
De man die tegenwoordig wat design betreft de scepter zwaait bij Jaguar, heeft nog meer interessante ontwerpen op z’n naam staan. We maakten een selectie.
Na studies aan onder meer het prestigieuze Royal College of Art in Londen, leerde Ian Callum de fijne kneepjes van het vak bij Ford. In den beginne werkte Callum voornamelijk aan onderdelen van auto’s, maar niet heel veel later leverde hij belangrijke bijdragen aan bijvoorbeeld de RS200 en de Escort RS Cosworth.
Callum vervolgde z’n loopbaan bij TWR, waar hij onder meer de beroemde Nissan R390 tekende. Bovendien werkte de designer hier aan de Aston Martin DB7 die voor een groot deel het familiegezicht van het Britse merk bepaalde. Tegenwoordig is hij de director of design van Jaguar, zo hebben we onder meer de geweldige F-Type aan hem te danken.
1. Jaguar C-X75
Jaguar had grootse plannen met deze C-X75, die in eerste instantie met elektromotoren en gasturbines zou worden geleverd met een vermogen van rond de 800 pk. Later zou er een hybride productieversie komen, maar tot onze grote treurnis kwam die er niet. Geen nood, binnenkort kunnen we hem op ’t grote scherm bewonderen. De Jaguar krijgt namelijk een rol in de nieuwe James Bond.
2. Aston Martin DB7 Vantage
Zoals gezegd voor een groot deel gezichtsbepalend voor het Aston Martin van nu. Begon z’n leven met een zes-in-lijn, maar werd later geleverd met de enige krachtbron die bij die heerlijke koets paste: een dikke V12.
3. Ford Escort RS Cosworth
De toenmalige Escort stond nou niet bepaald om z’n sexy lijnen, maar de enorme taartschep en andere racy accenten maakten er een gewild rallybommetje voor op straat van. Oh ja, de 220 pk + 310 Nm onder de kap hielpen daarbij ook een handje.
4. Jaguar F-Type
De F-Type is wereldwijd dusdanig in de smaak gevallen dat je vrijwel niemand nog over de XK hoort. Zeker niet onterecht, want Jaguars hooligan klinkt geweldig en oogt bijzonder fraai.
5. Aston Martin V12 Vanquish
De laatste Aston Martin met een écht eigen smoel? Daar valt over te twisten, maar dat de Vanquish alles in zich heeft om in de toekomst een klassieker te worden moge duidelijk zijn. En dan hebben we het nog niet eens over z’n oorstrelende soundtrack.
6. Nissan R390
Een brute homologatieracer waarvan helaas slechts twee straatlegale exemplaren zijn gebouwd. De R390 haalde een topsnelheid van 220 mph (= ruim 350 km/u) dankzij de 550 pk sterke twinturbo V8. Was in 1997 en 1998 helaas niet al te succesvol op Le Mans.
7. Aston Martin DB9
Hét bewijs dat een sterk design geen tierelantijntjes nodig heeft? In elk geval een prachtige auto, deze DB9, die wordt aangedreven door een 450 pk sterke V12. Qua design overduidelijk een evolutie van de eerdergenoemde DB7.
Die F Type is gewoon pure porno!
RS Cosworth! Voor nu misschien aan de foute kant, maar wat heerlijk fout! Overigens blijft de Vanquish ook een heerlijke auto!
@roberto:
Moet kunnen toch?
Zo komt de Cossie Sierra van de hand van Harmen Lagaay, de Nederlander die ons ook de BMW Z1 en de Porsche 993 schonk.
@roberto: Dikste hot hatch aller tijden! (en dat uit de mond van een VAG man)
De F-Type is natuurlijk een beauty en jammer dat de Jaguar C-X75 niet de productiestadium heeft gehaald.
Vind ze allemaal tof op de Escort na. Daar kan ik niet warm van worden.
Maar man die R390. Wat een sexy wagen zeg!
@toyotafortuner:
Zo 3/4 van voren vind ik het ook een schoonheid, wat ik zo jammer vind is dat de inspiratie aan de achterkant op was. Die trailerlampjes passen echt niet bij de rest van de auto..
@tupperware: Hm… Nu je het zegt. Yup… Die achterlichten zijn idd erg jammer.
C-X75 blijft superieur qua design. De rest mag daar met trots bij staan.
Wisten jullie trouwens dat de DB7 de achterlichten heeft van de Mazda 323F met die klapkoplampen en de Vanquish had geloof ik reflectoren van de RX-7.
@stfu: ja.
@stfu: Yep I know maar dat maakt de DB7 er niet minder mooi op.
@regera918: klopt, bij sommige auto’s blijf je te duidelijk in zien dat het geleende onderdelen (kijk maar eens naar de koplampen van een MG X-Power SV of Ascari KZ-1, gewoon Punto en 206 koplampen…). Bij de DB7 is het zeker niet storend.
@stfu: En natuurlijk de op AB eerder aangehaalde CX-spiegels.
@Pallas: De CX is sowieso een groot succes op het gebied van spiegels. In een zin worden genoemd met de McLaren F1, Jaguar XJ220 en de Lotus Esprit is niet voor iedereen weggelegd. Groot respect voor Citroen. Die 3 auto’s zijn 3 jeugdhelden en een stukje jeugdsentiment voor mij, samen met mij denk ik nog veel anderen.
@regera918: De beste auto waarop die spiegels op gemonteerd zijn is de CX zelf!
@Pallas: Hehehe gelijk heb je :)
@pallas: Kan ook niet anders met een naam als ‘pallas’! :)
De CX is echt een schitterende auto. Net als de BX en SM. Op en top Citroën.
Gisteren The Italian Job Dvd in de speler gedaan en altijd leuk om de Aston Vanquish te zien.
als je me nu zou vragen welke wagen ik mee zou nemen zou dat de Ford Escort RS Cosworth. wat een ontieglijk gave wagen is dat toch ook!
@henkhupelschoten: kijk, een kenner!
Quite a resumé!
Trouwens ”De toenmalige Escort stond nou niet bepaald om z’n sexy lijnen”. De meeste auto’s van en uit die tijd waren over het algemeen vierkant en hoekig dus was/is de Escort geen uitzondering eigenlijk. Vond deze juist wel grappig evenals de Opel Kadett uit die tijd
De DB9 is gewoon tijdloos..blijft er heerlijk uitzien
Eigenlijk stuk voor stuk gewoon hele goede, tijdloze designs. Ian heeft gevoel voor stijl, en toen hij de Escort ontwierp werd hij heel even een petje
De db7 is echt prachtig, de db9 is dan weer een stap te ver en daardoor minder mooi. Die c-x75 en de r390 zijn dan weer fantastisch maar gedrochten zoals die escort en f-type zitten er dan ook weer tussen.
@Hupke: de f-type een gedrocht? Really? Care to explain?
@w0o0dy:
Ik vind het ontwerp veel te druk, veel te hotwheels achtig.
@Hupke: druk? F type is juist clean en sierlijk, een lexus is druk.
@bouwvakkert: Nee. Ik ben het met Hupke eens. De F-type is te gedrongen om echt mooi te zijn. Niet zo erg als bij de Mito (meeste design per vierkante centimeter) maar zeker niet clean of sierlijk.
ja, officieel mijn favoriete ontwerper
Top 7?
En wat heeft ie verder nog getekend? EierFiesta/Maz121? Micra CC?
De ware ontwerper herken je aan de dagdagelijkse producten die hij op papier gezet heeft, niet aan het LM-, concept- of ander exclusief spul…
@Esprit_de_Flandre: wat dat betreft zijn Guigiaro en Gandini helden. Mooie exotisch spul, maar ook iconische huis, tuin en keuken ontwerpen.
Is het hele Escort ontwerp van hem, of heeft ie de bodykit mogen tekenen?
Verder is de DB7 een mijlpaal, maar vind ik het jammer dat de modellen van AM na 2001 meer facelifts dan nieuwe modellen lijken. Zelfs de XK is weliswaar fantastisch mooi, maar wel ‘meer van hetzelfde’. Ik aarzel nog of dat ook een beetje voor de F geldt…
Ik zou in het lijstje liever de Volvo C70, Ford Puma of de huidige XJ noemen. Of eigenlijk elke nieuwe Jag.
@mout:
Met alleen een bodykit kom je er niet, de Cossie deelt zijn basis met de Sierra, de voorwielen staan verder naar voor als bij de reguliere Escort.
@tupperware: volgens mij was de Escort RS Cosworth gewoon een Sierra, met Escort koets erop. Niet alleen de wielbasis was anders, de steek, spoorbreedte, het interieur, het daahboard, interieurbreedte, motor positie: alles. In feite is het een Sierra RS Cosworth (RWD, motor in de lengte) maar dan met 4wd. Dat het dan alsnog veel op een Escort lijkt is een verdienste van Meneer Callum! En een achtervleugel kan nooit te groot zijn.
Wat een geweldige memorabele auto’s heeft deze man getekend! Baas!
Doe mij ze allemaal maar! Prachtig!
Wat heeft die X-C75 een heerlijke snoet zeg! Eeuwig zonde dat die niet in productie gaat.
Voor mij alleen de Jags, de rest ziet er niet uit.
@maseratizzzzzzzz: ??? De Aston Martin Vanquish, DB7 en DB9 zien er niet uit? Elk objectief persoon kan ze met geen mogelijk heet lelijk noemen, dat het je favoriet niet is, kan, maar er niet uit zien?
Die man heeft heel wat moois getekend, maar ik zou wel elke dag een XK boven een F-type verkiezen…