Dit gaat de Jaguar I-PACE ongeveer kosten

Auteur: , 53 Reacties

Er zijn richtprijzen bekend.

De eerste volledige elektrische productieauto van Jaguar is vanaf maart te koop. In aanloop naar de verkoopstart heeft Jaguar richtprijzen van de I-PACE gecommuniceerd naar klanten. Het elektrische gebakje gaat niet goedkoop worden.

Het was al bekend dat de I-PACE niet de voordeligste Jaguar ooit zou gaan worden. Men sprak eerder over een 10 á 15 procent duurdere vanafprijs in vergelijking met de F-PACE. Nu zijn er door Jaguar enkele richtprijzen gecommuniceerd, zodat we een beter beeld krijgen van de uiteindelijke consumentenprijs.

Volgens het bericht is de I-PACE er straks vanaf ongeveer 82.000 euro. Dit is de I-PACE S, de instapper met onder meer LED-koplampen, 18-inch velgen en een Meridian audiosysteem. Daarboven zit de I-PACE SE voor 90.000 euro. Deze variant komt met zaken als 20-inch velgen, Adaptieve cruise control, een lederen interieur en een elektrisch bedienbare achterklep. Dan komt de I-PACE HSE. Deze gaat ongeveer 97 mille kosten. Deze uitvoering komt met onder andere 18-voudig elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming voor en achter, Meridian Surround Audio en Matrix koplampen.

Daarnaast lanceert Jaguar een I-PACE First Edition. Deze 106.000 euro kostende variant van de elektrische auto krijgt, naast alle eerder genoemde opties uit andere varianten, zaken als een head-up display, luchtvering en een panoramadak.

Op technisch vlak zijn alle varianten van de I-PACE gelijk. Dit betekent 400 pk, 700 Nm koppel. 543 kilometer bereik (NEDC), standaard vierwielaandrijving, een 90 kWh batterij en een sprint naar de honderd in vier seconden. De eerste klanten rijden in de zomer van 2018 in hun I-PACE.

UPDATE 1 maart 2018: de I-PACE is officieel, alle info HIER!

Met dank aan Jeffrey voor de tip!



53 reacties

Daar gaat Tesla niet van schrikken, zowiezo boven mijn budget.
Nog een paar jaar wachten op goedkopere alternatieven.
@kobus1967: nee, maar dit is pas het begin, alle merken gaan nu achter elkaar elektrische auto’s lanceren, ik ga short op Tesla
Hmmm… Jaguar of Tesla.

Dan toch maar voor deze variant kiezen.
Eindelijk een fatsoenlijk alternatief voor de Tesla.
@hubert: Je doelt dan zeker op het uiterlijk?

Want hij heeft niet meer rijbereik en het snelladen gaat ook langzamer dan bij Tesla. Kun je terecht zeggen dat een Model X nog duurder is. Maar feit is dat deze specs (rijbereik en snelladen) ook al beschikbaar zijn in de Chevy Bolt of de Model 3, die 50.000 euro goedkoper zijn.
@fanboy: de Bolt heeft de helft aan pk’s en een 50% kleinere batterij.
En de Model 3, met 75kwh batterij, zal rond de 250pk gaan liggen, en met die batterij zit je ook al snel richting de 50-60k.
@gregorius: waar de i-pace 543 km nedc bereik heeft, heeft de bolt/ampera-e een bereik van 520 km nedc
@weetikveel: & @fanboy: Wat zeggen die tests in het echt? Dat je met een Bolt, als je erg rustig aan doet, dus efficienter kan rijden dan met de Jag.
Of dat echter ook het geval zal zijn in het echt? In het echt, geloof ik, dat het verbruik dichter bij elkaar zal liggen; waardoor de echte range van de Jag dus een stukkie meer is.
Maar we zullen zien.
@gregorius: Kijk, de NEDC test is waardeloos, maar het geeft wel een vergelijkingsbasis.

Dan zie je dit:
Chevy bolt: NEDC 520km bereik met 60kWh accu
Jag I-pace: NEDC 540km bereik met 90kWh accu

Veel extra elektra verbruik door grootte en gewicht. Maar goed, er wordt vaak niet gekeken naar verbruik want de houding is dat elektrisch rijden sowieso goed is, verder wordt niet gekeken.
@fanboy: Ga je uit van 520km en 60KWh, kom je op 11.5 KWh/100km uit. Daarmee zou de Bolt de zuinigste van allemaal zijn: zuinger dan de VW-e-up, zuiniger dan die I-Mievs (Mitsubishi, Citroen en Peugeot), en zuinger dan een BMW i3 op fietsbanden.
Zoe’s en Leafs zitten rond de 14 KWh/100km.
Het zou kunnen natuurlijk, maar ergens vind ik het moeilijke te geloven. Zoekend op internet zie ik dat de Bolt uitermate geschikt is voor mensen die zo zuinig mogelijk willen rijden en daarmee dicht bij de ‘real world range’ komen (380 km). Anderen zien hun range, bij een beetje klote weer en dergelijke, fully charged, op een km of 250-300 staan.
Maar goed. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze bij Jag nog wat moeten doen aan het optimizen van het verbruik.
@gregorius: De Chevy heeft qua NEDC meting maar 40km in de bereik. Beide auto’s zullen in de praktijk slechter doen, maar ik vind het een hoop geld allemaal en ik zie de meerwaarde niet echt.

Deze Jag lijkt ook minder ver met 90kWh te komen dan Tesla’s dat doen. Dat duidt ook op meer energieverbruik.
@Hubert: de jaguar alleen al voor het uiterlijk. Daarnaast heb ik meer vertrouwen in de lange termijn bij jaguar.
Lijkt op een jaren 90 concept car voor de F Pace. Krijg je er ook een housebroek en een buiktasje bij?
@e36thuglife: als jij 100k aftikt voor de I-Pace, regelt de verkoper vast wel een mooie Cavello voor je!
Apart, dat de prijzen gecommuniceerd worden voordat de auto is voorgesteld..
Dan toch liever een tesla
Dan toch liever een XE met benzine!
Wacht wel op de Mission-E als ik dan echt elektrisch moet.
Mooie Seat!
Dit is een Jaguar? Wat een gedrocht
Mooi dat een merk wat nog niet zo heel lang geleden op sterven na dood was nu met zoiets op de markt komt. Ik vind het een mooi ding om te zien. Hoef er nog steeds geen, voor dat geld liever een basis F-Type of dikke XE maar wel een knap ding om te zien vind ik.
@E34M5Touring: ze waren naast het vliegveld in Coventry ook weer een fabriek aan het bouwen. Nadat Wolverhampton net geopend is. Gaat de goede kant weer op.

Ik vermoed – en hoop voor JLR – dat ze Tesla verslaan op het wél kunnen leveren.

Als de Model 3 niet vanaf begin komend jaar met volume geleverd kan worden is het in september klaar met Tesla Motors.
@stephane8200: Toch wel een successtory aan het worden. En ik gun het ze van harte, blijft een van mijn all time favorite merken. Geweldig wat TATA er mee heeft gedaan.
@E34M5Touring: ik hoop het ook. Twee weken geleden bij Jaguar Classic geweest en ik ken best wat mensen die voor JLR werken. De oude garde heeft nog echt hart voor het merk en ik denk dat het merk het ook verdient. Er zit echt een historie achter. Meer dan BL bijvoorbeeld want dat was veel rommel.
@stephane8200: En dat soort mensen heeft een merk als Jaguar nodig. Lijkt me erg interessant om zoals jij wat dichter op het ‘vuur’ te zitten!
@E34M5Touring: inderdaad. Dat zijn de mensen met het hart en de ziel van het bedrijf. Ik ben daar overigens sinds vorige week weg, maar wat vaker thuis zijn is ook wel prettig.
@stephane8200: Ja snap ik. Allemaal leuk, hoop van de wereld zien en zo. Maar soms een langere periode thuis kan erg lekker zijn dan. Wel weer een volgend project op het oog?
@E34M5Touring: precies. Voor mijn zoon ook wel prettig als hij zijn vader vaker ziet. Ben al weer bezig met een nieuw project wat hoofdzakelijk in NL is maar ook mogelijk in de UK of Zwitserland zal zijn. Gaan we weer zien komend jaar.
@stephane8200: Ah mooi, geniet lekker van de tijd bij het gezin de komende weken!
@E34M5Touring: dankjewel! Gaat goed komen. Hetzelfde voor jou uiteraard!
@stephane8200: Tesla “verslaan” met het wel kunnen leveren zal niet zo moeilijk zijn toch? Tesla heeft alleen op de model 3 al meer dan een half miljoen orders. Jaguar heeft zins ze bestaan nog nooit een half miljoen auto’s verkocht.
@dirkv: ik weet niet of je het een beetje volgt maar tot nog toe heeft Tesla leveringsproblemen. Ze hebben gezegd eind maart 5000 auto’s per week te kunnen leveren maar dat is nog niet zeker. Dit dan en daar bovenop kwaliteitsproblemen. Ze lopen langs een heel dun lijntje nu en als er ook maar iets gebeurt zijn ze ‘out of business’. Collega heeft een Model S en die is niet te spreken over de kwaliteit.
@stephane8200: Haha, ik volg dat van Tesla wel een beetje. Daar kom je ook niet onderuit als je AB leest!
@dirkv: nee, inderdaad ;) Ik gun het Tesla net zo goed, maar ik maak me zorgen over de financiële situatie van Tesla en de leveringen die achterblijven. Ik wil Elon Musk niet met Victor Muller vergelijken maar er begint zich wel een patroon af te tekenen, zo lijkt het.
ZIjn er mensen die dit mooier vinden dan een F-pace?
Stop deze elektrodingen in een F-pace en ik zou het overwegen; maar als hij er zo uitziet: nope.
@gregorius: Ja ik vind dit mooier dan een een F-pace. Deze oogt gedrongen, sportief een beetje als een hatchback (terwijl het een grote auto is). De F-pace oogt in de praktijk een beetje als een wannabee Cayenne. Komt niet lekker uit de verf.
Heel erg mooi ja.. NOT!!
Ik vind het wel leuk dat ze er een grill in hebben gezet. Het is net een echte Jaguar
Woooh wat een mooi ontwerp. Dan blijft het toch raar dat BMW & Porsche zulke lelijke en Audi zulke saaie auto’s ontwerpen. Tesla S is ook schitterend maar de X vind ik erg uit verhouding, vorm past niet bij het volume. Kortom, in mijn ogen heeft de Jag weinig concurrenten.
Dacht dat dit een autoforum was. Lijkt steeds meer op een uit de kluiten gewassen golfkarretjes forum. Hypocriet al die E-karren, lees weinig over de hele cyclus. Leuk van 0-100 binnen 3 seconden, waarom zie je die golfkarren altijd langzaam rijden met de verlichting uit?
@alpinafanb10:

Dat komt omdat de verlichting automatisch in- en aan geschakeld wordt tegenwoordig.
Daarbij is het EV rijden nu nog een hobby voor vooral de rijkere wat oudere bestuurders die over het algemeen minder haast hebben op de weg. EV rijder zijn volgens mij iets minder gestresst in de auto en als je de autopilot inschakelt blijf je lekker cruisen in de rechterbaan.
@RutgerK: vanochtend ook in de mist. Blijkbaar zijn ze toen allemaal vergeten de verlichting weer aan te zetten?
@peug206: mist is geen reden om je lichten aan te zetten. Beperkt zicht wel. Het een is niet noodzakelijk hetzelfde als het ander. Voor dimlichten overdag moet de zichtbaarheid onder de 200m zitten, maar dat komt zelden voor. Het viel me gisteren op de snelweg nog maar eens op. 80% had de mistlichten aan, maar dat mag pas bij een zichtbaarheid van minder dan 100m. Dat terwijl ik makkelijk vijf lantaarnpalen verder kon kijken – meer dan tweehonderd meter. Niet alleen waren ze dus allemaal strafbaar met hun mistlichten, ze moesten ook helemaal niet hun dimlichten aanhebben (al mag het wel).
@BaRa: Grootste ‘probleem’ met mist is dat mensen die met dagrijverlichting rijden, hun achterlichten uit staan. En die moeten echt wel aan met mist (als ik me niet vergis, maar anders nog steed zeer aan te raden).
Dat is anders bij stadslichten, dan branden je achterlichten namelijk wel…
@alpinafanb10: Jaguar brengt een SUV uit die elektrisch aangedreven wordt. Redenen om daar als autoliefhebber over te zeuren heb je inderdaad. Maar waar struikel jij over? Over ’t feit dat die elektrisch is. En ik maar denken dat de SUV het probleem was. Blijkbaar moet ik mijn definitie van autoliefhebber herzien. Of mezelf zo niet meer noemen. Anders scheren ze me misschien over dezelfde kam als jij.
Ik vind het een erg hoge prijs. De prijzen van Tesla kan ik nog enigzins begrijpen als nieuwe fabrikant die een heel productieproces vanaf de bodem moet opstarten.
Jaguar heeft een heel groot deel van het productieproces staan en ruime ervaring hoe een auto geproduceerd moet worden. De technologieën zijn conform de hedendaagse technieken volgens mij. Productie is zelfs simpeler dan van een conventionele auto.
Helaas valt deze ook af als opvolger van de hybride die nu voor de deur staat. Ik had toch echt meer verwacht van de autoindustrie als het om elektrificatie gaat. Tot nu toe zijn er zeer weinig modellen voor de massa en de komende twee jaar zal het aanbod beperkt blijven tot 45.000 euro.
@rutgerk: er zullen in 2018 wel veel dure EV’s gekocht gaan worden en in 2019 gaan de verkopen sterk afnemen vanwege veranderende bijtellingsregels.
Deze Jaguar en de Tesla model S krijgen dan een hogere bijtelling van ongeveer 9000 euro per jaar.
Het deel boven 50.000 euro word dan tegen 22% bijgeteld.
Qua uiterlijk zou hij sowieso al mijn voorkeur hebben boven die Model X. Fraai ding!
De styling van de moderne Jaguars blijft voor mij een beetje een probleem. Het is me wat teveel 13 in een dozijn, terwijl ze vroeger een eigen unieke styling hadden. Een Jaguar was altijd meteen herkenbaar als een Jaguar, zelfs al zou je alle badges eraf halen. Dat gevoel heb ik nu niet.

De I-PACE is wel onderscheidend, maar ik vind het nog steeds geen mooie wagen.
Wel goed dat ze op elektro overgaan, want of we het leuk vinden of niet, dinosap zal gaan verdwijnen voor normale auto’s.

Wat mij wel wat zou lijken is dat er een fabrikant komt die voor bestaande auto’s met pakketten komt waarmee je de aandrijflijn kan vervangen door elektro. Een beetje als Jaguar heeft gedaan met die E-Type. Batterijpack op de plaats van de motor en elektromotoren achterin. En dat dan voor een wat realistische prijs, zeg €10.000,- of zo met 500km realistische range.
Dan zou ik mijn S-Type van zijn (heerlijke) zespitter diesel kunnen ontdoen en er een elektrobak van kunnen maken.
Rij je toch in een mooie wagen en heb je wel elektro.
Dat Jaguar een full EV met fatsoenlijke range eerder lanceert dan de Duitse 3 is natuurlijk al knap.. Maar ik verwacht dat de Duitse 3 nu ook binnen niet al te lange tijd gaan komen met tenminste gelijkwaardige (ik denk dat de Duister een veel langere range willen om een alternatief te zijn voor de diesel, er zijn namelijk genoeg Duitsters die het land, ca 1000km doorkruisen op fatsoenlijke snelheid 140 – 170.. )alternatieven dan de Jag of de Tesla’s.. en met name voor de laatste denk ik dat er dan echt een einde inzicht is en het einde van een pionier…
Toffe auto zeg! eigenlijk moet er een regel komen dat een auto een maximale range van 500/600km mogen hebben. Wordt dan hoogtijd om een bakje koffie te gaan drinken.
Geen gekke prijzen!
Een Tesla Model X begint als 75D bij 92k voor een 328pk variant met NEDC van 417km. De Model X 100D met 417pk en NEDC van 565km is misschien een betere vergelijking en is er vanaf 112k.
Daarbij vergeleken is zo’n I-PACE best goedkoop, nietwaar? Of zie ik dit verkeerd?
Duurdere prijs ja, Nice.

Vind het wel leuke innovatie, meer van dat graag.
Het interieur is wel erg gaaf!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).