• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de betrouwbaarste Volkswagen van de jaren ’90

Auteur: willeme, gepost 2 december 2022 om 08:58 – 7 Reacties

betrouwbaarste Volkswagen

De betrouwbaarste Volkswagen van de jaren ’90 was een enorme doorzetter.

Sinds kort is er een nieuwe Volkswagen Amarok. Deze is samen met Ford ontwikkeld. Dat is niet vreemd, als het gaat om bedrijfsauto’s weten autofabrikanten elkaar vaker te vinden. De reden daarvoor is vrij simpel: het scheelt namelijk heel erg veel geld. Het ontwikkelen van een specifieke bedrijfsauto kost namelijk geld en de afzet is redelijk laag.

Echter, als je een bedrijfswagen lang genoeg in productie houdt (wat vaak het geval is) en de kosten deelt, kan het toch lucratief zijn. Op die wijze heeft een dealer toch een paar extra modellen in de aanbieding voor een klant.

Amarok

Dus de huidige Amarok deelt techniek, dat was met zijn voorganger (de eerste generatie Amarok) niet het geval. Die was er enkel als Volkswagen. De voorganger van díe Amarok, was wel weer een samenwerking. Die auto heette alleen geen Amarok.

Betrouwbaarste Volkswagen ooit?

Het gaat niet eens om een directe voorganger. Het gaat namelijk om de Volkswagen Taro. Mocht je die auto niet meer voor de geest kunnen houden is dat niet vreemd, want het was geen extreem succes. De Taro (Type 7A voor intimi) komt voort uit een wens van Volkswagen Nutzfahrzeuge, dat graag wilde uitbreiden. In de jaren ’80 was er een kleine Caddy pick-up en een Transporter (de T3).

T3
Caddy

Volkswagen klopte bij Toyota aan. Of zij hun eigen versie van de Hilux pickup mochten bouwen. Toyota was niet te beroerd en werkte mee. Voor Toyota was het interessant om zo meer bedrijfsauto’s In Europa te verkopen.

Hilux

Het is dus niet zo dat de Volkswagen Taro een Toyota is waar ze in de Toyota-fabriek een VW-logo op hebben geplakt. Nee, het is een door Volkswagen gebouwde Hilux waar ze een VW-logo op plakten. de Taro liep namelijk bij Volkswagen in Hannover van de band.

betrouwbaarste Volkswagen

Toyota-motoren

De motoren kwamen ook bij Toyota vandaan, ondanks dat bij Volkswagen genoeg interessante motoren hadden om te gebruiken. Hoe cool zou het zijn geweest om de Audi 2.5 TDI vijfcilinder erin te lepelen!

Aanvankelijk kwam de Taro enkel en alleen als korte pickup met enkele cabine. De motor was de onverwoestbare ‘2L’, een 2.4 diesel met slechts 82 pk. Vandaar de term ‘meest betrouwbare Volkswagen aller tijden’.

betrouwbaarste Volkswagen
betrouwbaarste Volkswagen

De prestaties waren ongekend. Van 0-100 km/u sprinten duurde 17,5 tergend trage seconden en de topsnelheid bedraagt een tegenwoordig hoogst illegale maar destijds lachwekkend lage 140 km/u. Deze auto’s waren perfect voor doelmatige doeleinden. Boswachters, aannemersbedrijven, wegwerkers: de Taro was vooral bedoeld om mee te werken.

Einde betrouwbaarste Volkswagen

Een paar jaar later, omstreeks 1994, kwamen er meer varianten. denk aan een Extended Cab en een Double Cab. De Extended Cab had meer ruimte achter de stoelen en kon je herkennen aan het verticale ruitje.

De Double Cab (dubbelcabine) had twee extra achterdeuren en een achterbank. Deze dikkere Taro’s werden overigens niet in Hannover gebouwd, maar door Toyota in Tahara (dat ligt dus in Japan). Naast de extra cabines was vierwielaandrijving ook mogelijk.

betrouwbaarste Volkswagen
betrouwbaarste Volkswagen
betrouwbaarste Volkswagen
betrouwbaarste Volkswagen

Het mocht echter niet baten. Mensen die een Japanse pickup wilde kopen, wisten de weg naar de Nissan-, Toyota- en Mitsubishi-dealer te vinden. In 1997 besloten Toyota en Volkswagen dat de grap wel gemaakt was en stopten ze met de samenwerking. En zo eindigt het verhaal van de betrouwbaarste Volkswagen aller tijden.

Meer lezen? Dit zijn de 25 snelste pick-ups ter wereld!

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Volkswagen Tavendor is knap staaltje kopieerwerk
  • Volkswagen met verbrandingsmotor wordt exclusief
  • Bloedhete versie Volkswagen ID.3 gaat niet gebeuren

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

bedrijfsautoweek-2022, Bedrijfswagen, hilux, pickup, Specials, Toyota, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: Huracán Sterrato gaat offroad op de ‘Ring
Volgend bericht: Gebruikte bedrijfsauto: waar moet je op letten? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    2 december 2022 om 10:25

    Wat blijft de Mk1 Caddy op basis van de Golf 1 toch een geniaal ding.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 december 2022 om 14:33

      De eerste series werden gebouwd in Mexico. en die waren kwalitatief gezien echt episch slecht.

      Login om te reageren
  2. avdb55 zegt

    2 december 2022 om 11:47

    De indruk wordt gewekt dat er meerdere varianten Taro door VW werden geassembleerd.
    Echter, alleen de 4×2 pickup enkele cabine kwam uit Hannover. De andere typen kwamen rechtstreeks van Toyota

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      2 december 2022 om 11:51

      @avdb55:

      In de tekst staat echter wat anders ;-).

      “De Double Cab (dubbelcabine) had twee extra achterdeuren en een achterbank. Deze dikkere Taro’s werden overigens niet in Hannover gebouwd, maar door Toyota in Tahara (dat ligt dus in Japan). Naast de extra cabines was vierwielaandrijving ook mogelijk.”

      Login om te reageren
  3. geelbarrel zegt

    2 december 2022 om 17:09

    In de jaten 90 ook nog een Caddy Pickup geweest: rebadged Skoda Pickup

    Login om te reageren
  4. sizedoesmatter zegt

    2 december 2022 om 18:16

    Dus als je een betrouwbare VW wilt, moet je een Touota kopen :-)

    Login om te reageren
  5. meetsysteem zegt

    3 december 2022 om 13:02

    Wat een gezeur altijd over betrouwbaarheid. Zes VolkswagenAG-mobielen gereden, nieuw en gebruikt, nooit grote problemen gehad. Vroeger wel eens een glieilampje en één had een af en toe een draagarmpje nodig. Kilometerstanden tussen 90.000 en bijna 6 ton. Alles werkte dan nog naar behoren, stoelen nog prima en geen verkleurde kunststofpanelen in het interieur.
    Overigens niks te klagen over de Toyota, deed het prima al was ie grijs, zowel qua lakkleur als in design..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North