Dit gezapige muurbloempje ontpopt zich tot dure escort

Auteur: , 30 Reacties

Je raadt nooit wat voor bedrag iemand neertelde voor deze Ford Escort uit 1980.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 97.875 Pond bracht deze Escort op, bij de huidige wisselkoers goed voor een dikke 110.000 Euro. De RS2000 werd in 1976 geïntroduceerd naast de RS1800 met het ‘Pinto’-blok onder de kap. Deze motor werd als iets gebruiksvriendelijker gezien als de RS-en met minder cc’s, ondanks dat de Ford Pinto waar de motor naar vernoemd werd bekend stond te exploderen.

De twee-punt-nul die zijn vermogen van 110 pk naar de achterwielen stuurde maakte de Escort goed voor een nul-naar-honderd in 8,5 seconden. Helemaal niet verkeerd voor die tijd. Ter vergelijking: een Porsche 924 deed 9,6 seconden over dezelfde sprint.

In 1978 achtte Ford het een goed idee om met een speciaal model op basis van de RS2000 te komen voorzien van extra goodies. De RS2000 Custom had onder andere Recaro stoelen, een middenconsole, een mat in de kofferbak en 13″ pornojetsers. Bovendien had de RS2000 Custom een speciale neus die het model onderscheidde van de andere Escorts.

Je had het al door, het exemplaar waar de dikke som geld voor betaald is betreft zo’n Escort RS2000 Custom. Bovendien heeft ‘ie slechts 927 mijl gereden. De auto werd besteld bij Ford Dealer T.C. Harrison in juli van 1980 in het wit met een donkerbruin interieur. De eerste eigenaar reed er maar sporadisch mee, alvorens de auto door te verkopen aan een verzamelaar die er nog minder mee reed. Zodoende is de auto een soort tijdcapsule geworden.

Desalniettemin, ruim een ton voor een oude Escort is een pretty penny. Zou jij het er ook voor over hebben, of spaar jij je geld liever voor een date met Angela Schijf?



30 reacties

Als ik echt moet kiezen, kies ik optie 1.
Een middenconsole, een mat in de kofferbak en 13 inch velgen. Wat een mooie tijd!
@viezefreddyw:
Hella mistachterlichten
Carello achterlichten
Cibié koplampen
60 Ah Bosch wisselstroomdynamo,
De inkoperts van Ford hadden het stervensdruk toen!
Ongelooflijk dat ie toen voor 20.583 keiharde Guldens verkocht werd.
Iedere civiele uitvoering van een succesvolle rallywagen wordt geld waard.
Voor een RS 2000 met het juiste typeplaatje, onverprutst en maagdelijk is deze prijs te rechtvaardigen.
Probeer er maar eentje in deze staat te vinden.
@desjonnies: Even met alles respect hoor, jij noemt een aantal zaken die de prijs rechtvaardigen. Tegenwoordig gaan kunst en auto’s voor exorbitante bedragen onder de hamer en waarom?
Niet omdat er van alles is wat die prijs rechtvaardigt, maar wat de gek er voor geeft.
@desjonnies: Verder is het een geinig karretje hoor, met wat auto historie.
@desjonnies:
Vorige week zaterdag bij Bodegraven werd ik door een parel van een RS ingehaald.
Misschien niet in deze staat maar wel wit.
Toch ook leuk als je terugkomt van de Lotus winterfair in de stromende regen.
Eeuwig zonde dat er niet mee gereden is.
Wat een bedrag. Jammer dat er zo weinig mee gereden is. Gezien de prijs die de huidige eigenaar heeft betaald denk ik dat dit een echte trailerqueen gaat worden…
Naar concoursjes, 1e prijs pakken en terug op de trailer. Jammer. Want dit soort auto’s is gemaakt om te rijden en van te genieten.
@jeroenwz: maybe. Er zijn ook fanaten die zulke dingen met volledig originele spullen tot nieuwstaat terugbrengen. Ik kan me voorstellen dat bij een concours dat soort auto’s meer waardering krijgt vanwege de hoeveelheid tijd en moeite die erin gestopt is, vergeleken met een auto als dit, die simpelweg goed geconserveerd is.
Eigenlijk is het een beetje het kleine broertje van de capri mk2. Het is best een leuk ding om te zien beetje overpriced dat wel.
Een gezapig muurbloempje is dit nauwelijks te noemen, starre achteras die lekker klappert en tekeer gaat, een wagen die alleen maar dwars wil op een nat wegdek.
Geen ABS, ASP lane warning departure.
Best een linke wagen.
Leuker om dan een knappe ‘normale’ op te zoeken en daar wat period correct mods op te doen. Dan maak je hem eigen en kun je er nog eens mee op stap. Want voor 100k en die km stand gaat geen mens er nog mee rijden helaas.
Heb er een gehad ,ook wit van 1976. Voorfront was van rubber. Toch was de Golf GTI met 110 pk sneller als de Ford. Had ik m maar bewaard.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind het echt raar dat mensen een auto kopen om er vervolgens niet mee te rijden. Ik kan me niet voorstellen dat de eerste eigenaar dit kocht met de gedachte dat hij in de toekomst veel geld waard zou zijn.. Of had de man zo’n uitgebreide wagenpark dat de Ford nooit aan de beurt kwam. Vragen..vragen…
@misterdrogba: heb jij thuis niets staan, waar je feitelijk niets mee doet en er alleen staat om mooi te zijn, om naar te kijken?? Of je dat met een Escort moet doen is weer een ander verhaal…
Ik ga voor Angela
Voor 100.000 pond rij je betere en mooiere wagen jongens. Kom op. Liefde voor een klassieker snap ik, maar ik ken stoomstrijkijzers die er beter uitzien.
Het Pinto blok lag nooit in de Ford Pinto. In de Ford Pinto lag een Lima blok
100.000 voor zo’n lelijke wagen. Dan mag t wel een RS model zijn…. Je betaalt zoveel louter voor de teller. Ik zou t r zeker niet voor over hebben
Op deze veiling zijn meer mooie Fords verkocht, oa een Sierra RS500 en Escort Cosworth.

Dat ik een zwak heb voor de mk2 mag duidelijk zijn, maar als ik een ton aan een Ford uit mocht geven zou ik niet voor deze gaan. Kennelijk dachten tenminste 2 mensen daar anders over, en dan krijg je dit soort prijzen.
Elke RS2000 had deze neus. Niet specifiek de custom. Een RS2000 met platte neus is veelal gebruikt in de rally sport, die fronts zijn veel goedkoper. @dijan, het was geen rubber maar een soort kunststof. Dingen kunnen in de loop van tijd goed vervormen, een strakke RS neus is daardoor best kostbaar…
OT; natuurlijk één van ’s werelds beste auto’s… Blokken zijn vet lomp maar wel uberdegelijk, sterk gemodificeerd kunnen ze rond 220pk leveren, voor een 8 klepper best aardig. Uiteindelijk ook gebruikt als basis voor de latere RS Cosworths wat daarmee een leuke en veel uitgevoerde conversie biedt. Het Is alleen zo jammer dat ze rotten waar je bij staat…
@davelepeef:
Bayflex van Bayer, zelfde spul als de rubberen bumper van de MG-B van 1975 heb ik me ooit laten vertellen.
@desjonnies: ik dacht gewoon polyester eigenlijk. Wie weet. De mijne heeft gewoon een stalen neus ;)
Dopje van het ruitensproeiervloeistofreservoir is helaas nog zoek. Anders was hij nog meer waard.
Volgens mij rijd dit beter als angela schijf
Dat bruine interieur. Geweldig!
Ik denk dat de Ford een betere investering is dan Angela Schijf. Niet dat er iets mis is met haar, maar ik denk als je haar 40 jaar onder een doek in de garage zet, dat het mooiste er dan wel van af is.
Voor sommige is dit een jongensdroom, dus snap de prijs wel. Er zijn ook auto’s waarvan ik het 3 dubbele wil betalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).