
De Bug is los!
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Bugatti er dan toch in geslaagd om kopers te vinden voor die laatste Veyron’s. Tijd om het hele feest weer opnieuw te beginnen met de Chiron. Of eigenlijk kunnen we beter spreken van het feestje doorzetten, want onderhuids deelt de Chiron behoorlijk wat tech met de Veyron.
Op die manier kan moeder VAG wellicht toch nog wat van het geld terug verdienen dat verloren ging aan de Veyron. Toen het zoveelste prestigeproject van Piëch het licht zag, werd er immers geschat dat elke één miljoen kostende Veyron het Volkswagen concern vijf miljoen had gekost aan ontwikkelings- en productiekosten. Dankzij de nog duurdere speciaaltjes, de Veyron Grand Sport en de Chiron kunnen die bedragen nu gespreid worden over een stuk meer auto’s.
Enfin, wat je ook op een aan te merken hebt op de Bugatti’s, het blijft wel een uniek aanbod aan de top van de automotive voedselketen. Het mag dan ook niet als een verrassing heten dat de assemblage van het topstuk iets anders verloopt dan bij de Volkswagen Golf.
Het productieproces van elke Chiron duurt zo’n zes maanden. Er komen veertig handen van twintig mensen aan te pas om de auto op te bouwen uit 1.800 afzonderlijke delen. Eerder hebben we al eens geschreven over de duurste opties voor de Chiron. Maar ook afgezien van de keuze of je een berg carbon op je Franse hypercar wil of niet, staan klanten voor zware afwegingen.
Er zijn bijvoorbeeld 23 verschillende standaard lakkleuren beschikbaar en 31 verschillende kleuren leder. Alcantara is ook een optie, daarbij krijg je de keuze uit acht verschillende kleuren. Maar dat is nog niet alles! Heb je de grootste keuze’s gemaakt moet je ook nog kiezen uit dertig verschillende kleuren stiksels, achttien kleuren tapijt en elf kleuren voor de riemen. Mocht er echter nog niks bijzitten wat je goedkeuring kan wegdragen, kan je even langs La Maison Pur Sang gaan, waar je totaal los kan gaan met je eigen (wan)smaak.
Heb je een kek kleurtje uitgekozen dan kunnen de schilders aan de slag. Om je een idee te geven over de standaarden die Bugatti nastreeft: alleen het verfgebeuren duurt al drie weken. Dit komt omdat er minimaal zes lagen verf op je Chiron gesmeerd worden, waarbij elke laag met de hand gepolijst wordt. Fun fact: in de fabriek in Molsheim moest voor de Chiron een nieuwe dyno komen die de 1.500 pk van de auto aankan. De vorige die ze hadden voor de Veyron was niet voldoende.
Momenteel staan de twaalf eerste Chiron’s op de lopende zich met een slakkengang voortschrijdende en met de hand aangedreven band. Voor het einde van het jaar moeten er zo’n zeventig gemaakt zijn. Onze Jas en Jeroen moeten dus nog heel even geduld hebben.













Wat een zwaar leven zeg, het moeten kiezen tussen al die kleuren voor je lak en voor je interieur. En dan ook nog zo lang wachten.
@viezefreddyw: ach kopers hebben gemiddeld toch al zo’n 26 sportwagens, 3 jachten, 1 harem en 2 helicopters om mee te spelen?
@esprit84: Iene miene mutte had nog nooit zo lang geduurd.
@viezefreddyw: allemaal netjes verdiend met de verkoop van 10 pond grutten?
@esprit84: Weet jij of de kaasmarkt een beetje goed draait?
@esprit84: Lol! 1 harem1
Wat een pure porno, die foto’s.
Misschien is het allemaal te schoon, te netjes en weet ik veel wat.
Maar ze weten het wel zo neer te zetten als dat ze echte meesterwerken aan het bouwen zijn! (Discussie daargelaten of het echt zo is)
@kliko: mis een paar goede jaren ’80 centerfolds met overbeharing inderdaad.
@kliko:
Dit zie ik dan toch liever:
http://www.kustomrama.com/images/f/fa/Jesse-james-1954-chevrolet-monster-garage14.jpg
@kliko:
Dozen uitpakken en in de goede volgorde in elkaar zetten ..
Het enige wat ze produceren is (al dan wel/niet recyclebaar) verpakkingsmateriaal ..
@lincoln: Dat geldt voor elke productie-auto dan toch?;)
@87sandyd:
In de meeste productie faciliteiten is wel een lasapparaat te vinden ..
Gargamel heeft er dus ook eentje besteld, met een interieur van smurfenleer.
Lijkt me wel een prettig werkplek.
Je kan zeggen wat je wil maar de Veyron en nu de Chiron zijn toch een fenomenaal stukje autotechniek.
Heerlijke plek om te werken lijkt me, zou wel proefrijder willen zijn daar
@allesmetturbo: ze maken er 70 per jaar. Dan mag je als je geluk hebt 2x per week een kwartiertje voorzichtig rijden met zo’n wagen om te kijken of ze alles goed gemonteerd hebben. Volgens is dat precies evenveel leuk werk als een taxichauffeur op Schiphol die in die eindeloze rij op een ritje staat te wachten.
Leuker is in de ontwikkeling met prototypes rijden. Maar mijn ervaring is dat die testritten minder leuk zijn dan ze lijken. Het is hard werken, veel rijden, veel nadenken over wat er nou weer niet goed loopt en veel vergaderen. Ook zijn die prototypes maar rotwagens waarvan heel veel dingen gewoon nog niet goed werken.
@mashell: klinkt eerlijk gezegd alsnog leuk:p prototypes rijden is idd waarschijnlijk nog wel leuker! Lekker op ‘de ring’ of in de sneeuw :)
Yeah right ..
Dit noemen we “assemblage” ..
Heeft weinig met productie te maken ..
Schroefje boutje moertje nippeltje ..
begrijp natuurlijk wel waarom assembleren in een brandschone omgeving van belang is ..
Als je dat niet doet ga je op onverklaarbare wijze onderdelen overhouden ..
Dat weet iedereen die zichzelf beslist geen petrolhead/autoliefhebber noemt ..
@lincoln: Alle auto’s worden geassembleerd, wat is je punt?
Ik kijk altijd wel graag naar programma’s waarin men auto’s bouwt of assembleert, of dat nou een custom hotrod in een veredelde schuur is of een moderne hypercar die van een klinisch schone assemblagelijn loopt maakt niet zoveel uit. Ik zou ook graag eens een paar dagjes rondlopen bij Bugatti. Gewoon je muil houden en de hele dag kijken hoe deze vaklui hun werk doen.
@edge:
Ja, die Discovery Channel programma’s over hot rods/custom cars zijn altijd lachen. Elk project moet altijd perse, god mag weten waarom, binnen twee dagen af zijn.
Gaat het van *Pats! Boem! Paf!* en binnen twee dagen hebben ze dan zogenaamd een hoogwaardige restauratie/customproject afgerond. Moet er altijd smakelijk om lachen.
@Rob: je hebt een paar uitzonderingen. Kindig customs en die Canadees, ben zijn naam kwijt. Die Canadees is de enige die ik aan mijn auto’s zou laten zitten. Man wat heeft die man een hoge standaard!
@lekbak: Foose kan er ook wel wat van, die man heeft een extreem goed oog voor detail.
@cpp1: mijn waardering voor hem is helemaal verdwenen sinds dat overhauling gedoe. Ongelooflijk dat zo’n man zijn naam daar aan wil verbinden. Ja, hij kán het goed doen. Maar hij doet het niet altijd goed. En die Canadees is de enige die lomp eerlijk is. Die wil het niet eens slecht doen voor een bult geld.
@lekbak: valt wel mee, hij levert keurige projecten af welke vaak ook behoorlijk smaakvol zijn. Dat programma is echter absurd irritant, dat ben ik met je eens!
@lekbak:
Presentatie was flink bout ..
Opzet is helemaal goed ..
15/20 man die ECHT weten waar ze mee bezig zijn ..
Voertuig in een uur tijd helemaal strippen ..
Beste sponsoren in de bizznizz ..
Geen geschreeuw ..
Kon echt zien dat die hun huiswerk goed gedaan hadden ..
@lincoln: het is zeker knap wat ze doen in een week tijd. Maar het is niet het beste wat er is. En als ik iets laat doen dan moet dat goed zijn. Dingen verneuken kan ik prima zelf.
@lekbak:
Tuurlijk .. jouw gestande project waar je al 10 jaar geen heil meer inziet en wat niet meer kan bekostigen MOET de beste van de beste behandeling ter wereld genieten .
Heb jij toch recht op ..
@lincoln: jep. Zo werkt het nou eenmaal.
@lekbak: Foose (doosje volgens mij spellingcontrole) heeft een reputatie hoog te houden. Het is allemaal nogal gescript maar er werden wel kwaliteitsspullen gebruikt, de kwaliteit leek me best in orde.
Daarentegen eens een auto uit “de grote beurt” tegengekomen. Tranen sprongen zowat in m’n ogen… Afgesmeerde delen duidelijk, lak niet dekkend gespoten, overtrad… Maar niemand die daar een naam hoog heeft te houden!
@lekbak:
Ik heb eerlijk gezegd ook al enige tijd niet zo’n programma gezien. Het “reality” gedeelte was nogal vermoeiend…. En er zijn meer dan genoeg blogs/facebook/twitter/websites/youtubers/etc die aandacht besteden aan hun eigen of andere mooie projecten.
Chip Foose mag zichzelf nog altijd een grote meneer noemen vind ik. Kan het hem niet kwalijk nemen dat ie zichzelf en zijn naam goed vermarkt. Één van zijn laatste projecten waar zijn naam aan verbonden is is de Cadillac Madame X uit 1935. Dat is echt weer heel smaakvol hoor:
http://www.carscoops.com/2016/11/chip-fooses-bold-madam-x-cadillac.html
Enne, die Canadees: toevallig de mensen van The Guild?
Dat bruine exemplaar :O Goud/koperen remklauwen er onder, en hij is af!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Je zult toch maar in heel de dag 6 laagjes
van elke Chiron moeten polijsten. Jaar in jaar uit… dan ging ik toch wat anders doen.
@thomasthomas:
Over gepolijste oppervlakken wil geen enkele spuiter spuiten ..
Lijkt me op zijn minst een broodje aap verhaal ..
@lincoln: ze zullen polijsten wel verwarren met heel glad en fijn schuren.
“Het mag dan ook niet als een verrassing heten”, volgens mij klopt die zin niet helemaal… Als een verrassing komen of een verrassing zijn
@suheyl: dichterlijke vrijheid ;)
Het is en blijft een lelijk hok…
Zo’n super mooi apparaat.
Wth zijn die ronde jopen op foto 6???
@davelepeef:
Per joop komen de helft van de uitlaatpijpen terecht. (zie foto 5)
@jack_abarth: katalysator XL ofzo??
@davelepeef:
Misschien de Sjoemelator?
@jack_abarth: gniffel
Veyron was een super interessant apparaat. Dit niet.
100% xxxxl mega porno deze fabriek ! Een kleverige natte droom voor elke techniekjunk !
@fers: nou ja… Spreek voor jezelf. Niet iedereen houdt van een laboratoriumsfeer…
Slim dat ze nu eerst kopers zoeken voordat ze de auto’s gaan produceren
Zwart exterieur, bruin leder. Helemaal gaaf. Of wil ik toch een groene? Lastig.