de Model 3 vind ik véél mooier (echt heerlijk om in te zitten), alleen verwacht ik bij de S&X wel een tweedescherm en/of headup display.
@flutterby: Een refresh gehad ja. Maar het ding is 8 jaar oud. Das best lang voor een auto. Ok, begrijpelijk voor een kleine fabrikant. En de verkoop is nog altijd stabiel, en er is nog steeds geen directe concurrent.
Echter, met de ervaring die ze ondertussen hebben opgebouwd en de uitgebreide fabriek, denk ik dat ze een nieuwe S beter èn goedkoper kunnen maken. Goedkoper produceren, niet goedkoper verkopen. Dus echte winst maken erop…
@Esprit_de_Flandre: Eind 2012 gestart. Dus 6,5 jaar.. Valt wel mee en er zijn heel veel updates geweest. Lijkt me sterk dat er een nieuw design komt.
Ik dacht heel even dat Tesla een echte V8 in de model S had gelepeld..maar helaas.
@ghost: waarom zou je een perfect goede auto zo verpesten door al het gewicht naar voren te verplaatsen?
@flutterby: omdat elektrisch kudt is! En een V8, een V8!
@ghost: liever een kudt dan een V8..
@ghost: En waarom precies is electrisch zo kudt?
@ghost: Prachtig hoor, dat geronk van een V8. Maar na een dagje sturen met een Tesla Model 3 reageer je zeker anders. De kracht ervan is bizar.
@flutterby: ik weet niet of dat nou zoveel uitmaakt als je op de A2 in de file staat.
@drdre1: in tegenstelling tot een V8 die de file op de A2 transformeert tot een genotsniveau waar ze in de hemel jaloers op zijn.

Nee, doe mij maar één pedaldriving (of AP) met enkel geluid uit de speakers.

Brandstofmotoren zijn net als handbakken. Het geeft “emotie”, maar als je gewend ben aan een superieure techniek dan wil je nooit meer terug en neem je zelfs een CVT voor lief.
“Is er gewoon nog níemand in geslaagd om een gelijkwaardig product op de markt te brengen.”

Hoe bedoel je? Een product wat ook geen winst maakt?
@jackass266: jij begrijpt er helemaal niks van vrees ik. Geen winst maken heeft niets te maken met succesvol zijn. Het maken van winst is in gunstige gevallen een keuze.
@gokartmozart: het maken was winst is essentieel voor het voortbestaan van een bedrijf. Op basis van imago en beurswaarde telkens nieuw kapitaal ophalen (de startup strategie) kun je gewoon niet oneindig blijven doen.
@mashell: Dat is natuurlijk onzin. Om te kunnen voortbestaan hoef je geen winst te maken. Je moet alleen geen verlies maken. Tesla maakt wel winst op de verkoop van auto’s, maar is erg veel geld kwijt met alles er om heen. Nieuwe fabrieken, uitrol Superchargers, nieuwe modellen, etc, etc.

Ook VAG heeft al aangegeven dat ze voorlopig geen winst gaan maken op elektrische auto’s. Ook hebben ze geen eigen accufabriek, moeten ze de IONITY uitrol nog bekostigen, etc, etc, etc.

VAG en de andere “Das Auto” moeten de investeringen die Tesla gedaan heeft nog doen.
@jackass266: tesla maakt gewoon winst per auto op papier. Echter investeren ze de winst weer volledig in groei. Overigens heeft Tesla al weer een paar kwartalen zwarte cijfers.
@jackass266: ben het met je eens maar je had beter niks kunnen zeggen, te veel geïndoctrineerden die nu bijdehand gaan lopen doen..
@ghost: Als je denkt dat een Model S of X met verlies of zonder winst verkocht wordt heb je het echt niet begrepen. Er werd genoeg verdiend op die modellen en daarom hebben ze een nieuwe fabriek kunnen bouwen en de nog efficiëntere Model 3 kunnen bouwen.
@ghost: Ik denk dat jij wat minder anti-elektrischrijden moet zijn, het is gewoon een domme reactie. Onderbouw trouwens eens een keer je “elektrisch rijden is kudt!!1!” reacties, dan kom je al weer een stukje intelligenter over.
@sanderp: speciaal voor jou Sander P.:

Ik ben al sinds jaar en dag autofan. Ik koop bijna elke 1,5/2 jaar een nieuwe auto waar de kop van af is. Veelal voorzien van de nieuwste snufjes en mooiste opties. Zodoende al best wat auto’s gereden, zowel elektrisch als verbrandingsmotoren, diesel als benzine. Comfortabele auto’s, absurd sportieve, stijf afgeveerde sportauto’s, en logge Amerikanen met een enorme motorinhoud. Allemaal stuk voor stuk op hun eigen manier bijzonder.
Dan terugkomend op waarom ik elektrisch rijden kudt vind; het heeft geen greintje emotie, niet dat gevoel dat je echt aan het rijden bent of ook nog maar iets moet doen. Het meeste gaat vanzelf, hij blijft binnen de lijntjes, remt t.o.v. De voorganger (dingen die ik overigens ook in mijn huidige auto’s heb maar amper gebruik), allemaal leuk hoor maar het heeft in mijn optiek niks te maken met autorijden en het plezier dat het mij zou moeten geven. Dat andere mensen dat wel heel ontspannen vinden is daaraan toe, ik vind het niks.

Dan is er nog mijn standpunt dat ik elektrisch rijden niet als de oplossing zie tegen het klimaatprobleem. Het is een manier maar niet de manier. En zoals de heilige koe altijd is geweest, zijn alle gekke regeltjes en wetgevingen, slechts daar om de staatskas te spekken. Niet meer en niet minder. Ook hier mag je uiteraard vinden dat het anders is, ik vind dit en geloof überhaupt niet dat de opwarming van de aarde te voorkomen is. Hooguit wellicht wat jaartjes uit te stellen.

Hoe dan ook, autorijden moet voor mij een beleving zijn, iets dat je doet met passie, en gevoel. En dat is (voor mij) niet in een elektrische wagen geruisloos en bijna autonoom van A naar B. Voor mij is er maar 1 plek waar ik eens per jaar elektrisch rijd:

De Kermis.
@ghost: Je zal die mening toch behoorlijk rap moeten bijstellen vrees ik. Autorijden is nog altijd een privilege, dat het je in jouw optiek “plezier” moet geven daar heeft de overheid geen zak aan. Komt nog eens bij dat er in de landen waar de toekomst ligt wat betreft mobiliteit en autoverkoop (Azië) er een behoorlijke opkomst is in elektrische voertuigen en de bijbehorende infrastructuur.

Dat elektrische auto’s de oplossing zijn tegen de opwarming van de aarde daar geloven denk ik weinig mensen in. Wat elektriciteit wel is, is een duurzame “brandstof”. De olievoorraden raken weliswaar nog lang niet op maar op een gegeven moment gaat het behoorlijk duur worden om dat laatste beetje olie dat diep in de grond zit te winnen. Vergeet ook niet dat olie voor veel meer zaken gebruikt wordt dan alleen benzine, denk aan de farmaceutische industrie en landbouw. Als een liter benzine dan naar €2.00 de liter schiet dan is dar natuurlijk geen rendabele manier meer van aandrijving.

Wat dat betreft had Jay Leno behoorlijk gelijk toen die 10 jaar geleden zei dat in de toekomst de dagelijkse auto voor woon-werk verkeer elektrisch zou zijn en we in het weekend de “fun car” op benzine zouden gebruiken voor wat echt rijplezier.

@mopar: ten eerste; Ik moet helemaal niks!

Ten tweede: wie zegt dat ik woon-werkverkeer ben?

Zal verder allemaal wel deels waar zijn, maar feit blijft dat ik auto rijd voor mijn plezier en dus niet elektrisch ga rijden.
@ghost: Zoals ik al zei boeit het ons en de automakers geen zak wat en waarom jij iets doet. Als jij door wilt blijven rijden in een benzinewagen is dat je goed recht. Ik benoem alleen de redenen waarom elektrisch rijden daadwerkelijk de toekomst heeft en benzine op z’n way out is.

“Wie zegt dat ik woon-werk verkeer ben?” Die vraag snap ik niet maar ik neem aan dat ook jij kan zien dat het om 08:00 en daarna om 17:30 in de file staan op de A2 op weg van en naar je werk het geen zak uit maakt of je in een tesla zit of in een M5 met 600PK.

Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn jongen, ik zit je niet aan te vallen. Sterker nog, ook Ik zal tot het bittere einde benzine blijven stoken maar ik kan wel inzien dat elektrische auto’s als Tesla daadwerkelijk de toekomst zullen uitmaken.
@mopar: het is al goed. Maar ik ben wel getriggerd; Ben je echt overtuigd dat Elektrisch rijden de toekomst heeft? Geen Waterstof of andere alternatieven. Ik heb altijd het idee dat elektrisch slechts een tijdelijke oplossing is.
@ghost: waterstof is helaas vervuilender dan een benzine of diesel. En daarom zeker niet de toekomst.
@ghost: Een auto heeft bij mij nog nooit zoveel emotie los gebracht als de Model 3 wanneer ik met een brede glimlach 99% van het Nederlandse wagenpark eruit rijdt, waarvan het bij 90% lijkt of ze stil staan. Zelfs als ik comfortabel cruise met vrouw en kinderen zonder in mijn stoel gedrukt te worden verdwijnen auto’s in de binnenspiegel.

En niet alleen ik. Mijn vrouw vind het ook geweldig om in te rijden en de kinderen laten aan iedereen de emissietestmodus zien (scheetkussen), elke keer weer komen ze niet meer bij.
@flutterby: ik ben blij voor je. Je klinkt als een gelukkig mens. Als ik je goede vriend was, zou ik echter wel eerlijker met je zijn en je zeggen; “Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar een model 3 is echt lelijk”.

Maar joh, dat vind ik en 99% van NL maar ja op EV is er niks beters voor die prijs dus ja…dan toch maar kopen..ik bedoel natuurlijk leasen. 👍🏼
@ghost: liever een leuke auto dan een mooie auto, liever een leuk leven dan een mooi leven, liever een leuk vrouw dan een mooie vrouw.

Mooi went, plezier nooit en vergeleken met een Prius, Ioniq of Multipla is er niks mis mee.
@flutterby: natuurlijk hoeft niet mooi niet gelijk lelijk te betekenen, we hebben allemaal grenzen ;)
@flutterby: mooie woorden wel! Eh. Niet lelijk!
@jackass266: zoals Bugatti?🤨
@rufctr01: touché!
Nog even wachten tot Dyson met zijn EV’s komt.
Zal niet heel veel schelen. Van 93% efficiëntie naar 97%. Vooral op lagere snelheden zuiniger. Maar die ‘instant punch’ van AC inductiemotoren hebben die PM motoren niet, zoals in de Model 3. De geruchten gaan dat ze in Q3 met een ‘refresh’ komen.. hopelijk ook met 250kW snelladen vanwege (nog) betere celchemie. Dan wordt in 2020 een Mercedes EQC wel heel droevig met max 110kW snelladen en 70kWh.


Off topic: @jaapiyo maak ff een artikeltje over die ‘honderden miljoenen’ die Fiat Chrysler betaalt aan Tesla om aan de uitstootnormen te voldoen.
@crepito: dat laatste is al joekeloud nieuws.
Hoort Tesla gewoon niet op groen7 thuis, integraal, zodat we hier over auto’s kunnen praten.
@wimof: en wat is dan een Echte Auto?
@wimof: volgens mij zijn Tesla berichten het beste gelezen en lokt de meeste reactie uit. Op Groen7 lijken de reacties soms wel uitgeschakeld.
@wimof: ik ben het weer eens volledig met je eens Wimof!
@ghost: Gelukkig dat ik je nog heb.
@wimof: wim en ghost zijn de werkstatus reeds gepasseerd, het ken ze niet k*tten wat hun kleinkids gaan meemaken. En gezien hun leeftijd willen ze ook niet meer veranderen in deze spannende veranderende tijd. Ze onaneren het liefst nog op blaadjes ipv pixels…
@billgates: You don’t know me. Als ik elektrisch ga zal het in een VW ag product zijn, zo simpel is dat.
En ik heb de wereld geholpen, ik heb geen kids, wist al lang dat er teveel zijn.
@wimof: klopt. Ik deed een aanname aan een denkbeeldig persoon. En ergens heb je een goed punt kinderloos te zijn waarvoor hulde.
De aandrijflijn is niet het probleem. Materiaalgebruik, afwerking en betrouwbaarheid zijn de vlakken waarop Tesla links en rechts ingehaald gaat worden door de gevestigde orde.
@dper4mance: dus je wil zeggen dat Tesla nu beter is in al deze dingen? Je had de zin effe anders moeten formuleren.
@fanboy: nee klopt, maar de meeste EV’s van de gevestigde orde moeten nog op de markt komen. Daar doelde ik eigenlijk op.
@dper4mance: en de gevestigde orde heeft het uitstel gedrag van Tesla in ieder geval goed gekopieerd, nu de aandrijflijn nog.
@dper4mance:
Ingehaald gaat worden? Dat gaat niet meer gebeuren. Tesla loopt voorop, en elk product wat de gevestigde Duitse orde aangekondigd heeft is minder dan de Tesla van 8 jaar geleden.
Duitsland heeft de boot gemist omdat ze druk waren met diesel maffiapraktijken. Het is dat velen nog de illusie hebben dat auto’s uit Duitsland van goede kwaliteit zijn.
@dper4mance: als dat het enige is wat Tesla moet verbeteren?
Er zijn merken van de gevestigde orde die op alle vlakken tekort schieten, dat doen ze al met brandstof motoren🤷🏻‍♂️
Eéntje die niet op groen 7 thuis hoort.
@wimof: dat lukt Audi goed, die ouwe sjoemelaartjes.
Natuurlijk is mijn aversie tov dit artikel begonnen doordat alweer “de boksbeugel” werd gebruikt , een enkele keer tot daar toe doch de redacteur van dienst heeft er een handje van weg.
@wimof: Huilie huilie, welkom op een blog makker!
Audi, merk van de sjoemelaars.. je weet wel, klooien met cijfertjes om beter uit de bus te komen.
@wimof: Dat doet VAG zichzelf aan, toch? Zij verkondigen toch altijd dat ze een “Tesla-killer” gaan bouwen? Met Audi, Porsche en VW-badges. Voorlopig zijn ze er nog niet…
Haha een lange neus?? Tesla zou willen dat ze winst/verkoop/omzet cijfer had van VAG, Tesla bestaat alleen maar dankzij de goodwill van haar investeerders nul eigen kapitaal en het is een inferieur niet goed uit ontwikkeld product, niet voor niets staan ze onderaan als het gaat om betrouwbaarheid
@fortunato: hoe kan je nu eigen kapitaal verwachten van zo een jong bedrijf.
Ik zie 1 bedrijf explosief groeien en ander langzaam kenteren. Ongelofelijk hoe Tesla eenvoudig auto’s bij de duizenden aan de man brengt en ongelofelijk hoe VAG zich promotioneel in de meest gekke bochten wringt, als de dood voor definitief imagoschade.
Wie boeit dit?
Wat ik me afvraag: Waar blijft Infiniti met een EV?

De Nissan Leaf is de best verkochte EV wereldwijd, en het ding zal dus wel behoorlijk betrouwbaar zijn en goed in elkaar zitten, dus waarom is er daar nog een Infiniti-versie van? Als sedan om de S te beconcurreren, als SUV om de X te kl°ten, en de Leaf als alternatief voor de 3…
@esprit_de_flandre: Infiniti is inmiddels weer weg uit Europa.
@jaapiyo: Maar nog niet weg uit de US. De thuismarkt van Tesla. Dus…
@Esprit_de_Flandre: Die Leaf is helemaal niet betrouwbaar. Zo erg zelfs, dat Nissan is gestopt met het zelf maken van de accu. Al die accu’s waren enorm gedegradeerd en zijn vervangen. Overgestapt naar LG chem als ik me niet vergis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).