Dit is de duurste Porsche van Autotrack

Auteur: , 23 Reacties

Kost wat...

Maar dan heb je ook wat. In dit geval een Porsche 911 2.7 RS van 45 jaar oud. Zoals de meesten inmiddels zullen weten, is dit dé RS waar alle andere 911 RS-en die sindsdien op de markt zijn verschenen schatplichtig aan zijn. Dit was namelijk de eerste der Mohikanen. In 1972 rolden de eerste exemplaren van de productielijn, hoewel de auto officieel ‘modeljaar 1973’ droeg.

In de loop der jaren is de zeslinder in de 911 stapje voor stapje groter en groter geworden. In 1969 was het al heel wat dat de unit van Ferry Porsche himself 2.2 liter inhoud had. In de huidige GT3-modellen meet de krachtbron inmiddels vier liter. Begin jaren ’70 werd met de eerste RS een flink stapje gezet: zoals de naam van de auto al zegt, ligt er onder de kap van de voormalige opper-911 een 2.7 liter groot aggregaat met 210 pk. Destijds waren de motoren bij Porsche uiteraard nog luchtgekoeld.

Doch niet alleen de krachtige motor zou gaan behoren tot de typische kenmerken van (vrijwel) alle RS-en die nog volgen zouden (rijtest). De 2.7 RS was dikker, straffer geveerd en vooral ook lichter dan de standaardmodellen. Voor wat betreft dat laatste kon je kiezen tussen diehard (de RS Touring) en extreem diehard (de RS Sport Leicht, met optiecode M471). De eerste woog 1.075 kilo. Dat is niet verkeerd, maar de tweede schaaft daar nog eens een ongelooflijke 100 kilo van af voor een gewicht van 975 kilo. Kom daar nu nog maar eens om.

Als je tegenwoordig een 2.7 RS Sport Leicht hebt, ben je miljonair. Exemplaren worden regelmatig verkocht voor ongeveer dat bedrag. De iets minder zeldzame 2.7 RS Touring (slechts ongeveer één op de zes van de in totaal 1.580 klanten vinkte optie M471 aan), kosten behoorlijk wat minder. Maar dat maakt dit Gulf-blauwe exemplaar uit 1973 niet bepaald een koopje: de vraagprijs bedraagt 625.000 Euro.



23 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Op papier zal die best wel weggaan voor dat bedrag ..

Zijn Porsches al jaar en dag goed voor ..
Ff compleet of topic, ik geniet al jaren van deze heerlijke website maar vroeg me af of er ook iets vergelijkbaars is voor motoren?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: motoblog moet helaas nog uitgevonden worden.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik hoop daar ook al tijden op. Met een beetje mazzel trekt @Dizono ooit de stoute schoenen aan en begint een sub-blog over motoren 😊
( Vraag ) Prijzen zijn al fors dalende , voor 2 jaar geleden was dit nog kort aan de € 1 miljoen euro
@woertquattro: Verschil tussen een gebruikte en concours staat. De prachtige z.g.a.n. exemplaren leveren nog steeds 1,5 tot 2 miljoen op.
Ben niet gek op de kleur, verder hele gave bak
@tvklarenbosch: Gewoon overspuiten.
Porsche Gelderland daar staat nog meerder pracht uit Zuffenhausen te koop
Liever een Singer, die worden ook gebouwd door een porsche specialist in Zwolle, even de naam kwijt…
@jamesbond007: ze zijn misschien singer dealer.. maar bouwen gebeurd toch echt in de vs
Hmmm, een Yaris GRMN heeft meer vermogen, dus heb ik die liever …

Rijdt gewoon een 911 los bij het stoplicht, sta je dan in je 911 van een dikke 6 ton …

En de Yaris is zo veel mooier ook! …

Wat zijn die Aziaten goed hè?
@skinnybmw: Ahhh u bent hier de senioren club begonnen neem ik aan?
@skinnybmw:
Neem jij dat koekblik, dan neem ik de Porsche wel.
Het leven draait om meer dan cijfertjes alleen, beleving telt ook.
En ik kan me goed voorstellen dat zo’n oude ruige 911 je nekhaar overeind zet als je die soundtrack hoort en voelt.

Ik heb zelf 2 x BMW 525i, een E28 en een E39.
2 keer raden welke ik het liefste van stal haal…
@e28forever: ben zelf in het bezit van een E34 3.5 M5 en een E30 325i geweest ;-) Mijn opmerking was dan ook van sarcastische aard…
@skinnybmw: Heerlijk dat de liefhebbers van de Yaris GRMN als bejaarden worden weggezet door iemand die prat gaat op oude bakken van 25 jaar oud en 45 jaar oud. ;-) Ik kan beide generaties auto’s waarderen, zowel de Yaris GRMN als deze klassieke Porsche. De eigenaars van dergelijke klassiekers kunnen volgens mij moderne auto’s ook wel waarderen.
Ik heb er een keer ééntje zien rijden in Rotterdam Ommoord. Wat een mooie auto was dat.
Mooi ding maar heb liever een paar modellen later. Dit is wel iets te spartaans.
6 ton en dan naar een treurig hard plastic dashboard zitten kijken
Voor mij de heilige graal der 911’s.
Kan geen Piet Boon Alex tjoening tegenop.
En ooit werd er gewoon mee gereden.
Onze verzekeringsagent had er ooit eentje als serieuze autogek.
Kreeg spontaan grijs haar toen’ie hoorde wat ze nu waard zijn en waar hij hem ooit voor heeft verkocht. Was een gif groene RS. Omdat hij altijd en overal kwam, had hij die 911 gekocht van iemand die geld nodig had. Ik vertelde hem toen al: houwen die hap, hij kocht er een Dino Spider voor terug. Een Fiat. Die was ook stoer.
En kost nu ook een vermogen.
Ding was, je verkocht de ene om de volgende te kunnen betalen.
Ik las Afrojack.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).