Overheid krijgt in 2018 meer geld via wegenbelasting

Auteur: , 28 Reacties

Tsjakka!

Mercedes

De Nederlandse overheid zal volgend jaar meer geld binnenharken dankzij motorrijtuigenbelasting (mrb) in vergelijking met het afgelopen jaar. Er rijden meer voertuigen op de wegen en dat betekent meer Nederlanders die belasting afdragen.

De verwachting is dat de provincies en het Rijk in 2018 meer dan 5,7 miljard euro gaan incasseren, aldus het CBS. Dat is een stijging van 173 miljoen euro in vergelijking met de verwachting voor 2017.

Het Rijk verwacht 3,4 procent (4,1 miljard euro) meer geld te krijgen en provincies rekenen op een toename van 2,4 procent (1,6 miljard euro). Qua provincies zal Zuid-Holland het meeste geld opstrijken. De verwachting is dat 334 miljoen euro in 2018 naar deze provincie zal gaan. Na Zuid-Holland volgen Noord-Brabant, Gelderland en Noord-Holland. De provincie Zeeland haalt het minste op aan mrb: slechts 39 miljoen euro.

Een grote stijger is Flevoland. De provincie heeft een begroting van 70,1 miljoen euro staan voor 2018, een toename van 17,3 miljoen euro in vergelijking met dit jaar. Volgens het CBS is een leasemaatschappij hiervoor verantwoordelijk. De activiteiten van dit bedrijf zijn van Noord-Brabant naar Flevoland verhuisd, wat voor meer auto’s op de weg gaat zorgen.

De motorrijtuigenbelasting is één van de belangrijkste inkomsten voor provincies. Zowel het Rijk als de provincies mogen zelf bepalen waar ze de inkomsten van wegenbelasting aan besteden.

C63 S Coupé via @hhitalia op Autojunk



28 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Tjakka, dit bericht zegt me niet zoveel. Of is het de bedoeling dat ik nu een tirade ga houden over de roverheid? Hmm…
@drdre1: daar hebben we Lincoln al voor
@henk_he: gelukkig maar. ;}
Weg met de overheid! Dood aan belastingen! Booooeeee! Zo. Plicht voldaan.
@drdre1: veel geroepen.. weinig gedaan.. niks bereikt..
@peug206: precies. Andere vraag, heb jij hetzelfde toetsenbord als Lincoln toevallig?
@drdre1: ik vermoed van wel, aangezien QWERTY toch zo goed als ingeburgerd is. Heb jij toevallig hetzelfde beroep als Lincoln?
@peug206: :) ik doelde op de.. Geen idee of ik hetzelfde beroep heb. Hoezo?
@drdre1: omdat je ook al zo tegen de overheid moet roeptoeteren op internet zonder daadwerkelijk actie te ondernemen. Is wel een vak apart voor sommige mensen. @Lincoln heeft vaak wel gelijk, en ik vermoed dat hij meer ervaring heeft in politieke kringen dan dat wij hebben.
@peug206: ik denk dat de grap je totaal over het hoofd is gevlogen
@Gulli: idd :)
Die foto van die C63 cabrio voor de belastingdienst was toepasselijk geweest
Kunnen we dit nieuws iets verder uitdiepen?

Méér auto’s betekend niet méér belasting: als we met z’n allen elektrisch gaan rijden, daalt de opbrengst van de MRB alleen maar ( want vrijgesteld ).

Als we met z’n alleen géén bijtellingsvriendelijke, lichtgewicht A-segement gebakjes meer rijden, maar deze massaal inruilen tegen de zwaardere, C-segment diesel-slurpers, dan hoeven er niet méér auto’s bij, maar stijgen de MRB inkomsten alsnog.

Ergo: Is het enkel de toename die voor een hogere opbrengst zorgt? Dan is dit stukje ‘non-nieuws’, want sinds Jáááren neemt ’t wagenpark van Nederland toe,. soms gestaag, soms wat langzamer. http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=7374hvv&D1=2-11&D2=0&D3=a&HDR=T&STB=G2,G1&VW=T ( ja,. dus zelfs in de crisisjaren nam het totaal aantal auto’s gewoon toe!)
@postzegel: ook een beetje mijn mening. Dit soort artikelen kan je eindeloos uitdiepen en zeggen op zichzelf dus niet zo veel.
@drdre1: Precies. Nu snap ik wel dat het geplaatst wordt: Content is content, maar toch: AutoBlog behaalt z’n meerwaarde uit nét dat stapje extra. wat @rrvliet ook al meldt: precies ditzelfde non-nieuws was ook op de radio vanochtend, en kan je elders ook vinden, bij de-niet-auto-specifieke-media.

Nu wil ik dus niet azijn pissen, maar ik wordt gewoon blijerder van de talloze top-10 lijstjes en ‘top facebook berichten’ over 2017, (ik heb geen facebook, dus het boeit mij niet), maar toch: daar zit gewoon wel even wat tijd en aandacht van de redactie in.
@postzegel: Vrijstelling? Dat staat niet in het boekje van de overheid… Weet je nog de C1, 106 en Aygo? Ook belastingvrij. Maar toen gingen heel veel mensen deze auto toch kopen. ”Had de overheid niet verwacht”. Juist. Bam, gewoon belasting betalen! Gaat met electrische auto’s ook zo gebeuren. Eerst iedereen laten kopen en dan de luik open zetten.
@G-Ammo: dan de luik open zetten? Kan je dat even verbeteren? Ik snap er zo niets van. Anyhoe: tot 2020 zijn Full EV’s vrijgesteld. Daarna is het ongewis. Ga je er vanuit dat ’t voor eeuwig zo zal zijn, dan heb je boter op je hoofd. Net als destijds die A-klasse gebakjes. Belastingvrij, voor zolang het duurt. Always. Ever. En dat is echt geen wijsheid die enkel in Nederland geldt; overal op deze wereldbol werkt het zo.
Ik hoorde ditzelfde non-nieuws ook op de radio vanmorgen. Wat een gelul, het Nederlandse wagenpark wordt elke maand iets groter.
Mooi zo ..
Kan Rutte een hoop asfalt voor kopen ..

Of andere zwarte meuk ..
@lincoln: die andere meuk komt gratis…..
@dickie:

Maar niet voor nix ..
Tsja van mij krijgen ze niets, heerlijk belastingvrij rijden….

Aan de andere kant compenseer ik dat wel weer met de accijns op brandstof..
Uitzuigers.
en nog steeds rijden alle buitenlanders, die hier wel werken, kosteloos rond.. In tegenstelling tot alle Nederlanders die in Frankrijk, Spanje, Portugal en nog een heleboel andere landen werken en daar wél mee betalen aan de wegen waarvan ze gebruik maken..
En ik weet niet of het jullie opvalt maar 10 jaar geleden zag je vrijwel geen Poolse of Bulgaarse of Italiaanse auto’s dagelijks rondrijden.. Nu ziek ik er meerdere per dag.. Oneerlijk? Ja ! en onze overheid doet er NIKS aan.
@tvr1974: helemaal niet oneerlijk (zegt de man die met z’n gele platen in Duitsland rond rijdt). Je betaalt belasting in het land waar de auto geregistreerd is en in de rest van de unie ben je een welkome gast. In sommige landen kun je de super de luxe premium tolwegen kiezen. En soms moet je dat bijna wel omdat de staat verzuimd heeft normale snelwegen aan te leggen. Maar dat maakt het niet oneerlijk dat iedereen maar in 1 land belasting betaalt.
@tvr1974: lekker boeiend, lig ik niet wakker van, ben blij dat ik goed geschoolde, gemotiveerde en hard werkende Poolse werknemers kan aantrekken in NL en elke ochtend netjes in hun auto’s naar de klussen kunnen komen. wat dacht je van al die Nederlandse transport bedrijven die heel hun wagenpark op oost Europese BV’s geregistreerd hebben staan, en voor 1/4 van de prijs buitenlandse chauffeurs uitbuiten?
@slickrick: Prima dat dit kan idd, maar die hardwerkende Hollander betaald wél die hoge wegenbelasting enz. Ik persoonlijk ben voorstander van wegenbelasting afschaffen en brandstof prijzen verhogen.. of nog beter Elektronische TOL. Kan tegenwoordig redelijk makkelijk en dan betaald de gebruiker per KM. Ook lekker overzichtelijk voor je administratie. Dan kun je ook nog een verhoging invoeren voor “piekuren” en een lager bedrag voor mensen die bijna alleen maar B(N)-wegen gebruiken. En iedere buitenlander kan dan een kastje aanschaffen(of huren) hiervoor aan de grens (of op ieder postagentschap oid). Tarieven voor CAT A // B // C // D en evt E. (a = motor en scooters , MP3 scooters ook) Cat B auto’s, Cat C busjes/Campers of auto’s met aanhanger, D Bussen en kleinvrachtverkeer en E zwaarvrachtverkeer..
@tvr1974: Zolang ze ook hier tanken betalen ze ook nog behoorlijk wat mee hoor, door accijns, BTW e.d… Alleen wat minder als wij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).