Maar waarom?
Het is geen rijdende trajectcontrole, het is ook geen Streetview-auto van Google en het is ook geen geavanceerde ijscowagen met verkoelende lekkernijen. Waar we naar kijken is een testauto van Toyota Motor Europe en het concern gaat dit voertuig inzetten op de openbare weg in het centrum van Brussel.
Na succesvolle autonome tests in Japan en de Verenigde Staten is nu Europa aan de beurt. Met een Lexus LS vol computerapparatuur gaat Toyota de komende dertien maanden een vaste route herhaaldelijk afleggen in Brussel, België.
De Lexus zal temidden van het drukke stadsverkeer gaan rijden. De auto is uitgerust met verschillende sensoren, LIDAR- en radartechnologie, camera’s en een positioneringssysteem. Achter het stuur zit een Toyota-medewerker die kan ingrijpen mocht de autonome auto een onverwachte move maken. Naast hem zit een systeembeheerder in de Lexus die de data analyseert.
Toyota wil met deze proef onder meer kijken hoe het overige verkeer reageert op deze autonome auto. Hoe representatief die data gaat zijn is afwachten. Een Lexus LS is alles behalve spannend, maar met alle apparatuur op het dak is de sedan een rijdende kermisattractie. Het zal in elk geval nieuwsgierige automobilisten opleveren.
De autonome auto is onderdeel van het L3Pilot project. Dit autonoom rijexperiment bestaat uit 35 partijen, waaronder autofabrikanten, toeleveranciers, onderzoeksinstituten en overheden. Het L3Pilot project duurt vier jaar en is gedeeltelijk door de Europese Commissie gefinancierd.
10 minuten door Molenbeek en alles is eraf gesloopt en gestolen.
@str8six: Maar neen jong! Volgens linkse politici en sympathisanten waar ik mee gepraat
heb is er daar écht niks aan de hand. Laten we voor een keer positief blijven en dit blind blijven geloven, heerlijk leven zo toch, niet?
@volvo_440_turbo: Tot dat de aap uit de mouw kwam toen er bommen ontploften wat ik voorspelde in de discussies met hen, men wilde mij als leerkracht die aan die lievertjes lesgaf niet geloven… Mer het openbaar vervoer rij ik sindsdien meer, geef me maar koning auto met prinses step in mijn koffer…
@volvo_440_turbo: sorry voor de schrijffouten.
@Volvo_440_turbo: Goeie monoloog!
@jpsienen: dank je, ik werd er wat emotioneel van, vandaar de foutjes op het einde. Brussel is helaas niet meer wat het geweest is, ik heb daar ontelbaar keren agressie gezien naar andere mensen toe, politie en mezelf. Ik ben benieuwd of die zelfrijdende auto hiertegen geprogrammeerd raakt…
@volvo_440_turbo: ik denk dat veel west europese steden niet meer zijn wat ze geweest zijn door instroom. Maar het is hier niet auto-chtoon-blog maar gewoon autoblog
@jantje_555: Ok, ik zal dan niet meer reageren als iemand een voorzet geeft…
@Volvo_440_turbo: Jij bent leraar? Shit…. ik zou jou mijn hond niet eens toevertrouwen! Waar moet ik beginnen?
@momo: Dat hoeft ook niet want ik ben bang van jou omdat jou papa wellicht een politieagent is.
@Volvo_440_turbo: jouw zonder W …ben je echt leraar?
@hooesi: In Brussel wel.
@hooesi: Ik verlaagde me gewoon even tot het niveau van dit broekventje zijn reactie…
als ze deze auto in brussel zien gaan ze net ervoor invoegen en bruusk stoppen, de Toyota werknemer zal zijn handen nog volhebben
@jantje_555: Geldt toch voor elke auto in BXL… ?
@esprit_de_flandre: ook weer waar. Ik blijf wel lekker in Vlaanderen
Tja, de constante file rondom Brussel zal best makkelijk in te regelen zijn….
Wel grappig, staat op garageplaten waarmee enkel mee vertrokken én terug aangekomen mag worden bij de garage. (De zogenaamde ZZ platen.)
Ergens stoppen tussendoor mag dus niet! ?
@rohrl-fan: ach ja, hoe wil je een autonoom rijdende auto staande houden? En wie moet je dan bekeuren. ZZ platen zijn dan toch prima
@rohrl-fan: Waarom zou ie tussendoor moeten stoppen? De m/v/x achter het stuur is aan het werk hoor, en dat werk is zitten en rondjes maken…
@rohrl-fan: als autohersteller dient de z-plaat enkel voor een proefrit. Als autoverkoper Mag de z-plaat zowel voor beroeps- als privéverplaatsingen worden gebruikt.
@jerudo: wat ik eigenlijk wou zeggen is dat je info onvolledig was.
@jerudo: Ik werk zelf in een garage.
Je hebt 100% gelijk voor een gewone Z plaat, maar voor een ZZ plaat zijn de regels strenger en mag je onderweg dus niet stoppen.
Bij ons op de zaak hebben we beide platen.
@jerudo: ZZ plaat is voor proefritten, Z plaat is voor garagehouders en dat is zoals hierboven vermeld minder streng dan een ZZ plaat
Dat kan er best nog wel bij in het rustige BXL verkeer.
Ik ken een straat in Anderlecht waar hij niet in mag van de ‘locals’, hoe wordt dat probleem technisch gezien omzeild?
@Volvo_440_turbo: Wat ben jij zuur zeg.
@momo: Ik zou zeggen, kom eens af, ik zal je gidsen in Brussel, we kiezen 3 tijdstippen waaronder 1 keer ’s nachts, dan zal je mijn reactie wel begrijpen.
@volvo_440_turbo: Ik ben allang af!
Lekker saai baantje, 13 maanden lang dezelfde route rijden.
@emping: buschauffeur?
@emping: houd je van de straat, toch… lekker de airco instellen zoals jij wil ipv afstemmen met je mede collega’s
Zo lang niemand Elon Musk durft tegen te spreken op gebied van Lidar geloof ik er niet in.
Uiteraard is het niet zo dat het waar is omdat Elon Musk het zegt, maar niemand gaat de discussie aan. Met waterstof in plaats van batterij probeerde ze het ten minste nog…
@flutterby: Die discussies zijn er best geweest, maar dat is een beetje oude koek met veel ongeteste meningen en stellingen.
De miljoenen zijn verdeeld en de partijen die autonoom rijden mogelijk willen maken hebben het geld op hun favoriete paarden ingezet. Het is nu afwachten, wat doet de prijs van een lidar sensor, wie heeft de beste software die de sensor data interpreteert, wie heeft de beste software die kan omgaan met de dagelijkse irrationaliteit op de gewone weg, etc. etc.
Dus er werken 35! partijen samen en dan gaat er 1 auto hetzelfde rondje rijden in Brussel. Dan levert toch nauwelijks data op, helemaal al je het vergelijkt met hoeveel Tesla’s er nu al overal rondrijden en hun data delen.
Daarom vraag ik me echt af hoe ver andere auto merken echt zijn met het autonoom rijden of je hoort er gewoon niks van (kan natuurlijk ook nog).