• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit ding doet pijn aan je ogen

Auteur: Author, gepost 29 december 2016 om 12:59 – 35 Reacties

Afbeelding Dit ding doet pijn aan je ogenAfbeelding Dit ding doet pijn aan je ogenAfbeelding Dit ding doet pijn aan je ogenAfbeelding Dit ding doet pijn aan je ogenAfbeelding Dit ding doet pijn aan je ogenAfbeelding Dit ding doet pijn aan je ogen

Orca C113
Maar rap was ‘ie wel!

Confrère Dizono heeft deze Orca C113 uit 2005 weleens meegenomen in zijn lijstje met de lelijkste supercars ever. Geheel terecht als je het mij vraagt, al heeft een parel als de Ferrari F50 natuurlijk niks in zulke lijstjes te zoeken. Dat moge duidelijk zijn.

Orca was een firma gevestigd te Liechtenstein en de twee grondleggers, vader en zoon Beck, leek het wel fraai om de snelste auto ter wereld te bouwen. Zo gezegd zo gedaan en de C113 bleek inderdaad een raket op wielen, zeker voor zijn tijd. Het ding sprintte naar 100 km/u in minder dan drie tellen, 0-200 km/u duurde 8,5 seconden en de topsnelheid lag boven een theoretische 360 km/u.

Orca C113

Waar al die power vandaan kwam? Uit een Audi V8! De 4.2 met dubbele turbo was na wat hulp van tuner MTM goed voor ongeveer 650 pk en 900 Nm. Alle pk’s werden losgelaten op de achterwielen en het geheel woog slechts 850 kg. Verder werd de C113 uitgerust met een sequentiële ‘bak met zeven verzetten. De fanatieke flipperaar kon losgaan met de optionele negentraps ‘bak! Ook werd de auto uitgerust met actieve vering om de rijhoogte te allen tijde optimaal te houden.

Dan nog even over het uiterlijk van deze bruut. Volgens planning zouden er enkele honderden exemplaren van de C113 worden gebouwd. Helaas kon het bijzondere uiterlijk niet veel kopers over de streep trekken. Orca Engineering zou uiteindelijk een handvol auto’s bouwen. Wel noemenswaardig: de C113 had een Cw-waarde van 0,26. Da’s bijzonder laag, check dit lijstje maar eens.

Wie herkent trouwens de achterlichten van de Orca?

Ook interessant!

  • Lezersvraag: zou jij ooit een oranje auto kopen?
  • Opel Combo-e Life
    Ludieke oranje Opel heeft 136 briesende paarden
  • Koop het oranje racemonster van een Nederlands racetalent
  • Video: nauwelijks schade aan shovel na crash

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

oranje

Vorig bericht: « Wie heeft in 2016 de meeste / beste reacties gepost?
Volgend bericht: Dit wordt de Chiron van een Nederlandse muzikant [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    29 december 2016 om 13:01

    Functioneel Design.

    Login om te reageren
    • daandebree zegt

      29 december 2016 om 13:58

      @fiestacruizer:jep wel gaaf! Geen gemier hij moet ook nog mooi zijn. Nee gewoon snelheid, ik vind het wel wat hebben.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      29 december 2016 om 16:22

      @fiestacruizer: Prima basis voor een coachbuild.
      En ja die Ferrari F50 moet natuurlijk wel in het lijstje van lelijkste auto’s… ooit.

      Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    29 december 2016 om 13:01

    achterlichten zijn van een alfa 33 BAM!!!

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      29 december 2016 om 13:02

      @e36thuglife:
      Yep, denk ik ook.

      Login om te reageren
  3. denniss00 zegt

    29 december 2016 om 13:02

    Deze Orca mag heel gauw terug de zee in. Wat een afgrijselijk geval!

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      29 december 2016 om 13:21

      @denniss00: Bel Greenpeace ff

      Login om te reageren
      • denniss00 zegt

        29 december 2016 om 13:31

        @moondustfocus: Weer es wat anders dan Apeldoorn bellen ;)

        Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      29 december 2016 om 16:14

      @denniss00: lamceer ‘m naar de maan, achijnt goed te werken

      Login om te reageren
  4. geelbarrel zegt

    29 december 2016 om 13:03

    damn inloggen duurde te lang. idd Alfa 33 phase2

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      30 december 2016 om 10:13

      @geelbarrel: phase 3, de eerste facelift was minder ingrijpend ;)

      Login om te reageren
  5. Den zegt

    29 december 2016 om 13:05

    Ik hou wel van dit soort autos net als de detomaso pantera en de vector w8. Als je opgroeit met Arnold, Jean Claude en Sylvester horen supercars toch een soort actieheld uitstraling te hebben. Veel power of veel muscles, dat mag best aan de buitenkant te zien zijn.

    Login om te reageren
  6. ck92 zegt

    29 december 2016 om 13:16

    360km/u in een auto van slechts 850kg.. lijkt me doodeng! Hopelijk genereert het bijzondere design genoeg downforce

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    29 december 2016 om 13:21

    Uit 2005?
    Afgaande op het design dacht ik eind jaren tachtig.

    Login om te reageren
  8. thearchitect zegt

    29 december 2016 om 13:26

    Mijn ’81 Alfa Romeo Spider haalt theoretisch ook 360 km/u.

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      29 december 2016 om 14:11

      @thearchitect: Mijn V40 D2 haalt theoretisch zelfs 363km/h! Bij 132km/h in de zesde versnelling draait de motor namelijk 2000 toeren. Maximaal aantal toeren is (dacht ik) 5.500. Dus 132/2 x 5,5 = 363km/h! :D

      In de praktijk haalt ie z’n topsnelheid (199km/h op de klok) overigens alleen in de vijfde versnelling. In de zesde is bij 170km/h de rek er wel zo’n beetje uit…

      Login om te reageren
      • dieselkameel zegt

        29 december 2016 om 15:10

        @henrie: heb precies hetzelfde in mijn Focus. die heeft ook de 1.6 diesel, ik heb de 95pk versie. Heb er in Duitsland 191 km/h mee kunnen halen volgens het boekje kon hij maar 185 hehe. In de 6 is de fut er compleet uit. Had achteraf beter de 2.0 TDCI kunnen nemen met 163 pk, maar goed hij is wel lekker zuinig.

        Login om te reageren
      • driftkicker zegt

        30 december 2016 om 10:21

        @henrie: mijn D4 heeft 8 versnellingen dus ik kan nog 363/6*8 sneller dan jij, namelijk 484 km/u.

        Login om te reageren
        • henrie zegt

          30 december 2016 om 14:24

          @driftkicker: Die berekening klopt niet. Hoeveel versnellingen je hebt doet namelijk niet ter zake…

          Om de theoretische topsnelheid te kunnen berekenen, moet je weten hoe hard je auto rijdt bij een bepaald toerental (bijvoorbeeld 2000 toeren) in de hoogste versnelling. Die snelheid deel je dan door het aantal toeren waarbij je gemeten hebt, en dat doe je dan keer het maximum aantal toeren dat je motor mag draaien (begin rode gebied)…

          Om daarbij op 484km/h uit te komen, zou je auto 1500 toeren moeten draaien bij 132km/h (uitgaande van maximaal 5.500, net als mijn D2). Zou best kunnen natuurlijk, maar het lijkt me tamelijk weinig toeren voor die snelheid…

          Login om te reageren
  9. dampu020 zegt

    29 december 2016 om 13:26

    Lijk op een chinees.

    Login om te reageren
  10. HIM zegt

    29 december 2016 om 13:43

    de F50 is toch lelijker !! de Orca is gewoon een LeMans design en dus functioneel om de aerodynamica +gewicht laag te houden.

    Login om te reageren
  11. spidermann zegt

    29 december 2016 om 13:46

    Zo lelijk vind ik hem nu ook weer niet.

    Login om te reageren
  12. baklava zegt

    29 december 2016 om 13:56

    Niet lelijk, niet mooi, wel gaaf! Weer eens wat anders. Beetje een Edonis.

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    29 december 2016 om 14:12

    Ik vind hem juist mooi!

    Login om te reageren
  14. niekie1999 zegt

    29 december 2016 om 14:26

    Zal wel aan mij liggen, maar die neus vind ik toch wel heel vet

    Login om te reageren
  15. rob5nismo zegt

    29 december 2016 om 15:15

    Volgens mij rijd dit ding echt keihard

    Login om te reageren
  16. j4cks0n zegt

    29 december 2016 om 15:44

    Dikke auto. Vind hem mooi.

    Login om te reageren
  17. rufctr01 zegt

    29 december 2016 om 16:06

    Het lijkt wel of de achterwielen iets kleiner zijn….

    Login om te reageren
  18. lammie zegt

    29 december 2016 om 16:14

    Dit lijkt wel op een creatie uit het spel Automation. Ik vind hem niet mooi

    Login om te reageren
  19. martincb zegt

    29 december 2016 om 17:57

    Vind ‘m toch wel gaaf. Lekker fout. De eerste foto deed me een beetje aan een Diablo denken met die lekker scherpe hoeken.

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      30 december 2016 om 10:24

      @martincb: ik moest aan de Countach denken. De Diablo is meer afgerond.

      Login om te reageren
      • martincb zegt

        30 december 2016 om 10:55

        Je hebt helemaal gelijk, zit ik gewoon Mn klassiekers door elkaar te halen…@driftkicker:

        Login om te reageren
  20. ej20g zegt

    29 december 2016 om 17:59

    Toch vind ik het een gaaf ding. Niet per definitie mooi, maar voor mijn gevoel klopt het design wel op één of andere manier.

    Overigens heeft het exemplaar op de foto helemaal geen Audi V8, maar overduidelijk een vijfpitter turbo van Volvo onder de kap. Aan de distributiekap en bougiedeksel te zien zelfs nog een exemplaar uit de 850 of vroege S70/V70, een exemplaar zonder COP’s en VVT dus zelfs nog.

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      29 december 2016 om 18:07

      @ej20g: klopt!

      Login om te reageren
  21. pinut187 zegt

    29 december 2016 om 18:56

    Lelijk? Ja, gaat ie hard? Ja! Who cares?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North