De volledig elektrische Jaguar I-PACE is officieel

Auteur: , 87 Reacties

Stekkeren op zijn Engels.

Het zat er al een tijdje aan te komen, waarbij we eindeloos werden herinnerd aan de conceptcar, maar Jaguar heeft vanaf nu eindelijk een volledig elektrisch model in hun arsenaal. De I-PACE is zojuist onthuld en eigenlijk is er vooral nieuws qua techniek. De conceptversie van de I-PACE is immers al een tijdje geleden onthuld en in trouwe Jaguar-stijl wijkt de productieversie weinig af van deze concept.

Om met die styling te beginnen: de focus ligt op een gestroomlijnd design, een bekend fenomeen dat bijvoorbeeld de Toyota Prius al jaren kenmerkt. Ian Callum heeft er voor gezorgd dat de auto verder wel in lijn valt met de andere Jaguar-modellen, met name hun SUV’s E-PACE (rijtest) en F-PACE (rijtest). De I-PACE combineert die SUV-lijnen met een lagere vorm die er voor zorgt dat deze auto ook als hatchback of zelfs als coupé gezien kan worden. Een soort crossover dus. Oh jee.

Goed, qua design is de I-PACE wel duidelijk. Het gaat om wat er zich onder de carrosserie afspeelt. En dat zijn bijzondere cijfers. Een 432-cellige 90 kWh grote lithium-ion batterij zorgt voor een theoretische actieradius van 540 km volgens NEDC. Een andere testcyclus genaamd WLTP, die zich meer richt op de praktijk, geeft een range van 480 km. Laden van 0 naar 80 procent moet lukken in 40 minuten en de auto kan de batterij opwarmen of verkoelen om het laden zo efficiënt en snel mogelijk te laten verlopen.

Elektrische auto’s staan bekend om bijzondere prestaties. De I-PACE is geen uitzondering: de motor perst zo’n 400 pk en 696 Nm uit de elektrische aandrijflijn, goed voor een 0-100 acceleratietijd van 4,8 seconden. Jaguar zegt zelf dat dit een extra dimensie in rijdynamiek geeft, terwijl sportiviteit niet de focus is van de I-PACE. De motor drijft alle vier de wielen aan, zoals bij de meeste elektrische auto’s.

Qua infotainment krijgt de I-PACE het bekende Touch Duo Pro systeem wat ervoor zorgt dat er twee touchscreens communiceren om zo gebruiksgemak te bevorderen, zoals Wouter al voordeed in de Range Rover Velar. Nieuw in de I-PACE is een EV-gericht navigatiesysteem, die communiceert met satellieten en eerder gemaakte ritten om de route zo efficiënt mogelijk te plannen. Jaguar past ook twee nieuwe technologieën toe die de I-PACE uniek maken: een AI-systeem dat meet wie er achter het stuur zit, om zo de persoon te identificeren en de auto af te stellen op de voorkeur van die persoon. Handig dus voor als je met meerdere personen de auto deelt. Ook maakt de I-PACE gebruik van Amazon Alexa, dit is een soort Siri-tegenhanger dat communiceert met de I-PACE app op je smartphone of tablet. Hierdoor kun je inhoudelijke vragen over je auto direct aan Alexa vragen. Open je telefoon en vraag: “hoeveel batterijlading heeft mijn auto nog?” en Alexa zal de data uit de Jaguar-app gebruiken om hier antwoord op te geven.

Jaguar pakt flink uit dus. De prijs van al die techniek? Vanaf 80.330,- euro, wat we eigenlijk al wisten. De I-PACE komt in drie smaken: S, SE en HSE, met de S als instapper en HSE als topmodel. Vroege vogels kunnen de First Edition bestellen. De (meer)prijzen van deze pakketten zijn nog niet bekend. Zakelijke rijders in Nederland kunnen opgelucht ademhalen, want net zoals alle elektrische modellen krijgt de I-PACE slechts 4% bijtelling. Wil je eentje bestellen, dan kan dat vanaf vandaag bij de lokale Jaguar dealer.

UPDATE 1: de I-PACE nu ook op video, zie bijvoorbeeld het verhaal over design, de lifestyle beelden of de techniek-beelden.

UPDATE 2: hoe snel de I-PACE is tegenover de Model X check je op Autojunk.



87 reacties

Nette Renault Megane
De grote 3 bij elektrische auto’s: Prijs – Range – Levertijd. Qua prijs zit de auto aan de hoge kant – maar goed dat is ook het segment waarin Jaguar opereert. Een range van ongeveer 400 echte kilomters is prima – in ieder geval voor de grote meerderheid. Levertijd stond volgens mij niet in het artikel dus dat is dan nog spannend. Maar in principe is dit een leuk alternatief voor bijvoorbeeld de Tesla X – alhoewel de Jaguar wel een slagje kleiner is.
@daihatsucuore: dit jaar worden ze nog geleverd.
@daihatsucuore: hoezo aan de prijs? Een vergelijkbare Tesla model s is duurder en iets kleiner. Vergelijken met een x kan ook maar daarmee zit je dik over de ton.
Daarnaast is het introduceren en meteen maken en leveren en niet eerst twee jaar over lullen.
Kortom, als alle “conventionele” merken dit doen dan is het gedaan met Tesla.
Wat Tesla goed gedaan heeft is alle andere autobedrijven wakker schudden en motiveren tot dit soort producten.
@lippie: Niet lullen? Man, al jaren wordt hier mee geteased. Nu is die er, met middelmatige specs, eigenlijk hetzelfde als wat Tesla bracht 5 jaar geleden. Zonder supercharger netwerk en met een medium onboard lader. En nu lees ik dat je hem niet eens meer in 2018 kunt krijgen.

Ik steun de komst van de EV enorm, maar dit is gewoon teleurstellend eigenlijk.
@amg65: valt wel mee hoe teleurstellend
Eindelijk nog eens een Jag met een ietwat mooi interieur, dat is toch al geleden sinds de XJ. Dat is in mijn ogen toch altijd een dooddoener geweest voor Jaguar. En de kwaliteit natuurlijk.
@kapiteinaudi: de laatste jaren zijn de Jags best goed. En met hun interieurs is ook niks mis, niet zo kil als sommige Duitse merken.
@rufctr01: best goed? Bij ons thuis rijden ze een 2017 XJ-L Autobiografie. Als alleen de opties zoude tellen die het wel doen, dan is dat ding net zo rijk uitgerust als een Lada Niva!
De auto zijn ze al 2 maanden kwijt geweest om de problemen opgelost te krijgen door zo genoemde Jaguar Doctors (Die komen om de hoek kijken als er echte serieuze problemen met je Jag zijn) Maar ook hun krijgen deze wagen niet zoals hij moet functioneren en heeft Jaguar Nederland nu een deal gemaakt om deze wagen terug te kopen. (Zo lang we voor de opvolger bij Jaguar of Landrover gaan shoppen)
Dus zo goed zijn ze nou ook weer niet.
@kennone: Dit bewijst dat het ook maar mensen zijn.
Als ik destijds antwoordde dat chirurgen ook wel iets fout doen, maar dat ze dat dan op 1.8m stopten.
Was die opmerking voor veel mensen er zwaar over, ik moet er nog altijd om gniffelen nu ik het schrijf.
@rufctr01: De XE, toch wel het volume model, is gewoon een grote homp grijs knuffelplastic waar bijster weinig aan te veranderen valt.

Het oogt wel strak maar de Duitsers laten zich een stuk gezelliger configureren.
Ik ga m dinsdag bekijken, ben benieuwd.
@sr20det: ik niet 😊
Tja, prachtig staaltje techniek. Maar qua looks weer categorie Prius, Miraj, enz. Waarom hebben zoveel elektrische auto’s zulke aparte lijnen?
Er zal ongetwijfeld een heel marketingteam mee bezig zijn geweest en het zal ongetwijfeld ermee te maken hebben dat het elektrificeren van een reeds bestaande variant niet genoeg opvalt of onderscheidend genoeg is om genoeg verkopen te genereren, maar dan mag de styling toch wel wat neutraler of sierlijker?

Ik krijg vast en bitch slap van jullie als ik het uitspreek en ik zal een E-Golf niet echt prefereren boven een Jaguar, maar dat is eigenlijk wel hoe ik elektrische auto’s het liefst zie.

Of als reïncarnatie van de Fisker Karma, maar dat is persoonlijk :)
@granlusso: lage CW waarde is een must om de range op de snelweg onder controle te houden.
@flutterby: Cw waarde is niet zo laag. Hoger dan van de model s en x terwijl de auto flink kleiner is.
@pramm: formaat heeft geen invloed op CW waarde… frontaal oppervlakte (formaat) doe je maal CW waarde om de weerstand te berekenen (even snel kort door de bocht).
@flutterby: dat was bekend. wat ik bedoel is dat het niet echt een compliment is dat je een significant kleinere ev ontwerpt maar met slechtere luchtweerstand dan een model x
@flutterby: Een E-klasse Coupé heeft ook een lage CW-waarde ;)
@granlusso: een Toyota Prius is een prachtauto, vooral de cabrio… de Veneno.. gewoonweg een plaatje.
@granlusso: het laaste team wat met het design van een electrische auto bezig is is een marketing team. Die hebben geen zak verstand van aero, stroomlijn enz.
@ikleesookoverautos: Nee, dat snap ik. Een bakker snijdt ook geen vlees.
Maar de marketingafdeling is in die zin betrokken bij het design dat de auto wel de juiste uitstraling dient te hebben. Ik neem aan dat de designers daar mee aan de slag gaan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Waarom heeft deze auto een grill? Voor de radiateur??

Best een mooi ding maar durf dan ook dit soort nonfunctionele zaken weg te laten bij een accu auto.
@polpol33: aërodynamica (foto 18 en 19)
@polpol33: als ik de uitleg mag geloven is het ten behoeven van de aërodynamica. Dus heeft hij wel degelijk een functie.
@polpol33: Plaatje 18 en 19 laten het zien.
@polpol33: Bovendien worden accu’s en soms de motoren ook met vloeistof gekoeld (of verwarmd). Dus radiators en waterpomp zijn gewoon aanwezig (al dan niet perse op de traditionele plek).
@trustmeiamanengineer: In mijn Tesla zit geen radiator hoor haha.
@stfu: iedere tesla is een elektrische auto maar niet iedere elektrische auto is een tesla
@stfu: Weet je dat zeker? Tesla accu’s worden namelijk gekoeld, of verwarmd. Net wat nodig is. En iets wat gekoeld wordt heeft een radiator nodig. Bovendien zit er ook een in voor de airco.
@polpol33: heel simpel, om de auto er een beetje “normaal” uit te laten zien. Eenmaal gewend wordt dit wel veranderd, wat je ziet aan de model S
Ziet er prima uit! Bruikbare range en ook van binnen niet bespaart. Qua prijs komt deze wel in de range bij de model S. Normaal gesproken zou ik een cross-over (bah) niet kiezen, deze doet mij twijfelen
Dit ziet er toch best goed uit? Range is ook prima en interieur is erg geslaagd.
Dit is toch wel een nette prestatie hoor van Jaguar! Ver voor alle andere “grote” fabrikanten een volledig elektrische “premium” auto klaar hebben. Aardig design, mooi interieur en op papier goede techniek. Ik denk dat Tesla hier een zware dobber aan gaat krijgen. En straks komt Porsche ook nog met de mission E. Ik heb gelukkig geen aandelen…
@trustmeiamanengineer: voorlopig nog niks bekend over levertijden en geen snellaadsystemen voor deze auto in europa. Succes daarmee.
@stfu: zijn de levertijden van de Model 3 inmiddels al bekend?
@trustmeiamanengineer: voor het zelfde geld ga ik wel voor een 2e hands BMW i8… over ‘ver voor anderen’ gesproken. Gewoon al occasion ;)
@eklasse: Die is pas volledig elektrisch als die driepitter de geest heeft gegeven. Daarnaast net wat minder praktisch.
Hier gaat Jaguar gegarandeerd mee scoren! Als eerste vd normale merken een full electric vehicle met acceptabele range! Gefeliciteerd Jaguar !
Nette prijs, nette XC90 T8 kost hetzelfde. Maar nu moeten andere merken als Mercedes-Benz en BMW toch wel meegaan. De i-pace concept werd een klein jaar geïntroduceerd en de Duitse merken staan al een jaar of 4 stoer te doen met hun concepts maar hebben nog niets in de showroom staan…. ongelooflijk
@henkhupelschoten: een volledig elektrische B? Helft minder mooi, helft minder euro’s.

Verder: Duitse Up’s, Golfs, Ampera’s, i3’s, i8’s..



@eklasse: 200/250 km range, klein en gebaseerd op bestaande modellen…. niet echt concurrentie
@eklasse: i8 heeft een 3-cilinder dus telt niet mee ;)
@eklasse: ik denk het tekort aan auto’s voor de massa. Dus niet met een bereik van 100km of zitplek voor 2.
@henkhupelschoten: ja echt bizar, het is bijna genant dat Jaguar hier trots op is, terwijl ze eigenlijk jaren achterlopen. Zelfde geldt voor de Duitsers uiteraard, waar het nog erger mee gesteld is.
Serieus geld. Jammer dat de stap tussen budget EV’s en luxe EV’s zo groot is. Had graag iets minder van alles gezien voor 50-60k.

Dit jaar ga ik volledig elektrisch rijden, maar elke keuze is een compromis…
Ziet er zeker niet verkeerd uit maar ook zeker niet als een Jaguar.
“Laden van 0 naar 80 procent moet lukken in 40 minuten” Haha hoe dan? Met welke Superchargers? Leuk model hoor, maar je hebt er nog maar weinig aan in NL. En ik vind ‘m behoorlijk duur, voor een auto die kleiner is dan de Model S.
@stfu: ik begreep dat de auto een 1 fase lader heeft. Dus thuis laden kost me dagelijks ruim 12 uur
@pramm: Dat is ook nog eens ouderwets ook en betwijfel of die statement klopt. Met 1 fase laad je namelijk 10 a 12 km/u op. Met een 90 kwh accu duurt je dat wel meer dan 12 uur.
@pramm: waarom je 400km per dag? Ben je een taxi chauffeur of bezorger?
@flutterby: hoezo 400 km per dag. Dat hoor je me niet zeggen. Als de auto inderdaad enkel een 1 fase lader heeft, kan je max 18 km per uur opladen. 10 uur is 180 km. Die range haal je in de winter overigens zeker niet
@stfu: als de europese bedrijven zich een jaartje kwaad maken staan er straks genoeg snelladers voor niet-tesla’s
Als Tesla het alleen daarvan moet hebben kunnen ze hun borst natmaken
@stfu: Eigenschap van lithium batterijen. Opladen van 0-80% kan net zo lang duren dan van 80-100% of zelfs langer. In de praktijk zal je vaak opladen van 40-100% wat vermoedelijk langer dan een uur duurt.
Briljant Jaguar. 108 foto’s de wereld in slingeren en dan geen enkele met een inkijkje in de kofferruimte laten zien. Wel een mooie auto om te zien.a
Stroomlijn voert de ehhh… boventoon?
Knap dat ze vroeg zijn t.o.v. de rest.
Wat betreft de auto dan…

Maar waar ga je laden???

Mensen hebben geen idee van de aantallen Superchargers van Tesla!
Want deze liggen altijd net even een stukje van de weg bij hotels. Maar het zijn er veel !!
En je hebt ze nodig! Echt!
Zeker als je niet als een natte krant wil rondrijden maar gewoon zoals je gewend was.. of in mijn geval, lekker doorjagen..

Behalve als je enkel rondom je woonplaats blijft, dan stekker je s’nachts.
En al komt deze Ipace 20% verder dan een Tesla, ik noem maar wat, dan nog heb je superchargers nodig om te reizen! Zowel in het buitenland, maar ook als je even flink door Nederland moet.

Tesla heeft die dingen goed voor elkaar, en zonder fanboy te zijn, dit is echt noodzakelijk voordat ik weer eventueel terug kan naar een ander merk!

Jaguar roept zelf ook graag over de laadsnelheden bij 100kW.
Maar die zijn er vrijwel niet!

Mensen in mijn omgeving denken ook dat ik bij die gele fastned boogjes sta… nee dat is max 50kW ! (Ok en sinds vandaag 1(!) stekker met 350kW)

Of aan zo’n paal in de stad dan? Nee.. die zijn vaak 11kW of 22kW!
En dan moet je met zo’n gekke kabel gaan kloten..

Maar als ik onderweg onder de 115kW kom bij een Tesla Supercharger lijkt het al niet op te schieten..
En het valt allemaal mee.. op een drukke dag een half uur kwijt.. maar als dat meer dan een uur gaat worden!!

Ander voorbeeld: Ritje Noord-Italië, neemt met Tesla ongeveer 2 uur extra.
Maar meer is toch ook echt niet acceptabel..!!?

Afijn.. kijk eens op de vreselijk uitziende site: http://www.supercharge.info

En schuif eens door Europa.. ieder bolletje is 4 tot 24(!) laders. Zie onder details.

Hoe bestaat het dat merken als Porsche, Bmw, maar ook Jaguar dit zo laten zitten?

Je wilt toch ook een tevreden klant ná aankoop, en dat je het ding kan gebruiken waar het voor bedoeld is??
Maar nog steeds geen Apple Carplay of Android Auto….
Ziet er zo best wel goed uit. Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als je ernaast staat. Kan best nog wel eens een optie worden als volgende auto. Zeker ook omdat die model 3 het zeker niet meer gaat worden.
In 40 minuten opladen tot 80%!? Is dat in dit universum of 1 van de andere 299.
Jaguar moet James Cameron eens bellen, zijn T1000 is voorzien van een energiecel met een levensduur van 120 jaar. Enige nadeel zou zijn wanneer Skynet genoeg van ons mensen heeft en de E-Pace opdracht geeft om de inzittende te termineren.
“Stekkeren op zijn Engels.”? Op z’n Frans, zul je bedoelen!
Hebben ze de tekeningen bij Renault of Citroën laten maken ofzo? Nog een paar airbumps erop, of een ruit op de neus en hij kan zo bij een fransoos de showroom in.
Vandaag bij de dealer geweest, productie voor dit jaar al uitverkocht!
@djohnson: echt waar, alle 8 nu al
@djohnson: shit echt??
@djohnson: zal meg Tesla model S en X net zo gaan, alle acvountants adviseren nu kopen voor levering dit jaar want volgend jaar kost het bakken met geld meer.
Mooi hè die veranderende bijtellingsregels.
FastNed heeft vandaag (zal geen toeval zijn) 350KwH supercharger geïntroduceerd samen met laadpaal producent ABB. Eerste komt bij Amsterdam langs A8.
Waarschijnlijk komen deze binnenkort dus ook bij Shell e.a.
FastNed heeft vandaag 350KwH charger geïntroduceerd. Introductiedatum zal geen toeval zijn…
Duitsers en andere merken lopen niet achter, maar hebben terecht nooit in een EV met slechte range (zeker bij -9 zoals nu kom je nergens meer) en loodzware accu’s geloofd.
Maar overheden en de linkse milieu lobby’s dwingen nu de fabrikanten toch accu EV’s te maken.
Het zal tijdelijk zijn. De accu EV is niet de toekomst (voor iedereen) want dat is onmogelijk.
@kroon: bij deze temperaturen verlies ik inderdaad bijna 10km range in de Tesla!!x
Dus totaal geen probleem…
@stanny: je weet zelf vast wel dat dat niet reële cijfers zijn. Een verlies van minimaal 25-30% aan range in de winter is normaal bij EV auto’s. En dan gaat het nog erg goed. Het kan ook zomaar oplopen tot 40-50% verlies in range.
@kroon: waterstof! Trust toyota
Ik wil ook een navigatiesysteem dat met satellieten communiceert.
Prachtige auto. Echt een tof ding!
Electra en Britse auto’s…

Kan nooit goed gaan…
Wat een lelijke achterkant
Volgens mij klopt er niets van die dragrace.

Tesla p100d gaat echt wel rapper dan 4,8 naar de 100 en op het filmpje loopt de jag uit. Juist..
@allesmetturbo: De I-PACE racet dan ook niet tegen een P100D, maar een 100D zonder P ervoor.
@Edge: 75D zelfs
@stfu: Ja daar beginnen ze mee. Stukje verder in de video trapt Tony Kanaan een 100D op zijn staart en wint de I-PACE met ongeveer een halve autolengte voorsprong
Holy smokes wat een lelijk ding. Doe mij dan maar een Tesla.
Heb hem op de Belgische configurator samengesteld HSE versie met ALLE accesoires 119.000€
Doe me dan maar de Kona EV.. 😇
@kennone: Dit bewijst dat het ook maar mensen zijn.
Als ik destijds antwoordde dat chirurgen ook wel iets fout doen, maar dat ze dat dan op 1.8m stopten.
Was die opmerking voor veel mensen er zwaar over, ik moet er nog altijd om gniffelen nu ik het schrijf.
Waarschijnlijk weer geen toegestaan trekgewicht. Rijd voor mijn werk regelmatig met een aanhanger en de enige elektrische auto is nog steeds de model x, maar iets boven budget en niet direct de mooiste wagen. En nutteloze flapdeuren.
Eindelijk een concurrent voor de Tesla. Vind het redelijk geslaagd alleen lees op de Jaguar website dat je thuis maar met max 7kw kunt laden (ongeveer 30-35km per uur erbij) waar een tesla dat kan met 16.5 of 22kw (70-100km per uur). En ook nog eens het ontbreken van het supercharger network. Staat ook wel mooi dat je de accu in 40min tot 80% vol kan laden is ook niet waar. De auto kan dit namelijk aan maar momenteel zijn er geen laders in NL die meer dan 50kw afgeven (op de tesla superchargers na). Dat lijkt me toch wel een probleem! Verder wel een mooie verschijning ben benieuwd hoe die het gaat doen.
ook bij publieke laadpalen kun je dus maar met 7kw/ 34km per uur bijladen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).