De specs van dit apparaat zijn echt om je vingers bij af te likken.
Dikke power bulge, jungeh! Afgelopen week lekte de Corvette ZR1 van de generatie C7 al uit, maar zojuist heeft Chevrolet zelf alle plaatjes en info naar buiten gebracht. Het meest in het oog springende aan de ZR1 is de bizarre motorkap. Bij het ontwerpen van de C6 ZR1 dacht Chevrolet dat ze Ferrari waren en dus kwamen ze op de proppen met een plastic doorkijkje naar de motor. Leuk idee, maar wellicht omdat de auto de motor gewoon voorin de neus had kwam het in het echt wat goedkoop over. Bij de C7 ZR1 hebben ze dus besloten het geheel anders aan te pakken.
De neus wordt gekenmerkt door een joekel van een power bulge van carbon die je het idee geeft dat de ZR1 erg blij is om je te zien. Chevrolet spreekt zelf over de halo hood. Als de auto stilstaat zijn de lijntjes van het koolstof perfect opgelijnd, maar tijdens het rijden kan dit een klein beetje veranderen. Één van de elementen van de contraptie is namelijk de cover van de intercooler, die ‘meebeweegt’ met de motor.
Onder de kap huist een 6.2 liter V8 met supercharger en 766 pk, die intern de naam ‘LT5’ heeft meegekregen. De krachtbron wordt met de hand gemaakt in Bowling Green. Het blok met dry sump-smering (techniek special) baseert op de ‘LT4’ uit de Z06, maar met de nodige wijzigingen. De supercharger is bijvoorbeeld 55 procent groter. Het geweld onder de kap vertaalt zich waarschijnlijk ook naar bevende trommelvliezen. De ZR1 is namelijk voorzien van een speciale nieuwe active exhaust waar GM een patent op aangevraagd heeft en een supercharger vreet geen geluid zoals turbo’s dat doen.
Om alle power te beteugelen is de iets meer dan 1.600 kilo wegende ZR1 voorzien van de nodige spoilers, keramische remmen en 355 millimeter brede achterbanden. Je kan trouwens kiezen uit twee verschillende vaste achterspoilers. Chevrolet heeft naar eigen zeggen onderzocht of het nut had de ZR1 een actieve vleugel mee te geven, maar kwam daarbij tot de conclusie dat die vleugels op andere auto’s toch alleen maar goed werken in hun uitgeklapte stand. Dus hebben ze het idee van een actieve vleugel maar laten gaan. Een beslissing die prima past bij het no-nonsense karakter van deze mokerhamer.
In de lente van 2018 komt de ZR1 op de markt. De eerste exemplaren zullen het Sebring Orange Design Package hebben, wat betekent dat verschillende exterieurdetails net als de carrosserie zelf gelakt zijn in Sebring Orange. Aan de binnenkant zijn de stiksels en gordels oranje. De interieurlijsten worden uitgevoerd in bronze aluminum. Tenslotte krijgen deze eerste auto’s allemaal de optionele competition seats.
Dus, een sportwagen met een joekel van een motor, zonder turbo’s, met achterwielaandrijving…hadden we nog iets meer op de wensenlijst staan? Oh ja, een handgeschakelde versnellingsbak! Ook deze heeft de ZR1, hoewel je door een computer geholpen wordt met rev-matching. Optioneel kan je ook opteren voor een achttraps slushbox, maar bij een auto die verder zo puur is, zou dat eigenlijk verboden moeten worden. Koop dan?
min2max zegt
1600 kg en 755 pk. Klinkt goed. Nu maar hopen dat de CO2 uitstoot laag is.
mrniesoe zegt
@min2max: het zal bij hopen blijven denk ik…
Donstil zegt
@min2max: Haha dat is de mop van de week.
rolov zegt
@min2max: geen zorgen voor de prijs van een Porsche turbo kan ook jij deze aanschaffen .
p993 zegt
@rolov: dan wist ik het wel..!
min2max zegt
@rolov: De huidige prijs in de USA van een Corvette is STARTING AT: $55,495†
Dus significant goedkoper dan een vergelijkbare Porsche. In Amerika is dit de prijs van een Alfa 4C. De BPM gaat hier de prijs verzieken.
isobmw zegt
@min2max: bij autoweek geven ze aan dat de zr1 766 pk heeft? en 1598 kg weegt, hier geven ze aan dat ie iets meer weegt dan 1600
kennone zegt
@isobmw: zal je aan de prestaties wel merken die 2kg meer
min2max zegt
@isobmw: volgens het Amerikaanse RoadandTrack zijn dit de cijfers: “And those “conservatively estimated” 755 horses have to motivate 3560 lbs. of Corvette.”
3560 lbs is 1614 kg.
Dutchdriftking zegt
Hebben!
toyotafortuner zegt
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: wtf? De voorkant is niet zijn sterkste kant. Maar t is toch wel een belachelijk dik apparaat zeg! Heerlijk
Graafke zegt
I’m lovin it!!
tommy_gogh zegt
voorbumper doet denken aan een f430 scuderia
berlinetta zegt
Die vleug verpest het wel helemaal vind ik. Zoiets zou ik op mijn auto schroeven toen ik 15 jaar geleden NFSU speelde. Verder is het natuurlijk een beest. Wat een geweldenaar zeg.
jdeboer zegt
Een brok heerlijke lompheid zoals alleen de Amerikanen dat kunnen.
Ben benieuwd naar de prestaties op de Ring, als ik dan denk aan de laatste Camaro dan ga ik er vanuit dat het schaamrood op de Duitse kaken komt te staan.
p993 zegt
@jdeboer: benieuwd naar de rondetijd!!
tvr1974 zegt
@p993: De oude was ca 5 sec sneller dan de oude Porsche GT2-RS (7.13 tov 7.18) . De nieuw GT2 RS heeft echter een tijd neergezet van 6.47.. of wel 26 sec sneller dan de oude Corvette.. Dat is serieus snel. Of Corvette dit gaat halen? Geen idee en ik denk het dan ook niet… maar als ze in de buurt komen is t al knap met een auto die, ik verwacht, een ton minder kost dan de GT2-RS. Let’s wait and see… NB de nieuwe Nissan GT-R moet ook nog uitkomen en die zou ook specs hebben in die buurt… Dus we kunnen op de ring binnenkort wel wat vuurwerk gaan verwachten..
ThomasBol zegt
Ik heb een nieuwe droomwagen.
*doet de Z06 op plek 2 plaatsen*
cossiekiller zegt
Die spoiler op de koffer doet wat afbreuk aan het geheel. Voor de rest is het wel wauw!
Maar ik zou alsnog voor veel minder voor een Camaro ZL1 of Z28 gaan….
ArnoldH zegt
De voorzijde is zo echt verpest :/
breakingpoint zegt
Dik en zonder gène, een echte Amerikaan
kniesoor zegt
Ongeveer even subtiel als de leider van het land waar-ie vandaan komt. Maar goed, op de één of andere manier hoort dat er wel een beetje bij, dus het is Chevrolet vergeven.
mopar zegt
@amghans: ja want een AMG is natuurlijk heel subtiel…
kniesoor zegt
@mopar:
Jij-bakken, altijd armoe . . .
Overigens was de mijne (heb ‘m niet meer) zeker als zodanig aan te merken. Maar dat terzijde.
porschepdk zegt
Gaaf, zal wel met een automaat nemen.
1975mini zegt
Waarom nou niet die nieuwe 10traps?
ThomasBol zegt
@1975mini: waarschijnlijk omdat die bak het vermogen niet aan kan.
2wheeler zegt
Het uiterlijk is niet om over naar huis te schrijven, maar goddamn wat een specs! Dit ding moet er flink op los rammen als je gas geeft zeg!
rammillius zegt
Heerlijk bruut. Lekker Amerikaans. Daar kan het nog. Hier mogen we al blij zijn met een 1.0 motor…
nicolasr zegt
Wow. Dat ding is zó heerlijk fout, dat ik hem ook absoluut in het oranje zou bestellen. Dat ie nog harder uitschreeuwt “IK VREET JE OP!!” Ben wel benieuwd naar de prijs!
Pallas zegt
Paar normale foto’s zouden geen kwaad kunnen.
dekoek zegt
waanzinnig dikke wagen ik wil wel een rondje!
E34M5Touring zegt
Jammer dat de wickerbill spoiler van de ZO6 niet genoeg downforce geeft, die vind ik cooler staan dan deze picknicktafel. Verder helemaal top! Ben benieuwd naar de prijs, een full options ZO6 doet ong 110k USd, zou mooi zijn als deze rond die koers zit. Hopen dat Randy Pobst er snel een rondje mee mag doen!
bk4life zegt
Wat een beest! Misschien dat ie over 20 jaar enigszins betaalbaar is voor mij.
breakingpoint zegt
@bk4life: de auto wel. De benzine niet. Je kan hem in je salon stallen
RobUSA zegt
Toch weer een erg vette auto weten neer te zetten GM, ben idd benieuwd naar ronde tijd.
Ik denk dat een maatje hier van mij er vast 1 gaat bestellen hij wil altijd de laatste en de snelste nu heeft hij nog een C7 Z06 met Z07 pakket heet dat geloof ik ?