• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassis

Auteur: willeme, gepost 28 oktober 2016 om 16:00 – 34 Reacties

Afbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassisAfbeelding Deze Edo MC12 VC heeft het laatste MC12 Corsa chassis

maserati
En het mooie is: je mag ermee de weg op!

De Maserati MC12 hoeven we bijna niet voor te stellen hier op Autoblog. Om toch even je geheugen op te frissen: het was eigenlijk een Ferrari Enzo met minder vermogen en koppel en een hoger gewicht. ook was de Maserati aanzienlijk langer en breder. Dit zorgde er voor dat de iconische Maserati dankzij de betere aerodynamica sneller op de Nürburgring Nordschleife was dan de Enzo.

Met de Enzo is niet geracet, met de MC12 wel. En met succes, want tussen 2005 en 2010 wist de auto 19 races te winnen, alsmede de kampioenstitel in 2005. En alleen daarom is de MC12 eigenlijk cooler dan de Enzo. Edo Competition heeft zich al eens bezig gehouden met diverse MC12’s. Maar dit, dames en heren, is hun huzarenstukje. Om het 100 jarig bestaan van het illustere merk te vieren, vroeg men zich af hoe Maserati dit zélf het liefst wilde vieren. Niet alleen aan henzelf, maar ook aan Maserati. Het antwoord was kort maar krachtig: een straatlegale MC12 Corsa, luisterend naar de naam ‘Edo MC12 VC’. Deze werd gebouwd op het laatste, beschikbare chassis dat Maserati in de schappen had liggen.

Het team van Edo Competition, onder leiding van Edo Karabegovic, werkte nauw samen met Maserati om dit beest te ontwikkelen. Bij Maserati stonden ze erop dat er zo min mogelijk uiterlijke wijzigingen waren. De lijst met modificaties is te lang, maar de volgende willen we je zeker niet onthouden:

  • Speciale sportuitlaat (die voldoet aan geluidseisen)
  • Aangepaste brandstoftoevoer (je kan nu ook bij de BP om de hoek tanken)
  • Volledig instelbaar onderstel (afgestemd op straatgebruik)
  • Liftsysteem voor de vooras (handig met drempels)
  • Extra fan met waterkoeling (tegen overhitting; minder rijwind)
  • Straatlegeale banden en velgen
  • Gewijzigde verlichting, nu wél straatlegaal, incl. clignoteurs
  • Sloten op de deuren
  • Glazen voorruit met extra onwazeming (ipv plexiglas)
  • Gewijzigde remmen + een handrem

 
Motorisch veranderde er weinig tot niets, maar dat is juist het goede nieuws, want het is een raszuivere V12 van 6 liter. Het maximum vermogen van 755 (!) pk word bereikt bij maar liefst 8.000 tpm. Voor een racemotor valt het koppel zeker niet tegen. Met 740 Nm bij 5.5000 tpm zou je in principe prima moeten kunnen filerijden.

De prestaties zijn uitstekend te noemen. 0-100 km/u is in 3 seconden al weer voorbij. 3 seconden later staat er 200 op de digitale teller. Afhankelijk van de overbrenging kun je 330 km/u halen. Dat lijkt tegen te vallen, maar bedenk dat de MC12 VC een enorme hoeveelheid downforce creëert. Voor een sfeerimpressie raden we je aan dit filmpje te bekijken.

Er is door Maserati en Edo uitvoerig met de auto getest op zowel de openbare weg als het circuit om er zeker van te zijn dat de auto volledig functioneert. De auto staat op dit moment in het Maserati museum te shinen. Of de auto de verkoop in gaat is vooralsnog niet bekend, maar straatlegale MC12’s kunnen nogal prijzig zijn. Gelukkig hebben we de foto’s nog, @mickkok maakte een unieke rapportage die je kan checken op Autojunk. Of check de bijgevoegde gallery!

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot: de allereerste Maserati MC20 in Nederland
  • Zo bruut zag je de Maserati MC20 nog niet eerder
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

edo-competition, Maserati, mc12

Vorig bericht: « Welke Audi’s kozen de spelers van FC Barcelona?
Volgend bericht: Dít is de lekkerste BMW M2 »

Lees Interacties

Reacties

  1. mickkok zegt

    28 oktober 2016 om 16:04

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • mickkok zegt

      28 oktober 2016 om 16:36

      @mickkok: dank @willeme

      Login om te reageren
    • patrick zegt

      28 oktober 2016 om 23:28

      @mickkok: sorry dat ik het hier plaats maar wat een geluid….
      Oorpron, let op je volume.
      https://youtu.be/j9jD4xR9ARk

      Login om te reageren
      • mickkok zegt

        29 oktober 2016 om 00:17

        @patrick: ja, is keihard. Bizar was t. Misschien inderdaad iets té :)

        Login om te reageren
  2. toempf zegt

    28 oktober 2016 om 16:05

    Stiekem vind ik die ene straatlegale MC12 Corsa die ergens in Californië rond rijdt, net even iets toffer.

    Login om te reageren
  3. lamborghinibrapa zegt

    28 oktober 2016 om 16:09

    Nu nog hopen dat er ook echt mee gereden gaat worden. Stel je eens voor als zo’n monster je voorbijraast op de weg..?

    Login om te reageren
  4. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    28 oktober 2016 om 16:12

    Zijn er velgen die niet straatlegaal zijn dan? Of doelen jullie in het lijstje enkel op de banden?

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    28 oktober 2016 om 16:12

    2005 Maserati MC12 Corsa
    http://www.hemmings.com/classifieds/carsforsale/maserati/mc12/1854377.html

    Staat er 1 te koop. Maar dan met 840pk. Ook Edo geprepareerd.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    28 oktober 2016 om 16:14

    @willeme , je vergeet toch een belangrijk detail. De MC12 is zoveel mooier dan dan de Enzo! Alleen al daarom wil je hem hebben!

    Login om te reageren
  7. B00G1E zegt

    28 oktober 2016 om 16:16

    damn doe mij die maar dan, die kleur is echt fantastisch!

    Login om te reageren
  8. cpp1 zegt

    28 oktober 2016 om 16:16

    Dit is voorbij perfectie, holy shit.

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    28 oktober 2016 om 16:17

    “Met 740 Nm bij 5.5000 tpm zou in principe prima moeten kunnen filerijden.”

    Dat is nogal zeg!

    Login om te reageren
  10. goodolddays zegt

    28 oktober 2016 om 16:20

    Ja je mag er de weg mee op, maar wat is het punt? Er is geen kuiltje of minidrempeltje waarmee je de splitter onder de auto vandaan trekt…

    Login om te reageren
  11. Nemus zegt

    28 oktober 2016 om 16:29

    Altijd mooier gevonden dan de Enzo. En dan vooral in dat parelmoer wit met donkerblauwe onderkant. Lekker!

    Login om te reageren
  12. berlinetta zegt

    28 oktober 2016 om 16:44

    Met 6 seconden naar de 100 kun je inderdaad prima meekomen met het fileverkeer. Prima auto dus.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      28 oktober 2016 om 16:45

      @berlinetta: *200

      Login om te reageren
  13. martingtv zegt

    28 oktober 2016 om 16:51

    ik vond het altijd grappig dat de mc12 tandwielen i.p.v. een riem had en stalen remmen i.p.v. carbon. Had iets met indurance race series te maken.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      28 oktober 2016 om 18:10

      @martingtv: tandwielen ipv riem?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        28 oktober 2016 om 19:25

        @boomhauwer: Hij heeft het over de motor.

        Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          29 oktober 2016 om 10:58

          @SimonMc: nee serieus… Een enzo heeft geen riem noch tandwielen. Heeft ketting.

          Login om te reageren
      • martingtv zegt

        28 oktober 2016 om 20:19

        @boomhauwer: bij de enzo een distributie riem en bij de m12 een set tandwielen

        Login om te reageren
        • boomhauwer zegt

          29 oktober 2016 om 10:58

          @martingtv: enzo heeft ketting.

          Login om te reageren
  14. 2wheeler zegt

    28 oktober 2016 om 17:14

    Wat zou die mooi staan tussen de Shelby Daytona en Zonda Cinque in mijn denkbeeldige garage!

    Login om te reageren
  15. Author zegt

    28 oktober 2016 om 17:26

    @willeme Was de MC12 echt sneller op de ‘Ring of gingen de elektronische dempers van de Enzo stuk? ;)

    Login om te reageren
  16. Nerekop zegt

    28 oktober 2016 om 17:48

    Sow! Hijs fijn! Hopelijk halen ze dit geintje ook uit bij de LaFerrari!

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      28 oktober 2016 om 18:03

      @nerekop: Die is straatlegaal..

      Login om te reageren
    • maxximum zegt

      29 oktober 2016 om 00:29

      @nerekop: FXXK?

      Login om te reageren
  17. nopetrolnofun zegt

    28 oktober 2016 om 18:03

    0-200 in 6 seconden kan niet kloppen, denk dat dat de tijd van 0-100 MPH

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      28 oktober 2016 om 19:26

      @nopetrolnofun: Dacht ik ook al. Van 100-200 in 6 seconden lijkt me realistischer.

      Login om te reageren
      • tampie zegt

        29 oktober 2016 om 10:05

        @SimonMc: Het moet ook gewoon 9 seconden zijn van 0 tot 200 km/h. Jouw inschatting is dus correct.
        Dat doen alle varianten zo ongeveer en deze is niet sneller gemaakt. Echter heeft Edo dit fout op hun website staan. Deze fout is hier overgenomen.

        Login om te reageren
  18. SvenB zegt

    28 oktober 2016 om 18:46

    Mooie auto!

    Op de laatste foto rechts achter…

    Login om te reageren
  19. bikevscar zegt

    28 oktober 2016 om 20:06

    Dus in 6 sec op 200 km.pu geloof er geen fuck van!

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      31 oktober 2016 om 21:14

      @bikevscar: zou sneller zijn dan een Veyron inderdaad Maarja dit is wel RWD dus 100-200 misschien maar is wel heel ziek snelnja

      Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    28 oktober 2016 om 21:41

    Heel gaaf! En janken dat hij kan.. pff

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North