Deze guy is nu de grootste aandeelhouder van Daimler

Auteur: , 34 Reacties

Laat Shufu maar schuiven.

li

Het gerucht ging al een tijdje dat Geely, het Chinese bedrijf dat Volvo in haar portfolio heeft, interesse zou hebben een belang te nemen in Daimler. Naar verluidt weigerde Daimler in november een voorstel van de Chinese toko om vijf procent van de aandelen te kopen. De Duitsers zouden de Chinezen destijds verteld hebben dat het ze vrij stond hun geluk op de (aandelen)markt te beproeven. Een uitspraak besprenkeld met de nodige sambal dus.

Li Shufu, self-made miljardair en de grote man achter Geely, heeft zich echter niet laten ontmoedigen. Zojuist is bekend gemaakt dat hij 9,69 procent van Daimler bemachtigd heeft. Daarmee is hij in één klap de grootste aandeelhouder. Voorheen was dat nog de Kuwait Investment Authority, dat 6,8 procent van de aandelen in handen heeft. De verdeling is dus ietsje anders dan bij de grote concurrent BMW, waar Stefan Quandt in zijn eentje ruim 25 procent van de aandelen heeft en zijn zusje nog eens grofweg twintig procent.

Het belang van Shufu vertegenwoordigt op dit moment een waarde van bijna 9 miljard Dollar. Dat betekent dat Shufu flink wat vertrouwen moet hebben in Daimler, want als Google het bij het rechte eind heeft is dat ruim meer dan de helft van zijn totale vermogen.

Een woordvoerder van Daimler heeft al gereageerd op de komst van zijn nieuwe broodheer:

We are delighted, with Li Shufu, to have won over another long-term investor who is convinced of Daimler’s innovative prowess, strategy and future potential. Daimler knows and respects Li Shufu as a Chinese entrepreneur of particular competence and forward thinking.

Voor Shufu lijkt de strategie ondertussen te zijn ‘kopen wat je kopen kan’ in de autowereld. Naast zijn investeringen in Volvo en Daimler heeft de Chinees vorig jaar ook Lotus gekocht en enkele jaren geleden slokte hij Manganese Bronze Holdings al op. Van dat laatste bedrijf heb je wellicht nog nooit gehoord, maar zij zijn de makers van de enige echte London Taxi Cab.



34 reacties

Dat vind ik spijtig, de Chinezen hebben een hele andere visie op zaken doen.
@hupke:

Racist ..
Discriminator ..
@lincoln: vergeet niet fascist
@w115: vergeet niet ‘..’
@lincoln: Blijkt de offline identiteit van lincoln gewoon Sylvana Simons te zijn… Troll extraordinaire.
@Hupke: Dat zeggen ze nou ook steeds over ons! Wel handig om een wederpartij te hebben in zaken doen. Het gaat anders best lekker met de grote Chinese bedrijven!
@Hupke: ja. Het gaat inderdaad ontzettend slecht met Volvo.

@Hupke: Ja hoe dan, wat is er zo erg aan dan? Ik doe al zeker 10 jaar zaken met Chinezen en uiteraard zijn er verschillen maar ik zou er geen probleem mee hebben als ze in mijn zaak zouden investeren.
@hupke:
Dan de arabieren?
Hmm.. zolang de Duitsers het maar voor het zeggen hebben. Vind het ook nog altijd jammer van Volvo, toen Ford het overnam al. Anders had ik nu zelfs wel een van die mooie Volvo’s overwogen.
@vondick: hè? Leg eens uit wat er volgens jou niet aan Bolvormige deugt tov onder de Ford vlag? Behalve die 5 cilinders dan natuurlijk…
@poes: die 5-cilinders stammen nog uit het pre-overname tijdperk
@poes: Geopolitiek. China wil alles en iedereen voorbij, economisch, militair, uiteindelijk omwille van macht. De Amerikanen die merken dat en geven hard gas terug. Wij in Europa zijn het helemaal niet zo gewend om daar mee bezig te zijn. We hebben immers honderden jaren aan de top gestaan en we lijken nu de een of andere illusie te hebben dat het allemaal wel goed komt “als we maar samenwerken” in de wereld. Prima als iedereen zo zou denken, maar zeker de Chinezen denken zo absoluut niet. Uiteindelijk, als we al onze bedrijven laten opkopen verliezen we geld en invloed in de wereld. Ik mag hopen dat ik niet hoef uit te leggen dat dat slecht voor ons (wij in Europa) is. Uit principe probeer ik alleen dingen te kopen waar ik als trotse Europeaan achter sta.
@vondick: Inderdaad. Ik ben altijd optimistisch, maar ik maak mij echt zorgen over de aankomende Chinese dominantie. De meesten beseffen niet hoeveel bedrijven er al (deels) in handen zijn van Chinezen. Het kan meevallen, maar wij of onze kinderen kunnen straks in een hele onaangename maatschappij terechtkomen. Ook ik koop liever 100% Europees indien mogelijk.
@henkp1: Dat bedrijven worden overgenomen door de Chinezen zullen niet direct invloed hebbben op “onze” maarschapij. En heb jij last van al die Chinezen die al in Nederland zijn?
@ikleesookoverautos: Nog niet, maar dat kan zomaar veranderen. China heeft een totaal ander regime, andere wetten, andere gewoontes dan dat wij hier leuk vinden. Heet kan grofweg drie kanten op: of men neemt onze ‘cultuur’ over (wat je deels ook wel ziet gebeuren) of er verandert niet veel of wij worden gedwongen om al hun wetten en regeltjes te accepteren.
@henkp1: Aanvulling: je ziet nu al bij de webwinkelgigant alibaba: daar wordt van iedere koper een profiel bijgehouden op basis van wat ie zoekt, waar die naar kijkt en wat ie koopt. Daarnaast heeft ab (alibaba dus) ook andere webwinkels voor reizen enzo. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat jouw profiel invloed heeft op je reisboekingen: prijsstelling of zelfs waar je wel en niet heen mag; bijvoorbeeld iemand die allemaal kritische boeken tav China koopt, krijgt geen toegang meer tot dat land. Gebeurt nu al in China met de Chinezen zelf hoor.
@henkp1: dat gebeurt niet alleen bij Alibaba hoor. Dit is het bestaansrecht van zoveel websites. Facebook om er maar 1 te noemen doet dit al jaren. En de bewering dat je visum zou worden geweigerd omdat je toevallig wat foute boeken hebt gekocht vind ik wel erg ver gaan.
Zo nu gaat het eindelijk wat worden bij Benz!
But did he took our jobs?!

*Draagt morgen wederom bij aan het dividend over boekjaar 2018 voor de ‘nieuwe’ aandeelhouders uit Bayern.*
Smeagol ..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
OK, dus dit is zo’n Daimler Nazi anno 2018??? Ik denk namelijk eerder een Nasi Goreng.
via Android app
@raoufff: ga jij je mond eens spoelen met zeep knul.
Niemand die het merkt als Mercedes straks Chinees is…

Als je straalbezopen uit de kroeg komt heb je echt niet in de gaten of je door een echte Duitse Taxi opgehaald wordt of door een afhaalChinees…
De identiteit gaat verloren, of ben ik nu weer te naïef?
Binnenkort kan Bmw-VW bashen niet meer.
@wimof: wat betreft het verliezen van identiteit heb je helemaal gelijk.
Gaat goed met Daimler.
Eerst Nazi’s toen Chinezen.
What’s next? Zwarte pieten?
Maar goed dat er een pijltje staat in de foto, anders had ik niet geweten over wie het ging…
Word Mercedes straks chinezen meuk.
@kermit123 is met Volvo toch ook niet gebeurd?
Goed dat je er een pijl bij hebt gezet anders zou je kunnen denken dat die andere vent Shufu is…
Denk dat het in de toekomst best een probleem kan worden. De chinezen hebben bv in amerika alheel veel bedrijven overgenomen of een groot aantal aandelen in handen. Dit inmiddels al redelijk ver. Niet alleen fabrieken en techbedrijven maar ook bv banken die in de crisistijd verlegen zaten om geld. Deze macht kunnen ze bij een volgende crisis makkelijk gaan misbruiken om bv een bedrijf overeind te houden alleen dan onder chinese voorwaarden
Chinezen hebben 3000 jaar, met uitzondering van de laatste 150 jaar, al aan de top van de wereld gestaan. Liever chinezen dan arabieren!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).