
De Focus verdient een veel beter afscheid dan dit.
Een paar jaar geleden was het nog ondenkbaar, maar de Ford Focus gaat ons verlaten. Nadat de Fiesta van het toneel verdween, valt in november ook het doek voor de Focus. Waarschijnlijk gaat Ford hier zelf weinig aandacht aan besteden, want dat kan alleen maar kritiek opleveren.
We krijgen nu wel een Focus ‘Last Edition’ in onze mailbox, maar die komt niet van Ford zelf. Het Duitse Barracud Racing Wheels heeft de taak op zich genomen om de Focus een waardig afscheid te geven. Of nou ja… een afscheid.




Om te beginnen hebben ze de verkeerde generatie genomen. We zien hier namelijk een Focus van de vorige generatie. Nu is er op zich niks mis met deze generatie, maar voor een Final Edition neem je meestal het laatste model.
Verder is het ook niet echt een bijzonder project. De Focus ST is voorzien van zwarte Barracuda Dragoon velgen in de maat 19 inch. Om het af te maken is de auto verlaagd met een V3 schroefset van KW. Dat was het.

Dit is dus niet echt een waardig afscheid van de Focus, maar ja, meer gaan we waarschijnlijk niet krijgen. Ford laat de Focus waarschijnlijk met stille trom vertrekken. Er schijnt nog wel een ‘opvolger’ te komen, maar dat wordt een crossover. De Focus zoals we die kennen is dus binnenkort dood.





Het feit, dat de velgen een begrafeniskleur hebben is dan weer wel passend.
Nooit verwacht dat fabrikanten zouden stoppen met de backbone van de auto industrie, het C segment. Ofja het C segment gaat wel door, maar dan minder aerodynamisch, minder sportief, en minder variabel. Eerder kon het platform nog gebruikt worden voor een hatchback, liftback, sedan, station, wat men wilde. Nu is het enkel een lompe crossover.
De markt stuurt. Zoals de markt niet meer om liftbacks vraagt en niet meer om coupé’s vraagt loopt de vraag naar hatchbacks en sedans ook terug. De auto koper van nu vraagt gewoon wat anders. En straks als de markt crossovers beu is dan komt er weer wat anders. Je ziet met de SUV coupés al experimenten om iets anders te beiden dan de saaie opgehoogde stationwagon SUV modellen.
..en dan ook een Focus ST estate pakken.. Als ze dan toch de vorige generatie pakken had dan een Focus RS500 op de kop getikt en daar iets tofs mee gedaan.
@donjunior: dan moet je nóg een generatie terug ;)
Verkeerde ‘edition’ of niet, deze mag van mij wel voor de deur zo hoor!
Ik vind dit dus ook een prachtige auto. Geeft van binnen misschien niet zo’n hoogwaardige indruk dan een Golf Gti ofzo en schiet motorisch misschien ook net iets te kort. Maar wat rijden deze auto’s heerlijk :) Moest mijn Leon Cupra nu te klein blijken (hebben een Golden Retriever gekocht) dan is dit zeker een mogelijke opvolger.
Uitgezonderd de meeste Mustangs en alle GT’s mis je niks aan een gemiddeld Ford-model. Ik heb diverse Fords gereden (huur, lease, Mondeo, Focussen, Fiesta, Kuga) voor mijn werk, maar wat een nare auto’s. Uitgeklede wagens zonder enige fantasie en vaak met kwaliteitsproblemen. De op één na laatste was een Focus die lekte. Zeiknatte stoelen na een regenbui. Afgezien daarvan was de rest ook matig.