Deze versnellingsbak komt naar MINI

Auteur: , 48 Reacties

De autofabrikant gaat met de tijd mee.

Eindelijk krijgen MINI’s de DCT-techniek van BMW in huis. Modellen van de Britse autofabrikant waren al reeds met een automatische transmissie te verkrijgen, maar dit betrof niet de zeventraps automaat met dubbele koppeling. De bak die je terugziet in diverse BMW-modellen.

De Steptronic kan worden aangevinkt bij de bestelling van een MINI One en Cooper D. Vanaf maart 2018 is de zeventraps automaat ook aan te vinken op de Cooper en Cooper S. De Cooper SD en John Cooper Works krijgen een achttraps variant van de transmissie. De bak werkt enigszins vergelijkbaar met de automaat in een BMW. Er is een Drive, Neutral en R (achteruit)-stand. De Park-stand is met een fysieke knop verwerkt op de pook. Dreun de pook naar links om de sportstand te activeren. Tikjes naar voor of achter zorgen dat de auto op of terugschakelt.

De nieuwe transmissie komt voorlopig alleen op nieuwe MINI’s in Europa. MINI’s in de Verenigde Staten moeten het blijven doen met de ouderwetse automaat. Het is niet bekend wanneer de MINI’s aan de andere kant van de oceaan de DCT-techniek gaan krijgen.



48 reacties

Wat een raar pookje voor een Mini met een halve verwijzing naar BMW qua design.
@bitd: op deze manier past het beter bij de iDrive controller die er achter zit.
Raar dat die trouwens niet naar US gaat, kan me dan alleen maar voorstellen dat BMWs sjoemel software in de automaat zit, zou eigenlijk best wel logisch kunnen zijn?!
@bitd: weirdo
@jochempie: geniaal en gestoord zit dicht bij elkaar, zweef altijd ergens in het midden. Vervelend.
@bitd: Aha..
Dat zijn een hoop foto’s van een versnellingspookje.
@pomoek: voor de mensen met een poken-fetisj…
Wanneer komt de nieuwe Mini/facelift uit? Het huidige model rijdt ook alweer sinds begin 2014 rond, en ingepakte versies zijn al lang geleden gespot… Genève?
@punicaoase: Januari 2018 komt de facelift. Nieuw logo, andere keuzehendel, nieuwe achterlichten en matrix koplampen als optie. Er wordt in de wandelgangen gezegd dat de mogelijkheden omtrent personalisatie dermate groot wordt, dat de MINI op Rolls Royce na de meest gepersonaliseerde auto gaat worden.
@mistermini: Thanks!
Er is naar mijn mening niets fijner dan een automaat met koppelomvormer.

Veel meer comfort en duurzamer. Gelukkig kunnen we dit nog uit de US importeren.
@phevtreb: dus jij wil zeggen dat een bak met koppelomvormer comfortabeler is dan een dct/dsg bak XD.
@mikje90: Dat wil ‘ie niet alleen zeggen, hij zegt het. En hij heeft nog gelijk ook.
@mikje90: koppelomvormers staan bekend om het comfort en wordt/werd altijd in de hogere luxe segmenten gebruikt.
@mikje90: dat zeg ik inderdaad ja. Ik rijd zelf een E-klasse met een 9 traps automaat met koppelomvormer en voor de zaak heb ik enkele Ford’s rijden met een Powershift dubbele koppeling automaat.

Ook heb ik enkele ervaringen met de dsg bakken van VW.

Die Powershifts rijden best aardig hoor, maar kunnen qua comfort echt niet tippen aan een bak met een koppelomvormer.
De meeste BMW’s hebben toch juist de 8-traps ZF bak? Alleen de M modellen hebben nu een dct dacht ik eigenlijk.
@aambei: Ja ik vind het ook een vreemd verhaal.
@aambei: Behalve de nieuwe M5, heeft ook de briljante ZF 8-bak. Die bak is zo goed dat dct’s minder populair lijken te worden. Maar ik denk dat het voor kleinere auto’s nog steeds wel het betere alternatief is (lichter/zuiniger).
@aambei: waarschijnlijk krijgt de Mini ook de ZF bak met koppelomvormer ipv de DCT…
@alexnaoumov: nvm. Is wel de dct inderdaad
@alexnaoumov: net zoals de X1 al heeft sinds Juli overigens
@aambei: Dit gaat over BMW’s met dwarsgeplaatste motoren. Oftewel, een heel andere versnellingsbak.
@aambei: En zelfs de M’s (en andere merken) gaan terug naar een ZF (net nu veel goedkopere merken naar een DCT gaan).
Steptronic is ook geen DCT denk ik?
Vreemd artikel.
@bluebluered: steptronic is bij de huidige BMW’s standaard. Is gewoon de 8-traps ZF-transmissie. Alleen het wel/niet flipperen levert een verschil…in de software; in de manuele stand gaat hij maar tot en met de 7de trap. DCT is meer een evolutie van de SMG-1 en SMG-2; elektronisch bediende koppeling dus.
Ik snap de toon van het artikel niet echt. De gehele pers roemt de ZF8 en plaatst deze boven de automaten met dubbele koppeling voor alle modellen behalve een handjevol supercars (al dan niet in sedanvorm).

Noem me cynisch, maar ik vermoed dat het hier een ordinaire kostenbesparing betreft die wordt verbloemd met een extra koppeling.
Sportief pookje
Beter nog de zf bak erin. Super fijne bak en zit ook al in erg veel auto’s. Ken de bak alleen uit de stelvio en daarin vind ik ‘m super
Hoeveel persfoto’s van een pookje kun je maken! :)
@freeze: vroeger 36+3, dan was je rolletje vol, tegenwoordig totdat je geheugenkaart vol zit. Maar daarna kun je een nieuw opslagmedium plaatsen en kun je weer verder plaatjes schieten.
In lijn met een aantal andere reacties: onduidelijk en verwarrend artikel. Mini had al de 8traps zf bak in de Cooper S, wordt dit nu ook een dct of blijft deze as is? Cooper en One hadden een 6 traps dus snap wel dat die vervangen wordt. Wel opvallend dat mini voor deze low performance modellen nu voor dct kiest en niet een ZF 8 traps met koppelomvormer die soepeler en goedkoper is. Destemeer opvallend aangezien BMW voor precies omgekeerde strategie kiest: zf 8 traps in de gewone modellen, DCT in de M modellen en zelfs daar wijken ze nu vanaf door de m5 met een zf bak te leveren. I’m lost en verwacht dat Autoblog hier kritischer op is bij plaatsen van een artikel.

Lijkt overigens een algemene trend dat de high tech koppelomvormers het winnen van DCT’s, zie ook Audi RS modellen (bijv nieuwe rs4 die geen dsg meer heeft). DCT lijkt alleen nog in het super sports segment te overleven?
@jaggie: Na het lezen van de verschillende reacties typ je precies wat ik denk. Imo past een ZF8 bak ook veel beter bij een auto als een M5 (die je niet voor circuitwerk koop). Comfortabel en meer dan snel zat, daarnaast zal een koppelomvormer technisch wel wat voordelen hebben bij 4WD (kunt de koppeling niet kapot fikken tijdens launch control starts…. iets wat bij een DCT wel een issue kan zijn).

Is een koppelomvormer automaat niet alleen zwaarder dan een DCT bak?.
@Rudy: ja.
Een automaat in je sportieve MINI.. het moet niet gekker worden.
@misterdrogba: Dat zou je denken. Ik had echter een paar jaar geleden een tijdje een Mini Cooper S (2e gen) met automaat als tweede auto en dat bleek ontzettend leuk te rijden. Deze (6-traps) automaat leek je gedachten wel te lezen, veel meer dan de 8-traps ZF in mijn huidige 5-serie dat doet. Voorbeeld: je rijdt een berg op en laat het gas even los voor een bocht -> meteen terugschakelen zodat je na de bocht weer volop erop kan. Daar heb ik andere automaten nooit op betrapt, die schakelen pas terug als je weer gas geeft. Ze hadden bij MINI echt hun best gedaan om de automaat een “fun” gedrag te geven dat perfect paste bij het autootje.
@frederik:

Leuk om je ervaring te lezen!

Persoonlijk lijkt het mij een rare keuze om in een zo’n compacte sportieve auto een automaat te kiezen. Maar blijkbaar is het zo slecht nog niet.
Voor de duidelijkheid mensen, de huidige automaat betrof in alle Cooper modellen een 6-traps Aisan bak, die in de JCW overigens een stuk beter en sneller was dan in de “gewone” Cooper. Nu krijgen de modellen One t/m Cooper S de 7 traps DCT en de SD én de JCW krijgen de 8 traps ZF bak i.v.m het vermogen wat deze aan moet kunnen.
@kalslasie: nee, de Cooper s had al een 8 traps zf.

Blijf het vreemde move vinden van mini om nu bijv ook in cooper S een dct te doen en dan in de JCW en SD bij de 8 traps te blijven (inderdaad waarschijnlijk ivm hoog koppel). Dct is in principe sportiever en sneller dan een koppelomvormer dus die zou je dan ook in je meest sportieve model verwachten. Rommeltje!

Ik heb zelf een Cooper S met handbak, zit hierna aan evt een Jcw of S te denken met automaat, ben dus begaan met dit topic ;)
@jaggie: nee, MINI gebruikt Aisin Warner automaten (TF-60SN, AWF6F25 en nu AWF8F35). ZF levert geen achtraps FWD automaten, wel een 9-traps (9HP48, oa in RR Evoque). Ik gok dat de 7-DCT er dan eentje is uit de schappen van Getrag (7DCT300, oa MB A-Klasse, Renault Mégane). Huidige M-DCT’s komen bijv. ook van Getrag (7DCI600/7DCI700)
@wetdualclutch: Yes, ben er even ingedoken en je hebt gelijk, dank voor de info! Ben op het verkeerde been gezet door de verkoper! Ging er eigenlijk van uit dat de combo met de 2.0 (zelfde motor als in de BMW 320 en 520) ook met zf zou zijn, maar voor- of achterwielaandrijving telt natuurlijk ook mee.
Naar mijn weten zat in de Cooper S nog steeds een 6 traps hoor!
Dankjewel @kalslasie:
Ik vond het een wazig bericht tot ik jouw reactie zag. Ben meteen even gaan googelen bij BMW’s jarenlange handbakkenleverancier Getrag. Die hebben het volgende in het assortiment met achter de 3 W: Getrag.com / en/products/powershift/7dct300/7dct300 . html
De 7 staat voor het aantal versnellingen, DCT spreekt voor zich en 300 het aantal Nm’s dat het ding aan kan (?).
Dan heb je voor de Diesel en de dikste 2 liter benzine dus een andere bak nodig de 8 traps met koppelomvormer (niet zeker of dat een Aisin of een ZF is).
misschien kunnen ze beter beginnen met het interieur te veranderen…
Een DCT is géén automaat!!!!
@e38ossie: Nee, inderdaad, een DCT is een handgeschakelde versnellingsbak… Je hebt helemaal gelijk..
@e38ossie: zie mijn reactie. DCT is een doorontwikkeling van de SMG/SMG2.
@e1000bmw523i: Vind ik niet helemaal kloppen. Eigenlijk had VW de eerste bak met dubbele koppeling (DSG). Door het patent kwam de rest later waaronder BMW. Bij zo’n bak staat de volgende versnelling al klaar op een tweede as met eigen koppeling. Bij een SMG niet. Dat is een standaard bak met gerobotiseerde bediening.
Nu nog een Cooper S die weer mini is en een handbak heeft en ik ruil m’n oude in :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).