• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1

Auteur: jaapiyo, gepost 12 november 2017 om 19:48 – 37 Reacties

Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1Afbeelding Officieel: de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1

ZR1
De specs van dit apparaat zijn echt om je vingers bij af te likken.

Dikke power bulge, jungeh! Afgelopen week lekte de Corvette ZR1 van de generatie C7 al uit, maar zojuist heeft Chevrolet zelf alle plaatjes en info naar buiten gebracht. Het meest in het oog springende aan de ZR1 is de bizarre motorkap. Bij het ontwerpen van de C6 ZR1 dacht Chevrolet dat ze Ferrari waren en dus kwamen ze op de proppen met een plastic doorkijkje naar de motor. Leuk idee, maar wellicht omdat de auto de motor gewoon voorin de neus had kwam het in het echt wat goedkoop over. Bij de C7 ZR1 hebben ze dus besloten het geheel anders aan te pakken.

De neus wordt gekenmerkt door een joekel van een power bulge van carbon die je het idee geeft dat de ZR1 erg blij is om je te zien. Chevrolet spreekt zelf over de halo hood. Als de auto stilstaat zijn de lijntjes van het koolstof perfect opgelijnd, maar tijdens het rijden kan dit een klein beetje veranderen. Één van de elementen van de contraptie is namelijk de cover van de intercooler, die ‘meebeweegt’ met de motor.

Onder de kap huist een 6.2 liter V8 met supercharger en 766 pk, die intern de naam ‘LT5’ heeft meegekregen. De krachtbron wordt met de hand gemaakt in Bowling Green. Het blok met dry sump-smering (techniek special) baseert op de ‘LT4’ uit de Z06, maar met de nodige wijzigingen. De supercharger is bijvoorbeeld 55 procent groter. Het geweld onder de kap vertaalt zich waarschijnlijk ook naar bevende trommelvliezen. De ZR1 is namelijk voorzien van een speciale nieuwe active exhaust waar GM een patent op aangevraagd heeft en een supercharger vreet geen geluid zoals turbo’s dat doen.

Om alle power te beteugelen is de iets meer dan 1.600 kilo wegende ZR1 voorzien van de nodige spoilers, keramische remmen en 355 millimeter brede achterbanden. Je kan trouwens kiezen uit twee verschillende vaste achterspoilers. Chevrolet heeft naar eigen zeggen onderzocht of het nut had de ZR1 een actieve vleugel mee te geven, maar kwam daarbij tot de conclusie dat die vleugels op andere auto’s toch alleen maar goed werken in hun uitgeklapte stand. Dus hebben ze het idee van een actieve vleugel maar laten gaan. Een beslissing die prima past bij het no-nonsense karakter van deze mokerhamer.

In de lente van 2018 komt de ZR1 op de markt. De eerste exemplaren zullen het Sebring Orange Design Package hebben, wat betekent dat verschillende exterieurdetails net als de carrosserie zelf gelakt zijn in Sebring Orange. Aan de binnenkant zijn de stiksels en gordels oranje. De interieurlijsten worden uitgevoerd in bronze aluminum. Tenslotte krijgen deze eerste auto’s allemaal de optionele competition seats.

Dus, een sportwagen met een joekel van een motor, zonder turbo’s, met achterwielaandrijving…hadden we nog iets meer op de wensenlijst staan? Oh ja, een handgeschakelde versnellingsbak! Ook deze heeft de ZR1, hoewel je door een computer geholpen wordt met rev-matching. Optioneel kan je ook opteren voor een achttraps slushbox, maar bij een auto die verder zo puur is, zou dat eigenlijk verboden moeten worden. Koop dan?

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, Chevrolet, Corvette, oranje, ZR1

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Brazilië 2017
Volgend bericht: Dit gezapige muurbloempje ontpopt zich tot dure escort »

Lees Interacties

Reacties

  1. min2max zegt

    12 november 2017 om 19:55

    1600 kg en 755 pk. Klinkt goed. Nu maar hopen dat de CO2 uitstoot laag is.

    Login om te reageren
    • mrniesoe zegt

      12 november 2017 om 19:59

      @min2max: het zal bij hopen blijven denk ik…

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      12 november 2017 om 20:11

      @min2max: Haha dat is de mop van de week.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      12 november 2017 om 20:23

      @min2max: geen zorgen voor de prijs van een Porsche turbo kan ook jij deze aanschaffen .

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        12 november 2017 om 20:38

        @rolov: dan wist ik het wel..!

        Login om te reageren
      • min2max zegt

        12 november 2017 om 21:07

        @rolov: De huidige prijs in de USA van een Corvette is STARTING AT: $55,495†
        Dus significant goedkoper dan een vergelijkbare Porsche. In Amerika is dit de prijs van een Alfa 4C. De BPM gaat hier de prijs verzieken.

        Login om te reageren
    • isobmw zegt

      12 november 2017 om 21:22

      @min2max: bij autoweek geven ze aan dat de zr1 766 pk heeft? en 1598 kg weegt, hier geven ze aan dat ie iets meer weegt dan 1600

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        12 november 2017 om 21:29

        @isobmw: zal je aan de prestaties wel merken die 2kg meer

        Login om te reageren
      • min2max zegt

        12 november 2017 om 21:37

        @isobmw: volgens het Amerikaanse RoadandTrack zijn dit de cijfers: “And those “conservatively estimated” 755 horses have to motivate 3560 lbs. of Corvette.”
        3560 lbs is 1614 kg.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    12 november 2017 om 19:57

    Hebben!

    Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    12 november 2017 om 20:01

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      12 november 2017 om 20:02

      @toyotafortuner: wtf? De voorkant is niet zijn sterkste kant. Maar t is toch wel een belachelijk dik apparaat zeg! Heerlijk

      Login om te reageren
  4. Graafke zegt

    12 november 2017 om 20:03

    I’m lovin it!!

    Login om te reageren
  5. tommy_gogh zegt

    12 november 2017 om 20:10

    voorbumper doet denken aan een f430 scuderia

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    12 november 2017 om 20:11

    Die vleug verpest het wel helemaal vind ik. Zoiets zou ik op mijn auto schroeven toen ik 15 jaar geleden NFSU speelde. Verder is het natuurlijk een beest. Wat een geweldenaar zeg.

    Login om te reageren
  7. jdeboer zegt

    12 november 2017 om 20:13

    Een brok heerlijke lompheid zoals alleen de Amerikanen dat kunnen.
    Ben benieuwd naar de prestaties op de Ring, als ik dan denk aan de laatste Camaro dan ga ik er vanuit dat het schaamrood op de Duitse kaken komt te staan.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      12 november 2017 om 20:38

      @jdeboer: benieuwd naar de rondetijd!!

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        13 november 2017 om 12:24

        @p993: De oude was ca 5 sec sneller dan de oude Porsche GT2-RS (7.13 tov 7.18) . De nieuw GT2 RS heeft echter een tijd neergezet van 6.47.. of wel 26 sec sneller dan de oude Corvette.. Dat is serieus snel. Of Corvette dit gaat halen? Geen idee en ik denk het dan ook niet… maar als ze in de buurt komen is t al knap met een auto die, ik verwacht, een ton minder kost dan de GT2-RS. Let’s wait and see… NB de nieuwe Nissan GT-R moet ook nog uitkomen en die zou ook specs hebben in die buurt… Dus we kunnen op de ring binnenkort wel wat vuurwerk gaan verwachten..

        Login om te reageren
  8. ThomasBol zegt

    12 november 2017 om 20:22

    Ik heb een nieuwe droomwagen.
    *doet de Z06 op plek 2 plaatsen*

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    12 november 2017 om 20:32

    Die spoiler op de koffer doet wat afbreuk aan het geheel. Voor de rest is het wel wauw!
    Maar ik zou alsnog voor veel minder voor een Camaro ZL1 of Z28 gaan….

    Login om te reageren
  10. ArnoldH zegt

    12 november 2017 om 20:40

    De voorzijde is zo echt verpest :/

    Login om te reageren
  11. breakingpoint zegt

    12 november 2017 om 20:46

    Dik en zonder gène, een echte Amerikaan

    Login om te reageren
  12. kniesoor zegt

    12 november 2017 om 21:04

    Ongeveer even subtiel als de leider van het land waar-ie vandaan komt. Maar goed, op de één of andere manier hoort dat er wel een beetje bij, dus het is Chevrolet vergeven.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      13 november 2017 om 06:53

      @amghans: ja want een AMG is natuurlijk heel subtiel…

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        13 november 2017 om 10:39

        @mopar:
        Jij-bakken, altijd armoe . . .

        Overigens was de mijne (heb ‘m niet meer) zeker als zodanig aan te merken. Maar dat terzijde.

        Login om te reageren
  13. porschepdk zegt

    12 november 2017 om 21:06

    Gaaf, zal wel met een automaat nemen.

    Login om te reageren
  14. 1975mini zegt

    12 november 2017 om 21:12

    Waarom nou niet die nieuwe 10traps?

    Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      12 november 2017 om 21:28

      @1975mini: waarschijnlijk omdat die bak het vermogen niet aan kan.

      Login om te reageren
  15. 2wheeler zegt

    12 november 2017 om 21:15

    Het uiterlijk is niet om over naar huis te schrijven, maar goddamn wat een specs! Dit ding moet er flink op los rammen als je gas geeft zeg!

    Login om te reageren
  16. rammillius zegt

    12 november 2017 om 21:22

    Heerlijk bruut. Lekker Amerikaans. Daar kan het nog. Hier mogen we al blij zijn met een 1.0 motor…

    Login om te reageren
  17. nicolasr zegt

    12 november 2017 om 22:01

    Wow. Dat ding is zó heerlijk fout, dat ik hem ook absoluut in het oranje zou bestellen. Dat ie nog harder uitschreeuwt “IK VREET JE OP!!” Ben wel benieuwd naar de prijs!

    Login om te reageren
  18. Pallas zegt

    12 november 2017 om 22:09

    Paar normale foto’s zouden geen kwaad kunnen.

    Login om te reageren
  19. dekoek zegt

    12 november 2017 om 22:38

    waanzinnig dikke wagen ik wil wel een rondje!

    Login om te reageren
  20. E34M5Touring zegt

    12 november 2017 om 22:44

    Jammer dat de wickerbill spoiler van de ZO6 niet genoeg downforce geeft, die vind ik cooler staan dan deze picknicktafel. Verder helemaal top! Ben benieuwd naar de prijs, een full options ZO6 doet ong 110k USd, zou mooi zijn als deze rond die koers zit. Hopen dat Randy Pobst er snel een rondje mee mag doen!

    Login om te reageren
  21. bk4life zegt

    13 november 2017 om 01:25

    Wat een beest! Misschien dat ie over 20 jaar enigszins betaalbaar is voor mij.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      13 november 2017 om 08:07

      @bk4life: de auto wel. De benzine niet. Je kan hem in je salon stallen

      Login om te reageren
  22. RobUSA zegt

    13 november 2017 om 16:08

    Toch weer een erg vette auto weten neer te zetten GM, ben idd benieuwd naar ronde tijd.
    Ik denk dat een maatje hier van mij er vast 1 gaat bestellen hij wil altijd de laatste en de snelste nu heeft hij nog een C7 Z06 met Z07 pakket heet dat geloof ik ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North