• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?

Auteur: Loek, gepost 28 maart 2018 om 21:25 – 46 Reacties

Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?Afbeelding Subaru toont nieuwe Forester, willen we hem nu wel?

2019 Subaru Forester
Het is namelijk bepaald geen slechte auto.

De onthullingen voor de New York International Auto Show 2018 zijn in volle gang, al laten de huidige onthulde auto’s van Toyota, Lincoln, Cadillac en Hyundai denken dat de primeurs alleen crossovers en SUV’s betreffen. Subaru maakt zich er ook schuldig aan en presenteert de nieuwe Forester.

De Forester is in Nederland een beetje de auto die last heeft van de tand des tijds. Vanaf 1997 kregen wij de kleine Japanse SUV, waarbij gelijk de term SUV met een korreltje zout genomen moet worden. Het was in weze een opgehoogde stationwagon met vierwielaandrijving. Concurrentie was er nauwelijks, wat ervoor zorgde dat de Forester het in ons land nog best aardig deed als compacte alleskunner. In 2008 nam een nieuw model het stokje over en die had last van de veranderende markt omtrent SUV’s. De Subaru-kernwaarden – standaard boxermotoren en vierwielaandrijving – bleven, maar de verpakking werd een neutrale SUV zoals er inmiddels een hoop zijn. Dat is de Forester tot in zijn huidige staat gebleven. Nederland valt niet meer voor de Japanse alleskunner. Jammer, doch begrijpelijk.

Elders ter wereld is de auto een succes, met name in de VS wordt men wél warm van de Forester. Daarom is het Amerikaanse debuut op de autoshow van New York een belangrijk moment voor Subaru, en met dat in het achterhoofd lijkt de nieuwe Forester helemaal niet zo radicaal veranderd. Dat is echter op het niveau van styling, onderhuids heeft het merk met de pleiaden vele veranderingen doorgevoerd. En laten we eerlijk zijn, de ‘niet veranderde styling’ valt ook wel mee: het gezonde oog onder ons kan wel degelijk de nieuweling onderscheiden.

Subaru heeft het vooral over de geüpdatete veiligheidssystemen. Niet zozeer op autonoom niveau, maar de Soeb komt met diverse systemen zoals EyeSight Driver Assist en DriverFocus, die beide gericht zijn op het niet afgeleid raken tijdens het rijden. Beide systemen zijn momenteel al leverbaar in de XV, het kleine broertje van de Forester. Zoals al eerder gezegd wijkt Subaru niet af van hun kernwaarden: de 2.5 liter boxermotor verdeelt 182 pk en 235 Nm over alle vier de wielen. Omdat deze cijfers voorlopig alleen voor de VS gelden is er qua transmissie uiteraard sprake van niks behalve een CVT. De bak in kwestie is een automaat met zeven verzetten, die naar wens met schakelflippers aan het stuur bediend kan worden. Ook nieuw zijn twee ‘driving modes’, Intelligent en Sport. Intelligent is gericht op efficiënt en zuinig rijden: Sport geeft de auto wat extra beef.

Tevens zijn er vermoedelijk jaloerse blikken uitgedeeld naar de Cupra Ateca, want de Forester komt nu ook als Sport. Esthetisch betekent dat zwarte accenten, zwarte wielen en een heuse dakspoiler. Een, zoals Subaru het beschrijft, ‘WRX-kuurtje’ gaf hoop op een reïncarnatie van de Forester STi, maar daarmee bedoelden ze Active Torque Vectoring wat WRX heeft ontwikkeld voor de STi Sedan. Dat komt standaard op elke Forester, waardoor de sportieve meerwaarde van de Sport enkel zichtbaar is. Met de nieuwe driving modes voegt Subaru ‘Sport Sharp’ toe aan de Forester Sport. Wordt hij toch nog ietsje sportiever.

Al met al klinkt het als een goede deal. Maar goed, het is gewoon een upgrade ten opzichte van de huidige Forester, die dus weinig verkocht wordt hier. Of de nieuwe Subaru überhaupt wel naar Nederland komt is dan nog maar de vraag. Het zou mij niet verbazen als de Forester uitgezwaaid wordt, maar Subaru staat bekend om hun doorzettingsvermogen dus realistisch gezien krijgen wij de nieuwe Forester ook gewoon in de showrooms. Ben je in de markt voor een midsize-SUV, zet hem dan zeker op je shortlist. Is het niet om de diversiteit, dan is het om de ‘anders en toch gewoon’-gedachte.

Ook interessant!

  • Nieuwe Subaru WRX
    Nieuwe Subaru WRX krijgt luchthapper en 300 pk!
  • Subaru en Toyota onthullen binnenkort samen sportief model
  • nieuwe Subaru WRX
    BREEK: nieuwe Subaru WRX gelekt!
  • Officieel: de gloednieuwe Subaru WRX is hier

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

forester, new-york-2018, Subaru, SUV

Vorig bericht: « Hyundai maakt de Tucson weer helemaal hightech
Volgend bericht: Retedikke Maserati Levante Trofeo krijgt bijna 600 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. marklevinson zegt

    28 maart 2018 om 21:28

    Heb meer respect voor het endeloze proberen van Subaru om voet aan de grond te krijgen n NL dan hun modellen.

    Login om te reageren
    • marc94 zegt

      28 maart 2018 om 22:19

      @marklevinson: ik denk niet dat ze daar heel erg mee bezig zijn. Er is hier geen markt voor een off road gaande, niet zuinige, doch zeer duurzame betrouwbare auto. 2.5 liter turbo boxer met slechts dit vermogen gaat lang mee maar is co2 technisch niet heel Nederlands. En die awd heb je voor die 2 keer sneeuw en blaadjes op de oprit ook niet nodig.

      Login om te reageren
      • e28forever zegt

        29 maart 2018 om 11:08

        @marc94:
        Staat er dan ergens dat er een turbo op zit?
        182 pk lijkt me eerder een waarde voor een atmosferisch blok.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          29 maart 2018 om 12:44

          @e28forever: nee je hebt gelijk. Ik link subaru automatisch een 2.5t aan Subaru. Maar het zal grotendeels hetzelfde blok zijn met de helft van het potentiële vermogen. Blok heeft niks te lijden en zal in theorie erg lang mee gaan.

          Login om te reageren
          • rolov zegt

            29 maart 2018 om 18:22

            @marc94: in de praktijk nog meer

            Login om te reageren
    • marc94 zegt

      28 maart 2018 om 22:20

      @marklevinson: begrijp me niet verkeerd overigens. Ik ben een groot fan, mis mijn soeboeboe nog dagelijks.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      28 maart 2018 om 22:29

      @marklevinson: Ik heb nog meer respect voor de mensen die geen Subaru kopen en daarmee op wintersport over een besneeuwd bergweggetje durven te rijden of met een zware caravan erachter naar een verre vakantiebestemming durven te gaan.

      Dat zijn pas echte avonturiers.

      Login om te reageren
  2. thefmanl zegt

    28 maart 2018 om 21:29

    Tja wat kan ik zeggen, die neus is…. anders

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      29 maart 2018 om 05:35

      @thefmanl: iets wat je dan bij audi dan weer niet kan zeggen

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      29 maart 2018 om 06:26

      @thefmanl: heeft wel wat weg van een nijlpaard. Of zo.

      Login om te reageren
  3. dunhozzie zegt

    28 maart 2018 om 21:35

    Typisch, dit is weer een prachtig voorbeeld van een auto die hier compleet kapot gemaakt wordt door de overheid. En niet past in het koopgedrag van de kudde volgende massa. Waardoor hij in de lease nooit interessant wordt (afschrijving).

    Zonde, want het is een prima werkpaard. En ik heb persoonlijk een zwak voor knollen(paarden)

    Login om te reageren
    • stgp zegt

      28 maart 2018 om 22:38

      @dunhozzie: laat je vriendin het niet horen ;-)

      Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      29 maart 2018 om 09:07

      @dunhozzie: je bedoelt dat Subaru, in tegenstelling tot het gros van de fabrikanten, pertinent weigert hun produkten (op papier althans) schoner te maken? De heffing gaat over de gemeten uitstoot en die zou Subaru zelf in de hand moeten hebben. Zet er een accupakketje en hulpmotortje bij desnoods om een paar km op elektrisch af te leggen en de bpm zal drastisch lager zijn. Kortom, de regels gelden voor een ieder, alleen weigert Subaru volgens die regels ‘te spelen’. Tsja, dan moet je ook niet miepen als de heffingen hoog uitvallen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        29 maart 2018 om 09:21

        @lebeaunl: Dit is theoretisch geneuzel. Je auto zo ontwikkelen dat die goed uit de test komt heeft niks te maken met de uitstoot in de praktijk. Subaru’s stoten marginaal meer uit omdat ze permanent 4×4 hebben maar verder zijn ze even schoon/vervuilend als alle andere auto’s. Het grote verschil is dat Subaru’s nog wel prettig zijn in de omgang omdat die geen rijbeleving kostende onzin uithalen om door die tests te komen. Ook zijn ze ouderwets betrouwbaar omdat ze hun eigen motoren niet kapot laten gaan om door die tests te komen (verkeerde olie voor minder weerstand, kleine zwaar geblazen motoren die veel te laag in de toeren worden gehouden door automaten etc).

        Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    28 maart 2018 om 21:35

    Absoluut geen verkeerde auto. Maar de handjevol exemplaren die er op geel komen, zullen vast allemaal van de importeur zijn

    Login om te reageren
  5. robert110 zegt

    28 maart 2018 om 21:38

    Lijkt mij een prima auto. Het is alleen zo jammer dat Subaru overal een CVT in hangt. Dat maakt al die auto’s in een klap totaal oninteressant.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      28 maart 2018 om 21:42

      @robert110: een cvt rijdt best lekker hoor. Even wennen, naar heerlijk soepel. En lekker Stil op de snelweg.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        29 maart 2018 om 06:51

        @poes: lekker stil? Niet Subaru waardig dus. Die ronkende boxers moet je horen.

        Login om te reageren
        • Tenck zegt

          29 maart 2018 om 12:56

          @bmwfreak038: Als je de Subaru roffel bedoelt: alleen de turbo motoren klinken zo. Dat komt omdat de turbo motoren een spruitstuk hebben met ongelijke afstanden tot waar ze samenkomen (Unequal Length Header). Bij de NA motoren is dit niet het geval en hoor je geen roffel. Totdat je daar ook een UEL onder hangt.

          Login om te reageren
    • granlusso zegt

      28 maart 2018 om 22:37

      @robert110: Snap wat je bedoelt. Maar als je de auto puur op comfort rijdt, gaat het prima. Hard gasgeven hoeft niet, en als je in een noodgeval hard moet gasgeven (bijvoorbeeld om snel in te voegen op de snelweg bij verkeerd inschatten), dan lijkt het me niet dat het loeien van de motor door de CVT nu zo erg is dat het de hele auto ongewenst maakt.

      Login om te reageren
  6. haroldt zegt

    28 maart 2018 om 21:38

    Tijdloze auto met een super fijne motor en een super 4x4syst.. de cvt bij de 2018 outback gereden Top!

    Login om te reageren
  7. kennone zegt

    28 maart 2018 om 21:46

    Als ze hier nou de 3.6 boxer in lepelen of de 2.5turbo en het uiterlijk iets sportiever maken, dan word het nog wel wat

    Login om te reageren
    • meneer zegt

      28 maart 2018 om 23:02

      @kennone: nee hoor, dan wordt het nog niks

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        29 maart 2018 om 00:16

        @meneer: de STI modellen waren anders toch behoorlijk dik!!

        Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    28 maart 2018 om 21:52

    De Forester is gewoon de Toyota Landcruiser Light…

    De concurrentie mag nog van geluk spreken dat Subaru niet net zulke goede designers in huis heeft als de ingenieurs die er werken.

    Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      28 maart 2018 om 22:05

      @moveyourmind: Precies dat.

      Login om te reageren
    • rolov zegt

      29 maart 2018 om 18:23

      @moveyourmind: in de rest van de wereld rijden ze er gewoon in he. Australië Amerika.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        29 maart 2018 om 19:31

        @rolov: Dat klopt. Misschien dat mijn reactie niet helemaal duidelijk is, maar ik wist geen betere vergelijking te maken dan met de Landcruiser.

        Vanwege de oerbetrouwbare, doordachte en bewezen techniek waar je ook onder zware omstandigheden van op aan kunt… En inderdaad, in Australië en Amerika zijn ze er gek op, en terecht.

        Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    28 maart 2018 om 22:05

    Wat is het nut van een CVT met vervolgens 7 versnellingen/standen? Waarom ligt er dan niet een gewone automaat in met een koppelomvormer of dubbele koppeling?

    Login om te reageren
    • meneer zegt

      28 maart 2018 om 23:11

      @jack_abarth: zodat als je behoefte hebt aan sportief schakelen (of functioneel schakelen uiteraard), dit ook kan, en in 95% van de tijd heb je dus een optimaal efficiente motor zoals dat werkt met een CVT

      Login om te reageren
  10. kenner zegt

    28 maart 2018 om 22:10

    Er rijdt in de buurt van Rhoon een prachtige Forester STi rond. Precies zo horen ze te zijn

    Login om te reageren
  11. mark997gt3 zegt

    28 maart 2018 om 22:15

    Tja, weinig vernieuwend. Interieur had ook 5 jaar geleden op de markt kunnen komen. Exterieur lijkt ook meer op een facelift dan op een nieuw model.

    Login om te reageren
  12. Jochen zegt

    28 maart 2018 om 22:16

    Hij oogt ‘moeilijk’ in vele opzichten.

    Login om te reageren
  13. realhustler zegt

    28 maart 2018 om 22:22

    Issue is de roverheid, en dat Subaru niet de middelen heeft om echt modern te zijn. Dus vast een goede auto, maar niet vooruitstrevend in verbruik, ergonomie, interieur geluidsniveau.
    En met de vlakke wegen hier blijft alleen betrouwbaar en degelijk over. Dus vermoedelijk te duur om een verstandige aankoop te zijn. Ze zullen hier wel zeldzaam blijven.

    Login om te reageren
    • noosaheads zegt

      29 maart 2018 om 02:33

      @realhustler: Roverheid…

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 maart 2018 om 07:30

      @realhustler: nee hoor. Dat valt wel mee. Europa is gewoon geen belangrijke markt voor Subaru. In het het Thuisland, Oceanie en de VS doen ze het uitstekend. In Europa in de alpenlanden.

      Subaru bouwt andere auto’s dan andere fabrikanten. Het zijn duurzame werkpaarden. Alles moet altijd werken. Er moet een flinke kar achter kunnen. Ze moeten mishandeld kunnen worden. Onder alle omstandigheden moeten ze het altijd doen.

      Dus wat doe dan: je contreert je op de techniek. Dashboardkniffelen of 0-100 tijden zijn irrelevant.

      Het lijkt te werken. Op markten waar mensen ECHT afhankelijk zijn van hun auto, verkoopt Subaru nog behoorlijk goed. In Nederland, met zijn vlakke landschappen, vochtige weersomstandigheden en uitstekende wegen komen de voordelen van zo’n Subaru niet snel tot zijn recht.

      Login om te reageren
  14. dirkv zegt

    28 maart 2018 om 22:29

    Technisch één van de beste in zijn klasse!

    Login om te reageren
  15. dirkv zegt

    28 maart 2018 om 22:30

    Maar dat zijn alle Subaru’s.

    Login om te reageren
  16. retsok zegt

    28 maart 2018 om 23:26

    Ik scroll zo even wat omlaag over de homepage. Met pijn in mijn hart aanschouw ik het SUV nieuws. Wat een enorme vreselijke hoeveelheden. De kleine coupe liefhebber is op sterven na dood, gezien de huidige producties/verkopen. Ik besef me dat ik een beetje melodramatisch klink, maar het is droevig gesteld met de toekomstige occasion markt…

    Login om te reageren
    • retsok zegt

      28 maart 2018 om 23:29

      @retsok: wellicht misplaatst onder een subaru artikel, want van hun kan ik het nog hebben, een verse forester. Ik bedoel gewoon de tsunami van vreselijke SUV hokken in het algemeen waar het nieuws mee gevuld wordt.

      Login om te reageren
    • chimaera zegt

      29 maart 2018 om 08:15

      @retsok: Dan is dit toch wel een van de weinige SUV’s die nog echt SUV waardig is. Hij rijdt heerlijk, stuurgedrag is messcherp, en je kunt ‘m de bochten ingooien zonder dat íe een krimp geeft. 5 meter later knal je ‘m met 50 km/h een veld in en ’t doet ‘m niks.
      In tegenstelling tot die voorwielaangedreven 1.0 driecilinder SUV’s (hoe de fuck wil je daarmee het veld doorkomen?) is dit wel nog een ekte ;)

      Login om te reageren
  17. hammerman zegt

    29 maart 2018 om 00:31

    Niet verkeerd, maar ik zou toch een voorkeur hebben voor de vandaag voorgestelde nieuwe Toyota RAV4.

    Mooie kleur groen, past wel bij een FORESTer… ;-)

    Login om te reageren
  18. ikleesookoverautos zegt

    29 maart 2018 om 05:22

    Jammer dat er geen STi versie komt. En dat er geen hoodscoop op zit.

    Login om te reageren
  19. bmwfreak038 zegt

    29 maart 2018 om 06:53

    Die neus lijkt uit verhouding, de kont wil nog wel.

    Login om te reageren
  20. haroldt zegt

    29 maart 2018 om 07:35

    Met de flippers schakelen is in de bergen nodig. Verder bij een. CVT is voordeel ninder slijtage van de bak. Mij heeft de cvt overtuigt

    Login om te reageren
  21. hbk62 zegt

    29 maart 2018 om 08:04

    Al dat gepraat over een lelijk uitziende auto die je hier toch nooit zult zien??

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North