Dit is de eerste nieuwe Datsun

Auteur: , 28 Reacties

Vel uw oordeel!

Het eens zo iconische merk is de weg helemaal kwijt. Niet sinds gisteren, overigens, want het in 2012 herboren Datsun produceert alweer enkele jaren een reeks Go-modellen die op zijn minst twijfelachtig te noemen zijn. Toegegeven, het is een low-budget dochter van Nissan voor landen als Indonesië, Rusland en Zuid-Afrika, maar om Datsun’s naam zo door het slijk te halen raakt bij mij een gevoelige snaar.

Om de pH-waarde van dit item nog maar even verder te verlagen gaat de herintroductie van de Datsun (zonder ‘Go’) gepaard met een auto in onze favoriete segment: de crossover. Precies, om zichzelf van kopers te verzekeren probeert Datsun zichzelf binnen te wurmen in de toch al overbevolkte crossover-markt.

Zoals we van een low-budget auto als de Cross mogen verwachten zijn er verschillende nep-elementen aan toegevoegd om de auto net wat luxer aan te laten voelen. Daar is verder niets mis mee, maar het maakt de auto er niet per se mooier op. Zo is de buitenzijde gehuld in nep metalen accenten, terwijl we binnenin juist stukjes nep carbon tegenkomen. Het interieur op zich is overigens best prima, en is zelfs voorzien van zeven stoelen.

De Cross wordt aangedreven door een 1,2-liter driecilinder benzinemotor die op zijn best 78 pk en 104 Nm aan koppel produceert. Voor wat betreft de versnelling kun je kiezen uit zelf roeren, of er een CVT in laten leggen. De auto heeft standaard ABS en traction control.

De auto komt in maart op de markt en kost tenminste 163 miljoen roepia, omgerekend een kleine 10.000 euro.



28 reacties

Ik zag laatst voor het eerst zo’n nieuwe Datsun rijden, de on-Do. Eigenlijk een Lada Granta met ander neusje, een heuse exoot hier in Nederland en wat mij betreft houden we het daar bij :)
Ja, geen design, nep metaal en nep carbon, 70 PK, het is allemaal niks. Maar….7 zitplaatsen voor 10 mille. Da’s wel een prestatie. Waarom ze de naam Datsun gebruiken? Lag nog in de la.
@ttr6: Hoho… Bijna táchtig peekaa! Dat klinkt al heel anders, nietwaar? Maar nee, deze auto kan inderdaad nog niet in de schaduw staan van illustere naamgenoten als de 100a coupe, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen.
@ttr6: voor 10 mille krijg je inderdaad echt een hoop auto. En en profil is die nog best boxy/bijna stoer gedesigned. Jammer dan maar van de naam Datsun..
Een kleinere Opel Mokka met X5 F15 mistlampen. Ik zie het niet direct een succes worden eerlijk gezegd. Wel leuk geprobeerd. Ik weet niet of Dacia actief is in die landen, maar moest ik daar wonen en opzoek zijn naar een low budget crossover zou een Dacia mijn keuze genieten.
Hallo Dacia Lodgy met andere koets!
@vonklausenburg: dit ziet er wel beter uit dan zo’n Lodgy. Marginaal beter weliswaar, maar toch. Ik vrees alleen dat Renault-Nissan alleen al om deze reden geen Datsuns naar Europa zal halen.
Als je ‘m nou net een paar centimeter breder op zijn pootjes zet, dan ziet het er al een stuk beter uit.
Misplaatste neerbuigendheid in dit artikel. Gewoon een leuke nette auto voor een spot prijsje, ontwikkeld voor de smaak en eisen van de markt waarvoor hij bedoeld is. Die extra plastic bescherming lijkt me juist handig in deze landen.
@phrank: Dus dit. Zelfde soort reacties als bij Dacia. “MuH DaCiA GoeDkOOp LeLijKk”. Ondertussen vergeten welke doelgroep de Dacia bedient. Er lijken hier pubers te zitten die niet hebben opgelet bij economie en niet snappen dat je een Dacia niet kunt vergelijken met een Mercedes of zelfs een Skoda. Zelfde met deze Datsun. In plaats van te zeiken kunnen we ook blij zijn dat er in de alsmaar groener wordende wereld nog steeds plek is voor een verbrandingsmotor, al is het een 3 cilinder.
@vonklausenburg: even iets nuanceren… Los van de kwaliteit, je kunt een product goedkoop in de markt zetten voor een bepaalde doelgroep, maar dat is geen vrijbrief om iets ontzettend lelijks te maken. Ja, wij hebben in het Westen een andere smaak dan waar deze auto veel gekocht gaat worden, maar kom op. Er zijn genoeg voorbeelden van goedkope auto’s die gewoon prima te pruimen zijn (Kijk naar de nieuwe Duster en Sandero bijv). Zo moeilijk is het niet.
@Henk_he: Een goedkope auto neerzetten betekent ook dat je moet bezuinigen op design. Zo’n auto hoeft geen prijzen te winnen. Zolang bet mensen van A naar B kan brengen zonder dat je de looks van een jaren negentig wagen hebt.
@phrank: Voor de prijs is het zeker een toffe auto en zoals ik in het artikel aangeef is er verder niets mis met wat plastic opsmuk. Het probleem zit mij in het feit dat ze hiervoor de naam Datsun gebruiken. Verder helemaal okay wagentje.
Een iets potenter motortje erin en dan is het zeker interessant voor een laag prijsje
De wagen is wel multifunctioneel: de achterste rij passagiers doet ook ineens dienst als kreukelzone…
Van de voorzijde zag die er nog wel prima uit, helaas zijn de zijkant en de achterkant hrt aangluren niet waard. Totaal uit verhouding en totaal inspiratiloos…
Ik knap persoonlijk ALTIJD af bij een klein miezerig uitlaatje net als deze heeft. Geef het, ookal voegt het totaal niks toe aan de performance, een iets wat dikkere uitlaat. En sinds ze toch allemaal nep spul op de auto zetten, waarom niet?
@timoangelo: Autostyle sierstukje van een paar euro zal hier vast prima onder staan…
Ik vind hem heus wel meevallen. Afgelopen zomer nog in een go gereden op Java. Niks mis mee. Precies wat iedereen zegt .. voor het land waar die rijdt (Indonesië) is die helemaal ok. 3 cilinder is sterk genoeg. Je rijdt daar nooit harder als 120 (te druk overal) zeg maar eerder 90% van de tijd 50 km/h. Een auto daar moet maar 1 ding heel goed voor elkaar hebben: Een dikke airco en goede motorkoeling. Da’s alles. Je rijdt daar heel de dag superlangzaam in een bloedhitte. Eigen ervaringen.
Ik snap dat Nissan een goedkoper merk onder zich wil, zoals Renualt Dacia heeft (zal vast geen toeval zijn dat Renault en Nissan samen zijn), maar ben het zeker eens met dit artikel dat het zo zonde is dat ze hier het merk Datsun voor door het slijk moeten halen!

Verzin dan een andere naam, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Kan me niet voorstellen dat mensen die dit kopen, ze kopen vanwege het verleden dat achter Datsun zit. Dus kan het net zogoed een nieuwe naam zijn…
Ik vind t toch wel opvallend dat AB een artikel wijdt over een auto die Indonesië debuteert. Dan moet ik wel even reageren. Dit is de 3e Datsun aldaar: na de Go hatchback en de Go Panca MPV. Wat ik uit de uitgebreide berichtgeving van verschillende media kan opmaken: is oa dat dit de duurste Datsun in Indonesië is. En dat de motor gekoppeld aan de handbak vreemd genoeg minder pk levert. 68 tov 78. Ik hoop dat dit Datsun/Nissan de broodnodige extra verkopen levert. Hoewel de Go-lijn t goed doet in Indonesië, is Nissan/Datsun altijd al een beetje de 3e merk van t land geweest qua verkopen. Achter Honda en Toyota. Sterker nog, volgens een infographic die ik op internet zag, behoorde geen van de modellen van Nissan/Datsun tot de top 10 bestverkochte auto’s in 2017. Dat zegt toch wel wat.
@toyotafortuner:

Nissan zie je minder en Datsun bijna niet in Indonesië. Het is voornamelijk Honda en Toyota.
Toch wel ff wat anders dan een 240z. En niet per se in positieve zin
Best wel ok qua looks…
“…om zichzelf van kopers te verzekeren probeert Datsun zichzelf binnen te wurmen in de toch al overbevolkte crossover-markt.”

In India is de low budget crossover markt helemaal vrij en in India is nu al 50% van de verkopen voor Nissan met een Datsun label erop. Dat Nissan met het Nissan Kick model het “jan modaal” segment probeert te veroveren en met de Datsun Go-Cross het lage segment is eigenlijk marketing technisch niet meer dan normaal of zelfs briljant te noemen.

Daarnaast heeft Datsun eigenlijk altijd een slechte naam gehad en het werd de lelijke bijnaam voor de Nissan modellen na de jaren 70/80 toen de naam Datsun naam kwam te vervallen. Er valt eigenlijk vrij weinig door het slijk te halen, Datsun was destijds ook troep maar wel heel goedkoop om in te rijden.
Niet verkeerd, leuk ogend, goedkoop.
Wat een troep is dit?

Hopelijk is dit een inside troll, en komen ze binnenkort met een moderne variant op de 240Z.
Dus dat’s een Datsun vandaag. 7 zetels, multimedia, geinige accenten, leuk uiterlijk, wel drie cilinders met 26 pk per cilinder en dat alles voor nog geen 10 mille. What’s not to like? Dan mag er wat mij betreft bést wat nep-carbon in zitten.

Dahááág Dacia….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).