Autoblog Advies: Duitse klassieker voor € 50.000

Auteur: , 86 Reacties

Kun je tegenwoordig nog wat krijgen voor 50 mille als je een oude Germaan zoekt?

Autoblog.nl is een Nederlandse site, die desalniettemin een enorme achterban in het buitenland heeft. Met name de Belgen zien we geregeld voorbij komen. In dit geval ook voor de adviezen, want we hebben een aanvraag ontvangen van een zuiderbuur! Het gaat om een bericht van Lennarth. Hij is namelijk in de fortuinlijke positie om een leuke auto uit te kunnen kiezen.

Lennarth heeft de beschikking over een riant budget en wil dat graag spenderen aan iets met vier wielen. Hulde! Maar Lennarth wil het wel wijs besteden. Dus niet een nieuwe Kia Sorento, maar een heuse klassieker. Eigenlijk om twee redenen. Ten eerste voor de hobby kilometers. Ten tweede als investering. Het zou Lennarth niet verkeerd uitkomen als de auto meer waard zou worden. Het belangrijkste is dat de auto redelijk betrouwbaar is. Laatste wens: de voiture moet uit Die Heimat komen. In de tabel staat het allemaal duidelijk beschreven:

Huidige /vorige auto's:Seat Leon, Audi A4 Allroad
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€50.000
Jaarkilometrage:2.500 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Oldtimer voor tijdens het weekend
Gezinssamenstelling:2 volwassenen + 2 kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Duitse merken, waardevaste modellen
No-go modellen / merken:Wagens met beperkte betrouwbaarheid

Voordat we beginnen met de aanbevelingen een klein algemeen advies. Het is namelijk onmogelijk in te schatten hoe betrouwbaar een klassieker is. Staat, historie, onderhoud en liefde zijn minimaal net zo belangrijk als een reputatie voor betrouwbaarheid. Kilometers zijn niet zo heel erg belangrijk. Een auto van 25 jaar oud met twee ton op de klok heeft jaarlijks 8.000 gelopen. Dat valt heel erg mee.  Tweede tip. Als je de keuze hebt gemaakt voor een type auto is het zaak je goed in te lezen. Bekijk op merk- of model-specifieke fora en sites voor de belangrijkste aandachtspunten. Laatste tip: zoek de auto die je het meest aanspreekt. Mocht de waardestijging niet zo uitpakken als je had gewenst, dan heb je er nog wel lol aan gehad!

Audi Quattro
€ 49.950
1981
60.000 km

Een waar icoon. De DTM specials (M3 en 190 Cosworth) zitten al jarenlang in de lift. Nu lijkt de Audi Quattro dan eindelijk omhoog te gaan. De zeer zeldzame Sport Quattro is al onbetaalbaar. In het budget zijn tegenwoordig nog goede Ur-quattro’s van de eerste serie te vinden. De Audi quattro is nog heerlijk old-school. Dus een roffelende vijfcilinder met bakken turbo-lag. Maar het moment dat de turbo erin komt bij het uitaccellereren van een bocht blijft een zeldzaam genoegen.

Audi Quattro

Porsche 944 Turbo
€ 49.950
1985
87.500 km

De Porsche 911 is natuurlijk bijna de standaard keuze, maar is het ook de beste Porsche? Dat valt te betwijfelen. De Porsche 944 Turbo doet eigenlijk alles net even beter. Ondanks de fabrieksopgave is de 944 Turbo gewoon de snellere auto. Maar ja, dat helpt niet echt bij het aanprijzen van een 911 of 928. De motor is in principe de helft van de 928’s V8, maar dan met een enorme turbo. Het opgegeven vermogen van 220 pk mag gerust een understatement heten. Maar waar de auto echt op scoort is wegligging, die nog echt van deze tijd is. Obscuurder kan ook in de vorm van de 924 Carrera GT, maar die auto’s zijn stervensduur zonder daadwerkelijk beter te zijn. In het budget kun je de mooiste 944’s Turbo’s vinden.

Porsche 944 Turbo

Mercedes-Benz 450 SL (R107)
€ 47.900
1979
37.500 km

Als het niet direct heel sportief hoeft te zijn, maar uiterst plezierig. Ondanks de naam ‘Sport Leicht’ staat alles in het teken van comfortabel cruisen. Zeker in het geval met een V8 en automaat. Het is een beetje een standaardkeuze, maar daar zijn goede en valide redenen voor. De SL is namelijk geschikt om geregeld mee te rijden. Deze auto komt uit de tijd dat Mercedes hun auto’s nog te goed bouwde. Mits het onderhoud correct en tijdig is uitgevoerd, is de betrouwbaarheid uitstekend te noemen. In het budget zijn er voldoende keurige exemplaren te vinden. De SL was populair onder coureurs (Schumacher), Stalinistische dictators (Ceaușescu) en schreeuwende dementen (Trump).

Mercedes-Benz 450 SL (R107)

BMW 3.0 CS (E9)
€ 49.500
1972
95.000 km

Persoonlijke favoriet. Zo’n Batmobile (CSL) is natuurlijk iconisch en bruut, maar wellicht te opvallend. De 3.0 CS is een zeldzaam elegante auto. Een zwarte met beige interieur en voldoende glimmend chroom staat voortreffelijk. Het is overigens wel een oude auto ondertussen, dus qua rijden overduidelijk een oldtimer. Maar wel een heel erg fijne! De zes-in-lijn is niet mega-krachtig, maar wel heel soepel. Je moet een beetje toeren maken om de snelheid erin te houden, maar dan word je beloond op een turbine-achtige huil zoals alleen een BMW kan maken. Qua waardestijging ook een solide belegging, volgens de Duitse Oldtimer Index.

BMW 3.0 CS (E9)

Porsche 911 Carrera 3.2 Coupe (G-Modell)
€ 47.500
1984
85.000 km

De Porsche 911. Behoeft die auto nog enige introductie? Tegenwoordig is de Carrera de basis-911, maar er is een tijd geweest dat er nog een model onder zat. Je kan namelijk ook kiezen voor de 3.0 SC. De 3.2 Carrera is sneller, strakker en sportiever. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat je zeer strakke 3.0 SC’s kunt krijgen in het budget. Dit terwijl de 3.2’s al aardig prijzig beginnen te worden. De 911 biedt wel een unieke sensatie tijdens het rijden. Tel daarbij op dat ze behoorlijk betrouwbaar en ze zelfs redelijk praktisch zijn. Het is dus niet vreemd dat het model veel mensen aanspreekt.

Porsche 911 Carrera 3.2

Bitter CD Coupe 5,3
€ 49.000
1978
74.500 km

Hartstikke leuk en aardig, zo’n 911 of SL. Maar zijn dat niet erg voor de hand liggende keuzes? Wellicht. Voor 50 mille kun je ook een ware exoot krijgen als de Bitter CD Coupe. Bitter is het geesteskind van Duitser Erich Bitter en de Bitter CD Coupe was zijn grootste succes. Nu moet je je daar niet te veel bij voorstellen, want er zijn er minder dan 400 van gebouwd. De Bitter CD staat op het platform van de Opel Diplomat en heeft een 5.3 liter V8 van Chevrolet onder de kap. Vrij sobere techniek voor zo’n schitterend ontwerp. Voor de motor en aandrijflijn is voldoende te vinden, maar voor specifieke onderdelen als plaatwerk en dergelijke moet je goed zoeken. De opvolger van de CD (de SC) kan ook in het budget, maar is nog lastiger te vinden.

Bitter CD Coupe 5.3

Ford Escort RS2000
€ 45.000
1973
30.000 km

Van de eerste Ford Escort zijn een paar leuke varianten geweest: de RS1600, de Mexico en deze RS2000. De RS1600 is de meest bijzondere. Deze heeft de 1.6 Cosworth-BDA Twin Cam met 115 pk. De RS2000 is de ‘trage’ variant met de 2-liter motor uit de Pinto, goed voor 100 pk. Om mee te rijden is de RS2000 zeker niet te versmaden. De RS2000 heeft meer koppel en is minder nukkig. Daarbij zijn uitstekende exemplaren goed te vinden in het budget, een RS1600 is lastiger. Waar je wel goed op moet letten is of de auto origineel is. Van de RS zijn niet zo veel exemplaren gemaakt, van de gewone Escort wel. Er zijn voldoende Escorts omgebouwd. Die kunnen net zo leuk zijn, maar niet zo duur.

Ford Escort RS2000

Yolo: Alpina B9 Coupe (E24)
€ 55.000
1982
125.000 km

Mocht de 3.0 CS net even te klassiek zijn, is een BMW 6 Serie een goede optie. In het budget kun je schitterende exemplaren vinden. Maar het kan zelfs schaarser, want wat dacht je van de Alpina B9? Met deze auto was je in de vroege jaren ’80 helemaal het mannetje (m/v). Qua prestaties kom je nog steeds niets te kort eigenlijk, want een 0-100 km/u tijd van 6,9 seconden is nog steeds erg vlot te noemen. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid van 245 km/u. De B9 is zeer zeldzaam, dus je hebt niet veel keuze. Een B7 Turbo is eventueel ook mogelijk, maar dan moet je je budget verdubbelen.

Alpina B9 Coupe 3.5



86 reacties

@willeme: wederom een leuk en interessant lijstje!!
Over de R107. Prachtige auto’s, ik ben samen met mijn vader 1tje aan het restaureren. Technisch zijn die dingen heel solide, maar ze kunnen aardig roesten. Let daar een beetje op.
Wil je echt de sheriff uithangen koop dan een Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, misschien lukt een oude AMG ook wel maar zo’n 300 klinkt en rijdt echt fantastisch, weinig porsche’s van toen die dat konden evenaren.
Misschien kun je nog wel een nette 280se coupe vinden. Rijden subliem en de prijzen rijzen nu echt de pan uit. Gaan dezelfde kant op als de cabrio. Mocht je gaan voor een sedan, die zijn waardevast maar zullen geen records breken. Al zullen ze wel gaan stijgen.
@henkhupelschoten: de coupé natuurlijk, de mooiste auto die je kunt kopen!
@henkhupelschoten: 450SEL 6.9 moet ook in het budget passen. Die is nog net even wat cooler en zeldzamer.
Oh als ik dat geld toch te besteden had, kocht ik een e28 m5. Heerlijke bak.
@bmwkevin: goh.. Dat jij een BMW zou kiezen. Echt niet verwacht.
Lijkt me eerder het lijstje van overpricede ‘classics’. Goede investeringen zou ik het ver van noemen…
@freddydevadder: ik wacht nog steeds op uw lijstje met betere alternatieven.
>De SL was populair onder coureurs (Schumacher), Stalinistische dictators (Ceaușescu) en schreeuwende dementen (Trump).

Wat een heerlijk stukkie!
Een Porsche 997. Nòg geen oldtimer, maar dat wordt tie vanzelf natuurlijk en je betaald nu nog een eerlijke prijs
@jorden: ik heb begin dit jaar een 996 C2 cabrio aangeschaft. In veel opzichten gelijk aan de 997 en met de nodige modificaties zeer betrouwbaar. Een geweldige rijdersauto die momenteel goed betaalbaar is, maar de prijzen hebben nu wel de bodem bereikt en daarom interessant.
De 3.0 CS is een heerlijke bak. Zag er laatst in Zuid Duitsland 1 staan in het blauw, heel gaaf.
Als je een Rolls Royce wil, maar dan voor on-Rolls geld; Rover P5.
Als je een Aston Martin wil, maar dan voor on-Aston geld; MGB GT.
Als je een Ferrari wil, maar dan voor on-Ferrari geld; FIAT 2300s.
Als je een Porsche 911 wil, maar dan voor on-Porsche geld; TVR Grantura.
Als je een Facel Vega wil, maar dan voor on-Facel geld; Alvis TE/TD/TF.

Of ze ooit meer geld waard worden? Geen idee, ik ben niet zo goed in koffiedik kijken, maar ik heb wel het idee dat genoemde wagens steeds meer erkenning krijgen.
@rob:
Oja, vergeten:
Als je een AC Cobra wil, maar dan voor on-Cobra geld: Daimler SP250.
@Rob: moet iets Duits zijn, al had ik daar zelf niet de nadruk opgelegd, met name door de lijst die je net schrijft
@janmetdelangeachternaam: excuus, is de voorkeur
@rob: Als je een Miura wil, maar dan voor on-Miura geld; Alfa Romeo Montreal.
btw liever een Alvis dan een Facel Vega.
@sezz:
Lamborghini Countach, voor on-Lamborghini geld; Lotus Espirt.
Bentley Continental, voor on-Bentley geld; ik wou Bristol Blenheim zeggen, maar die zijn nog best prijzig ;-) De laatste Cadillac Eldorado dan maar?

Maar goed, klassiekerbubbel of niet, er is nog meer dan genoeg leuks te koop voor 50k ;-)
@Rob: Fiat 2300s heb je heel goed gezien maar doe me toch de Facel maar, dan maar de Facellia
@seicilindri:
Ja, heel gaaf zo’n Facellia. Maareh, zijn die nog haalbaar voor 50 duizend euro..?
@rob: ja zelfs dat gaat inderdaad al moeilijk worden voor een nette.
Ik ben er toevallig een aan het compleet aan het restaureren en net klaar met de carrosserie etc. Nu alleen (!) nog even opbouwen.
Die was inderdaad ruim onder de 50k en met APK maar ook alweer een paar jaar geleden dus voor de grote bubbel.
FIAT’S 2300S coupe heb je helemaal gelijk in en daarvan staan er hier ook wel een stuk of 6 plus nog het nodige ander leuk spul.
Die 2300 is een sterk onderschatte auto waar ik een warm voorstander van ben (mijn nick komt ergens vandaan nietwaar ?) .Overigens kruipen die ook al aardig naar de 50k toe en onder de 40k heb je vooral rommel.
@seicilindri:
Dat FIAT een goudmijn is kwa klassiekers, weet inderdaad lang niet iedereen. Ik ben de laatste jaren met regelmaat verrast wat FIAT allemaal gebouwd heeft.

Ik zie nu ook je 2300 stationwagon op autojunk, mooi hoor! Echt helemaal mijn smaak. In een beetje dezelfde categorie blijft ik de Peug 404 stationwagon een heerlijke automobiel vinden.

Je maakt me overigens wel nieuwsgierig. Een Facel restauratie, een coole VW bus, zes 2300tjes, wat is het dat je doet? Restaurateur, handelaar, consignatie, hobby, verzamelaar of een combinatie van dat alles? ;-)
@rob: allereerst liefhebber en verzamelaar.
Maar uiteindelijk ben ik ook voor mezelf begonnen als restauratie en klassieker onderhoudsbedrijf van en voor liefhebbers. Daarnaast ben ik bv ook de officiele importeur voor Nardi sturen etc.
Mijn eigen collectie omvat nog veel meer trouwens, zie bv mijn Avatar .

De Facel is van een goede klant die inmiddels.ook een vriend geworden is . Zoals ik al zei : door liefhebbers voor liefhebbers. Bij mij zak je niet tot je enkels in het hoogpolig maar is er wel liefde voor de automobiel.
@seicilindri:
Mooi om te horen! Niks mooier dan van je passie je werk kunnen maken.
Ik zou zeggen succes en keep up the good work, en plaats je een fotootje op Autojunk als de Facel klaar is? ;-)
@rob: nee, dat is een klantenauto, beter van niet.
Bovendien heb ik het idee dat het niet echt besteed is aan de meesten hier die liever een Audi RS6 zien….
Daarom heb ik ook de rest van mijn collectie niet hier gepost.
Maar mocht je het leuk vinden kan je een kijkje nemen op mijn facebook pagina ( zoek even op Classic Passion classic car care)
@seicilindri:
Ah, uiteraard, begrijpelijk. Ik ga een kijkje nemen op je facebook pagina
@Rob: want een MG B kan je vergelijken met een Aston?
@futse:
Jup. De kleine MGB GT heeft de uitstraling en allure van een Aston Martin DB5.
En met de 3.5 V8 is het nog een krachtpatser ook.
Corvette ZR1 uit 1991, 1992?
Erg betrouwbaar, 375 peekaatjes en een heerlijke V8.
Duidelijk de R107, droomauto sinds mijn geboortedag. Daarnaast blijft het me verbazen dat Henry Ford onterecht als Duitser aangezien wordt.
Mbt de Bitter: de CD is lastiger te vinden. Voor de SC hoef je minder moeite te doen. De laatste steekt echter krakkemikkiger in elkaar. Het interieur veroudert snel. Ik zou voor de CD gaan.
Wen hier maar niet aan allen. Maar voordeze zoektocht zou ik voor een Ford Sierra Cosworth gaan. De vleugel cossie in dit geval!! En als je geld overhoud lekker stage 3 laten tunen! Meer als genoeg.
Overigens lijk mij een Mercedes W108 of W109 het meest geschikt voor Lennarth.
En over de Mercedes 107: wat kunnen doe ongelofelijk rotten! De bodem lijkt vaak hard maar wat er vaak onder de plastic beschermlaag te vinden is……
Uit het lijstje lijkt de Porsche nog de beste keus. Zolang de youngtimerbubbel aanhoudt natuurlijk.
Het zou me niks verbazen als de bubbel weer op barsten staat
BMW 850 CSI
@juniorclk: voor 50k?
@bassx: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=309782260
@rufctr01: komen nog wat extra kosten bij voordat hij op Nederlands kenteken staat… ;)
@e1000bmw523i: met die leeftijd een paar honderd euro
Een 500SEL of een 500SEC!
Uit deze lijst een 911 zonder twijfel
Ik ben het eens met Willemse dat de E9 de favoriet uit het lijstje is. Ik zou dan stellig voor de 3.0 CSi (in plaats van de CS) gaan, wat net moet kunnen in het budget. Dan nog Alpina-sloffen er opzetten en vooral de standaard vier-bak verwisselen voor een vijfbak (niet de sportbak, maar de overdrive). Naar mijn rijervaring is het in het geen gedateerde auto, ondanks de leeftijd. De E9 stuurt goed en precies, is lichtvoetig en zeker snel (met name de CSi), een heerlijke reisauto en mooi om te zien, maar dat laatste is een kwestie van smaak. Ik kan een ieder de E9 aanraden, dus ook Lennart! Ik ben benieuwd wat zijn keuze wordt.
Spaar een paar jaar door en koop een mooie Mazda Cosmo 110s. Waarom focussen op Duitse auto’s? Er komt zoveel moois uit Japan.
@tge1: waaronder de Toyota Prius!
@tge1: Omdat Lennarth de man met de cash is en die wil Duits, daarom.
De eerste suggestie, de Audi Quattro, zo ook mijn voorkeur hebben. Waar de schoen wringt is, dat 50 mille als budget voor dit (schaarse) type al behoorlijk aan de krappe kant aan het worden is. Ook moet je je als eigenaar realiseren dat de onderdelevoorziening bij lange na niet het niveau heeft van concurrenten als Porsche, BMW of Mercedes. Maar boy, die vijfcilinder-grom vergoedt veel. Heel veel.
Mercedes 500 E. Hou je nog geld over voor onderhoud ook nog…
Porsche 968 Club Sport. Rijdt beter dan een 911 volgens de kenners (not me) en zijn in goeie staat te vinden. Kost nu 25 mille, wordt alleen maar meer waard. Ben je ook meteen “connaisseur” omdat je geen 911 hebt.
Ipv een B9 coupe gewoon een B9 sedan, die zijn nog wel onder de 50k te vinden. En anders mij een berichtje sturen 😁
Koop een 911. Wordt het toch. Dus gewoon 1 uitzoeken en afrekenen.
Wat mij opvalt: hij zoekt een betrouwbare auto. Deze genoemde auto’s hebben stuk voor stuk mijn zegen, maar het zijn allen oude bakken. Wanneer je hier mee gaat rijden, zou je soms dure stukken moeten vervangen. kan je dit zelf omdat je gewoon super handig bent, dan valt dit mee. Ben je afhankelijk van specialisten en bedrijven, zijn dit gewoon bodemloze putten. Hoe goed de waarde ook zogenaamd zal blijven.
Bijna 50 mille voor een 944??? Wtf!

Ok weliswaar een turbo en niet teveel kilometers, maar dan nog. Zijn die dingen ook zo enorm in prijs gestegen de laatste jaren?
@ijoost: nee hoor , valt wel mee . Voor €20 k koop je ook een leuke. €50 k is vraagprijs voor zeer lage km auto .
@willeme heeft weer een leuk lijstje samengesteld, maar wel een lijstje vol voor de hand liggende usual suspects. Met wat intensiever speuren kom je nog veel meer leuks tegen. Omdat het een oldtimer moest zijn, viel de 8-serie helaas af. Binnen het gestelde budget vind je héle nette exemplaren. Maar oldtimer dus.
Ik trap af met een zeldzame verschijning: een BMW 3200CS. V8 in het vooronder en ontworpen door een Italiaan. Het zou hierna heel lang duren voordat BMW weer een V8 in een model zou lepelen. Let wel: deze staat op een veiling welke 9 augustus a.s. sluit, dus je moet er snel bij zijn.
Aan de andere kant van het spectrum wederom een BMW, maar dan de kleinste, namelijk de Isetta. Deze baby-BMW – hier in babyblauw – heeft BMW van de ondergang gered.
Tot slot nog een vooroorlogse cabriolet in de vorm van deze BMW 326. Niet zo snel als zijn grotere (en luxere) broertjes, de 327 en 328, maar wees eerlijk; is dat een minpunt?

Zo, en nu ga ik wachten tot @willeme of @autoblogger deze comment uit het spamfilter gevist hebben…

-Edit: eruit gevist!! Gave toevoegingen!-
Wie bijna €50k neertelt voor een 944 is niet goed wijs in mijn ogen. Het is dan wel een turbo maar dat ziet niemand. Je koopt een gewone 944 voor minder dan €8000.
Het zal wel weer een 911 worden, ga dan voor de 996 turbo, die gaat zeker nog stijgen in waarde en is om van de 996 reeks te zijn eigenlijk wel een beauty.
De Yolo verdiend een eigen artikel, nu al verliefd.
Uitgebreide verkooptips, super!

Echter is de Carrera 3.2 de eerste “Carrera” die een basismodel was, hij verving de SC. De Carrera 3.o is de laatste Carrera die boven het basismodel stond.
TopTip:
ALLES in Willeme’s lijstje Roest als de neten, zelfs de ‘gegalvaniseerde’ 911.
De enigen die qua DemisRoessos gevoeligheid door de beugel kunnen zijn de Audi en de 944.
Vooral de R107 en beide BMW’s roesten gelijk een AlfaSud!
@desjonnies: Geen nieuws, elke auto van 25 jaar+ moet natuurlijk op roest geïnspecteerd worden.
@desjonnies: doorgaans adviseer jij alleen maar roestbakken. Waarom dat nu opeens een issue zou zijn, bij een ‘weekend auto’, die hoogstwaarschijnlijk binnen staat en van dec t/m feb niet gebruikt wordt, is mij een raadsel.
Aangezien ik nergens zie dat het een sportief model moet zijn:
Steyr Pinzgauer
Mercedes Unimog

Bijna gegarandeerd betrouwbaar en waardevast.
Mijn e9 3.0 CSI is te koop, volledig gerestaureerd & met alpina velgen: auto is als nieuw! Ligt net iets boven jouw budget, maar dat moet kunnen :-)
@carwax: Kleur en bouwjaar?
@bmwdriver750i: bouwjaar 01/1973, 06/1975 op kenteken, fjordblauw
@carwax: OK. Ik ken iemand die er één zoekt………..
@bmwdriver750i: mail maar naar mark at comfox punt nl, dan bel ik van de week wel even
Mijn sidestep een e63 m6.. beetje fout, onbetrouwbaar en nog lang geen klassieker, maar die v10 moet hem toch wel ooit klassiekerstatis geven?
@kle500: en ruim binnen budget
Volledig irrationeel en vermoedelijk een slechte belegging maar de Bitter is liefde op het eerste gezocht
Dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ‘Duits’ altijd synoniem is aan ‘degelijk en betrouwbaar’. Lezen die geen nieuwsberichten en reviews?
@henkp1: ik denk dat het voor youngtimers cq oldtimers wel opgaat. De praktijk bewijst dat namelijk..

@eklasse: Zelfs dat is grotendeels een fabeltje. Feitelijk zijn alleen Opels en Mercedessen van 1950-1980 ‘Duits degelijk’. Bijna alle andere auto’s vertonen net zo goed kuuren, mankementen en/of torenhoge onderhoudsrekeningen als auto’s uit andere landen.
@henkp1: ben ik het pertinent mee oneens.

Ten eerste vertonen auto’s van 25 jaar nooit kuren. Als er iets kapot of versleten is is dat acceptabel na 25 jaar. De beschikbaarheid van onderdelen van bv Mercedes (mijn merk) zorgt ervoor dat je , met een beetje liefde, gerust nog eens 25 jaar kan doorrijden.

Feit is dat de basis voorwaarden bij merken als Porsche en Mercedes gewoon kloppen. De W124, bijvoorbeeld, gaat als onverwoestbaar door het leven. Destijds gebouwd ook door ingenieurs met dat doel voor ogen. MB’s werden niet gecreëerd door boekhouders om in een bepaald segment te vallen maar door technici die over elk detail nadachten.

Daar vind je dus ook de oorsprong van premium. Een auto uit het zelfde segment maar toen tienduizenden guldens duurder vanwege kwaliteit.

Sla de rijtesten van toen er maar op na. Een Citroen CX reed super, een 124 was ‘overpriced’ maar degelijk. 25 of 30 jaar na dato rijdt alleen die Benz nog rond.

Ik durf stellig te beweren dat mijn C124 dashboard er beter uitziet dan een 6 jaar oud Audi A4 dashboard.

En als die MB’s in NL zijn afgeschreven beginnen ze aan een tweede leven in Albanië of ergens in Afrika.

Uiteraard zijn er meerdere merken uit verschillende landen die interessante producten hebben gebouwd. Maar zet ze naast elkaar en je ziet wel degelijk verschil.
Ik zou blind voor de Bitter gaan. Als ik er een zou kunnen vinden. De rest is mij te ‘bekend’.
Overigens mis ik een luchtgekoelde VW. Voor 50.000 is heel veel heel mooi spul te vinden. Een hele nette Karmann Ghia Type 34 vindt je wel voor dit geld en zou ik verkiezen boven alles uit de lijst. Technische onderdelen zijn nog volop verkrijgbaar voor een appel en een ei.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).