
De komst van de LaFerrari XX is inmiddels een publiek geheim, maar Ferrari heeft er officieel nog nauwelijks over gesproken. Dat hoeft gelukkig ook niet, want er zijn genoeg liefhebbers die het beest overal spotten.
Zo zagen we de raceversie van de LaFerrari onlangs rondjes rijden op het circuit van Paul Ricard en kwam hij eerder in vermomming voorbij in Ferrari’s achtertuin in Monza. Wat weten we al? Dat er hoogstwaarschijnlijk een imponerende V12 onder de motorkap geplaatst wordt staat vast en we durven ook wel te voorspellen dat je er gemakkelijk de 300 km/u in haalt.
Daarnaast gingen we er al vanuit dat Ferrari er werkelijk alles aan zo doen om de LaFerrari XX zo licht mogelijk te maken en daar zien we nu (dankzij een Griekse spotter) het eerste voorbeeld van. Het interieur is namelijk van alle overbodige ballast ontdaan en bestaat uit niet veel anders dan een stoel, een stuur en wat knopjes om de boel aan de praat te krijgen. Iemand zin om even achter het stuur te kruipen?
Nee.
@marinepower: Ja!
There I fixed it ~ ferrari bucket seat engineer! Ben benieuwd wat dit gaat worden.. p1 en de 918 blijven toch vele malen mooier in mijn opzicht
@ricksmits: Een stoel geplakt met ductape, binnenkort op de optielijst onder de noemen “Le Mans Vintage Heritage Bucket Seat”?
@Edge: kost maar 1489,95 hoor..
@michielb10: Volgens mij ben je een nul vergeten.
Leuk om ook foto’s van binnen te zien.
De LaFerrari vind ik de mooiste en de meest bijzondere.
De P1 is bruut, fraai en indrukwekkend.
De 918 vind ik de minste van het stel te clean te gewoontjes zeker in deze klasse.
@jagmaseratiferrari: Ik ben het met je eens. De Ferrari en de P1 zijn allebei zeer indrukwekkend. Qua uiterlijk heb ik wel op ze allebei iets aan te merken, maar een auto die qua uiterlijk perfect is raak ik ook snel op uitgekeken. De Porsche vind ik inderdaad een beetje saai (voor zover dat mogelijk is bij zo’n auto).
De auto is qua interieur nog niet helemaal af, beetje afwerking nog.. Verder blijft het toch wel een prachtige auto! Ook voor het oor zal dit toch wel de betere zijn van de hyper-trackcars denk ik zo… Daar durf ik wel een kratje bier op te zetten.
@steef2: want je weet wel, racewagen….esthetiek zal hun een zorg wezen
Ik zou de LaFerrari zo graag een keer in het echt willen bewonderen. Staat er in Nederland nog ergens een in de showroom of in België?
@munchy: @Munsterhuis Sportscars staat een mooie rode!
@munchy: In Gent (Sint-Martens-Latem) staan de 288GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari momenteel in de toonzaal.
@olivier.cauberghe: Toonzaal…Het is en blijft een toch vele malen mooier woord dan showroom.
@munchy: bij munsterhuis moet hij staan ik heb m bewondert op supercar sundy afgelopen 8 juni in assen
@munchy: naar mijn weten staat er een in Bottrop, Duitsland bij BRABUS. Vergezeld door 2 Ferrari’s Enzo. Ik wil binnenkort ook even gaan kijken :)
Nu porsche nog met de 918 RSR en ze hebben alledrie een exlcusieve raceauto op basis van hun exclusieve hypercars. Denk helaas dat de normale mens zoals u en ik, deze tracktoys nooit te zien zal krijgen in het echt.
Kan niet echt warm worden van dit soort gigadure circuitspeeltjes die niet op de openbare weg mogen.
Al zou ik best een raceklasse willen zien met deze tegen de Mclaren P1 GTR en de Pagani Zonda R.
@NeoVeloci: wat voor een auto liefhebber ben jij dan dat je hier niet warm van wordt? Dit zijn de meest extreme apparaten binnen de auto wereld, en dan nog een tandje bruter. Qua geluid, snelheid en techniek…en waar houden auto-liefhebbers van? Juist…
@skinnybmw: Bedankt voor de uitleg waar een auto-liefhebber aan moet voldoen. Ik schaam me diep.
@NeoVeloci: Ik hebt ’t verkeerd geformuleerd door te zeggen dat je hier aan ‘moet’ voldoen maar begrijp alleen niet waarom je hier niet warm van wordt als auto-liefhebber? Waar word jij wel warm van…Hybrid technology zoals een Prius of een lightweight Lotus? Heb je wel eens een Ford GT40 of Ferrari 512BB Le Mans over een circuit zien blazen? Of een Ferrari FXX…als je daar niet warm meer van wordt waar dan nog wel van? Want de reden ‘niet roadlegal of te duur speeltje’ gaat er bij mij niet in. Mis nog al vaak een goede onderbouwing in reacties maar dat kan aan mij liggen…
Beste @skinnybmw: hierbij mijn onderbouwing. Ik ben van mening dat auto-liefhebbers even divers zijn als liefhebbers van eten. Smaken verschillen.
Mijn persoontje wordt voornamelijk warm van snelle auto’s die de rijder sensatie bieden op de openbare weg én het circuit. Hoewel ik meer heb met sportwagens dan met ‘hypercars’ (voornamelijk doordat ik er nooit eentje zal kunnen betalen) vind ik ze zeker wel interessant omdat ze inderdaad de meest extreme uiting zijn van de ‘knowhow’ van een autofabrikant.
Mijn interesse houdt echter op bij dit soort modellen, aangezien je er niet meer mee de openbare weg op kan. Dan ben je dus eigenlijk een racewagen aan het bouwen die echter niet aan een bestaande race kan meedoen omdat ie niet aan de reglementen voldoet en op de meeste ’trackdays’ wordt geweerd omdat ze teveel geluid maken. Je hebt er dus eigenlijk zo goed als niks aan en toch kosten ze het dubbele van de ‘road legal’ hypercar waar ze op gebaseerd zijn.
Zou ik er kippevel van krigen als ik er eentje hoor langs scheuren? Definitely. Maar dat was mijn punt niet. ;-)
@NeoVeloci: Duidelijk en bedankt voor de onderbouwing, beste NeoVeloci. En ik begrijp je punt al heeft dat, mijns inziens, niks met ‘warmte’ te maken (ook een verkeerde
formulering?). Je vind het gewoon jammer dat er bijna niks mee gedaan wordt. Misschien eens kijken bij de volgende Ferrari Racing Days waar ze lekker het circuit op gaan. Al wordt de potentie van deze beesten niet benut door die slappe coureurs daar…maar het is en blijft een droomauto, vind ik. Dat over smaak niet valt te twisten is een feit al snap ik de smaak van sommige ‘auto-liefhebbers’ niet altijd…bijvoorbeeld mensen die niks met Porsche hebben. Een merk dat zo veel betekent binnen de auto wereld, prachtige auto’s en iconen bouwt en heeft gebouwd, een enorme race-historie heeft en dat doet je dan niks? Onbegrijpelijk.
Die LaFerrari heeft echt precies dezelfde eigenschap als zo’n Enzo: Het is in het begin even wennen, maar hoe vaker je de auto ziet, hoe mooier hij/zij wordt. En straks, over een jaar of 5, begint iedereen in te zien hoe bijzonder een LaFerrari eigenlijk is.
Maar na het zien van het filmpje van de LaFerrari die tijdens een trackday over Monza knalt, ben ik alvast overtuigd. Als je het voor elkaar krijgt om in de beroemde Parabolica met het grootste gemak al driftend een Lotus Exige (de trackdaycar bij uitstek) te verslinden, dan doe je toch echt een hoop goed. En dat machtige geluid van die V12…
Elke gram bespaard die er maar te besparen valt om ze vervolgens te “verkopen” aan een zwaarlijvige Amerikaan.