
Bereid je voor op een ongeëvenaard speculatief artikeltje.
UPDATE: ondertussen weten we ook wat de Giulia in Nederland kost!
We hebben namelijk al wel de Belgische en Italiaanse prijzen van het nieuwe Italiaanse leasekanon (geen sarcasme, we hopen het oprecht) én we wisten natuurlijk al een poosje wat de Giulia Quadrifoglio (NIET Quadrifoglio Verde of QV!) in Nederland gaat kosten. Da’s namelijk 108.000 euro, al valt nog te bezien of die prijs verandert als de auto daadwerkelijk in de showroom staat. Wederom; geen sarcasme.
Omrekenen aan de hand van buitenlandse prijzen is in Nederland een tricky aangelegenheid. Ten eerste zitten we met een bescheiden oerwoud aan belastingen, ten tweede is het maar de vraag wat voor marges de importeur precies rekent. Navraag bij Alfa Romeo zelf leverde helaas niks op en dus zullen we het met wat natte vingerwerk moeten doen.
U voelt zich helemaal in uw knollentuin als het om fiscaliteit gaat? Laat het vooral weten in de comments! Nuttige toevoegingen en onderbuikgevoelens zullen aan dit artikel worden toegevoegd.
De Italiaanse prijzen
De Belgische prijzen
FYI: de prijzen onder de tweede grijze balk horen bij de Giulia Super, daarboven bij de gewone Giulia.
De Nederlandse prijzen
Zoals gezegd nog niet bekend. Als we op basis van de Belgische prijzen de BMW 3-serie als uitgangspunt nemen, komen we echter wel een soort van eindje. Een 318d à 150 pk doet bij onze zuiderburen nieuw € 32.550. De Giulia met 2.2 JTDm zit daar 600 euro onder, dus we gaan er voorzichtig van uit dat Alfa hun nieuwe sedan qua prijzen iets onder die van BMW positioneert. Inderdaad, dat was met de Quadrifoglio ook al het geval. Dat zou betekenen dat je voor de genoemde dieselaar in Nederland iets minder dan 40.000 euro betaalt.
Als een en ander officieel is, lees je het uiteraard à la minute!
Dank voor alle tips!
Meh, doe mij maar de Jaguar XE
@jasbelle: Hm, zie de XE behoorlijk vaak rijden maar doet me weinig. Maar misschien omdat ze vrijwel allemaal zonder LEDs zijn en ballonbanden met kleine velgen eronder.
@stfu: Ja met een beetje sexy sloffen en hier en daar wat eigen input vanuit de optielijst heb je direct een Giulia concurrent. Tussen Duits en Italiaans in. Zwitserland zeg maar.
@stfu: Inderdaad, een beetje aangekleed is het toch wel echt een ontzettend mooie bak.
http://www.thedetroitbureau.com/wp-content/uploads/2014/10/Jaguar-XE.jpg
@jasbelle: Dat is ook gelijk met de allerdikste wielen en bumperpakket. Maar zo zie je ‘m normaliter:
http://media.autoweek.nl/m/qxqy7ddb89z1.jpg
@stfu: je vergeet het verlaagde sport onderstel…anders ziet het er nog steeds behoorlijk armoedig uit.
@jasbelle: als je de auto in het echt ziet is het echt een sof .
Lijnen komen niet uit
@jasbelle: ok, open nu de configurator op Jaguar.nl en configureer ‘m zoals ie er redelijk uitziet. Katching!
Eigenlijk wel heel erg des Alfa’s, dat zelfs de prijzen van de Giulia tot in lengte van dagen (weken? maanden?) worden geteased.
Een schitterende auto!
Nou nog even die 275pk V6 diesel unit erin. Tot die tijd, de 2.2JTDm 180pk graag! Potdikke ik zie mezelf hier wel in rijden straks hoor!
@E34M5Touring: ik ook, maar dan wel als station.
Gaaf maar nee, ik wacht wel even op de nieuwe 3. En toch weet ik zeker dat ik een tikje jaloers zal zijn op iedere stilstaande Guilia-rijder op de vluchtstrook als ik voorbij rij!
@timobac: dat is verjaardagspraat! Dit is iets uit de jaren ’70! Dat is net zoiets als de problemen van de pre-2011 THP motor alleen bij PSA neerleggen, terwijl de motor toch echt door BMW is ontwikkeld in samenwerking met PSA.
@rufctr01: Ha, het was een goedkope grap ik weet het. Maar hij maakt altijd gegarandeerd tongen los. Het probleem met de betrouwbaarheid van Alfa’s grote sedan’s is een beetje lastig want ze hebben er al een hele tijd geen één in het gamma!
@rufctr01: Maarja hetzelfde geld voor de status die Alfa geniet, dat is ook jaren 70 verjaardag praat. Want de laatste jaren hebben ze maar bar weinig gepresteerd, teert allemaal op de spidertjes van vroeger.
@rufctr01: Maarja hetzelfde geld voor de status die Alfa geniet, dat is ook jaren 70 verjaardag praat. Want de laatste jaren hebben ze maar bar weinig gepresteerd, teert allemaal op de spidertjes van vroeger..
@Donstil: meah, de 156 GTA, Brera, de 159 zijn toch echt de Alfa’s waar mensen nog steeds naar kijken. En volgens mij komen die niet uit de jaren ’70.
@TimoBac: Die mobiele telefoons worden het ook niet hoor, wie wilt er nou continu bereikbaar zijn? Ik houd het gewoon bij de vaste telefoon hoor.
@noreplacementfordisplacement: Zeg dat wel!
Ppff behoorlijke prijzen voor een Alfa. Geen enkele leasemaatschappij zit hier op te wachten lijkt me een gelijk geprijsde BMW is veel waardevaster.
@Donstil:al eens de prijzen van een 159 2.0 jtd of een 1750 bekeken? zijn Super stabiel en denk zelfs waarde vaster dan een 3 serie. het kan dus wel..
@c-greg: Ja nu maar niet toen ze net uit hun lease termijn kwamen.
@Donstil: kwam ook omdat de 2.0 en 1750 een groter verbetering waren tov de oude motoren. zeg alleen het kan wel alfa en waardevast mijn 159 1.8 doet ook niet slecht;)
@c-greg: Maakt niet uit wat de vraagprijzen zijn.
De handel zit niet echt te wachten op grote Italianen, terwijl BMW’s (met name de 1 en 3 serie) bijzonder populair zijn. Dat uit zich in de restwaarde.
Niets te nadele van de kwaliteiten van de nieuwe Giulia of de 159. Misschien is de Giulia veel beter dan een 3-serie. Maar de restaarde van een BMW zal een stukje hoger zijn dan de Alfa. Terwijl de BMW maar ietsje duurder is. Betekent dat waarschijnlijk de leaseprijs van de Alfa hoger ligt).
Laten we hopen dat het weer een hit wordt zoals de 156 was eind jaren ’90.
Liever wat anders (sorry, ben geen alfa fanboy, laat die haatcomments maar komen). Maar is zo’n ‘normale’ nou fwd of ook rwd zoals die qv?
@arii: Iedere Giulia is RDW en een enkeling is AWD.
@noudjuh: Ieder voertuig op Nederlands kenteken is RDW.
@baardmijt: Haha ?
Hij is prachtig. Maar ik denk dat hij harder afschrijft dan de gemiddelde Duitser…
Nog altijd wel de nieuwe topper in het D-segment. Jammer dat hij al over datum is als hij uit komt.
@dutchdriftking: Inderdaad, FCA is echt een bende… jammer want ze maken auto’s waarvan je hart sneller gaat kloppen
@dutchdriftking: Topper ? Wishful Fanboy Thinking bedoel je … Nieuwe C-klasse/Passat/A4/3-serie/Jaguar/Mazda6/Mondeo; allemaal zeer geslaagde D-segmenters die al een succes op de markt zijn. Kan zelf niet wachten tot er een nieuwe betaalbare RWD D-segmenter bijkomt, maar of het een topper is en een succes wordt, is maar afwachten…
Als ze nou gewoon een 120pk dieseltje met voor ons lagere bijtelling erin leggen zien we hem tenminste vaak. Misschien niet in de uitvoering die wij graag zien, maar dan is de auto iig vaak op de weg en kunnen ze bij Alfa Romeo lekker plussen.
Schitterend die neus, maar helaas dat zullen we weer moeten verzieken met een metalen rechthoek in de kleur geel
redelijk prijsje toch?
Ik ben alleen bang voor de leaseprijs, aangezien de afschrijving historisch gezien hoger is dan bij de Duitsers. Dat is denk ik de enige grote belemmering voor een succes als de 156 destijds!
Ik zie het wel zitten over een jaar of 3/4 als vervanging van mijn 147…
@noudjuh: Je ziet redelijk veel Guilietta’s dus er is hoop!
@eelco74: er komt een 21% variant van de 180pk diesel.
@eelco74: die staat er al, dat is de 2.2 JTDm 180 ECO. Alfa heeft die motor zelfs nog een stukje onder de grens voor 21% bijtelling gekregen. De staat rekent daarom 1227 euro minder uitstootbelasting voor de Giulia dan voor een 320dA.
Mmm slechts 600 euro goedkoper dan n vergelijkbare BMW, in de lease dus veel duurder. Nope die gaan we helaas niet veel tegenkomen
Mwa valt wel mee dat speculatieve. Het is beter onderbouwt dan vele andere artikels op AB.
Just another midiocre leasebak ..
Zal wel weer een hoop toevoegen ofzo ..
Geen wonder dat de 159 en zelfs de 156 ineens een hoop aanhang heeft ..
Nou .. Pure porno in de Gloria dan maar ..
Met de betrouwbaarheid zal het wel snor zitten, slechter dan een Audi of Volkswagen zal het niet worden ?
Over een jaar of vijf pik ik er eentje op voor een schappelijk prijsje. Kan niet wachten
@monsieurleloure: En waarom zal het met de betrouwbaarheid wel goed zitten ? Het is een gloed nieuw platform met nieuwe motoren, terwijl ze een tijdje niets op de D-segment markt hadden (en dus is het: unproven technology). Pak daarbij het trackrecord van grote Alfa’s … en ik kan niet anders concluderen dat het statistisch gezien aannemelijk is dat deze auto meer kinderziektes zal hebben dan andere recente D-segmenters …
En in die redenatie zit 0.0 opinie !
@dawwg: In zijn redenatie zit ook 0.0 opinie.. Veel slechter dan dat kan het niet worden, trust me.
@dawwg:
VW/Audi levert al jaren “unproven technology “
De prijzen zijn helaas niet te berekenen, de prijsverschillen tussen Belgische en Nederlandse auto’s zijn niet alleen van de Co2-taks afhankelijk. Als je bij een Belgische auto de Co2-taks optelt (BTW klopt al) kom je uit op een waarde die hoger ligt dan de verkoopprijs van die auto in Nederland. En dan zijn er natuurlijk ook nog verschillen in standaarduitrusting per land.
Bijtelling is echter al wel te achterhalen, en Alfa scoort! De 2.2 JTDm 180 heeft 25% bijtelling (handbak en automaat), de 2.0 GME T4 200 automaat ook. Alle andere motoren hebben zowel met handbak als met automaat 21% bijtelling in 2016.
Lang geleden dat van een moderne auto mijn hart echt sneller ging kloppen…
De meeste auto’s zijn Helaas verworden tot elektronische gadgets waar wielen onder geplaatst zijn zodat je er ook van a naar b mee kan komen.
Deze Alfa Romeo zal ongetwijfeld ook het nodige aan boord hebben, maar lijkt weer als een échte auto ontworpen, waarbij het in eerste instantie om het rijden gaat en de rest bijzaak is. Én dan ook nog eens ontzettend mooi vormgegeven, sierlijk en sexy, als autoliefhebber wordt ik hier helemaal blij van!
@moveyourmind: tot nu toe is alleen de topper gereden. Wie zegt dat een normale Guilia zo geweldig is? Misschien valt het allemaal wel mee..
BPM hangt van de uitstoot af, deze gaat fors omhoog als de auto het slecht doet op de rollenbank en gaat ieder jaar verder omhoog. BMW’s doen het naar verhouding vrij goed op de rollenbanktest. Kijk bijvoorbeeld naar de Jaguar XE, de diesel doet 4800-6500 euro BPM, de benzine versie start bij 15.500 euro BPM.
Wat is een Guilia Super? Een betere uitvoering oid ?
@thezwart: das er eentje met gevaren driehoek ?
@thezwart: Ja. Tot nu toe hebben we enkel foto’s gezien van de Giulia Quadrifoglio en de Giulia Super gezien.
De ‘gewone’ Giulia is voorlopig nog niet bekend. De Super is ook qua uiterlijk wat dikker. @heidekonijn is veel beter geïnformeerd qua Alfa’s dan ik, dus wellicht kan hij ondertussen meer duidelijkheid verschaffen.
Je kan heel veel hopen, maar ik verwacht niet dat het zo’n knaller wordt. Een iets lagere prijs gaat de lagere restwaarde niet genoeg compenseren, dus leasetarieven zullen ouderwets hoog zijn. Ik denk dat je de XE als benchmark moet zien. Ondanks gunstige uitstootcijfers (en dus bijtelling) verkoopt die nog geen kwart van de A4 en 3-serie dit jaar.
@Citrofiel:
En de XE heeft dan nog een betere badge. Rest waarde is idd niet zo hoog, 2e hands kan je daar binnen een jaar of 2 al koopjes in doen.
De lage co2 cijfers beloven in ieder geval een lage bpm hier in Nederland. Ik hoop echt dat hij veel geleased gaat worden hier, zodat ik over 4 jaar mooi een dikke 2 liter benzine op de kop kan tikken. En neem hem alsjeblieft in rood of blauw, als je er een aanschaft of huurt!
Nou we zullen er veel tegenkomen aangezien het een merk is waar iedereen zeer emotioneel en opgewonden van wordt.
Een rijtje diesels plus een 510 pk-kanon van een dikke ton, dat lijkt me wat mager als serie voor een Italiaanse sportsedan. Of kunnen we als petrolheads bij ons mooie merk voortaan alleen kiezen uit de brandstof van Satan? Waar blijven de gewone benzineversies? 1750 Tbi met 240 paarden als basis bijvoorbeeld, of een 150-170 pk benzina versie eronder? Je mag toch hopen dat Alfa ook een model weet te presenteren dat in onze fiscale asfaltjungle nog voor een bedrag van pak hem beet 35 mille in de prijslijst komt te staan. Anders vrees ik voor erg lage verkoopaantallen hier. En het is 2016: modelletje met een stekker ook wellicht, Alfa-vrienden? Snappen jullie hoe de leasemarkt hier werkt? Half Nederland rijdt niet voor niets in een spuuglelijke Metsubsidie Foutlander…
@spiderman: zie in die lijst toch echt een nieuwe 2.0 Turbo staan met 200 pk. en zoals wel vaker bij Alfa komen de zwakkere versie iets later. was met de 159 1.8 ook zo. de 1750 gaaf waarschijnlijk niet geleverd worden want de nieuw ontwikkelde 2.0 stoot minder c02 uit met meer vermogen.
Mooie auto. Echter wel jammer dat ook Alfa kiest voor een veilige styling. Lijkt toch allemaal op een 3 serie of een c klasse en al die andere eenheidsworst die je kunt kopen in deze klasse. Waar is die passie gebleven?
Enne…. Alsof alles van die grote Duitsers zo lekker betrouwbaar is?
De qv al besteld…na de sud ti, 33 1+2 ,145,147 gta, 156 gta, brera de meest logische keuze.
@sjaterantekomen: als hij gearriveerd is zien we graag de foto’s op autoblog verschijnen:-)
@c-greg: uiteraard!
Ik hebben al vaak gezien in Turijn. Zijn al enige verkocht en nog veel testauto’s rond. Echt mooie auto en interieur is zooooo mooi! Ps volgens mij ook al zwaar gecamoufleerde alfa SUV gezien.. Was zeker niet de levante!
Sorry. Te duur. Dat is de prijsklasse voor Jaguar XE of BMW 3. Daar past geen Alfa in. Voor die prijsklasse heb je een premium met meer vermogen. Ik ben wel een Alfist, maar sinds mijn 156 ga ik toch bij andere merken shoppen tegenwoordig. Een Audi A4 met 190pk kost evenveel als deze alfa.
Ik vind het een bloedmooie auto en ik gun alfa romeo al het succes dat ze nodig hebben. Echter zie ik maar 1 benzine in deze lijst. En als ik voor een sedan zou gaan in deze prijsklasse, dan zou het de jaguar xe worden.
Autoliefhebbers kom op! Niet meer zeiken over eco of bijtelling bij een alfa, hiervoor is ie niet gemaakt! Jammergenoeg is dit voor velen een aanschaf vereiste… ONE LIFE, LIVE IT!
Ik hoop dat er toch wel wat verkocht / geleasd worden met deze prijzen..
Met alleen een leuk Italiaans smoeltje ga je het niet meer redden vandaag de dag…..tis nog maar de vraag, of deze Alfa nu op het niveau vd Duitse drie zit……..over paar jaar komt alweer de neue dreier……die de lat weer een stuk hoger zal leggen …..iets wat de Alfa nu zeker ….niet zal doen!!!
@zesinline: heb jij een glazen bol thuis? niemand heeft er in gereden(dat gebeurd 10 mei uit het hoofd) maar jij weet dat de Alfa geen lat hoger zal leggen… knap.
Leuk, die verschillen in bijtelling, maar dat doet er alleen toe voor leasecontracten die in dit jaar nog vervangen gaan worden. Volgend jaar worden de huidige 21% en 25% op één hoop van 22% gegooid. Dan zijn de eco-uitvoeringen helemaal nutteloos, ongetwijfeld zal er wel een verschil merkbaar zijn (in versnellingsbakverhoudingen bijvoorbeeld).