Volvo’s huidige generatie benzinemotoren zijn tevens de laatste

Auteur: , 60 Reacties

Het is uit met de fossiele pret.

Volvo's huidige generatie benzinemotoren tevens de laatste

Volvo’s plannen om tegen 2025 tenminste 1 miljoen elektrische voertuigen geproduceerd te hebben beginnen steeds duidelijkere vormen aan te nemen. Met de doelstelling van volgend jaar in het achterhoofd, om ieder model van een elektrische variant te voorzien, is Volvo druk bezig veranderingen door te voeren. Een van die veranderingen houdt in dat de Zweedse autofabrikant geen nieuwe benzinemotoren meer zal ontwikkelen.

De woorden van CEO Hakan Samuelsson en cohorten, uitgesproken tegenover Road & Track bij de lancering van de nieuwe V60, sluiten mooi aan op eerdere berichten dat Volvo’s dieselmotoren eveneens bezig zijn met een afscheidstour. De Zweden zullen voorlopig nog het uiterste uit hun ouderwetse krachtbronnen proberen te blijven trekken, maar de echte stappen moeten gemaakt worden op het gebied van elektrisch rijden.

Volvo zal Polestar zo snel mogelijk willen achtervolgen richting een volledig elektrische of hybride productenlijn. Om de jaren tot aan die periode te overbruggen, zullen de Zweden immer krachtiger wordende elektrische motoren blijven ontwikkelen. Deze zullen vervolgens gemonteerd worden op de EV’s en PHEV’s.

De financiën die noodzakelijk zijn voor deze ontwikkelingen, zullen uit het potje van Volvo’s benzinemotoren moeten komen. Zodoende is er geen ruimte meer om nieuwe benzinestokers te ontwikkelen.



60 reacties

Mooi, als deze visie aanhoudt, dan zal Volvo zeker niet de fout maken die Nokia de afgeond in heeft geduwd.

Ja ok een elektrische wagen gromt niet zo lekker, maar een goeie 100 jaar geleden vond men het jammer dat een benzinemotor niet hinnikt, we overleven het wel ;).
Leuk dat Volvo wel een voortrekkersrol aanneemt.
@dashter: ‘een benzinemotor niet hinnikt’, nu al de comment van de dag 😁
@dizono: mijn auto hinnikt zeker wel eens
@dashter: ik beschouw mijzelf als ‘sceptisch progressief’ en ik denk zeker dat de verbrandingsmotor op z’n retour is en dat dit niet erg hoeft te zijn. Echter zijn er ook nog genoeg hobbels te nemen wil elektrisch rijden echt de toekomst zijn.
@breinstein: daar geef ik je helemaal gelijk in, en dan hebben we het nog niet over het grotere mobiliteitsprobleem.
@Breinstein: Die zijn er zeker! Maar die kunnen we oplossen en overkomen. Daar heb ik wel alle vetrouwen in.
@dashter: Hoe kom je daar nu weer bij (het 100 jaar geleden verhaal)?
@skinnybmw: zoek eens bij een kringloop naar het boek ‘de dolle entree van automobiel en velocipe’. Zijn verzamelde artikelen uit de eerste jaren van de ANWB kampioen, van ruwweg 1885 tot 1905 geloof ik. De aversie en angst voor de auto in het algemeen is best vergelijkbaar met de scepsis die velen hebben tegen elektrisch rijden.
@skinnybmw: er verschenen zelfs concepten voor auto’s met een complete paardennek en hoofd, want behoudingsgezindheid kent geen grenzen… (Stond ook al eens een artikel van hier op de site)
@skinnybmw: er was vroeger een hele hetze tegen de verbrandingsmotor omdat er vuur en explosie plaats vond. De mens is van nature bang voor vooruitgang, dus de weerstand is niet gek. Niet voor niets maakt onbekend onbemind.
@breinstein: Thanks iedereen! Wist ik echt niet maar klinkt heel logisch!
@breinstein: er moest in het begin ook iemand voorlopen met een vlaggetje om de omstanders te waarschuwen😂😂
@dashter: ‘voortrekkersrol’… Hahahaha! Was laatst nog een leuke online fittie tussen Volvo en Lexus. Volvo: ‘al 4% van ons Europese wagenpark is geelectrificeerd’. Lexus: ‘cute, bij ons 94%’…
@svenska_aeroplan_ab: sorry, ik heb vast de memo niet gekregen waarin staat dat ‘voortrekkersrol’ vanaf nu slechts aan 1 bedrijf toegekend kan worden ^^ ik wil niet beweren dat ik een expert ben, maar de grootste grap is waarschijnlijk de rekensom waarmee Lexus aan 94% komt
@dashter: hoezo? Veel van lexus zijn auto’s zijn hybride.
@svenska_aeroplan_ab: en nu graag de absolute cijfers ;-)
@dashter: het zal me worst wezen als een zielig 4-pittertje in een s90 vervangen wordt door een elektromotor. In mijn optiek geen groot verlies. Zou pas jammer worden als bijv. Een 540i vol elektrisch gaat
via iPhone app
@tuutertuuter: u slaat de spijker op zijn kop
@tuutertuuter: ook dat is allang niet meer wat het geweest is. Dat is ook al een turbo geblazen 3.0 met geluid uit de boxen. Dat kan ook bij een electro aandrijving. Ben je nog sneller bij het stoplicht ook!
@dashter: er gromt ook nog maar heel weinig in dit segment. Dus lekker belangrijk ja.
Nobel streven, maar ik blijf elektrisch rijden het verplaatsen van het probleem vinden. Goed voor de auto industrie dat zij straks niet meer aangekeken worden op hun uitstoot, maar zolang er nog steeds kolencentrales nodig zijn om de benodigde elektriciteit op te wekken is het alleen maar lood om oud ijzer.
@Breinstein: Kolencentrales zijn straks niet meer economisch rendabel en zullen hoe dan ook stilgezet worden.
Groene energie heeft wettelijk gezien voorrang op het net. Dit leidt tot een onregelmatige belasting van het net die met kolencentrales niet opgevangen kan worden. Deze zijn namelijk niet bepaald snel bij te regelen.
Zodra een bepaalde gemiddelde proportie van de energie door zon-, wind-, water- en biomassa-energie op het net gezet wordt, zijn kolencentrales economisch niet meer rendabel en gaan ze failliet.
Dat wordt een spannende tijd in de energietransitie. Hopelijk is er tegen die tijd voldoende opslag om een black-out te voorkomen—misschien wel deels van elektrische auto’s door middel van ‘vehicle to grid’.
In het slechtste geval moeten kolencentrales gesubsidieerd worden door de overheid om langer in bedrijf te blijven en klopt jouw opmerking alsnog deels.
@breinstein: Nee. Niet helemaal. Een elektrische auto heeft een veel hoger rendement dan auto met verbrandingsmotor. Een bizar groot deel wordt omgezet in daadwerkelijke beweging. Bij een verbrandingsmotor heb je eerst alle verliezen in de aandrijftrein (bak, transmissie, diff etc). Daarnaast is het rendement van een benzinemotor niet al te best. De motor produceert te veel warmte en geluid in plaats van enkel beweging.
@willeme: dat is een leuk technisch verhaal, maar ik als eindgebruiker heb hier niks aan. Ik zie een auto dat goede prestaties afwisselt met een matige range, omslachtige manier van ‘tanken’ en amper tot geen mogelijkheid om iets te trekken (lever dus functionaliteiten in). Nogmaals, hoe graag ik zou willen moet ik nu te veel inleveren om elektrisch te rijden.
@breinstein: Omslachtige manier van tanken? Stel dat we nu allemaal elektrisch reden en om zouden stappen naar benzine, hoeveel weerstand dat op zou leveren vanwege vieze stinkende lekkende explosie gevaarlijke benzine die je in je auto moet gooien.
@willeme: merk overigens dat ik twee discussies meng. Puur technisch gezien heb je gelijk, en zeker met het uitfaseren van kolencentrales gaan we de goede kant op, echter moet er nog veel werk verzet worden. Het worden interessante tijden.
@willeme: dat is een wijdverbreid misverstand. Ja, een elektromotor heeft, mits in het juiste werkgebied, een hoger rendement, maar de hele keten is niet zo efficient, vooral niet als de gebruikte stroom niet uit een “groene” bron afkomstig is.
De gemiddelde energiecentrale begint al met een rendement van ca. 45%. Dan moet de enrgie nog in het net worden gebracht en naar het afnamepunt worden getransporteerd. Dat gaat gepaard met transformatieverliezen en transportverliezen. Dan moet het ook nog eens in de batterij. Geen batterij zonder inwendige weerstand, dus het opslaan en gebruiken van energie uit een batterij gaat gepaard met energieverlies. Hoe groter de stroom, hoe erger het wordt (leuk dat hele snelle opladen!). Uiteindelijk kom je op een rendement dat in de buurt ligt van de normale verbrandingsmotor. Elektrische auto’s hebben al meer dan 180 jaar een geweldige toekomst voor zich.
@avdb55: Als je de gehele keten meerekent, moeten we dat ook doen bij olie. Potjandrie, daar is ook een hele hoop te winnen om het efficiënter te maken. Bij verbrandingsmotoren is qua ontwikkeling de rek er wel een beetje uit. Een benzinemotor is een Nokia 3110 in 2008. Doet het prima, in sommige opzichten beter dan het nieuwe spul, maar verouderd.

Nog een gigantisch groot voordeel wat vaak vergeten wordt is de plaats van de uitstoot ZELF. Zeker in dicht bevolkte gebieden is het een voordeel dat de uitstoot niet plaats vind in het gebied zelf. Uiteindelijk is het water naar de zee brengen, maar het is absoluut een belangrijk voordeel.
@Breinstein: het voordeel is dat je met het vervangen van één kolencentrale door een duurzame(re) energiebron direct honderdduizenden auto’s milieuvriendelijker maakt, dus dat er nu nog kolencentrales worden gebruikt is eigenlijk niet zo relevant.
Dus de volgende generatie motoren komt bij Geely vandaan?
@dizono: en Polestar.
Er zal toch eerst een revolutie in batterijtechniek moeten komen, want zoals bijvoorbeeld Tesla het doet kost veel te veel grondstoffen en is niet duurzaam. In waterstof heb ik veel vertrouwen maar op de een of andere manier lijkt daar weinig schot in de ontwikkeling te zitten.
@grunn: wordt ook hard aan gewerkt, maar je hoort er minder van
@lekkerlinksrijden: Net nog een artikel van gelezen in het AMT tijdschrift. Stond artikel in dat de wegenwacht een Hyundai op waterstof heeft
@grunn: waterstof, het blijft een inferieure, omslachtige manier om energie op te slaan. Ik vind Nano Flowcells technologie, waarbij accuzuur ‘ververst’ wordt misschien nog wel de beste optie. Nauwelijks verliezen, volledig circulair, alleen het legen en vullen moet goed en zonder morsen kunnen, maar daar is vast iets op te vinden.
@dizono: Onze Harry hier kan dat met een tuinslang en benzine ook al zonder morsen.
@dizono: Had ik nog niet van gehoord maar klinkt als een prima plan. Ik weet ook niet wat de beste oplossing is maar ik zie wel dat de Tesla manier dat absoluut niet is.
@dizono: technologie is wel interessant, maar het probleem is dat er patenten rond zitten. Als je elektrisch gaat, hoef je voor die keuze alvast geen rechten te betalen. Iedereen heeft het al, dus qua distributie van je energiebron is er ook geen probleem. Voor een autofabrikant is inzetten op nanoflowcell een riskante operatie.
Ik had me al voorgenomen om héél zuinig te zijn op m’n V70R, en dat weet ik nu zeker.

Niks tegen elektrisch rijden, maar de vijfcilinder starten en nog eens verkwistend gas geven wordt straks iets waarmee je jezelf alleen verwent op je verjaardag en bij de geboorte van je kleinkinderen.
@volvo-s60-adept: Kwam laatst nog iemand tegen met een oude 245, die me vertelde dat ik héél zuinig moest zijn op mijn 940. Ik was het al van plan, maar de passie van de eigenaar wist me wederom te overtuigen er nog zuiniger op te zijn.
@ikschrijfookoverautos: hier het zelfde met de 850R
@kennone: De reactie waarvan je wist dat ie ging komen :p
Ik zie nog niemand een elektrische auto bouwen die ik elke dag voor mijn werk kan gebruiken. En al mijn prive verkeer doe ik met een 50j oude 4.7L V8. Elektrisch is misschien de toekomst maar ik zal toch al mijn prive kms blijven doen in één van mijn dinosaurussen.
‘verzonden van op mijn windowsphone’
@shiva: ik ben dan wel benieuwd hoe jouw werkverkeer er uit ziet.
@poes:
Depannage technieker voor specifieke installaties in gans vlaanderen en delen van Wallonie. Ik doe iets van een 500 a 750km per dag in een Renault Trafic die vol geladen is met een mobiele werkplaats en reserve onderdelen. Het komt vaak voor dat ik 200km rij om vervolgens 15min te werken en weer 150km te moeten rijden. Ik haal die kms niet met een tesla laat staan met een volledig geladen bestelwagen. We dekken de volledige benelux met een 20 tal techniekers.
@shiva: Excuseer, maar omdat jij een job hebt die zo afwijkt van alle anderen, wilt het niet zeggen dat die techniek to-taal niet klaar is.
Amerikanen merken amper iets van een start-stop systeem in een auto, omdat ze veel meer lange afstanden doen dan de gemiddelde Europeaan, dus de techniek is niet goed? Nee, het geeft enkel aan dat geen enkele techniek alles dekkend is en je altijd moet kijken naar iets wat bij je noden past, en niet iets kopen en dat proberen aan te passen en dan gaan zeuren hoe slecht het is.

Als ik morgen een diesel koop en ik rij elke keer 10 minuten naar een klant, om daar mijn auto een uur te laten staan, kan ik je garanderen dat op minder dan een jaar mijn auto naar de stront is. Diesels zijn niet gemaakt voor stadsverkeer omdat de motor niet op bedrijfstemperatuur kan komen. Het verbruik is dan belange zo goed niet, en gegarandeerd dat de EGR-klep en roetfilter verstopt raken.

Om dan nog maar te zwijgen over de compleet verouderde werkwijze van uw bedrijf. Mijn vader zei 15 jaar geleden tegen mij dat alle jobs waar je veel op de baan moet zijn, moet trachten te vermijden. Het aantal auto’s is sterk toegenomen de laatste jaren, en de ongelukken dus ook. Hij heeft gelijk gekregen…

Een auto is een fantastisch iets, maar het laat ook toe dat veel mensen een uur enkel naar hun job rijden , omdat het kán. Toen ik nog met de fiets moest, zocht ik enkel jobs die dicht in de buurt lagen. Dat is gelukt tot ik 25 was. En nu woon ik aan het bedrijf. Ik kon natuurlijk ook een job kiezen in het midden van een grootstad, en dan steen en been klagen dat ik elke dag in de file sta….

Het feit dat jullie met 20 medewerkers ipv 200 medewerkers de hele Benelux dekken, zegt meer over de stokoude mentaliteit van uw bedrijf dan over de zogenaamde nog niet rijpe elektrische auto’s.
@simonmc:
Er zijn niet genoeg ziekenhuizen enz om 200 techniekers in de Benelux te verantwoorden. We hebben trouwens maar 3 echte concurrenten die de zelfde toestellen maken en herstellen in gans europa. Je kan de technische dienst van zieken huizen ook moeilijk aan de toestellen laten werken want zij hebben nog de know how, nog de reserve stukken of de software om met de toestellen te connecteren. En wat als er iets mis gaat en de fout kost een mensenleven? Wie is er verantwoordelijk als je willekeurig elke technieker aan de toestellen laat klooien? Soms moet een toestel binnen de 4 uur terug operatief zijn of er kunnen grote problemen optreden. Ik werk normaal gezien enkel in oost en west vlaanderen maar op drukke dagen of als er veel zieken zijn kan ik overal naartoe gestuurd worden.
@shiva: windowsphone en oude v8. Je houdt gewoon van dingen uit het verleden.
Ik rij nu een i3 bespaar zoveel aan benzine geld dat ik daarvoor elke maand vlieg naar een leuke stad. Daarnaast eet wat vaker een biefstuk.
@aikon1694:
Enig idee hoe vervuilend een vliegreis is ?
En een biefstuk?
Dat zijn namelijk de echte grote vervuilers.
Dus zorg je voor meer milieu vervuiling dan dat je rondrijdt in een wagen met een explosiemotor.
Ergo zal het -op een enkeling na- de grote massa het aan hun reet roesten dat hele milieu gedoe, zeker als ik zo om me heen kijk wat de beschaafde mens aan zwerfvuil produceert.
@desjonnies: ik denk dat je er in bent getrapt Sjon hahaha
@aikon1694: Wat @desjonnies zei. Dit is alsof je zelf besloten hebt thuis minder te douchen, om vervolgens wel drie extra keren per week naar de lokale spa te gaan.
@ikschrijfookoverautos: miss doet hij het alleen om geld te besparen en zo andere leuke dingen te kunnen doen en zal het mileu hem een zorg zijn. Dat kan ook natuurlijk.
@aikon1694: @desjonnies: sarcasm is a b*tch ;) althans, dat hoop ik oprecht
@iedereen ik geef sarcastisch aan dat je je footprint alleen gaat verleggen. Alleen letterlijk geld verbranden is goed voor het milieu.
@aikon1694: als dat je lukt, dan rijd je dus heeeel erg veel met je i3. Pro tip: nog meer rijden, dan kan je ook verre vliegtuigreizen doen en meteen de hele koe opeten in plaats van enkel een stukje.
En terecht. Blokken zijn zo nerveus als iets, Bouwen niet mooi hun vermogen op, klinken nergens naar, en voelen verre van rap aan. Niemand die ze mist!
@kennone: inderdaad, de huidige generatie Volvo motoren mist niemand iets aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).