Dit Britse icoon rolt binnenkort weer van de band

Auteur: , 19 Reacties

Oude auto's nieuw leven inblazen. In het Verenigd Koninkrijk zijn ze er gek op.

Bij Land Rover knappen ze oude Defenders op, bij Jaguar kreeg de E-Type een nieuw leven en ook Lister zit niet stil. De Britse autofabrikant kondigde vorig jaar aan dat de Lister Jaguar Knobbly weer in productie zou worden genomen. 10 stuks zouden van de racer worden gemaakt. De klassieker ziet er vrijwel hetzelfde uit zoals 60 jaar geleden. Eén nadeeltje: je kunt er niet de openbare weg mee op.

Niet getreurd want vandaag komt Lister met goed nieuws. Ze gaan namelijk 10 exemplaren bouwen van een Knobbly voor op de straat. De klassieker is er vanaf 225.000 pond en de British Individual Vehicle Approval heeft bevonden dat er een kenteken op de auto mag worden geplakt.

Klanten krijgen de keuze uit twee varianten. Een versie met een 4.2 zescilinder uit de Jaguar XK120, of de sportievere 3.8 zespitter van de D-Type. Eerstgenoemde is wat comfortabeler en meer geschikt voor straatgebruik. Met een acceleratietijd van 4,7 seconden naar de 96 km/u valt er niets om voor te schamen. De 3.8 doet de sprint in 4,3 seconden. De auto weegt slechts 787 kg.

Lister zegt 500 uur nodig te hebben om alleen al de body van aluminium te maken. In tegenstelling tot de klassieker uit de jaren zestig is de nieuwe iets luxer uitgevoerd om aan hedendaagse wetten voor op de openbare weg te voldoen. De auto beschikt over een keurig afgewerkt dashboard, spiegels, een handrem, verlichting en waarschuwingslampjes. Wie nu een order plaatst voor de straatlegale Lister Jaguar Knobbly moet ongeveer twee jaar wachten op de levering.



19 reacties

Noem het vloeken in de kerk, maar met dit soort vormgeving loop ik er niet warm voor.
@poursuivant: Dat is echt vloeken in de kerk! ;)
Helaas kun je er niet se openbare weg mee op maar hij is wel luxer uutgevoerd om aan de wetten voor de openbare weg te voldoen….. ik volg m niet helemaal.
@v6ti: Ze hebben er 10 gebouwd die niet straatlegaal zijn. De volgende 10 hebben aanpassingen waardoor deze wel straatlegaal zijn. De 4.2 is waarschijnlijk minder racy afgesteld en dus wat minder nerveus voor straatgebruik. De 3.8 zal wat nerveuzer zijn en dus meer geschikt voor trackday’s oid. Maar beide zijn nu straatlegaal.
Reactie verwijderd? Dan nog maar eens. Helaas mag je er niet de openbare weg mee op maar hij is wel luxer uitgevoerd om aan de wetten van de openbare weg te voldoen…… ik volg m niet helemaal.
@v6ti: ze bouwen 10 exemplaren welke niet op de openbare weg mogen en 10 die dat wel mogen.
@v6ti: Ik denk meer refreshen
@v6ti: hm en nu staan er 2 haha
Kijk, als ik nu een youtuber was met teveel geld, die hier nog wel eens voorbij komen, dan zou ik dat teveel aan geld aan dit ding besteden, niet aan een P1, Laferari, Veyron of de zoveelste gifgroene Lambo. Ben je nog goedkoper uit ook.
Cool ding
Maar 3 maanden werken aan een simpele body als deze lijkt me wel wat veel. Je moet wat om de overdreven hoge prijs te rechtvaardigen.
@janjansen: Zo’n carrosserie in zo’n kleine oplage wordt niet door een machine in vorm geperst maar helemaal met de hand geklopt. Vervolgens nog de afwerking, ook met de hand. Wil je dat mooi doen dan gaat het veel tijd kosten.
@oxymoron: jeugd van tegenwoordig ;)
Lijkt wel op een auto uit de Vaillant serie
@maarten020: wilde net zeggen dat ie leek op zo’n Darda-baan autootje
@maarten020: haha, de Leader!
@pomoek: hahaha…inderdaad
Geniaal!
Toch liever de nieuwe/oude Jaguar XKSS
De lucra lc470 lijkt hier erg veel op

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).