De ultieme aso-SUV heeft ook een V10

Auteur: , 18 Reacties

Of een V8, wat je wil.

Als het om autofabrikanten gaat kom je soms namen tegen waarvan je geen idee hebt wat ze ermee bedoelen. Met name de kleinere autobedrijfjes of elektro-startups laten hun bolides of studiemodellen onder een vlag rijden die door slechts een enkeling te ontrafelen is. Helemaal aan de andere kant van dit spectrum vinden we juist de überlogische namen. Deze Rhino GX Executive van U.S. Specialty Vehicles is zo’n wagen die geen vraagtekens laat zetten bij zijn bestaan.

Hij mag dan misschien niet precies op een neushoorn lijken, het is zeker een specialiteitsvoertuig. Het in totaal 6.350 kg wegende gevaarte is wat het bedrijf zelf “Simply the SUV Above All SUVs” noemt. Als we de specificaties en de mate van luxe onder de loep leggen, is het moeilijk om het tegendeel te bewijzen. Temeer omdat de Rhino GX niet meedoet aan wat tegenwoordig passeert voor een ‘SUV’. Van alle SUV’s op de markt kan deze elk terrein aan en is hij ook daadwerkelijk praktisch, tenzij je hem ergens moet parkeren.

Deze op de Ford Super Duty gebaseerde Rhino GX heeft een interieur waar menig autofabrikant een puntje aan kan zuigen. De tank heeft vier afzonderlijke kuipstoelen die ieder voorzien zijn van zeeën van ruimte. Achterin kun je jezelf vermaken met een 40″ scherm, die je bestuurt via een touchscreen die tussen de stoelen is geplaatst. Daarnaast is er natuurlijk een overvloed aan leer, zodat je jezelf in een oase van luxe kunt wanen.

Onder de kap van de Rhino GX vinden we de 6,7-liter Power Stroke turbodiesel die standaard in de Super Duty zit. De échte pretzoekers kunnen echter ook aan de slag met een natuurlijk ademende 6,8-liter V10. In welke configuratie je hem ook neemt, allemaal hebben ze vierwielaandrijving en een zestraps automaat. De auto rolt op 38″ wielen.

Dit alles zal ongetwijfeld tegen een flinke prijs komen. Omdat de Rhino GX zó exclusief is, zijn prijzen echter alleen op aanvraag. Als we Forbes mogen geloven kost hij minimaal 229.000 dollar, en dan spreken we nog niet eens over het Executive model. Wat hij ook kost, als je hem wilt, mag je de helft eerst overmaken, alvorens ze hem voor je klaar gaan maken.



18 reacties

-edit: gefixt-

Wel opmerkelijk dat dit soort voertuigen eigenlijk altijd op basis van een Super Duty worden gebouwd en bijna nooit op basis van een GMC of een RAM. Blijkbaar zijn Ford trucks toch net wat beter.
@robert110: dodge en gmc heeft geen equivalent van de super duty
@sntial: Zeker wel. Dat zijn de Ram 2500, Ram 3500, Ram 4500, Sierra 2500, Sierra 2500HD, Sierra 3500, Sierra 3500HD, Sierra 4500, Sierra 4500HD.
@robert110: ok. Ik was dus duidelijk te lui om het op te zoeken :)
@robert110: Ford heeft een global dealernetwerk, is veruit de best verkochte truck (dus onderdelen en techniek is ruim voorhanden) en hebben nog steeds de meeste variatiemogelijkheden op 1 platform. Dus op zich logisch, Dodge heeft dan wel een sterke diesel maar is qua kwaltiteit gewoon minder dan een F series. GMC is een submerk van Chevy en blinkt enkel uit in hele dure luxe trucks. Verder doet zo’n ding niks meer of beter dan een veel goedkopere Silverado. En die hebben ook geen global network aan dealers etc.
DIE HEB IK OOK!, in GTA V dan…………
http://i.imgur.com/e8zN4L2.jpg

Even zonder gekheid.

het is een bak met een hoge f$ck you gehalte
@kimhung: ha, die wilde ik ook kopen. Maar toen kwam er korting op die nieuwe(re) die vgm gebaseerd is op de Dartz Kombat.
Voor die prijs zijn die plastic wielkastverbreders met popnagels toch wel inbegrepen zeker? 😁
Hm, die beeldschermpje zien er wel erg ruk uit voor een ongetwijfeld peperdure auto. Bovendien onnodig. Een Russische oligarch heeft toch wel een slaafje die voor hem aan de knoppen van de airco draait?
Hoeveel gaat deze bak in de private lease kosten?
Teveel.
@bullgod76: we wachten op de Rhino PHEV
Ik heb liever de Powerstroke dan die stokoude Triton V10. Die is helemaal niet zo sterk namelijk. Koppel is wat je wil met zulk gewicht. En dat heeft de Powerstroke meer dan voldoende!
Gek dat ze dit nog een SUV noemen. Als dit geen hardcore terreinbeul is, wat dan nog wel? Ik zou elke verwarring met een voorwielaangedreven Tiguan met 1.4 downsize blokkie willen voorkomen.
Waarok weer zo’n achterlijk entertainment systeem er in?
@shadowbroker: because ‘Murica
Ford heeft in 2017 in de USA bijna 900.000 F-series verkocht aan particulieren en/of mkb. Dus lease en fleet sales niet meegeteld. En ze hebben geen ‘kleine’ pickup in het aanbod, de F-150 is medium size. Daarom gaan ze in de USA de Ranger herintroduceren, omdat GM qua totale pickup sales bijna de 1 miljoen raakt. En dus Ford voorbij is. Want zij hebben dus wel een small pickup.
Maar daarom is het F platform de keuze hiervoor. Want de F series de populairste, zijn modulair opgebouwd en worden wereldwijd verkocht.
Perfecte auto voor een louche diamanten boer in Afrika, kan me verder niets bedenken waarvoor dit handig zou zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).