En het mooie is: je mag ermee de weg op!
De Maserati MC12 hoeven we bijna niet voor te stellen hier op Autoblog. Om toch even je geheugen op te frissen: het was eigenlijk een Ferrari Enzo met minder vermogen en koppel en een hoger gewicht. ook was de Maserati aanzienlijk langer en breder. Dit zorgde er voor dat de iconische Maserati dankzij de betere aerodynamica sneller op de Nürburgring Nordschleife was dan de Enzo.
Met de Enzo is niet geracet, met de MC12 wel. En met succes, want tussen 2005 en 2010 wist de auto 19 races te winnen, alsmede de kampioenstitel in 2005. En alleen daarom is de MC12 eigenlijk cooler dan de Enzo. Edo Competition heeft zich al eens bezig gehouden met diverse MC12’s. Maar dit, dames en heren, is hun huzarenstukje. Om het 100 jarig bestaan van het illustere merk te vieren, vroeg men zich af hoe Maserati dit zélf het liefst wilde vieren. Niet alleen aan henzelf, maar ook aan Maserati. Het antwoord was kort maar krachtig: een straatlegale MC12 Corsa, luisterend naar de naam ‘Edo MC12 VC’. Deze werd gebouwd op het laatste, beschikbare chassis dat Maserati in de schappen had liggen.
Het team van Edo Competition, onder leiding van Edo Karabegovic, werkte nauw samen met Maserati om dit beest te ontwikkelen. Bij Maserati stonden ze erop dat er zo min mogelijk uiterlijke wijzigingen waren. De lijst met modificaties is te lang, maar de volgende willen we je zeker niet onthouden:
- Speciale sportuitlaat (die voldoet aan geluidseisen)
- Aangepaste brandstoftoevoer (je kan nu ook bij de BP om de hoek tanken)
- Volledig instelbaar onderstel (afgestemd op straatgebruik)
- Liftsysteem voor de vooras (handig met drempels)
- Extra fan met waterkoeling (tegen overhitting; minder rijwind)
- Straatlegeale banden en velgen
- Gewijzigde verlichting, nu wél straatlegaal, incl. clignoteurs
- Sloten op de deuren
- Glazen voorruit met extra onwazeming (ipv plexiglas)
- Gewijzigde remmen + een handrem
Motorisch veranderde er weinig tot niets, maar dat is juist het goede nieuws, want het is een raszuivere V12 van 6 liter. Het maximum vermogen van 755 (!) pk word bereikt bij maar liefst 8.000 tpm. Voor een racemotor valt het koppel zeker niet tegen. Met 740 Nm bij 5.5000 tpm zou je in principe prima moeten kunnen filerijden.
De prestaties zijn uitstekend te noemen. 0-100 km/u is in 3 seconden al weer voorbij. 3 seconden later staat er 200 op de digitale teller. Afhankelijk van de overbrenging kun je 330 km/u halen. Dat lijkt tegen te vallen, maar bedenk dat de MC12 VC een enorme hoeveelheid downforce creëert. Voor een sfeerimpressie raden we je aan dit filmpje te bekijken.
Er is door Maserati en Edo uitvoerig met de auto getest op zowel de openbare weg als het circuit om er zeker van te zijn dat de auto volledig functioneert. De auto staat op dit moment in het Maserati museum te shinen. Of de auto de verkoop in gaat is vooralsnog niet bekend, maar straatlegale MC12’s kunnen nogal prijzig zijn. Gelukkig hebben we de foto’s nog, @mickkok maakte een unieke rapportage die je kan checken op Autojunk. Of check de bijgevoegde gallery!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@mickkok: dank @willeme
@mickkok: sorry dat ik het hier plaats maar wat een geluid….
Oorpron, let op je volume.
https://youtu.be/j9jD4xR9ARk
@patrick: ja, is keihard. Bizar was t. Misschien inderdaad iets té :)
Stiekem vind ik die ene straatlegale MC12 Corsa die ergens in Californië rond rijdt, net even iets toffer.
Nu nog hopen dat er ook echt mee gereden gaat worden. Stel je eens voor als zo’n monster je voorbijraast op de weg..?
Zijn er velgen die niet straatlegaal zijn dan? Of doelen jullie in het lijstje enkel op de banden?
2005 Maserati MC12 Corsa
http://www.hemmings.com/classifieds/carsforsale/maserati/mc12/1854377.html
Staat er 1 te koop. Maar dan met 840pk. Ook Edo geprepareerd.
@willeme , je vergeet toch een belangrijk detail. De MC12 is zoveel mooier dan dan de Enzo! Alleen al daarom wil je hem hebben!
damn doe mij die maar dan, die kleur is echt fantastisch!
Dit is voorbij perfectie, holy shit.
“Met 740 Nm bij 5.5000 tpm zou in principe prima moeten kunnen filerijden.”
Dat is nogal zeg!
Ja je mag er de weg mee op, maar wat is het punt? Er is geen kuiltje of minidrempeltje waarmee je de splitter onder de auto vandaan trekt…
Altijd mooier gevonden dan de Enzo. En dan vooral in dat parelmoer wit met donkerblauwe onderkant. Lekker!
Met 6 seconden naar de 100 kun je inderdaad prima meekomen met het fileverkeer. Prima auto dus.
@berlinetta: *200
ik vond het altijd grappig dat de mc12 tandwielen i.p.v. een riem had en stalen remmen i.p.v. carbon. Had iets met indurance race series te maken.
@martingtv: tandwielen ipv riem?
@boomhauwer: Hij heeft het over de motor.
@SimonMc: nee serieus… Een enzo heeft geen riem noch tandwielen. Heeft ketting.
@boomhauwer: bij de enzo een distributie riem en bij de m12 een set tandwielen
@martingtv: enzo heeft ketting.
Wat zou die mooi staan tussen de Shelby Daytona en Zonda Cinque in mijn denkbeeldige garage!
@willeme Was de MC12 echt sneller op de ‘Ring of gingen de elektronische dempers van de Enzo stuk? ;)
Sow! Hijs fijn! Hopelijk halen ze dit geintje ook uit bij de LaFerrari!
@nerekop: Die is straatlegaal..
@nerekop: FXXK?
0-200 in 6 seconden kan niet kloppen, denk dat dat de tijd van 0-100 MPH
@nopetrolnofun: Dacht ik ook al. Van 100-200 in 6 seconden lijkt me realistischer.
@SimonMc: Het moet ook gewoon 9 seconden zijn van 0 tot 200 km/h. Jouw inschatting is dus correct.
Dat doen alle varianten zo ongeveer en deze is niet sneller gemaakt. Echter heeft Edo dit fout op hun website staan. Deze fout is hier overgenomen.
Mooie auto!
Op de laatste foto rechts achter…
Dus in 6 sec op 200 km.pu geloof er geen fuck van!
@bikevscar: zou sneller zijn dan een Veyron inderdaad Maarja dit is wel RWD dus 100-200 misschien maar is wel heel ziek snelnja
Heel gaaf! En janken dat hij kan.. pff