• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe dubbeldekker voor Londen

Auteur: ricardo, gepost 13 november 2010 om 11:09 – 51 Reacties

hop-on-hop-off

Het meest typerende straaticoon van Londen -de oude vertrouwde Routemaster- gaat binnenkort met een welverdiend pensioen. Daarvoor in de plaats komt dit moderne geval. Een hybride-bus die 40% zuiniger is. Burgervader Boris Johnson kreeg de eer om de dubbeldekker te onthullen, en hij mocht meteen even voordoen hoe je gebruik maakt van de hop-on-hop-off service.

De nieuwbakken personenvervoerder wordt gebouwd door Wrightbus, is rood en voorzien van lekker moderne technieken (LED-koplampen, om maar een voorbeeld te noemen). De bedoeling is dat deze bussen ergens in 2012 het Londense straatbeeld komen opsieren, nét op tijd voordat de Olympische Spelen losbarsten.

Van buiten oogt het vooral erg retro en zal iedereen ze herkennen als het icoon die Routemaster is. In 1956 werd de eerste onthuld, en sindsdien zijn ze niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de Britse hoofdstad. Oh, en Jeremy, nou niet meteen proberen om dit model ook op te blazen. (Boemvideo) (via autoblog.com)

Hieronder beelden van de onthulling door Boris Johnsen.

Ook interessant!

  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
    Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
  • Nieuwe AMG hybride laadt zichzelf op door driften
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

boris-johnson, bus, Hybride, londen, olympische-spelen-2012, Retro

Vorig bericht: « Gran Turismo 5: de auto’s & tracks
Volgend bericht: Opvolger Lambo Murciélago heet Aventador LP700-4! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Karel zegt

    13 november 2010 om 11:16

    Helemaal goed. Wat mij betreft een uitstekend geslaagd ontwerp. Zo wordt Londen toch weer een beetje het echte Londen

    Login om te reageren
  2. xPendek zegt

    13 november 2010 om 11:20

    Met slangen leer en LED’s, ik denk dat Wouter tevreden is !

    Login om te reageren
  3. lars zegt

    13 november 2010 om 11:21

    niet verkeerd! herkenbaar engelse dubbeldekker maar gewoon moderner

    Login om te reageren
  4. Rsimon zegt

    13 november 2010 om 11:26

    niet mis hoor, ik zou zelfs durven zeggen: geslaagd.

    Login om te reageren
  5. Alpinaa zegt

    13 november 2010 om 11:29

    Ik moet zeggen dat dit een van de weinigen bussen is waar ik wel in zou stappen.

    Login om te reageren
  6. SSRN zegt

    13 november 2010 om 11:39

    Even een rare vraag tussendoor, ik kijk F1 altijd via de BBC, en nu weer zie ik een ‘hoogwaardigheids’ bekleder lopen met zo’n rood dingetje op hun blouse. Eddie Jordan Coulthard & Humphrey liepen daar ook al mee.

    Ik heb al een beetje lopen zoeken, maar ik kan niet eens zien wat het moet zijn (een tomaat?). Weet iemand waar het voor staat?

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      13 november 2010 om 11:48

      @SSRN: Een ‘poppy’ (klaproos) voor alle Britse armed forced en ter nagedachtenis aan alles slachtoffer van militair geweld. Hoewel het vroeger zo af en toe gedragen werd is bijna iedere politicus en BBC presentator niet meer zonder te bedenken. Sommigen verwijten hun symboolpolitiek zonder dat er wat achter zit.

      Login om te reageren
      • Jaap van de brug zegt

        13 november 2010 om 22:42

        @JPM: In Flanders fields the poppies blow
        Between the crosses, row on row
        That mark our place; and in the sky
        The larks, still bravely singing, fly
        Scarce heard amid the guns below.

        Login om te reageren
    • Hein zegt

      13 november 2010 om 11:52

      @SSRN: Dit is een poppy flower (klaproos)die word gedragen ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de 1e wereldoorlog. Hij wordt gedragen van de 1 november tot remembrance day, op 11 november.

      Login om te reageren
      • JPM zegt

        13 november 2010 om 12:11

        @Hein: Niet alleen WOI, alle slachtoffers van militair geweld.

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          13 november 2010 om 12:38

          @JPM:
          ja, daar heb je gelijk in, maar ik denk dat hij refereert aan het ontstaan daarvan, dat was idd ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Great War (WO 1)

          Login om te reageren
  7. massarati zegt

    13 november 2010 om 11:45

    Mooi ontwerp! Dit wordt gewoon een nieuw icoon.

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    13 november 2010 om 11:48

    @ssrn
    Volgens mij is dat een Klaproos de boys van Top Gear hadden dat ook heeft iets te maken met ik dacht gesneuvelde en gewonde soldaten ofzo. Of het is van een Organisatie tegen Aids of kanker (zoiets dacht ik hoor)

    Login om te reageren
  9. janklaassen zegt

    13 november 2010 om 11:49

    waarom gebruikt Nederland deze niet en maakt ze Oranje?

    Login om te reageren
    • SSRN zegt

      13 november 2010 om 11:53

      @philipzuidijk: Aub niet. Straks ben je een vaderland hater als je er geen draagt. Wat dat betreft zie ik er wel wat in wat JPM zegt (dat mensen het symboolpolitiek vinden, ik iig wel). Zoals dat elke Amerikaanse politicus die geen vlag (een pin) draagt op zijn pak geen patriot is.

      Over 10 jaar loopt iedereen standaard met spandoeken.

      Login om te reageren
      • SSRN zegt

        13 november 2010 om 11:53

        @SSRN: Ik besef nu dat je wellicht ook ontopic wilde gaan, en het over de bus had

        Excuus ;)

        Login om te reageren
    • Oxymoron zegt

      13 november 2010 om 14:32

      @philipzuidijk: Oorsprong is WO1 en toen was NL neutraal.

      Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    13 november 2010 om 11:51

    Mooi strak design, goede vervanger ! Ben alleen verwonderd over de verbruikscijfers…slechts 40% minder !!! ten opzichte van 1956 !!!!…dan doe je iets toch niet goed.

    Login om te reageren
    • Gert zegt

      13 november 2010 om 12:01

      @Megakix: ze kunnen de bus ook doorontwikkeld hebben. De originele motor uit 1956 ligt er niet meer in lijkt me ..

      Login om te reageren
  11. porsche911turbo2 zegt

    13 november 2010 om 12:00

    zal het straatbeeld nog een stukje mooier maken ;)

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    13 november 2010 om 12:03

    een bus introduceren bij de olympische spelen !!

    mmmmhhh .. waar ken ik dat van ??
    help me eens effe ..

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      13 november 2010 om 18:54

      @lincoln: Ik weet dat jij het weet, maar voor degenen die niet weten wat wij weten: Dat ken je van deze. ;)

      Login om te reageren
  13. Alpinaa zegt

    13 november 2010 om 12:07

    Die Boris Johnson is wel echt gaaf. Hij was ook bij Top gear, volgens mij is die best relaxed.

    Login om te reageren
    • Dawg zegt

      13 november 2010 om 17:15

      @Alpinaa: Relaxed … dat zou ik nog een understatement willen noemen; die man is zo loco als een deur(maar wel op een positieve manier) ;)

      Login om te reageren
  14. KaCh1ng zegt

    13 november 2010 om 12:28

    pff ledjes op een bus -_-

    Login om te reageren
  15. midasracer zegt

    13 november 2010 om 12:28

    Helemaal top. Wat ook in het filmpje wordt gezegd, dat het spring op/spring af platform er weer is ondanks alle arbeidstechnische en veiligheids regelgeving.

    Login om te reageren
  16. Jokkebrok zegt

    13 november 2010 om 12:29

    Eeehhhhmm, speciaal!

    Login om te reageren
  17. st zegt

    13 november 2010 om 12:35

    Mooie bus al vind ik de koplampen en voorkant een beetje zwak overkomen.

    40% zuiniger dan de vorige dubbeldekker mag wel een keer want die stamt uit 1956 ofzo en die had een uitstoot waar een kolencentrale niets bij is:)

    Hoe dan ook erg tof dat ze het extra geld er voor over hebben om dit te maken ipv zomaar een bus te nemen

    Login om te reageren
    • JPM zegt

      13 november 2010 om 12:38

      @st: En jij denkt dat ze dezelfde motor gebruiken als in 1956? Mensen mensen…

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      13 november 2010 om 12:45

      @st:
      Zaten eerst AEC en/of Leyland Diesels in, maar tussen 1992 en 1994 werden die vervangen door Cummins en Iveco Diesels, dus zal hij 40% zuiniger zijn t.o.v. de laatste twee.

      Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    13 november 2010 om 13:02

    Gelukkig niet te retro, zoals het voorstel van een tijdje geleden (2e foto natuurlijk)

    )

    )

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2010 om 13:25

      @Esprit_de_Flandre: maar wel retro genoeg! Het is een icoon dat gewoon bij London hoort.

      Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    13 november 2010 om 13:58

    Ziet er van buiten wel aardig uit, een beetje te gedesigned wat mij betreft, waar de originele dubbeldekker toch veel meer een functioneel ontwerp is. Maar dat interieur is echt diep en diep triest. Daarbij vergeleken zien de interieurs van Nederlandse bussen er gewoon fantastisch uit!

    Login om te reageren
  20. Tony_Casa zegt

    13 november 2010 om 14:02

    “Van buiten oogt het vooral erg retro”, aan het nieuwe model is helemaal NIETS retro, maar waarschijnlijk omdat het zo lekker bekt heeft Ricardo dat nutteloos zinnetje even geinjecteerd.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      13 november 2010 om 14:10

      @Tony_Casa: Beter kijken. Ik noem het retro vanwege de overeenkomsten met de oude Routemaster. Lijkt me vrij duidelijk.

      Login om te reageren
      • Tony_Casa zegt

        13 november 2010 om 14:36

        @ricardo: ik zie twee rode dubbeldek bussen, de rest fantaseer jij erbij.

        Login om te reageren
        • ricardo zegt

          13 november 2010 om 14:38

          @Tony_Casa: Right. Ik fantaseer er een hop-on-hop-off-ingang bij.

          Login om te reageren
          • Tony_Casa zegt

            13 november 2010 om 16:28

            @ricardo: dat is een eigenschap van de Londense bus, net zoals het een dubbeldek bus is. Heeft de originele bus ook van die schuine ramen? En waar is de typische grill gebleven?

            Login om te reageren
            • Dawg zegt

              13 november 2010 om 17:19

              @Tony_Casa: Dat ie geen grill heeft zegt niets; veel andere design-zaken zijn wel duidelijk geinspireerd op het orgineel; denk aan de achterlampen; de rondingen in het algemeen; het interieur, etc. Het is een mix van modern en klassieke/retro lijnen die imho prima hommage aan het orgineel doet.

              Login om te reageren
  21. de sjonnies zegt

    13 november 2010 om 14:22

    ’t is toch fantastisch dat de Routemaster 21e eeuw weer terug komt, hoor niemand over het platform achterop waar je lekker op kunt springen.
    Vind het geweldig dat de Engelsen vasthouden aan hun heritage en mag hopen dat dit net zo’n landmark voor Londen wordt als de oude was.
    Ter info : Ooit tot laat in de zestiger jaren hadden de Parijse stadsbussen ook een balkonnetje waar je achterop kon springen.
    Deze zaten zelfs toen op de nieuwe bussen uit die tijd.
    Die balkonnetjes zijn echter helemaal verdwenen.

    Login om te reageren
  22. De_Buurman zegt

    13 november 2010 om 15:00

    @ philipzuidijk
    Sowieso niet omdat de deuren aan de “verkeerde”kant zitten, chauffeur dus ook. Kost denk ik teveel om dat om te bouwen. Bovendien heb ik nog geen dubbeldeks streekbussen gezien in Nederland. Ja wel de harmonicabus maar da’s toch anders.

    Login om te reageren
  23. NicoLauda zegt

    13 november 2010 om 15:14

    overigens, bussen hebben bij ons ook al LED’s…
    En in Eindhoven hadden ze al zelfstandig zonder chauffeur moeten kunnen rijden. Daar hebben ze heel Eindoven voor op zijn kop gelegd en daarna besloten dat het toch eigenlijk te gevaarlijk is…

    Login om te reageren
  24. DonEmilio zegt

    13 november 2010 om 15:35

    Zouden we in Nederland ook moeten doen.Weer de Standaard Streekbus terugbrengen.

    Login om te reageren
  25. Cantago zegt

    13 november 2010 om 15:41

    Ziet er goed uit! Lijkt me een waardige opvolger:) En wat is die Boris Johnson toch een prachtige vent om naar te luisteren, zie de aflevering van Top Gear;)

    Login om te reageren
  26. bozewolf zegt

    13 november 2010 om 16:50

    Mooi ding hoor. Heel tof, deze moderne incarnatie.

    Login om te reageren
  27. Jochempie zegt

    13 november 2010 om 18:29

    Echt heel erg gaaf!

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    13 november 2010 om 19:00

    Retro en futuristisch in één. Leuk ontwerp.

    Login om te reageren
  29. 620henk zegt

    13 november 2010 om 20:52

    vind persoonlijk de oude mooier

    Login om te reageren
  30. Pier zegt

    13 november 2010 om 22:36

    Strakke bus. Wel leuk dat er op bepaalde lijnen nog steeds de echt oude rijden. En boris Johnson is een baas, dat haar ook van hem hehe

    Login om te reageren
  31. Atenza zegt

    13 november 2010 om 22:43

    Mooi gedaan. Echt heel retro is het gelukkig ook weer niet. Interieur mocht van mij wel een stuk moderner hoor!

    Login om te reageren
  32. Dimglor zegt

    14 november 2010 om 14:06

    Ziet er toch wel nog goed uit.. maar wel grappige voorlichten… (vind ik dan toch :) )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North