De tien goedkoopste auto’s van Nederland

Auteur: , 78 Reacties

Voor wie een nieuwe auto wil, maar zo min mogelijk uit wil geven: dit zijn de tien goedkoopste auto's van Nederland!

Suzuki Celerio! De goedkoopste auto van Nederland

We hebben ze weer voor je opgezocht: de goedkoopste auto’s van het land. Daarin een hoop auto’s die je zou verwachten: auto’s uit het A-segment met een lage CO2-uitstoot domineren de lijst. Opvallende afwezige is Ford, die de Ka hebben vervangen door de duurdere Ka+, waardoor ze in dit lijstje niet meer voorkomen.

Maar er zijn er ook een paar die het juist onverwacht net niet haalden dit jaar. Daarom een welgemeend “Jammer joh!” voor de Dacia Sandero (€11.680), Skoda Citigo (€11.690), Hyundai i10 (€11.695), Kia Picanto (€11.725) en de Smart ForTwo (€11.754). Ze zitten allemaal héél dicht op de nummer 10, maar redden het niet. Meest opmerkelijke daarbij is de Skoda Citigo, die in 2015 nog de goedkoopste was. Toen kostte een Citigo overigens €8.860 euro, €2.830 euro minder dan tegenwoordig.

Genoeg over het verleden. Door met de helden van het heden, dit zijn de auto’s die de Top 10 wél haalden!

10. Peugeot 108 – €11.660
Klein, Frans en een vaste verschijning in dit lijstje. Het merk met de Leeuw valt nét niet uit de Top 10.

9. Seat Mii – €11.650
Terug van weggeweest: de Seat Mii is na een jaartje afwezigheid in 2016 weer terug in de lijst!

8. Renault Twingo – €11.580
De RWD met motor in de kont oftewel de Porsche 911 onder de kiloknallers. Nou ja, soort van. De Twingo (rijtest) pakt P8!

7. Volkswagen up! – €11.475
Verrassend genoeg de goedkoopste van “de drie”, waarbij de broeders van Seat en Skoda het nakijken hebben. Wouter reed ermee. En schreeuwde het uit.

6. Toyota Aygo – €11.395
De Aygo met z’n kruis in z’n gezicht. Kost je nu nog minder dan vorig jaar!

5. Opel Karl – €11.345
Tegenwoordig af te rekenen met een goed gevuld YouTube-account. Als dat aanslaat bij andere fabrikanten maken we daar volgend jaar ook een lijstje van!

4. Citroën C1 – €11.290
We wachten nog steeds op die lekkere dikke uitvoering, Citroën!

3. Mitsubishi SpaceStar – €11.270
De compacte stadsauto van Mitsubishi rij je vanaf 11 mille.

2. Fiat Panda – €10.995
De Italianen houden stand. Deze Panda lijkt al in productie te zijn sinds mensenheugenis. Maar dat was zijn voorvader ook en dat is inmiddels een absolute cultheld.

1. Suzuki Celerio – €10.799
De koppositie blijft in Japanse handen, de Suzuki Celerio is net als vorig jaar de goedkoopste auto van Nederland!

Dat was ‘m weer! Wil je de lijsten van voorgaande jaren nog eens terugkijken? Dat kan!
2016
2015
2014
2013
2012



78 reacties

Oei, pijnlijk als je op “2012” klikt en ziet dat deze gebakjes toen nog rond de 8k kostten.
@nononsense: tegenwoordig moeten ze met rijklaar prijzen adverteren. Dat maakt het al een stuk minder “duurder” dan dat het op papier lijkt.
@ihrte: Rijklaar bij zo’n smurfenauto is 300 tot 500 euro; niet 3000 pleuries … Dat verschil in 5 jaar is gewoon verkapte diefstal :(
@dawwg: Destijds waren deze auto’s zonder btw als ik mij niet vergis.
@rw1994: denk dat je bpm bedoelt…
@ihrte: > 30% aan kosten rijklaar maken… ja toch.
Maar goed ook dat ze zo goedkoop zijn, als ik zie hoe ze soms rijden is het maar goed dat ze geen 50000 kosten. Dan word het zo’n zonde van de deukjes.
@mustanggt500: Als ze zo rijden zoals jij bedoelt, dan komt dat door degene die erin zit en niet door de auto zelf.
@berlinetta: huisvrouwen inderdaad, die zodra ze op onbekend terrein komen nog wel eens rare dingen doen met hun gebakje.
Bizar dat er inderdaad zo’n groot prijsverschil zit tussen de startprijzen van pakweg 2012 en nu, toen had ik nog mijn zaterdagbaantje naast mijn studie bij een dealer, verkochten we 107’s rijklaar voor 10.500-11.500 euro. Met airco en bof wat opties.

Tegenwoordig zit je gemiddeld op 15.000 euro als ik dit zie. Grappig dat de nieuwe i10 destijds duur werd gevonden met z’n vanafprijs van 10.995 euro, tegenwoordig is het niet gek meer.

Een kanttekening, de rijklaarmaakkosten zijn nu wel verwerkt in de prijs, dus dat scheelt een 700 euro.
@granlusso: wat denk je van BPM, is ongeveer €1.300 in deze klasse, haal die eraf en je zit op de prijs van 2012 maar dan luxer! Tegenwoordig met start-stop en andere features die er toen net waren en nu dus standaard zijn
@mastemaker: Haha ik doelde met de prijsstijging ook op de bpm, zou wat zijn als de importeurs gewoon voor de fun even de prijzen met 40% verhogen
@granlusso: voor € 15.000,- rij ik een Dacia Logan Bi-Fuel, de duurste uitvoering, vol met alle opties. En dat is een B-segmenter met giga bagageruimte en op LPG.
@erik2907: Ja dat kan inderdaad, of een tweedehands E90 Touring, dat zou ík doen tenminste ;)
@granlusso: we hebben het hier wel over nieuwe auto’s :-).
@erik2907: Oké oké ;)
@erik2907: Maar dan rij je in een Dacia.. Ik ga wel met de bus totdat ik iets ‘meer’ auto kan kopen ;)
@TimoBac: als je het hebt over meer auto, dat is relatief. Het kunt het ook omdraaien, waarom duur om van A naar B te komen als het goedkoop kan? Ik probeer zo min mogelijk de staatskas te spekken :-). Dank aan alle BMW en Mercedes rijders dier dat wil doen en zo hun steentje bijdragen aan de overheidssteun.
@erik2907: ik hou te veel van lekker auto rijden. Dus zo’n orgel laat ik liever staan
@rossi46audi: daar houd ik ook van, maar het is muntjes kiezen in mijn portemonnee wat er binnen het budget kan met in ogenschouw nemend om mijn inkomen waarover al belasting is betaald, verder nog eens in de belasting te stoppen van een auto.

Ooit, ooit, lang geleden heb ik het een keer berekend inclusief btw bij boodschappen e.d., van elke bruto verdiende Euro gaat linksom of rechtsom 65% – 70% naar de fiscus/banken*

*hypotheekrente
@erik2907: ik snap je punt. Maar toch heb je op een nieuwe auto mega afschrijving terwijl je op een gebruikte daar minder last van hebt. Ik rijd een passat tdi uit 05 met 320dkm aan ervaring, en dat rijd toch vele malen beter dan een bijvoorbeeld dacia. Stiller zuiniger netter afgewerkt comfortabeler. Schoonouders hebben er 1 maar die willen na een 1800km te hebben gestuurd ff niks meer horen.
@rossi46audi: een VW Passat is niet te vergelijken met een Dacia Logan MCV. Twee aparte segmenten en ik begrijp dat sommigen voor 2e hands kiezen.

Mijn beweegreden was maximaal volume tegen een betaalbare prijs. En dat was dus deze Logan MCV BI-Fuel met standaard af fabriek LPG. Auto heeft 4 jaar garantie en voor € 50,- per maand 5 (!) jaar nieuwwaarde dekking via Dacia (Bovag). Afschrijving? Hmmm, stel ik rij 5 jaar en hij is na 5 jaar nog € 4.000,- waard, dan is de afschrijving € 11.000,- (gem. € 183,- pm / € 2.200,- pj). Noem mij een redelijke nieuwe middenklasser (C/D) die mij dat biedt als privé rijder.
@erik2907: Allemaal bijzaak, alsie maar hard gaat;)!
@rossi46audi: Het allerbelangrijkste noem je helemaal niet! Issie ook sneller?
Ik zit niet zo in de A-segmenters maar ik had niet gedacht dat de Opel Karl op de 5e plaats zou staan, die auto is immers beoordeelt als beste A-segmenter.

Neemt niet weg dat je 10 jaar geleden de prijzen rond de 8000 euro zat. Zijn wel een aantal merken die dat (deels) gecompenseerd hebben met een completere uitrusting maar dat geldt lang niet voor alle merken…
@db87: destijds zat er op dat segment geen of nauwelijks bpm. Maar omdat iedereen toen a segment autos ging kopen hebben ze het maar weer snel terug gedraait.
Ik ben nog het meest verbaasd dat de Kia picanto hier niet bij staat.
@ghost: tja, € 11.725,- is dus net niet, maar neem je de € 750,- inruil voordeel mee op dit moment in het plaatje dan staat hij gewoon op der 2e plek!
@erik2907: klopt. Plus die zijn dan ook wel lekker aangekleed
@erik2907: was back in the day nog de goedkoopste van NL meen ik met €6900,-
Tja ook a segmenters zijn prijzig geworden….
Allemaal “stadsautootjes” maar je kunt er prima de snelweg mee op, zeker in Nederland zonder bergen of erg grote afstanden. Een Renault Twizy is een stadsauto, dit zijn gewoon auto’s.
@fanboy: Het feit dat men denkt dat je met een Celerio dagelijks veilig de snelweg op kan, is reden van een hoop van de huidige irritatie.
@inoh: En wat? Die auto’s kunnen geen 130 en zeker niet normaal invoegen?
Ligt toch echt aan de bestuurders.
@fanboy: je komt ook helemaal gebroken uit die krengen na een paar uur rijden. En de gemiddelde bestuurder trekt z’n auto niet door tot het rode om fatsoenlijk in te kunnen voegen.

Daarbij voegen ze echt niks toe want die stofzuigers zijn totaal niet zuinig op de snelweg. Het is wel oncomfortabel, onveilig en algeheel totaal volkomen kut.
@lekbak: Ik had vroegah een leaseslet-upje. Reed als een hooligan met dat ding. Maar kreeg em niet onder de 1 op 20 hoor. Als ik dus een nettere rijdstijl had, had ik met gemak zuiniger kunnen rijden. En dat noem jij niet zuinig? Mijn huidige Volvo 5 cilinder rijdt gewoon 1 op 10 hoor. Hoe erg ik mijn best ook doe.
@fanboy: ik rijd elke dag snelweg met een 206 die toch al aardig groter is als deze blikjes, maar ideaal is anders. Ben altijd blij als ik weer met de laguna/vel satis de snelweg op mag.
@peug206: Wat heeft de grootte ermee te maken? Gaat meer om goede zit en geluidsisolatie tegen motorgeluid, dat soort dingen. Dat is veel beter tegenwoordig met die kleine auto’s. Zo zullen veel van deze auto’s al stiller zijn op de snelweg dan een oude 206
@fanboy: er past meer in (de comfortstoelen uit de renaults passen niet in de 206), wegligging is over het algemeen relaxter op hogere snelheid en altijd stabieler.
Seat mii zie je eindelijk bar weinig terwijl het wel een.leuke bakkie is
@lexusfan: Wat is er behalve de kleur leuk aan dan?

Zonder denigrerend te doen, ik kan er met de beste wil niks meer in zien dan een Lupo met een S als logo… Zo goed als alle concurrentie oogt frivoler danwel luxer.
De up en de twingo vind ik allebei erg leuke karretjes. Maar voor dit geld koop ik veel liever een leuke jong gebruikte occasion. Of een japanner met 7jaar garantie (bij nieuw) van 3jaar oud, lijkt me een goede deal.
@allesmetturbo: Japanners zijn er niet met 7 jaar garantie. Wel Koreanen (Kia).
@erik2907: oeps, heb je helemaal gelijk in! Bedoelde ook de koreanen, zien er ook een stuk leuker uit dan de japanners overigens
Grappig eigenlijk dat een budgetmerk als Dacia hier niet meer tussen zit.
@viezefreddyw: Eigenlijk helemaal niet grappig. Door een rare belastingmaatregel is Dacia duurder geworden, waardoor mensen die op een budgetauto zijn aangewezen toch gern budgetauto kunnen kopen. Hoewel, een Dacia Sandero kost dan vanaf € 12.180 met 90pk, is 500-1.000 euro meer dan de goedkoopsten. Maar die zijn wel kleiner en hebben maar iets van 60pk.
@viezefreddyw: komt net € 21,- tekort voor plek 10! Een kniesoor die hierop let. Staat tegenover dat de Dacia beter in zijn standaard opties zit als zijn concurrenten.

Misschien moet er een lijstje komen met een trede verdeling van bv. € 200,- te starten vanaf de goedkoopste en dan kijken wat er binnen valt.

01. € 10.799 – € 10.999
02. € 11.000 – € 11.199
03. € 11.200 – € 11.399
04. € 11.400 – € 11.599
05. € 11.600 – € 11.799
06. € 11.800 – € 11.999
07. € 12.000 – € 12.199
08. € 12.200 – € 12.399
09. € 12.400 – € 12.599
10. € 12.600 – € 12.799

Dan vallen alle merken/types die het net niet zijn volgens het artikel wel in het rijtje.

@viezefreddyw: de Sandero is groot genoeg om de nummer 10 in de kofferbak kwijt te kunnen. Echt een wereld aan verschil in luxe en ruimte. Toch scheelt het maar een paar tientjes.
@inoh al deze autos halen de 130 dus als dat bij u irritatie veroorzaakt zou ik daar iets aan doen ipv doen alsof deze autos onveilig zijn. Tipje van mij probeer eens de snelheid van het overige verkeer te rijden dus soms vmax -5 km/uur. Scheelt enorm in de bloeddruk
@mvdoesel: Ik rij hartstikke rustig. Het is echter wel zo dat 90% van de auto’s die 30 km/h onder de door jou aangehaalde snelheid van het overige verkeer invoegen dit soort koekblikken zijn.
@inoh: met invoegen rijdt je nooit de Vmax. omdat zeer veel invoegstroken een maximum snelheid kennen of een verkeerslicht hebben die het aantal auto’s doseert waardoor dat ook niet (meer) mogelijk is om met Vmax in te voegen.
@erik2907: Ik voeg meestal in met VMax +++ dan knal ik zo naar de meest linker baan en blaas alles voorbij. Is veel veiliger, duidelijker en ik hou niemand op.
@henkp1: badass. Jij durft.
@beefcake: Ja, stoer hè!
@erik2907: We hebben het niet over de maximumsnelheid, maar de snelheid die het verkeer daadwerkelijk rijdt.
@erik2907: Nooit? Dan moet je toch je pedaal eens wat dieper intrappen. Ik voeg altijd met maximale (en/of gepaste) snelheid in. Probleem is dat die 3 cilinder A segmenters flink uitgewrongen moeten worden om op tijd op gang te zijn, en dat doet/durft men niet…
@trustmeiamanengineer: zelf heb ik zo’n 3 cilinder met Turbo en met z’n 1.065 kg basis gewicht zit hij gewoon in 10,6 sec op de honderd. Dat scheelt nagenoeg, als voorbeeld, niets met een Honda Accord 2.0 uit 1986 (10,1 sec naar 100).
@erik2907: dat wordt dan wel problematisch, al die invoegende vrachtwagens…
@inoh:

Dat heeft meer met de rijstijl te maken dan met de auto. Vroeger werd je aangeleerd bij het invoegen het pedaal even flink te vloeren zodat je op snelheid was. Nu wordt je aangeleerd om zuunig te rijden en op te schakelen bij een toerental “stationair+200”. Dáár zit het probleem, niet in de auto zelf. Mensen hebben gewoon geen inzicht meer onder het mum: “Dit is mij aangeleerd, dus zo voor ik het ook uit”. Dat ze daarna snelheid tekort komen en ‘m er gewoon tussen rammen wordt er niet in meegenomen, anderen moeten zich maar aan jou aanpassen.
@jack_abarth: Helemaal gelijk. Het gros van die lieden die het “nieuwe rijden” hebben omarmd lijken te denken dat een auto explodeert als hij boven de 3.000 toeren komt. Zuinig rijden gaat blijkbaar boven verkeersinzicht en verkeersveiligheid. Wat mij betreft één van de gevaarlijkste en kortzichtigste overheidscampagnes ooit.
@jack_abarth:
Eigenlijk zit ik altijd met gekromde tenen in dit land als ik invoegerts zie. Zeker met één van boven genoemde top-tien rijdende staafmixers, sorry maar een auto is een ander ding, zelfs de hier aangehaalde Renault 4 was nog meer auto !
1. Ze pleuren hem naar links, al rijd je in een Magnum met oplegger
https://www.favcars.com/renault-magnum-ae-1990-97-photos-34999.htm
2. ze kijken niet, ze kijken niet ze kijken niet, de richtingaanwijzer wordt ‘toverstaf en vrijbrief ‘ om naar links te gaan
3. Snelheid ze kuipen met 43 km/u de snelweg op ongewis van wat andere weggebruikers voor capriolen moeten uithalen om ze te ontwijken.
4. Ze dwingen weggebruikers die rechts rijden en ingehaald worden om in de ankers te gaan of dubieuze uitwijkmanoeuvres uit te voeren teneinde deze legbatterij automobilisten te ontwijken.
5. Ze hebben zelf ECHT geen ene notie wat ze teweeg brengen op ons snelwegen net.
Klopt niet. De Renault Twizy is nog steeds de goedkoopste of laagst geprijste auto in Nederland. Ok het is een tweezitter, maar dat is een Smart ook. En een MX5 ook. En ok, gaat niet veel harder dan 80, maar er zijn meer van die kleintjes waar je niet al te hard mee moet gaan. En tenslotte de Twizy wordt door de rdw aangemerkt als een voertuig met geel kenteken, dus een auto. Vanaf € 8.390.
Opvallend dat de meeste auto’s nette interieurs hebben, met uitzondering van de Suzuki, duidelijk waarom die de goedkoopste is. De Twingo en de Panda vind ik zelfs een feest om naar te kijken! Wat dat betreft is er toch een hoop veranderd. De Renault 4 van mijn moeder zag er een stuk minder uit van binnen…http://www.rvvc.nl/wp-content/uploads/2014/03/Renault4-dashboard.jpg
@pomoek: Mooi ding man, zijn er toch bijna 8,5 miljoen van gebouwd! Maar je hebt wel gelijk, zeker in verhouding krijg je tegenwoordig, ook of juist met die kleintjes, veel waar voor je geld. In de tijd van die R4 was een Rolls Royce nog niet zo luxe als een A-segmenter nu.
Dat de kleine auto’s een pak duurder zijn dan een paar jaar terug komt o.a. door:
– bpm
– esp standaard
– abs standaard
– bandenspanningscontrolesysteem (4x woordwaarde) standaard
– kosten rijklaar inbegrepen

Eigenlijk is het nog steeds best knap dat het de fabrikanten lukt om voor dat geld een behoorlijk wagentje in elkaar te zetten. Mensen die een beetje thuis zijn in de industriële wereld, weten ook wel dat een beetje machine/installatie vaak veel meer kost dan 10 mille.
@henkp1:

Maak voor de grap maar eens een vergelijking met een huis, dan is het helemaal vreemd. Koop je een auto van pakweg € 20.000,- dan is nagenoeg elke gelijk. Elke auto valt binnen dezelfde toleranties, op een enkele afkeur na. Kijk daarna naar een rijtje starterswoningen met ongeveer een tienvoud in aanschaf van bijvoorbeeld 40x dezelfde woning. Géén enkele woning is exact hetzelfde, het lukt zo nog niet eens om de stopcontacten in één huis exact even hoog te plaatsen. Een muur fatsoenlijk haaks te zetten laat staan de afstand op één centimeter nauwkeurig.
En voordat ik dadelijk door de gemiddelde bouwvakker afgebrand wordt, ja ik heb ook bouwgerelateerd werk gedaan en weet waar ik het over heb.
Wat zit er standaard op? handbediende ramen, ARKO en ruitenwissers?
Die vrachtwagens schijnen ook zeer vlot in te halen. 9 van de 10 keer is met 90 tot 100 invoegen prima om op de rechterbaan mee te komen. Daar hoef je echt niet voor te trappen. Beetje mikken waar er ruimte is das all
Mocht ik een nieuwkoopfetisjist (dat is pas een scrablewoord!) zijn, dan zou ik linea recta voor de Panda gaan. Ziet er nog steeds heerlijk modern uit. Voor 11 mile daarentegen koop je toch minstens een B klasser van een jaar of 3 oud tweedehands (om de rijkosten nog wat binnen de perken te houden maar toch meer auto te hebben) of een 10 jaar oude D klasser met alles erop en eraan.
Was het niet een interessanter lijstje geweest als er steeds maar 1 van de 3 vermeld wordt. Dus alleen de up en de C1 en niet de Aygo, 107 en mii?
Deze gedrochten zie je overal in Nederland rijden. Bij de chauffeurs loop het kwijl net niet of net wel van hun kinnebak.
@jannemaneke: Zo, dan weet jij ook alvast hoe je er over een jaartje of 50 bij rijdt. Ik heb alvast een herinnering in m’n agenda gezet om je aan deze opmerking te herinneren… ;)
Ook interessant lijkt me om erbij te vermelden wat de basisuitrusting is bij deze allergoedkoopste prijzen. En of het bijv. een 3- of 5-deurs betreft. En zaken als hoeveel jaar garantie, opgegeven verbruik etc. En foto’s van het echte vanaf-model. De foto’s hierboven zijn volgens mij niet van de instapmodellen.
Oef, ze zijn toch best wel prijzig, voor die prijzen heb je een zeer jonggebruikte leuk uitgeruste Peugeot 208 met navigatie en een prima interieur, of een Clio, een polo, of een Mazda 2…
Die Twingo en de Panda lijken me dan nog wel leuk mits er opties op zitten
Ik heb de goedkope auto’s vergeleken qua prijs, gebruik, gewicht en extra’s.
De Dacia komt door zijn gewicht duurder uit voor de wegenbelasting.
De Mitsubishi heeft de meeste extra uitrusting, breng ik al deze wagens richting 15.000€ wat uitrusting betreft, dan steekt de Mitsubishi ver boven de rest uit .
Ook de topsnelheid is wat mij betreft belangrijk als je op de snelweg niet te lang op de linkse rijbaan wilt blijven zodat snellere auto’s ruim baan krijgen.
Hier scoren de Opel Karl en de Mitsubishi Space Star een voldoende met 170 km/h
Dit blog gaat over de goedkoopste nieuwe auto’s, niet hoe geweldig die duurdere of 2e hands auto’s voor die prijs wel niet rijden.
Ik lees daarom graag reviews die over de auto’s die in dit blog aan bod komen, hoe ervaren mensen rijden in deze auto’s met veelal een 1 liter motor.
Negatief nieuws leert me waarop ik moet letten bij aanschaf van een bepaald merk.
Positief nieuws geeft me een “plusje” als ik een bepaald merk overweeg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).