• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gallery: de productiestart van de Bugatti Chiron

Auteur: jaapiyo, gepost 7 februari 2017 om 16:15 – 52 Reacties

Afbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti ChironAfbeelding Gallery: de productiestart van de Bugatti Chiron

Chiron
De Bug is los!

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Bugatti er dan toch in geslaagd om kopers te vinden voor die laatste Veyron’s. Tijd om het hele feest weer opnieuw te beginnen met de Chiron. Of eigenlijk kunnen we beter spreken van het feestje doorzetten, want onderhuids deelt de Chiron behoorlijk wat tech met de Veyron.

Op die manier kan moeder VAG wellicht toch nog wat van het geld terug verdienen dat verloren ging aan de Veyron. Toen het zoveelste prestigeproject van Piëch het licht zag, werd er immers geschat dat elke één miljoen kostende Veyron het Volkswagen concern vijf miljoen had gekost aan ontwikkelings- en productiekosten. Dankzij de nog duurdere speciaaltjes, de Veyron Grand Sport en de Chiron kunnen die bedragen nu gespreid worden over een stuk meer auto’s.

Enfin, wat je ook op een aan te merken hebt op de Bugatti’s, het blijft wel een uniek aanbod aan de top van de automotive voedselketen. Het mag dan ook niet als een verrassing heten dat de assemblage van het topstuk iets anders verloopt dan bij de Volkswagen Golf.

Het productieproces van elke Chiron duurt zo’n zes maanden. Er komen veertig handen van twintig mensen aan te pas om de auto op te bouwen uit 1.800 afzonderlijke delen. Eerder hebben we al eens geschreven over de duurste opties voor de Chiron. Maar ook afgezien van de keuze of je een berg carbon op je Franse hypercar wil of niet, staan klanten voor zware afwegingen.

Er zijn bijvoorbeeld 23 verschillende standaard lakkleuren beschikbaar en 31 verschillende kleuren leder. Alcantara is ook een optie, daarbij krijg je de keuze uit acht verschillende kleuren. Maar dat is nog niet alles! Heb je de grootste keuze’s gemaakt moet je ook nog kiezen uit dertig verschillende kleuren stiksels, achttien kleuren tapijt en elf kleuren voor de riemen. Mocht er echter nog niks bijzitten wat je goedkeuring kan wegdragen, kan je even langs La Maison Pur Sang gaan, waar je totaal los kan gaan met je eigen (wan)smaak.

Heb je een kek kleurtje uitgekozen dan kunnen de schilders aan de slag. Om je een idee te geven over de standaarden die Bugatti nastreeft: alleen het verfgebeuren duurt al drie weken. Dit komt omdat er minimaal zes lagen verf op je Chiron gesmeerd worden, waarbij elke laag met de hand gepolijst wordt. Fun fact: in de fabriek in Molsheim moest voor de Chiron een nieuwe dyno komen die de 1.500 pk van de auto aankan. De vorige die ze hadden voor de Veyron was niet voldoende.

Momenteel staan de twaalf eerste Chiron’s op de lopende zich met een slakkengang voortschrijdende en met de hand aangedreven band. Voor het einde van het jaar moeten er zo’n zeventig gemaakt zijn. Onze Jas en Jeroen moeten dus nog heel even geduld hebben.

Ook interessant!

  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
  • Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
    Nederlandse keukenboer verkoopt zijn Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron 4-005 mag nu met pensioen
  • Nieuwste Bugatti Chiron Sport is perfect voor Alice Cooper

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, chiron, fabriek, frankrijk, hypercars

Vorig bericht: « Dit is de lekkerste Bentley die niet in productie ging
Volgend bericht: Waarom 2017 een groots jaar wordt voor Lamborghini »

Lees Interacties

Reacties

  1. viezefreddyw zegt

    7 februari 2017 om 16:23

    Wat een zwaar leven zeg, het moeten kiezen tussen al die kleuren voor je lak en voor je interieur. En dan ook nog zo lang wachten.

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      7 februari 2017 om 16:25

      @viezefreddyw: ach kopers hebben gemiddeld toch al zo’n 26 sportwagens, 3 jachten, 1 harem en 2 helicopters om mee te spelen?

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        7 februari 2017 om 16:26

        @esprit84: Iene miene mutte had nog nooit zo lang geduurd.

        Login om te reageren
        • esprit84 zegt

          7 februari 2017 om 16:31

          @viezefreddyw: allemaal netjes verdiend met de verkoop van 10 pond grutten?

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            7 februari 2017 om 16:40

            @esprit84: Weet jij of de kaasmarkt een beetje goed draait?

            Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        7 februari 2017 om 20:20

        @esprit84: Lol! 1 harem1

        Login om te reageren
  2. kliko zegt

    7 februari 2017 om 16:29

    Wat een pure porno, die foto’s.
    Misschien is het allemaal te schoon, te netjes en weet ik veel wat.
    Maar ze weten het wel zo neer te zetten als dat ze echte meesterwerken aan het bouwen zijn! (Discussie daargelaten of het echt zo is)

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      7 februari 2017 om 16:30

      @kliko: mis een paar goede jaren ’80 centerfolds met overbeharing inderdaad.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      7 februari 2017 om 16:32

      @kliko:

      Dit zie ik dan toch liever:

      http://www.kustomrama.com/images/f/fa/Jesse-james-1954-chevrolet-monster-garage14.jpg

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2017 om 17:22

      @kliko:

      Dozen uitpakken en in de goede volgorde in elkaar zetten ..

      Het enige wat ze produceren is (al dan wel/niet recyclebaar) verpakkingsmateriaal ..

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        7 februari 2017 om 17:38

        @lincoln: Dat geldt voor elke productie-auto dan toch?;)

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          7 februari 2017 om 17:55

          @87sandyd:

          In de meeste productie faciliteiten is wel een lasapparaat te vinden ..

          Login om te reageren
  3. mashell zegt

    7 februari 2017 om 16:37

    Gargamel heeft er dus ook eentje besteld, met een interieur van smurfenleer.

    Login om te reageren
  4. misterdrogba zegt

    7 februari 2017 om 16:41

    Lijkt me wel een prettig werkplek.

    Je kan zeggen wat je wil maar de Veyron en nu de Chiron zijn toch een fenomenaal stukje autotechniek.

    Login om te reageren
  5. allesmetturbo zegt

    7 februari 2017 om 16:51

    Heerlijke plek om te werken lijkt me, zou wel proefrijder willen zijn daar

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 februari 2017 om 18:05

      @allesmetturbo: ze maken er 70 per jaar. Dan mag je als je geluk hebt 2x per week een kwartiertje voorzichtig rijden met zo’n wagen om te kijken of ze alles goed gemonteerd hebben. Volgens is dat precies evenveel leuk werk als een taxichauffeur op Schiphol die in die eindeloze rij op een ritje staat te wachten.
      Leuker is in de ontwikkeling met prototypes rijden. Maar mijn ervaring is dat die testritten minder leuk zijn dan ze lijken. Het is hard werken, veel rijden, veel nadenken over wat er nou weer niet goed loopt en veel vergaderen. Ook zijn die prototypes maar rotwagens waarvan heel veel dingen gewoon nog niet goed werken.

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        7 februari 2017 om 18:40

        @mashell: klinkt eerlijk gezegd alsnog leuk:p prototypes rijden is idd waarschijnlijk nog wel leuker! Lekker op ‘de ring’ of in de sneeuw :)

        Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    7 februari 2017 om 16:59

    Yeah right ..

    Dit noemen we “assemblage” ..
    Heeft weinig met productie te maken ..

    Schroefje boutje moertje nippeltje ..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2017 om 17:44

      begrijp natuurlijk wel waarom assembleren in een brandschone omgeving van belang is ..

      Als je dat niet doet ga je op onverklaarbare wijze onderdelen overhouden ..
      Dat weet iedereen die zichzelf beslist geen petrolhead/autoliefhebber noemt ..

      Login om te reageren
    • Boomer zegt

      7 februari 2017 om 22:46

      @lincoln: Alle auto’s worden geassembleerd, wat is je punt?

      Login om te reageren
  7. Edge zegt

    7 februari 2017 om 17:08

    Ik kijk altijd wel graag naar programma’s waarin men auto’s bouwt of assembleert, of dat nou een custom hotrod in een veredelde schuur is of een moderne hypercar die van een klinisch schone assemblagelijn loopt maakt niet zoveel uit. Ik zou ook graag eens een paar dagjes rondlopen bij Bugatti. Gewoon je muil houden en de hele dag kijken hoe deze vaklui hun werk doen.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      7 februari 2017 om 17:36

      @edge:
      Ja, die Discovery Channel programma’s over hot rods/custom cars zijn altijd lachen. Elk project moet altijd perse, god mag weten waarom, binnen twee dagen af zijn.
      Gaat het van *Pats! Boem! Paf!* en binnen twee dagen hebben ze dan zogenaamd een hoogwaardige restauratie/customproject afgerond. Moet er altijd smakelijk om lachen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 februari 2017 om 17:39

        @Rob: je hebt een paar uitzonderingen. Kindig customs en die Canadees, ben zijn naam kwijt. Die Canadees is de enige die ik aan mijn auto’s zou laten zitten. Man wat heeft die man een hoge standaard!

        Login om te reageren
        • cpp1 zegt

          7 februari 2017 om 18:05

          @lekbak: Foose kan er ook wel wat van, die man heeft een extreem goed oog voor detail.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            7 februari 2017 om 18:11

            @cpp1: mijn waardering voor hem is helemaal verdwenen sinds dat overhauling gedoe. Ongelooflijk dat zo’n man zijn naam daar aan wil verbinden. Ja, hij kán het goed doen. Maar hij doet het niet altijd goed. En die Canadees is de enige die lomp eerlijk is. Die wil het niet eens slecht doen voor een bult geld.

            Login om te reageren
            • cpp1 zegt

              7 februari 2017 om 18:24

              @lekbak: valt wel mee, hij levert keurige projecten af welke vaak ook behoorlijk smaakvol zijn. Dat programma is echter absurd irritant, dat ben ik met je eens!

              Login om te reageren
            • lincoln zegt

              7 februari 2017 om 18:48

              @lekbak:

              Presentatie was flink bout ..
              Opzet is helemaal goed ..

              15/20 man die ECHT weten waar ze mee bezig zijn ..
              Voertuig in een uur tijd helemaal strippen ..
              Beste sponsoren in de bizznizz ..
              Geen geschreeuw ..

              Kon echt zien dat die hun huiswerk goed gedaan hadden ..

              Login om te reageren
              • lekbak zegt

                7 februari 2017 om 18:51

                @lincoln: het is zeker knap wat ze doen in een week tijd. Maar het is niet het beste wat er is. En als ik iets laat doen dan moet dat goed zijn. Dingen verneuken kan ik prima zelf.

              • lincoln zegt

                7 februari 2017 om 19:30

                @lekbak:

                Tuurlijk .. jouw gestande project waar je al 10 jaar geen heil meer inziet en wat niet meer kan bekostigen MOET de beste van de beste behandeling ter wereld genieten .

                Heb jij toch recht op ..

              • lekbak zegt

                7 februari 2017 om 19:32

                @lincoln: jep. Zo werkt het nou eenmaal.

            • davelepeef zegt

              7 februari 2017 om 20:05

              @lekbak: Foose (doosje volgens mij spellingcontrole) heeft een reputatie hoog te houden. Het is allemaal nogal gescript maar er werden wel kwaliteitsspullen gebruikt, de kwaliteit leek me best in orde.
              Daarentegen eens een auto uit “de grote beurt” tegengekomen. Tranen sprongen zowat in m’n ogen… Afgesmeerde delen duidelijk, lak niet dekkend gespoten, overtrad… Maar niemand die daar een naam hoog heeft te houden!

              Login om te reageren
        • Rob zegt

          7 februari 2017 om 22:54

          @lekbak:
          Ik heb eerlijk gezegd ook al enige tijd niet zo’n programma gezien. Het “reality” gedeelte was nogal vermoeiend…. En er zijn meer dan genoeg blogs/facebook/twitter/websites/youtubers/etc die aandacht besteden aan hun eigen of andere mooie projecten.

          Chip Foose mag zichzelf nog altijd een grote meneer noemen vind ik. Kan het hem niet kwalijk nemen dat ie zichzelf en zijn naam goed vermarkt. Één van zijn laatste projecten waar zijn naam aan verbonden is is de Cadillac Madame X uit 1935. Dat is echt weer heel smaakvol hoor:
          http://www.carscoops.com/2016/11/chip-fooses-bold-madam-x-cadillac.html

          Enne, die Canadees: toevallig de mensen van The Guild?

          Login om te reageren
  8. roberto zegt

    7 februari 2017 om 17:15

    Dat bruine exemplaar :O Goud/koperen remklauwen er onder, en hij is af!

    Login om te reageren
  9. bobroog77 zegt

    7 februari 2017 om 17:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. maranello zegt

    7 februari 2017 om 17:37

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    7 februari 2017 om 17:45

    Je zult toch maar in heel de dag 6 laagjes
    van elke Chiron moeten polijsten. Jaar in jaar uit… dan ging ik toch wat anders doen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      7 februari 2017 om 17:57

      @thomasthomas:

      Over gepolijste oppervlakken wil geen enkele spuiter spuiten ..

      Lijkt me op zijn minst een broodje aap verhaal ..

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        7 februari 2017 om 18:13

        @lincoln: ze zullen polijsten wel verwarren met heel glad en fijn schuren.

        Login om te reageren
  12. suheyl zegt

    7 februari 2017 om 17:58

    “Het mag dan ook niet als een verrassing heten”, volgens mij klopt die zin niet helemaal… Als een verrassing komen of een verrassing zijn

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      7 februari 2017 om 20:07

      @suheyl: dichterlijke vrijheid ;)

      Login om te reageren
  13. marcovdongen zegt

    7 februari 2017 om 18:04

    Het is en blijft een lelijk hok…

    Login om te reageren
  14. pinut187 zegt

    7 februari 2017 om 18:39

    Zo’n super mooi apparaat.

    Login om te reageren
  15. davelepeef zegt

    7 februari 2017 om 20:08

    Wth zijn die ronde jopen op foto 6???

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      7 februari 2017 om 21:05

      @davelepeef:

      Per joop komen de helft van de uitlaatpijpen terecht. (zie foto 5)

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        7 februari 2017 om 23:19

        @jack_abarth: katalysator XL ofzo??

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          8 februari 2017 om 07:53

          @davelepeef:

          Misschien de Sjoemelator?

          Login om te reageren
          • davelepeef zegt

            8 februari 2017 om 12:03

            @jack_abarth: gniffel

            Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    7 februari 2017 om 23:08

    Veyron was een super interessant apparaat. Dit niet.

    Login om te reageren
  17. fers zegt

    8 februari 2017 om 00:10

    100% xxxxl mega porno deze fabriek ! Een kleverige natte droom voor elke techniekjunk !

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      8 februari 2017 om 12:04

      @fers: nou ja… Spreek voor jezelf. Niet iedereen houdt van een laboratoriumsfeer…

      Login om te reageren
  18. mrrallycross zegt

    8 februari 2017 om 00:34

    Slim dat ze nu eerst kopers zoeken voordat ze de auto’s gaan produceren

    Login om te reageren
  19. Dutchdriftking zegt

    8 februari 2017 om 13:09

    Zwart exterieur, bruin leder. Helemaal gaaf. Of wil ik toch een groene? Lastig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North