• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijden

Auteur: RubenPriest, gepost 11 juli 2019 om 10:55 – 35 Reacties

Afbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijdenAfbeelding Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijden

Dit gevaarte gaat in het centrum van Brussel rijden
Maar waarom?

Het is geen rijdende trajectcontrole, het is ook geen Streetview-auto van Google en het is ook geen geavanceerde ijscowagen met verkoelende lekkernijen. Waar we naar kijken is een testauto van Toyota Motor Europe en het concern gaat dit voertuig inzetten op de openbare weg in het centrum van Brussel.

Na succesvolle autonome tests in Japan en de Verenigde Staten is nu Europa aan de beurt. Met een Lexus LS vol computerapparatuur gaat Toyota de komende dertien maanden een vaste route herhaaldelijk afleggen in Brussel, België.

De Lexus zal temidden van het drukke stadsverkeer gaan rijden. De auto is uitgerust met verschillende sensoren, LIDAR- en radartechnologie, camera’s en een positioneringssysteem. Achter het stuur zit een Toyota-medewerker die kan ingrijpen mocht de autonome auto een onverwachte move maken. Naast hem zit een systeembeheerder in de Lexus die de data analyseert.

Toyota wil met deze proef onder meer kijken hoe het overige verkeer reageert op deze autonome auto. Hoe representatief die data gaat zijn is afwachten. Een Lexus LS is alles behalve spannend, maar met alle apparatuur op het dak is de sedan een rijdende kermisattractie. Het zal in elk geval nieuwsgierige automobilisten opleveren.

De autonome auto is onderdeel van het L3Pilot project. Dit autonoom rijexperiment bestaat uit 35 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers, onderzoeksinstituten en overheden. Het L3Pilot project duurt vier jaar en is gedeeltelijk door de Europese Commissie gefinancierd.

Ook interessant!

  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Lexus IS Wax Edition gaat terug in de tijd
  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Lexus
    Video: meneer bekijkt Lexus op zeer bijzondere wijze

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, brussel, Lexus, ls, Toyota

Vorig bericht: « Zal deze Volkswagen veel geld gaan opleveren?
Volgend bericht: Max Verstappen gaat James Bond nadoen op Silverstone »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    11 juli 2019 om 11:02

    10 minuten door Molenbeek en alles is eraf gesloopt en gestolen.

    Login om te reageren
    • Volvo_440_turbo zegt

      11 juli 2019 om 13:36

      @str8six: Maar neen jong! Volgens linkse politici en sympathisanten waar ik mee gepraat
      heb is er daar écht niks aan de hand. Laten we voor een keer positief blijven en dit blind blijven geloven, heerlijk leven zo toch, niet?

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        11 juli 2019 om 13:41

        @volvo_440_turbo: Tot dat de aap uit de mouw kwam toen er bommen ontploften wat ik voorspelde in de discussies met hen, men wilde mij als leerkracht die aan die lievertjes lesgaf niet geloven… Mer het openbaar vervoer rij ik sindsdien meer, geef me maar koning auto met prinses step in mijn koffer…

        Login om te reageren
        • Volvo_440_turbo zegt

          11 juli 2019 om 13:43

          @volvo_440_turbo: sorry voor de schrijffouten.

          Login om te reageren
          • jpsienen zegt

            11 juli 2019 om 15:44

            @Volvo_440_turbo: Goeie monoloog!

            Login om te reageren
            • Volvo_440_turbo zegt

              11 juli 2019 om 15:54

              @jpsienen: dank je, ik werd er wat emotioneel van, vandaar de foutjes op het einde. Brussel is helaas niet meer wat het geweest is, ik heb daar ontelbaar keren agressie gezien naar andere mensen toe, politie en mezelf. Ik ben benieuwd of die zelfrijdende auto hiertegen geprogrammeerd raakt…

              Login om te reageren
              • Jantje_555 zegt

                11 juli 2019 om 16:02

                @volvo_440_turbo: ik denk dat veel west europese steden niet meer zijn wat ze geweest zijn door instroom. Maar het is hier niet auto-chtoon-blog maar gewoon autoblog

              • Volvo_440_turbo zegt

                11 juli 2019 om 18:46

                @jantje_555: Ok, ik zal dan niet meer reageren als iemand een voorzet geeft…

          • momo zegt

            11 juli 2019 om 16:57

            @Volvo_440_turbo: Jij bent leraar? Shit…. ik zou jou mijn hond niet eens toevertrouwen! Waar moet ik beginnen?

            Login om te reageren
            • Volvo_440_turbo zegt

              11 juli 2019 om 18:40

              @momo: Dat hoeft ook niet want ik ben bang van jou omdat jou papa wellicht een politieagent is.

              Login om te reageren
              • hooesi zegt

                11 juli 2019 om 20:06

                @Volvo_440_turbo: jouw zonder W …ben je echt leraar?

              • frank2b zegt

                11 juli 2019 om 20:26

                @hooesi: In Brussel wel.

              • Volvo_440_turbo zegt

                11 juli 2019 om 21:39

                @hooesi: Ik verlaagde me gewoon even tot het niveau van dit broekventje zijn reactie…

  2. Jantje_555 zegt

    11 juli 2019 om 11:05

    als ze deze auto in brussel zien gaan ze net ervoor invoegen en bruusk stoppen, de Toyota werknemer zal zijn handen nog volhebben

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 juli 2019 om 12:55

      @jantje_555: Geldt toch voor elke auto in BXL… ?

      Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        11 juli 2019 om 16:03

        @esprit_de_flandre: ook weer waar. Ik blijf wel lekker in Vlaanderen

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    11 juli 2019 om 11:10

    Tja, de constante file rondom Brussel zal best makkelijk in te regelen zijn….

    Login om te reageren
  4. Rohrl-fan zegt

    11 juli 2019 om 11:32

    Wel grappig, staat op garageplaten waarmee enkel mee vertrokken én terug aangekomen mag worden bij de garage. (De zogenaamde ZZ platen.)

    Ergens stoppen tussendoor mag dus niet! ?

    Login om te reageren
    • soes750 zegt

      11 juli 2019 om 11:52

      @rohrl-fan: ach ja, hoe wil je een autonoom rijdende auto staande houden? En wie moet je dan bekeuren. ZZ platen zijn dan toch prima

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      11 juli 2019 om 12:56

      @rohrl-fan: Waarom zou ie tussendoor moeten stoppen? De m/v/x achter het stuur is aan het werk hoor, en dat werk is zitten en rondjes maken…

      Login om te reageren
    • jerudo zegt

      11 juli 2019 om 14:12

      @rohrl-fan: als autohersteller dient de z-plaat enkel voor een proefrit. Als autoverkoper Mag de z-plaat zowel voor beroeps- als privéverplaatsingen worden gebruikt.

      Login om te reageren
      • jerudo zegt

        11 juli 2019 om 14:16

        @jerudo: wat ik eigenlijk wou zeggen is dat je info onvolledig was.

        Login om te reageren
        • Rohrl-fan zegt

          11 juli 2019 om 15:25

          @jerudo: Ik werk zelf in een garage.

          Je hebt 100% gelijk voor een gewone Z plaat, maar voor een ZZ plaat zijn de regels strenger en mag je onderweg dus niet stoppen.

          Bij ons op de zaak hebben we beide platen.

          Login om te reageren
      • Jantje_555 zegt

        11 juli 2019 om 16:04

        @jerudo: ZZ plaat is voor proefritten, Z plaat is voor garagehouders en dat is zoals hierboven vermeld minder streng dan een ZZ plaat

        Login om te reageren
  5. rulefollower zegt

    11 juli 2019 om 13:22

    Dat kan er best nog wel bij in het rustige BXL verkeer.

    Login om te reageren
  6. Volvo_440_turbo zegt

    11 juli 2019 om 13:54

    Ik ken een straat in Anderlecht waar hij niet in mag van de ‘locals’, hoe wordt dat probleem technisch gezien omzeild?

    Login om te reageren
    • momo zegt

      11 juli 2019 om 16:59

      @Volvo_440_turbo: Wat ben jij zuur zeg.

      Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        11 juli 2019 om 18:53

        @momo: Ik zou zeggen, kom eens af, ik zal je gidsen in Brussel, we kiezen 3 tijdstippen waaronder 1 keer ’s nachts, dan zal je mijn reactie wel begrijpen.

        Login om te reageren
        • frank2b zegt

          11 juli 2019 om 20:29

          @volvo_440_turbo: Ik ben allang af!

          Login om te reageren
  7. emping zegt

    11 juli 2019 om 14:10

    Lekker saai baantje, 13 maanden lang dezelfde route rijden.

    Login om te reageren
    • kenner zegt

      11 juli 2019 om 14:54

      @emping: buschauffeur?

      Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      11 juli 2019 om 16:05

      @emping: houd je van de straat, toch… lekker de airco instellen zoals jij wil ipv afstemmen met je mede collega’s

      Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    11 juli 2019 om 14:38

    Zo lang niemand Elon Musk durft tegen te spreken op gebied van Lidar geloof ik er niet in.

    Uiteraard is het niet zo dat het waar is omdat Elon Musk het zegt, maar niemand gaat de discussie aan. Met waterstof in plaats van batterij probeerde ze het ten minste nog…

    Login om te reageren
    • bitflip zegt

      11 juli 2019 om 16:40

      @flutterby: Die discussies zijn er best geweest, maar dat is een beetje oude koek met veel ongeteste meningen en stellingen.

      De miljoenen zijn verdeeld en de partijen die autonoom rijden mogelijk willen maken hebben het geld op hun favoriete paarden ingezet. Het is nu afwachten, wat doet de prijs van een lidar sensor, wie heeft de beste software die de sensor data interpreteert, wie heeft de beste software die kan omgaan met de dagelijkse irrationaliteit op de gewone weg, etc. etc.

      Login om te reageren
  9. jwee zegt

    11 juli 2019 om 15:55

    Dus er werken 35! partijen samen en dan gaat er 1 auto hetzelfde rondje rijden in Brussel. Dan levert toch nauwelijks data op, helemaal al je het vergelijkt met hoeveel Tesla’s er nu al overal rondrijden en hun data delen.
    Daarom vraag ik me echt af hoe ver andere auto merken echt zijn met het autonoom rijden of je hoort er gewoon niks van (kan natuurlijk ook nog).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North