Een Ford Escort of VW Golf breng je aan het eind van zijn leven naar de dichtstbijzijnde sloop, maar wat als je 360 Modena in de kreukels ligt of je 348 TB niet meer economisch rendabel te repareren is?
Het is altijd een triest moment (ok, bijna altijd) als een auto het einde van zijn leven heeft bereikt. Extra treurig wordt het als het om een fijne exoot gaat. Hoewel exclusieve sportwagens van Ferrari, Lamborghini en Maserati over het algemeen wat meer liefde krijgen dan de gemiddelde Skoda, zijn ze ook bovengemiddeld vaak betrokken bij aanrijdingen.
Het Engelse Eurospares is opkoper van exclusieve Italiaanse sportwagens en dan met name de exemplaren die niet meer economisch rendabel op te knappen zijn. Een blik op de sectie ‘cars breaking for spares’ is genoeg om je de komende week nachtmerries te bezorgen. Meer dan honderd Ferrari’s, enkele Lamborghini’s en Maserati’s, de meeste behoorlijk in de kreukels, anderen in verre staat van ontbinding.
Deze auto’s worden volledig gestript en alle bruikbare onderdelen worden keurig gesorteerd in het magazijn. Daarnaast levert het bedrijf niet alleen gebruikte onderdelen, maar kopen ze ook voorraden op van failliete dealers en garagebedrijven, bestellen onderdelen direct bij de fabriek of laten ze sommige bijzondere delen opnieuw produceren.
Is het niet doodzonde om al die exclusieve Ferrari’s, Lamborghini’s en Maserati’s uit elkaar te trekken voor onderdelen? Ja en nee. Zolang de reparatiewaarde de economische waarde van een gerestaureerd exemplaar overstijgt, heeft oplappen weinig zin. Daarnaast zorgen deze donoren er voor dat andere exemplaren rijdend gehouden kunnen worden. Tegenover Autocar.co.uk geeft James Pumo, eigenaar van Eurospares wel toe twee keer een auto gedemonteerd te hebben waar hij nu spijt van heeft. “Een Maserati Ghibli SS in 2002 en en Lamborghini Countach 5000 QV in 2003. Als ik die netjes had bewaard, dan had ik nu met pensioen kunnen gaan.”
Leuke hobby heeft die man
Die 599 ziet er nog prima uit, ook al sluit de motorkap niet meer helemaal netjes af.
Wil hem wel komen halen voor 3k.
Kijk das een leuke job.
Zo kom je nog eens wat tegen wat je nog niet wist, leuk.
Ik dacht wel ook meteen dat ze daar waarschijnlijk wel menig auto uit elkaar gesloopt hebben die toentertijd niet meer genoeg waard was om op te knappen maar dat nou wel zou zijn met de klassiekerboom…Dat wat hij al zegt over die Ghibli en Countach gaat in mindere mate ook op voor 308jes en 328jes en dergelijke.
@jaapiyo:
Oude Italiaanse krengen van dingen roestten als de neten, hadden allemaal bedrading problemen en pleurden vanzelf na een jaar of zes / zeven uit elkaar.
Nix nieuws onder de zon.
Die drie Dino GT4’s die de man heeft hangen zijn nog steeds een kwartje de kilo volgens mij, maar ja, alles voor ” de mythe “
@desjonnies: ook de gt/4’s worden inmiddels duurder..
@hjhj:
Maar ze zullen nooit mooi worden.
Rara welke auto staat er op foto 11?
@hplh: Ferrari Mondial T, of mocht ik niet raden? ;) Is trouwens een van de weinig auto’s waarbij de motor na de facelift een kwart slag gedraaid werd. Oorspronkelijk had de Mondial namelijk een dwarsgeplaatste V8, maar in de Mondial T ligt hij in de lengterichting.
@dizono: goed gezien.
Had het er niet van gemaakt
Ordinaire Schroothandel met een zeer lucratieve enigsins minder frisse kenteken bizznizz ..
Offtopic: door dit artikel moest ik denken aan een stuk in de Autoweek. Vast een jaar of 10 of 12 geleden. Ging over een Ferrari autokerkhof, zogenaamd op een geheime locatie in Nederland. Zegt dat iemand iets hier?
@rikus:
Yep .. Kom ik best vaak over de vloer ..
@lincoln: You’re kidding right..
Zou het stuk graag nog eens willen lezen of er iets meer over weten.
Vraag me niet waarom, jeugdsentiment denk ik.
Inmiddels zelf genoeg auto’s versleten om een klein kerkhof mee te vullen.
@rikus:
Zou je er best meer over willen vertellen ..
Maar een geheim is niet voor niets een geheimpie ..
@rikus: had dat iets te maken met een kerel die z’n mobiele telefoon in hoog gras verloor en over het hek probeerde te kijken? Heb ik nog wel ergens liggen denk ik.
Die 550/575, ouch!
De volgende keer dus niet direct lopen huilen als er weer eens een Golf opduikt met Ferrari velgen.
Fijn bedrijf om mee te werken. Ik had een 1,5 jaar geleden een voorbumper, koplamp, voorscherm en motorkap nodig voor een 550 Maranello. Hadden ze gewoon liggen en de service was keurig. Wel duur, maar origineel schier onbetaalbaar.
@dragspert: origineel-nieuw moest er als laatste staan.
Ik heb het!! Ik ga een mondial kopen! Daar zijn er over een paar jaar nog maar een handvol van over! :p ik hoor de kassa al rinkelen! Waha
Ga ik ooit ook eens doen. Beloofd
Goeie zaak dat dit er is miljonair of niet beetje recycling is niks mis mee
Dat lijkt me leuk werk!
Goed werk!
Super! Met behulp van deze onderdelen geef je hobby projecten of andere exoten nog een kans op origineel bestaan/vervolg van hun leven.
Collega van me heeft een 348 ts (targa dus). Ding is niet snel, wel mooi.
Laatst wat vroeg bochtje uit, gas losgelaten, voorwielen kregen grip en hoppa: zo de andere op vooruit de vangrail in (RWD amateur).
Dan zie je pas hoe duur de onderdelen zijn. De arme jongen haalt nu de koplampen uit Zweden, voorbumper uit Duitsland, etc etc. Gelukkig was er niks kapot aan het chasis.
2 kleine voorbeeldjes: 1 spiegel: 2000. Of het achterraam: 7000.
Hij is er nu serieus over aan het denken om een slecht onderhouden 348 ts voor 20000 te kopen (zelfde kleur); simpelweg voor de onderdelen.
PS. Mocht iemand nog een goede tip hebben voor een 348 onderdelen boer; ik hoor t graag.
@gregorius: ja naar Is dat. Ik heb ook een motor gekocht die al een paar jaar niet meer gemaakt wordt en die onderdelen rijzen ook de pan uit. Ik denk er ook over om er nog een bij te kopen. Soms Is dat idd de beste oplossing.
@gregorius: tip: lees het artikel voor een onderdelenboer ;-)
Ideale website voor hard to find parts. Een aantal keer gebruik van gemaakt en echte top service!
Nog altijd beter dan dat ze in de crusher belanden zonder hergebruik van de bruikbare onderdelen.
@jorden. Vandaag dook er een advertentie op mijn ipad op van een tweedehands Mondial voor €30.000.
Een jaar of tien terug keek ik op internet en vond makkelijk wat Mondials rond de €18.000 tot €25000.
Als je even zoekt vind je nog hele nette 348 voor pakweg €35000,–