• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze productieauto’s hebben de laagste Cw-waardes [updated]

Auteur: Author, gepost 28 mei 2016 om 11:57 – 75 Reacties

Deze productieauto


Een lijstje voor de cijferfetisjisten.

Voor wie geen idee heeft wat Cw-waardes zijn; check dit artikel en je bent weer helemaal bij. Wie geen zin heeft in een lang artikel met een hoog geekgehalte, moet effe het volgende onthouden. Cw-waardes (weerstandscoëfficienten) geven aan hoe “makkelijk” een oppervlak door een stromend medium (lucht) beweegt. Hoe hoger de waarde, hoe meer luchtweerstand, hoe hoger het verbruik, hoe lager de topsnelheid, enzovoorts.

Fabrikanten doen er dus veel aan om de Cw-waarde van hun modellen zo laag mogelijk te houden. Bij de auto’s hieronder lukte dat het beste, maar houd in je achterhoofd dat de Cw-waarde an sich nog niet zoveel zegt over de luchtweerstand die een auto ondervindt. Om dat te berekenen heb je immers ook nog het frontaal oppervlak nodig en dat getal is per auto niet zo makkelijk te vinden.

Genoeg tekst, it giet oan!

12. Jaguar XE, Cw-waarde 0,26

XE

11. BMW i8, Cw-waarde 0,26

i8

10. Mazda3, Cw-waarde 0,26

Mazda3

9. Mercedes B-klasse Electric Drive, Cw-waarde 0,26

B-klasse

8. Nissan GT-R, Cw-waarde 0,26

GT-R

7. Alfa Romeo Giulia, Cw-waarde 0,25

Giulia

6. Opel Insignia, Cw-waarde 0,25

Insignia

5. Mercedes S-klasse (W222), Cw-waarde 0,24

S-klasse

4. Mercedes C-klasse (W205), Cw-waarde 0,24

C-klasse

3. Tesla Model S, Cw-waarde 0,24

Model S

2. Tesla Model X, Cw-waarde 0,24

Model X

1. Toyota Prius (2016), Cw-waarde 0,24

Toyota Prius

UPDATE

De nummer 1 had de Audi A4 B9 moeten zijn. Foutje, moet kunnen!

1. Audi A4, Cw-waarde 0,23

A4

* Bonus * zo kan het ook!

Mercedes G-klasse, Cw-waarde 0,54 (wel een fijne kampeermobiel, zo’n G55 AMG.)

G-klasse

Formule 1-auto, Cw-waarde van 0,7 tot 1,1, afhankelijk van de vleugelafstelling

Jordan 191

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Tesla Model Y rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video
    Mercedes-Maybach GLS 600 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

a4, Alfa Romeo, Audi, b-klasse, BMW, c-klasse, Formule 1, Giulia, gt-r, i8, insignia, Jaguar, lijstjes, lucht, Mazda, mazda3, Mercedes, model-s, model-x, Nissan, Opel, prius, s-klasse, Tesla, Toyota, xe

Vorig bericht: « BMW-liefhebbers moeten deze gallery checken
Volgend bericht: Verstappen klein slippertje in FP3, top 4 binnen 0,2 tellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    28 mei 2016 om 12:02

    Vind het niet gek dat de topsnelheid van de G-Klasse zo laag gehouden is.

    Login om te reageren
    • pluiske666 zegt

      28 mei 2016 om 13:17

      @granlusso: *wordt

      Login om te reageren
  2. martinus zegt

    28 mei 2016 om 12:03

    Tesla, Mercedes en Alfa-Romeo aan de top.
    Mooi om te zien.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      28 mei 2016 om 12:27

      @martinus: Ja zesde is echt aan de top idd.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        28 mei 2016 om 13:13

        @Donstil: hahahaha

        Login om te reageren
      • gerwin420 zegt

        28 mei 2016 om 13:17

        @Donstil: als je kijkt hoeveel modellen deze auto achter zich laat is het wel aan de top toch

        Login om te reageren
    • exclusieviteitsfreak zegt

      31 mei 2016 om 00:28

      @martinus: Aja . . . , en de Audi A4 dan met z’n 0,23, telt dat niet meer mee misschien ?

      Login om te reageren
  3. CorteX zegt

    28 mei 2016 om 12:10

    De Tesla Model 3 heeft een CW-waarde van 0.21.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      28 mei 2016 om 12:22

      @CorteX: Maar dat is geen productie auto, en als ik mij niet vergis is die auto nog niet eens af.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        28 mei 2016 om 13:32

        @robert110: de guilia wel?

        Login om te reageren
        • drietand zegt

          28 mei 2016 om 15:36

          @rolov: ja

          Login om te reageren
  4. fabfabhouse zegt

    28 mei 2016 om 12:11

    Waarom ontbreekt de Opel insignia in het rijtje? Cw van 0,25, aldus jullie eigen artikel.

    http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-insignia-facelift-rijtest-en-video-61886

    Login om te reageren
    • mrniesoe zegt

      28 mei 2016 om 12:45

      @fabfabhouse: Toont aan hoe accuraat die Autoblog-lijstjes zijn…

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        28 mei 2016 om 15:07

        @mrniesoe: Of hoe ‘Amerikaans’ de bron van dit artikel is.

        Login om te reageren
    • martinus zegt

      28 mei 2016 om 12:47

      @fabfabhouse: Is het niet zo dat de lab-resultaten van dat merk allemaal op zijn minst onder vuur liggen?

      Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      28 mei 2016 om 12:53

      @fabfabhouse: Tsja, de auto past er inderdaad tussen. Waar ik nog verbaasder over ben is dat je van een rijtest van 3 jaar terug dat nog onthouden hebt haha!

      Login om te reageren
    • Author zegt

      28 mei 2016 om 12:59

      @fabfabhouse: Thanks, we gaan ‘m ertussen zetten!

      Login om te reageren
      • a6jw zegt

        28 mei 2016 om 15:34

        @MauritsH: en de A4 B9 op #1 graag. Cw waarde van 0,23 (sedan).

        Login om te reageren
        • Author zegt

          28 mei 2016 om 15:35

          @a6jw: gaan we fixen!

          Login om te reageren
  5. bmwalpina zegt

    28 mei 2016 om 12:13

    Misschien een idee om ook eens een lijstje te maken met de modellen met een lage CW-waarde in de tijd dat dit nog geen trend was? Een goed voorbeeld is het ontwerp van de Citroën DS, natuurlijk een icoon.

    Login om te reageren
    • smultie zegt

      28 mei 2016 om 12:20

      @bmwalpina: Mijn XM had ook een lage waarde voor z’n tijd: 0.28

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      28 mei 2016 om 13:02

      @bmwalpina: Saab 92 uit 1950: 0,29…

      Login om te reageren
    • kevinc3 zegt

      28 mei 2016 om 13:11

      @bmwalpina: Volvo 850! Cw waarde van 0.29 als ik me niet vergis.. als estate :P

      Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      28 mei 2016 om 13:32

      @bmwalpina: En de Opel Calibra een Cw-waarde van 0,26

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      28 mei 2016 om 13:35

      @bmwalpina: Een nieuwe-neus-DS doet 0,34 qua cw

      Login om te reageren
      • tombe zegt

        28 mei 2016 om 15:26

        @Pallas: de oude 0,38 volgens http://bmbc.mercedes-benz-clubs.com/documents/14_16_nl_1.pdf

        Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    28 mei 2016 om 12:15

    1-5 is dus een gedeelde eerste plek, knap om zulke prestaties te behalen met een gewone motor in het voor onder

    Login om te reageren
  7. stekel01 zegt

    28 mei 2016 om 12:17

    Zelfs de cw-waarde van de S en C klasse zijn hetzelfde

    Login om te reageren
    • boenderaar zegt

      28 mei 2016 om 13:57

      @stekel01: E-klasse zal dan ook wel hetzelfde zijn ;) 1 pot nat

      Login om te reageren
  8. cadrez zegt

    28 mei 2016 om 12:18

    Haha die G . Geniaal. Blijft toch een bazenmobiel .

    Login om te reageren
  9. gedece zegt

    28 mei 2016 om 12:20

    Het eerste wat in me opkomt: gesjoemel! Amen to that

    Login om te reageren
  10. gedece zegt

    28 mei 2016 om 12:21

    Trouwens wat heb je daaraan? Dat de insecten over je motorkap rollen bij hoge snelheid dan dat ze eraan blijven kleven ofzo? Begin niet over weerstand en verbruik aub want ze maken de consument toch maar wat wijs

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      28 mei 2016 om 12:42

      @gedece: huh? Natuurlijk heeft de Cw waarde met weerstand en dus verbruik te maken, of zit je nou te dollen?

      Login om te reageren
      • ThomasBol zegt

        28 mei 2016 om 12:57

        @davelepeef: klopt. Daarom zijn veel “elektro/geitenwollensokkenauto’s” zoals de Tesla en de Prius druppelvormig.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 mei 2016 om 12:57

      @gedece: ik raad je aan om je eventjes in te lezen, je hebt nu wel heel erg dom praat…

      Login om te reageren
    • jzaero zegt

      28 mei 2016 om 13:16

      @gedece: dan ’the other way around’. Topsnelheid?! Zonder luchtweerstand zou elk voertuig zo’n beetje oneindig hard gaan, rolweerstand en andere variabelen niet meegerekend. Luchtweerstand vereist dat je kwadratisch je vermogen moet opvoeren om ‘x’ aantal km’s harder te kunnen rijden.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        29 mei 2016 om 00:09

        @jzaero: sterker nog, tot de derde macht, ben ik vrij zeker van. Dubbele top is 8x meer vereist vermogen…

        Login om te reageren
  11. uselessblogger zegt

    28 mei 2016 om 12:23

    foto 4 en 5 zijn dubbel, foutje? *troll modus af*

    Login om te reageren
  12. n42b18 zegt

    28 mei 2016 om 12:25

    De volgens keer een lijstje met de meeste cw-waardes, dat lijkt me ook wel interessant om te lezen.

    Login om te reageren
  13. dnadave zegt

    28 mei 2016 om 12:41

    Audi A2 1.2tdi ! Al in 2001 een cw van 0,25 !!

    Login om te reageren
  14. davelepeef zegt

    28 mei 2016 om 12:43

    De GT-R heeft echt 0.26?? Da’s wel erg laag voor een auto die ook een bepaalde mate van downforce moet generen :as

    Login om te reageren
  15. schreute01 zegt

    28 mei 2016 om 12:45

    Fabrieksopgaven of onafhankelijk vastgesteld?

    Login om te reageren
  16. posthumus zegt

    28 mei 2016 om 12:46

    Mis de Calibra in het rijtje. 0,26, begin jaren ’90

    Login om te reageren
    • Author zegt

      28 mei 2016 om 12:57

      Wordt niet meer geproduceerd, helaas.

      Login om te reageren
      • posthumus zegt

        28 mei 2016 om 17:33

        @MauritsH: staat nergens dat het auto zijn die nu nog worden geproduceerd. Staat alleen “productie-auto”. ;-)

        Login om te reageren
  17. pomoek zegt

    28 mei 2016 om 12:47

    Haha, wie gelooft dat de Giulia zo’n lage cw waarde heeft? Handen opsteken aub!

    Login om te reageren
    • jerudo zegt

      28 mei 2016 om 13:09

      @pomoek: dat wil ik wel geloven. Als je achterin de 159 zat was die muisstil, geen windgeruis (wat volgens mij duidt op weinig luchtweerstand). M’n eigen bmw e39 had achteraan wel windgeruis, miniem maar het was er wel.

      Login om te reageren
  18. lekbak zegt

    28 mei 2016 om 12:54

    Veel Mercedessen, maar dat kan ook bijna niet anders. Dat merk heeft best wel een geschiedenis van gestroomlijnde auto’s. Zelfs de vierkante jaren ’80 modellen hebben een lage cw-waarde.

    Login om te reageren
  19. gerwin420 zegt

    28 mei 2016 om 13:16

    De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse heeft een Cw waarde van 0,23 en zou daarmee dus op nummer 1 komen. Maar zoals al blijkt uit de rest van de reacties missen er nog wel meer

    Login om te reageren
  20. vonclausewitz zegt

    28 mei 2016 om 13:26

    De MB CLA in zo’n blauwe technologische uitvoering en de ‘nieuwe’ A4 sedan doen beide 0.23 volgens de fabrikanten. Een pinguïn doet zwemmend 0.03 (heb ik overigens niet van de fabrikant, die praat niet met me), om het in perspectief te zetten.

    Login om te reageren
  21. crew zegt

    28 mei 2016 om 13:32

    Voor de duidelijkheid, geen VAG rommel dus?

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      28 mei 2016 om 16:13

      @crew: alleen eentje op de eerste plek.

      Login om te reageren
  22. JamesBond007 zegt

    28 mei 2016 om 13:37

    Zie je nou wel… Die Mercedes-en zijn zo lastig van elkaar te onderscheiden..

    Login om te reageren
  23. mx5na zegt

    28 mei 2016 om 13:54

    Audi A4 B9 heeft ook Cw waarde van 0,23…

    Dus echt kloppen doet dit lijstje niet.

    Login om te reageren
  24. tombe zegt

    28 mei 2016 om 15:24

    Mooi artikel:
    http://bmbc.mercedes-benz-clubs.com/documents/14_16_nl_1.pdf

    Net na de G klasse kan men de 2CV zetten met 0,50!

    Login om te reageren
  25. knipperlichtje zegt

    28 mei 2016 om 16:24

    Leuk om te zien dat vrij normale auto’s de auto’s met allemaal aerodynamische details verslaan. Een doodnormale Mazda 3 presteert net zo goed als een BMW i8 met air curtains, dichte grille en speciale sleuven bij de achterlichten. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Model S en Audi A4. De model S heeft een dichte grille en de deurhendels klappen zelfs in, toch presteert de A4 beter.

    Login om te reageren
  26. super zegt

    28 mei 2016 om 17:50

    Beetje jammerlijk dat er altijd alleen Cw waardes benadrukt worden, want die zijn slechts de helft van het verhaal want om een indruk van de “luchtweerstand” te krijgen moet je nog vermenigvuldigen met het frontale oppervlak. Daarom heeft een motor+berijder (hoge cw maar klein oppervlak) minder luchtweerstand dan een bmw i8 (lage cw, groter oppervlak).

    volledige formule is overigens 0.5*rho*Afrontaal*Cw*v^2 maar rho (luchtdichtheid) en v (snelheid) zullen hetzelfde zijn tussen de vergelijkingen.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      29 mei 2016 om 00:10

      @super: staat er toch ook gewoon in benoemd?

      Login om te reageren
  27. norrisrusssel zegt

    28 mei 2016 om 18:01

    Volgens mij is de volkswagen xl1 vergeten, deze heeft een cd waarde van 0.159

    Login om te reageren
  28. healey zegt

    28 mei 2016 om 18:35

    Naast de Cw waarde is natuurlijk ook het frontaal oppervlak maatgevend voor de luchtweerstand (Cw x A). De C-klasse zal dus minder luchtweerstand hebben (bij de zelfde omstandigheden) dan de S-Klasse en misschien zelfs de Model S.

    Wel grappig dat modellen als de i8 en de Prius zo slecht scoren. Dus ik wil dan wel eens de echte rede weten waarom de Prius zo oeverloos lelijk is….

    Login om te reageren
    • healey zegt

      28 mei 2016 om 18:35

      @healey: Oeps Super was me voor…

      Login om te reageren
    • super zegt

      28 mei 2016 om 19:54

      @healey:
      ik vermoed dat je bij kleinere autos moeilijker lagere cw waardes haalt omdat je minder mogelijkheid hebt om gunstige lijnen te kiezen. Overigens vind ik de cw waarde van de prius niet heel slecht.

      Login om te reageren
  29. a3sb zegt

    28 mei 2016 om 18:44

    Hoezo is die van F1 auto zo hoog? Moet toch juist laag zijn dan?

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      28 mei 2016 om 20:52

      @a3sb: because downforce

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      28 mei 2016 om 21:03

      @a3sb: Dat zou je inderdaad verwachten, maar zoals rick zegt, een formule 1 wagen heeft een hoge Cw waarde omdat deze veel downforce genereert. De Cw waarde is dus niet hoog omdat men daarvoor kiest, maar omdat het onoverkomelijk is als je veel downforce wilt genereren. De onderdelen van de wagen die niet bedoeld zijn om downforce te genereren zijn wel heel erg aerodynamisch vormgegeven om de auto zo min mogelijk luchtweerstand te geven.

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        29 mei 2016 om 00:13

        @gop1: vergeet niet dat de open wielen van een F1 wagen een pijn in de bips zijn wat betreft Cw waarde. Daarom zijn met name gesloten LM wagens een stuk sneller qua topsnelheid terwijl ook deze auto’s enorme downforce genereren.

        Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 mei 2016 om 21:28

      @a3sb: spoilers remmen af. Maar geven ook druk op de weg.

      Login om te reageren
  30. purepet9229 zegt

    28 mei 2016 om 19:18

    Onvolledig, waar is de echte nummer 1 Mercedes CLA? Cw-waarde van 0,23 dus nog beter dan de A4 want ouder model.

    Login om te reageren
    • gop1 zegt

      29 mei 2016 om 17:23

      @purepet9229: Klopt inderdaad, alhoewel dat alleen geldt voor één specifieke uitvoering.

      Login om te reageren
  31. mrmiyagi1982 zegt

    28 mei 2016 om 22:49

    Amateurs…… de opel kadett E
    Vanaf 84/85 al leverbaar.
    CW 0,25
    En de calibra al eerder genoemd vanaf 91
    cw 0,26

    Login om te reageren
  32. Pordon zegt

    28 mei 2016 om 22:59

    Wel een update doorvoeren voor de Audi A4 maar niet voor de Mercedes CLA en nieuwe E-klasse terwijl die ook al beide genoemd zijn…

    Login om te reageren
  33. mashell zegt

    29 mei 2016 om 08:02

    Ik proef dat de pH waarde in de reacties juist vrij hoog is.

    Login om te reageren
    • purepet9229 zegt

      29 mei 2016 om 23:20

      @mashell: Volgensmij zeg je iets anders dan dat je wil.

      Login om te reageren
  34. stfu zegt

    29 mei 2016 om 21:03

    Waarom een foto van de concept Model X?

    Login om te reageren
  35. Vriend zegt

    29 maart 2021 om 17:12

    Audi A2 1.2 TDI (3L) frontaal oppervlak 2,18 m2, Cw 0,252 = 0,549 m2 geproduceerd 1999-2005

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North