• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bekijk 7 prachtige designs van Ian Callum

Auteur: Author, gepost 13 maart 2015 om 19:01 – 42 Reacties

Aston Martin DB7 Vantage


De man die tegenwoordig wat design betreft de scepter zwaait bij Jaguar, heeft nog meer interessante ontwerpen op z’n naam staan. We maakten een selectie.

Na studies aan onder meer het prestigieuze Royal College of Art in Londen, leerde Ian Callum de fijne kneepjes van het vak bij Ford. In den beginne werkte Callum voornamelijk aan onderdelen van auto’s, maar niet heel veel later leverde hij belangrijke bijdragen aan bijvoorbeeld de RS200 en de Escort RS Cosworth.

Callum vervolgde z’n loopbaan bij TWR, waar hij onder meer de beroemde Nissan R390 tekende. Bovendien werkte de designer hier aan de Aston Martin DB7 die voor een groot deel het familiegezicht van het Britse merk bepaalde. Tegenwoordig is hij de director of design van Jaguar, zo hebben we onder meer de geweldige F-Type aan hem te danken.

1. Jaguar C-X75

Jaguar C-X75

Jaguar had grootse plannen met deze C-X75, die in eerste instantie met elektromotoren en gasturbines zou worden geleverd met een vermogen van rond de 800 pk. Later zou er een hybride productieversie komen, maar tot onze grote treurnis kwam die er niet. Geen nood, binnenkort kunnen we hem op ’t grote scherm bewonderen. De Jaguar krijgt namelijk een rol in de nieuwe James Bond.

2. Aston Martin DB7 Vantage

Aston Martin DB7 Vantage

Zoals gezegd voor een groot deel gezichtsbepalend voor het Aston Martin van nu. Begon z’n leven met een zes-in-lijn, maar werd later geleverd met de enige krachtbron die bij die heerlijke koets paste: een dikke V12.

3. Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort RS Cosworth

De toenmalige Escort stond nou niet bepaald om z’n sexy lijnen, maar de enorme taartschep en andere racy accenten maakten er een gewild rallybommetje voor op straat van. Oh ja, de 220 pk + 310 Nm onder de kap hielpen daarbij ook een handje.

4. Jaguar F-Type

Jaguar F-Type R

De F-Type is wereldwijd dusdanig in de smaak gevallen dat je vrijwel niemand nog over de XK hoort. Zeker niet onterecht, want Jaguars hooligan klinkt geweldig en oogt bijzonder fraai.

5. Aston Martin V12 Vanquish

Aston Martin V12 Vanquish

De laatste Aston Martin met een écht eigen smoel? Daar valt over te twisten, maar dat de Vanquish alles in zich heeft om in de toekomst een klassieker te worden moge duidelijk zijn. En dan hebben we het nog niet eens over z’n oorstrelende soundtrack.

6. Nissan R390

Nissan R390

Een brute homologatieracer waarvan helaas slechts twee straatlegale exemplaren zijn gebouwd. De R390 haalde een topsnelheid van 220 mph (= ruim 350 km/u) dankzij de 550 pk sterke twinturbo V8. Was in 1997 en 1998 helaas niet al te succesvol op Le Mans.

7. Aston Martin DB9

Aston Martin DB9

Hét bewijs dat een sterk design geen tierelantijntjes nodig heeft? In elk geval een prachtige auto, deze DB9, die wordt aangedreven door een 450 pk sterke V12. Qua design overduidelijk een evolutie van de eerdergenoemde DB7.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, c-x75, cosworth, db7, db9, design, escort, f-type, Ford, ian-callum, Jaguar, lijstjes, Nissan, V12, vanquish, vantage

Vorig bericht: « Dit horloge kost evenveel als een McLaren P1
Volgend bericht: Video: Gymkhana met een C-klasse (W202), het kan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Matsinator zegt

    13 maart 2015 om 19:06

    Die F Type is gewoon pure porno!

    Login om te reageren
  2. roberto zegt

    13 maart 2015 om 19:10

    RS Cosworth! Voor nu misschien aan de foute kant, maar wat heerlijk fout! Overigens blijft de Vanquish ook een heerlijke auto!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      13 maart 2015 om 19:14

      @roberto:
      Moet kunnen toch?
      Zo komt de Cossie Sierra van de hand van Harmen Lagaay, de Nederlander die ons ook de BMW Z1 en de Porsche 993 schonk.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 maart 2015 om 00:24

      @roberto: Dikste hot hatch aller tijden! (en dat uit de mond van een VAG man)

      Login om te reageren
  3. regera918 zegt

    13 maart 2015 om 19:11

    De F-Type is natuurlijk een beauty en jammer dat de Jaguar C-X75 niet de productiestadium heeft gehaald.

    Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    13 maart 2015 om 19:13

    Vind ze allemaal tof op de Escort na. Daar kan ik niet warm van worden.

    Maar man die R390. Wat een sexy wagen zeg!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      13 maart 2015 om 19:18

      @toyotafortuner:
      Zo 3/4 van voren vind ik het ook een schoonheid, wat ik zo jammer vind is dat de inspiratie aan de achterkant op was. Die trailerlampjes passen echt niet bij de rest van de auto..

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        13 maart 2015 om 20:45

        @tupperware: Hm… Nu je het zegt. Yup… Die achterlichten zijn idd erg jammer.

        Login om te reageren
  5. stfu zegt

    13 maart 2015 om 19:14

    C-X75 blijft superieur qua design. De rest mag daar met trots bij staan.

    Login om te reageren
  6. stfu zegt

    13 maart 2015 om 19:15

    Wisten jullie trouwens dat de DB7 de achterlichten heeft van de Mazda 323F met die klapkoplampen en de Vanquish had geloof ik reflectoren van de RX-7.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      13 maart 2015 om 19:18

      @stfu: ja.

      Login om te reageren
    • regera918 zegt

      13 maart 2015 om 19:19

      @stfu: Yep I know maar dat maakt de DB7 er niet minder mooi op.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        13 maart 2015 om 19:43

        @regera918: klopt, bij sommige auto’s blijf je te duidelijk in zien dat het geleende onderdelen (kijk maar eens naar de koplampen van een MG X-Power SV of Ascari KZ-1, gewoon Punto en 206 koplampen…). Bij de DB7 is het zeker niet storend.

        Login om te reageren
    • Pallas zegt

      13 maart 2015 om 20:46

      @stfu: En natuurlijk de op AB eerder aangehaalde CX-spiegels.

      Login om te reageren
      • regera918 zegt

        13 maart 2015 om 20:57

        @Pallas: De CX is sowieso een groot succes op het gebied van spiegels. In een zin worden genoemd met de McLaren F1, Jaguar XJ220 en de Lotus Esprit is niet voor iedereen weggelegd. Groot respect voor Citroen. Die 3 auto’s zijn 3 jeugdhelden en een stukje jeugdsentiment voor mij, samen met mij denk ik nog veel anderen.

        Login om te reageren
        • Pallas zegt

          13 maart 2015 om 21:10

          @regera918: De beste auto waarop die spiegels op gemonteerd zijn is de CX zelf!

          Login om te reageren
          • regera918 zegt

            13 maart 2015 om 21:16

            @Pallas: Hehehe gelijk heb je :)

            Login om te reageren
          • 123bat zegt

            13 maart 2015 om 21:47

            @pallas: Kan ook niet anders met een naam als ‘pallas’! :)
            De CX is echt een schitterende auto. Net als de BX en SM. Op en top Citroën.

            Login om te reageren
  7. regera918 zegt

    13 maart 2015 om 19:17

    Gisteren The Italian Job Dvd in de speler gedaan en altijd leuk om de Aston Vanquish te zien.

    Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    13 maart 2015 om 19:23

    als je me nu zou vragen welke wagen ik mee zou nemen zou dat de Ford Escort RS Cosworth. wat een ontieglijk gave wagen is dat toch ook!

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      13 maart 2015 om 20:50

      @henkhupelschoten: kijk, een kenner!

      Login om te reageren
  9. goodolddays zegt

    13 maart 2015 om 19:25

    Quite a resumé!

    Login om te reageren
  10. regera918 zegt

    13 maart 2015 om 19:25

    Trouwens ”De toenmalige Escort stond nou niet bepaald om z’n sexy lijnen”. De meeste auto’s van en uit die tijd waren over het algemeen vierkant en hoekig dus was/is de Escort geen uitzondering eigenlijk. Vond deze juist wel grappig evenals de Opel Kadett uit die tijd

    Login om te reageren
  11. MaartenD zegt

    13 maart 2015 om 19:26

    De DB9 is gewoon tijdloos..blijft er heerlijk uitzien

    Login om te reageren
  12. deladude zegt

    13 maart 2015 om 19:41

    Eigenlijk stuk voor stuk gewoon hele goede, tijdloze designs. Ian heeft gevoel voor stijl, en toen hij de Escort ontwierp werd hij heel even een petje

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    13 maart 2015 om 19:56

    De db7 is echt prachtig, de db9 is dan weer een stap te ver en daardoor minder mooi. Die c-x75 en de r390 zijn dan weer fantastisch maar gedrochten zoals die escort en f-type zitten er dan ook weer tussen.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      13 maart 2015 om 20:17

      @Hupke: de f-type een gedrocht? Really? Care to explain?

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        13 maart 2015 om 20:19

        @w0o0dy:

        Ik vind het ontwerp veel te druk, veel te hotwheels achtig.

        Login om te reageren
        • bouwvakkert zegt

          13 maart 2015 om 20:47

          @Hupke: druk? F type is juist clean en sierlijk, een lexus is druk.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            14 maart 2015 om 08:48

            @bouwvakkert: Nee. Ik ben het met Hupke eens. De F-type is te gedrongen om echt mooi te zijn. Niet zo erg als bij de Mito (meeste design per vierkante centimeter) maar zeker niet clean of sierlijk.

            Login om te reageren
  14. wjeurs zegt

    13 maart 2015 om 20:25

    ja, officieel mijn favoriete ontwerper

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    13 maart 2015 om 20:27

    Top 7?

    En wat heeft ie verder nog getekend? EierFiesta/Maz121? Micra CC?

    De ware ontwerper herken je aan de dagdagelijkse producten die hij op papier gezet heeft, niet aan het LM-, concept- of ander exclusief spul…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      13 maart 2015 om 20:48

      @Esprit_de_Flandre: wat dat betreft zijn Guigiaro en Gandini helden. Mooie exotisch spul, maar ook iconische huis, tuin en keuken ontwerpen.

      Login om te reageren
  16. mout zegt

    13 maart 2015 om 20:37

    Is het hele Escort ontwerp van hem, of heeft ie de bodykit mogen tekenen?
    Verder is de DB7 een mijlpaal, maar vind ik het jammer dat de modellen van AM na 2001 meer facelifts dan nieuwe modellen lijken. Zelfs de XK is weliswaar fantastisch mooi, maar wel ‘meer van hetzelfde’. Ik aarzel nog of dat ook een beetje voor de F geldt…
    Ik zou in het lijstje liever de Volvo C70, Ford Puma of de huidige XJ noemen. Of eigenlijk elke nieuwe Jag.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      13 maart 2015 om 21:40

      @mout:
      Met alleen een bodykit kom je er niet, de Cossie deelt zijn basis met de Sierra, de voorwielen staan verder naar voor als bij de reguliere Escort.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        14 maart 2015 om 12:24

        @tupperware: volgens mij was de Escort RS Cosworth gewoon een Sierra, met Escort koets erop. Niet alleen de wielbasis was anders, de steek, spoorbreedte, het interieur, het daahboard, interieurbreedte, motor positie: alles. In feite is het een Sierra RS Cosworth (RWD, motor in de lengte) maar dan met 4wd. Dat het dan alsnog veel op een Escort lijkt is een verdienste van Meneer Callum! En een achtervleugel kan nooit te groot zijn.

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    13 maart 2015 om 20:49

    Wat een geweldige memorabele auto’s heeft deze man getekend! Baas!

    Login om te reageren
  18. philipf zegt

    13 maart 2015 om 21:10

    Doe mij ze allemaal maar! Prachtig!

    Login om te reageren
  19. jervier zegt

    14 maart 2015 om 00:08

    Wat heeft die X-C75 een heerlijke snoet zeg! Eeuwig zonde dat die niet in productie gaat.

    Login om te reageren
  20. maseratizzzzzzzz zegt

    14 maart 2015 om 00:27

    Voor mij alleen de Jags, de rest ziet er niet uit.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      14 maart 2015 om 12:26

      @maseratizzzzzzzz: ??? De Aston Martin Vanquish, DB7 en DB9 zien er niet uit? Elk objectief persoon kan ze met geen mogelijk heet lelijk noemen, dat het je favoriet niet is, kan, maar er niet uit zien?

      Login om te reageren
  21. EJS zegt

    14 maart 2015 om 13:25

    Die man heeft heel wat moois getekend, maar ik zou wel elke dag een XK boven een F-type verkiezen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North