Dit is de lekkerste Bentley die niet in productie ging

Auteur: , 41 Reacties

Althans, de uiteindelijke productiekar werd geen Bentley.

Die productieversie kreeg een Bugatti-logo bovenin de hoefijzervormige grille en luisterde naar de naam Veyron. Een fraai stukje techniek, maar niet zo oogstrelend mooi als de Bentley Hunaudières. Grappig, er zit Audi in de naam van deze Bentley. In 1999 werd deze geweldig fraaie concept car gepresenteerd in Genève. Onder de kap ligt een NA 8 liter W16 met 632 pk @ 6.000 rpm en 760 Nm @ 4.000 rpm. De krachtbron werd gekoppeld aan een handbak met vijf verzetten. In die tijd kwam je daar nog mee weg.

Wel was de Hunaudières goed voor een topsnelheid van 350 km/u. Komt nog niet echt in de buurt bij de topsnelheid van de uiteindelijke Veyron, maar die had dankzij vier turbo’s dan ook 370 pk extra tot z’n beschikking. De Hunaudières was dus minder snel en véle malen mooier dan z’n achterneef.

Uiteraard werd deze schoonheid vernoemd naar het beroemde rechte stuk op het Circuit de la Sarthe waar de 24 uren van Le Mans worden verreden. Bentley heeft in het verleden grote successen behaald tijdens de bekendste endurancerace van allemaal en zo is het cirkeltje weer rond.

Hartmut Warkuss, destijds designchef bij Volkswagen, tekende de lijnen van deze prachtige concept car. Hoe dit fraaie design uiteindelijk is omgesmolten tot de ietwat discutabele Veyron is voor ons een raadsel, maar de Bentley heeft in elk geval weer z’n dosis aandacht gehad.

Oh en voor wie op basis van de titel vindt dat dit artikel over de EXP-10 Speed 6 had moeten gaan: voor zover we weten komt daar gewoon nog een productieversie van!



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Veel mooier dan een Veyron of Chiron. Al is dat ook niet echt een uitdaging.
@fanboy: niet eens. Chiron straalt wat mij betreft veel klasse uit zonder schreeuwerig te zijn
@max038: gefeliciteerd met de grap van de week!
@max038: dat is wel afhankelijk van de kleur. Als ze ‘m net als de Veyron in allerlei moeilijke uitdossingen gaan neerzetten wordt ‘ie alsnog schreeuwerig…
@max038: niet eens. De Veyron heeft jaren nodig gehad om te rijpen en nu pas vind ik ‘m er best goed uit zien. Of zou dat komen doordat z’n opvolger zo vreselijk lawaaierig en plotseling overkomt op m’n netvlies.
@roppp: plotseling is overigens protserig ;-)
Is gewoon de voorloper van de uiteindelijke Veyron van het VW concern als je het mij vraagt.
@tysson: Artikel gelezen?
@tysson: ja inderdaad zeg, nu je het zegt.

Grappig ook dat er “Audi” in de naam zit.

Toch had het artikel naar aanleiding van de titel ook wel over de EXP-10 kunnen gaan
Wel gaaf om te zien hoe tijden veranderen… een W16 met 5-bak!
@mzonneveld: Een heuse handbak zelfs!
De voorkant is supervet, maar dan de teleurstellende achterkant, die vind ik echt lelijk
@bjornvdschelde: voorkant had inderdaad van een nieuwe concept kunnen komen. Erg gaaf
Apart, je ziet er wel wat veyron in terug vind ik.
@raceface: zucht
@banaan7: trek het je niet aan. Ze blijven erbij zitten … ;)
@raceface: No shit, Sherlock..
Zo zie je maar hoe smaken verschillen.. Veyron is een schoonheid in vergelijking met dit.
@misterdrogba: ben het met je eens, Bentley moet zich niet bezig houden met dit soort auto’s, want zoals je ziet vertaalt de Bentley styling zich slecht in deze auto.
De Veyron, in WRC trim, is wat mij betreft een schitterend mooie auto. Die heeft de tand des tijds goed doorstaan.
Ik vind deze ook lelijk. Hij heeft geen face. Alleen maar micro koplampjes en een gat.
Chromed up bumpers en putdeksel rimz horen sowieso niet op een supercar. Bewaar die shit gewoon voor een LWB sedan met V12 of zo.
Helaas kippengaas.
@e36thuglife: Ik vind die wielen juist schitterend.
@ikbenmnzus: Ja die wielen zijn zeker dope!! Maar dan wel onder een dikke Maybach of S600 want dat zijn die Gullideckel boyz, maar ik vind het op een supersport echt niet staan. Maar ja… iedereen smaakt anders!!
Met de Chiron is het goed gekomen gelukkig.
Achterkant is spuuglelijk, voorkant is inderdaad niet verkeerd…
Die voorkant is prachtig!
Maar die achterkant is net een platte bavianenkont…
Wat een gedrocht
Ik vind de neus echt mooi van dit ding… Maar is er niet meer overeenkomst met een Audi R8??
Gek genoeg vind ik er juist heel veel van de R8 in terugkomen. Niet zozeer het design aan de oppervlakte, maar meer de “stance” van de auto, de algehele wigvorm die de auto naar voren doet lijken te leunen en als je wat sideblades over de zijkant zou tekenen lijkt het ook van die kant sterk op de eerste R8.
@erwh: ja vooral dat stuur en die vier wielen geven het weg hè
@erwh: geen gekke gedachte. Stel je deze geheel zilver voor met een Audi logo dan heb je de logische opvolger van de Audi Avus concept car.
Het kan wel eens zijn geweest dat deze als Audi ontwikkeld is, toen als Bentley concept is tentoongesteld en uiteindelijk als productiemodel onder de naam Bugatti op de markt gebracht.
Zo lekker vind ik hem eigenlijk niet. Ja, de cijfers zijn leuk. Een W16 met een handbak met 5 verzetten. Bizar natuurlijk en vandaag de dag ondenkbaar.

Maar als het aankomt op design vind ik het geen mooie auto. De neus is wel fraai maar voor de rest vind ik het niets.
@viezefreddyw: ik ben t zeker met je eens. En al helemaal als die EXP10 Speed6 Concept nog steeds niet het conceptstadium ontgroeid is. Wat een prachtontwerp is dat zeg!
@amphiby: haha, het artikel niet volledig uitgelezen. Ik had ff snel gegoogled en kon niet 1-2-3 vinden dat die Speed6 ook daadwerkelijk in productie gaat. Wel dat de plannen er waren, maar nog niets definitiefs.
@amphiby: de speed6 is al vol in de ontwikkeling, zal nog een paar jaar duren, maar hij komt eraan.
Geef mij dan toch maar de Veyron. Deze Bentley oogt van de zijkant veel te hoog en van achteren ronduit lelijk. De Veyron is ook niet moeders mooiste, maar daar kloppen de verhoudingen een stuk beter.
Toen dit ding werd gepresenteerd wist ik zéker dat Bentley beter eervol failliet had moeten gaan.
Een Bentley supersportwagen. Dan heb je het merk écht niet begrepen.

En zie wat ervan gekomen is.
De VW Golf voor veel te rijke petjes in de vorm van de Continental GT, een monsterlijk lelijk semi-terrein gedrocht. En een topmodel dat zich nét niet kan meten met voormalig zustermerk Rolls-Royce.

Maar ik zal wel een nostalgische ouwe zeikerd zijn.
Als anglofiel zie ik de ontwikkelingen met lede ogen aan.
Doe mij maar een echte Bentley. Voordat “ze Dzjermans” zich ermee gingen bemoeien.
Sta je in elk geval stijlvol op je beste vriend van de ANWB te wachten.
Wat een gedrocht vooral op foto 3. Vind de Veyron stukken beter. Ook de Chiron trouwens.
Mooi vind ik hem niet
De voorkant is wel mooi, maar de achterkant… vreselijk. Nou is ‘mooi’ ook niet de omschrijving die ik de Veyon zou geven. Eerder ‘indrukwekkend’.
Ik vind de Veyron mooier als ik heel eerlijk ben. Deze concept car heeft lijnen waarvan ze op de tekentafel niet wisten waar ze uit moesten komen. Wel mooi als concept car trouwens :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).