Terwijl Jaguar Land Rover (JLR) van alles probeert om de kosten te drukken, incasseert het nog altijd rake klappen. Met het aankondigen van zijn laatste kwartaalcijfers laat JLR zien dat het zeker niet zo goed meer gaat als voorheen. In de slotmaanden van 2018 noteerden de Britten een verlies van 3,4 miljard pond, omgerekend zo’n 3,88 miljard euro.
De verliezen zijn te wijten aan een verzameling van problemen, maar het meest in de papieren lopen de enorme afschrijvingen die Jaguar Land Rover hebben gedaan. De Britse autofabrikant, die onder de hoede valt van Tata Motors, heeft in de laatste drie maanden in totaal 3,1 miljard pond afgeschreven, verdeeld over zijn fabrieken en ‘past product development‘. Deze eenmalige bijstelling van de financiën is gedaan om dat het verwacht in de toekomst minder geld te verdienen.
Zelfs wanneer deze monsterafschrijving buiten beschouwing wordt gelaten, is het voor Jaguar Land Rover geen zonnige periode. Naast de afschrijving van 3,1 miljard pond verloor JLR namelijk ook nog eens 273 miljoen pond, door slechte prestaties. Met name in China kampte JLR met de nodige problemen, maar ook in eigen land wilde de verkoop niet vlotten. Dit heeft te maken met het feit dat JLR vooral geld verdient met dieselauto’s, die inmiddels amper meer in trek zijn. De Brexit helpt uiteraard ook niet mee.
Het zijn sowieso lastige tijden voor Jaguar Land Rover, want de autofabrikant bevindt zich in een ware overgangsperiode. JLR probeert de focus nu te richten op elektrische en hybride voertuigen. Gelukkig boekt het hier wel resultaten. Naast de Range Rover, Range Rover Sport en de E-Pace was de elektrische I-Pace het enige model waarmee de fabrikant in de zwarte cijfers komt.
50 reacties
Klant van mij heeft een gespecialiseerd land rover garage, als je een merk zou moeten kiezen om aan te sleutelen is het land rover range rover wel. Er rijden over het algemeen mensen in met een bovengemiddelde bank rekening en houden zo veel van hun auto’s dar ze alle ellende voor lief nemen.
Staat constant bij de dealer omdat er iets mee aan de hand is. Soms valt hij uit het niets stil, soms zijn er elektrische problemen met assistentie-features. Hij heeft zelfs al een nieuwe bestuurdersstoel omdat het leer los liet en in verre staat van ontbinding was. Er staan nog een 35.000 km op de klok!!
Zijn vrouw rijdt (nu even niet…) een Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE of zoiets. i.i.g. een 3.0 V6 Diesel.
5 jaar oud, met 70k op de teller. Altijd netjes bij de dealer in onderhoud geweest.
Staat nu in de garage vanwege motorschade & kapotte automaat. Reparatie kost tussen 15 en 20k
Op mijn oprit staat (nog ff) een Alfa Spider 2.4 jtdm uit 2010 met 280.000 km op de teller.
De ‘problemen’ die ik heb gehad: cabrio kap werkte niet goed -> hydraulische olie in dakmechanisme was oud en moest vervangen worden en op het moment brandt het ‘check engine’ lampje omdat de EGR-klep vast zit. (zit roetaanslag op, moet schoongemaakt worden)
Ze zijn heerlijk om aan te sleutelen, je hebt ruimte om nog ergens bij te kunnen!!
Duidelijk stukje, dank.
Snel nog een nieuwe LR bestellen voor ze onbetaalbaar worden.
Ze hebben SUVs, sedans, goed 4×4 systeem, voldoende luxe, goed entertainment system, goede elektrische aandrijving, goede 2.0 benzine, goede V8, prima 3.0 v6, prima 3.0 diesel.
Toch een wonder dat ze met hun verkoop niet de investeringen terug kunnen verdienen.
https://www.investopedia.com/terms/b/bigbath.asp
Kosten gaan voor de hopelijke baten uit misschien?
De bigbath die je aanhaalt is natuurlijk mooi om niet jarenlang rode cijfers te presenteren maar verslechtert ook je solvabiliteit en zal het vermoed ik ook een stukje duurder maken om geld op te halen in de markt.
Yep .. lifestylehandtasjeshipstervolk ..
Kutklanten ..
De Evoque stoot veel te veel Co 2 uit.
Die is in Nederland veel te duur geworden