
De tijd zal het leren.
Na 81 jaar is het doek gevallen voor de Volkswagen Beetle. Het icoon van de Duitse autofabrikant werd de laatste jaren in de Puebla-fabriek in Mexico geproduceerd. Deze week rolde de het allerlaatste exemplaar van de band.
Het waren zeker geen 81 onafgebroken jaren voor de Beetle. De auto kent sinds de introductie in 1938 slechts drie generaties. Het model heeft dan ook grote tussenpauzes gehad. De meest recente modellen zijn de New Beetle, geïntroduceerd in 1998 en de huidige Beetle, geïntroduceerd in 2011. Tussen het einde van de New Beetle (2003) en de productie van de huidige Beetle zat overigens acht jaar.
De laatste jaren was de Beetle geen succes meer. Toch kan dit allerlaatste exemplaar behoorlijk wat geld opleveren als de auto in de toekomst geveild gaat worden. Of dat ooit gaat gebeuren is nog maar de vraag. De allerlaatste Beetle komt namelijk niet in handen van een klant, maar krijgt een plekje in het Volkswagen museum in Mexico-Stad. De fabriek in Puebla gaat zich nu richten op crossovers en SUV’s voor de Noord-Amerikaanse markt. Een segment dat wél booming is. En Mexico werd de laatste Beetle ontvangen met een orkest, confetti en droegen de medewerkers shirts met de tekst ‘Gracias Beetle’.
Beetje leguber om een dode pas na 20 jaar te begraven.
De laatste echte Kever is in 2003 in Mexico gebouwd.
Benieuwd naar het eerste Godwin-reactie………
@911targa: Die maak je nu net zelf…
53 dollar ?
Hehe eindelijk. Wat een fout/flut project was die New Beetle. Golf met een nieuwe body maar geen aandacht voor de praktische kant.. een aanfluiting.
@w0o0dy: beetje zoals de Fiat 500
@str8six: en de new mini…. Eigenlijk al die ‘retro’bakkies
@numpty: toch wel bijzonder dat de 500 en Mini hele grote successen waren en de Beetle toch wel een behoorlijke faal.
@str8six: Simpel, die zijn beter en mooier. Daarnaast was de Beetle een Golf met een ander kleedje, en een hogere prijs. De 500 en Mini hebben geen last van die interne concurrentie…
@str8six: die kever was gewoon te lomp. Hij leek de helft groter dan een Golf. Vooral die laatste. Als ze het ontwerp gewoon ff op 90 graden hadden gewassen… Formaatje iets groter dan een Polo was perfect geweest.
Hij komt wel weer terug. Als ID 1303 of zo. Elektrokevers ftw.
@forza: of ID 1933…
Ik vond die laatste versie als Dune-editie in dat metallic goude kleurtje wel lekker om eerlijk te zijn.
@ghost: die is inderdaad niet verkeerd.
Ik vond deze reactie via Instagram van MINIUSA wel een beetje pijnlijk :-)
https://www.instagram.com/p/BzwCaAWBpyY/
@hallobanaan: vindt ‘m geweldig!
Ah… dus even tijdelijk het museum in, een hype creëren rondom de laatste ooit en dan uiteindelijk via een veiling veel Bugs terugkrijgen voor die laatste Bug. Waarom lukt dat nooit met de spulletjes die in mijn schuur liggen?
Tja, vanmorgen toevallig twee zien rijden. Lang geleden dat ik ze gezien had. Het heeft niet het succes gebracht wat men had gehoopt….
Zonder new Beetle was de mini alsook de 500 er niet geweest. Laat die 500 nog het enige fiat model zijn…. over treurig gesproken.
@amersfoorter: Je vergeet gemakshalve de Panda, Tipo, 124 Spider en alle bedrijfswagen modellen.
@milan0: ja want die gaan echt als warme broodjes?
@tymo:
De wereld is groter dan NL
Gewoon een echte Dunebuggy uitbrengen en als crossover verkopen. Dan loopt de Beetle weer als een tiet
De New beetle concept (Concept 1) vond ik er leuk uit zien. Later toen de auto als productiemodel werd gepresenteerd vond ik hem tegen vallen. Opvallend was ook dat men van de bodemgroep van de Polo was overgestapt op de van de Golf waardoor het ineens een grotere auto was.
In de VS was de auto geruime tijd een succes maar hier in Europa kreeg het ding de handen minder op elkaar. Het werd een auto die volgens het stereotype door dameskappers e.d. werd gereden.
Toen de nieuwigheid er af was liep ook de animo sterk terug.
De leukste kaefer blijft toch de serie die door anti Porsche mensen wordt aangeduid als platgeslagen. ;-)
In het pastelblauw met linnen kap en putdekselwieltjes vond ik het een guitig karretje voor vrouwlief. Echter niet guitig genoeg dat een van ons tweeën er ook daadwerkelijk een voor haar gekocht heeft. En daar wringt de schoen, want wij zijn blijkbaar niet de enigen die hem niet gekocht hebben.
Tja, een leuke VW is gewoon niet wat de mensen willen.