
Met een fijne verrassing aan de voorkant.
Als je vaker op deze webblog komt, neem ik het je niet kwalijk dat je je murw geslagen voelt door de anti-SUV, pro-hatchback/sedan/coupé/stationwagon-campagne. Bekijk het echter positief: de RS6 Avant en M5 Touring liggen weer goed in de markt! Voor wie ook wil meedelen in de feestvreugde maar wat minder te besteden heeft, is deze Ford Focus Wagon ST op Marktplaats een mooi middel.
De vlugge Ford-station heeft niet het grootste Ecoboost-blok dat het model kreeg meegeleverd. In plaats van de 2,3-liter ligt hier de 2,0-liter vierpitter in. Gelukkig is het standaard 250 pk sterke motorblok gechipt. Wat het nieuwe vermogen is, is onbekend.
Surprise, surprise!
Bekijken we de Focus Wagon ST van de voorkant dan valt iets bijzonders op. Het veilige neusje is ingeruild voor de voorbumper van een RS. Vind ervan wat je wilt: ik vind het hem behoorlijk fraai staan. Ook de zwarte velgen met blauwe remklauwen passen goed bij de Nardo Grey-achtige lak.



Aan de binnenkant komen we erachter dat we te maken hebben met een handgeschakelde Focus waarvan het interieur er ook na 113.201 kilometer in negen jaar nog goed uitziet. Het kleine middenschermpje zou ik (laten) vervangen voor een wat groter display met Apple Carplay en Android Auto.


Ook nog eens relatief betaalbaar!
De dealer uit Someren waar de Focus te koop staat, vraagt € 17.950,- op Marktplaats voor de Ford. Nieuw kostte de station ooit € 42.293. Heb je nog een argument nodig tegenover je partner? Deze gezinsauto is goedkoper dan welke nieuwe EV dan ook. De goedkoopste elektrische auto – de Dacia Spring – gaat voor tenminste € 18.900. Koop dan voordat ik mijn geliefde ervan overtuig dat we een Focus Wagon ST in onze levens nodig hebben. Of voordat @Loek er zijn Passat op inruilt.





Ik heb deze auto ook gezien, prachtig met die RS neus. De enige grote afknapper van deze auto is dat infotainment met dat lullige schermpje. Dat is zoiets wat je dan toch aanvinkt op de optielijst met zo’n auto?
Ik weet niet wat er 9 jaar geleden af-dealer allemaal mogelijk was bij Ford. Ik rij zelf ook niet in de nieuwste auto’s en heb de ervaring dat een navigatie/multimedia systeem met een leeftijd van 9 jaar oud al echt antiek is te noemen.
Daarbij stond Ford er in het vorige decennium ook niet om bekend nog lang support te kunnen (lees: willen) geven op dit soort systemen. Bij mijn vorige werkgever reden er een paar collegae rond in een lease Focus of Mondeo en die waren echt not amused toen ze erachter kwamen dat hun anderhalf tot twee jaar oude systeem al geen update meer zou ontvangen.
Aftermarket is er in ieder geval voor een paar honderd euro wel genoeg te krijgen.
Zie ik nou een megakleurverschil tussen bumper en de rest van de auto? (En ja het verhaal over verschillende tinten op kunststof en blik ken ik..)
De vraag stellen is hem beantwoorden, in dezen 😉
Met gele kentekenplaat erop is de hele voorkant wel gelijk lelijk.
Sowieso vind ik de grille met die zwarte bumperbalk erdoor niet mooi bij dit model.
Ik vind ‘m origineel mooier. Deze generatie ST heb ik altijd mooi gevonden, helaas kan deze m’n vouwwagen niet meeslepen..
Ik vind dat vuilnisbak grijs maar een verschrikkelijke trend. Zou ‘m alleen daarom al laten staan.
Dan heb je een 9 jaar oude station bak op je oprit en kan je sleurhut niet mee op vakantie omdat de uitlaat in de weg zit. Liever een nieuwe EV.
Zo’n generatie focus ST is sowieso zo’n beetje het beste wat je voor een heel schappelijk bedrag kunt kopen. 250pk, ziet er goed uit, kwalitatief heel aardig op orde. Ik ben uiteindelijk voor een nieuwe S3 gegaan, maar een tweedehands Focus ST is qua prijs/kwaliteit verhouding niet te kloppen mijns inziens.
Ik vind hem gaaf, maar niet in deze kleur…